Společnost Hewlett Packard je známá výrobou kvalitních notebooků a model OmniBook XE 4500 je toho důkazem. I když už má 22 let, tak díky kvalitním plastům drží stále pohromadě a funguje jako by byl skoro nový. Výkon notebooku se v minulosti hodnotil podle frekvence procesoru a na grafické kartě moc nezáleželo. Důležité bylo hladké přehrávání videa a třeba internet. Na tyhle položky by tento stroj snad vydržel až do roku 2008, ale stejně ho někdo odložil dřív anebo ho používal jen sporadicky.
PARAMETRY NOTEBOOKU |
|
TYP HARDWARE | JEHO PARAMETRY |
Předpokládaný rok výroby | 2002 |
Procesor | Intel Pentium 4-M 1700MHz / FSB 100MHz |
Čipová sada | ULi/ALi M1671 ALADDiN-P4 |
Paměť | 256MB / DDR 133MHz |
VGA | ATI Mobility Radeon M6 / 32 MB DDR 64-bit |
Harddisk | Testovací 128GB SSD / Transcend |
CD-ROM | QSI DVD/CDRW SBW-161 |
Zvukovka | ULi/ALi M5451 |
LCD | Aktivní 14.1 / barevný 1024×768 32bit |
Pcmcia | 2x Texas Instruments PCI1520 |
USB | 2x ULi/ALi M5237 |
Síťovka | National Semiconductor DP83815 |
Modem | Conexant 56K ACLink Modem |
FireWire | Texas Instruments TSB43AB21 1394A-2000 OHCI PHY |
VGA ex. výstup | Ano |
Dock Port | Ano |
Infra port (IR) | Ano |
Baterie | 14.8V 4000mAh |
Klávesnice | Česká |
Procesor
Výrobce v roce 2002 zvolil tradiční procesor Intel Pentium 4-M s jádrem jehož kódové označení je Northwood, ten disponuje 20 KB L1 a 512 KB L2 cache. Písmeno „M“ v jeho názvu značí mobilní verzi, a bylo mu nastaveno maximální pracovní napětí do 1,3 voltu. Při intenzivním maximálním dlouhodobém zatížení by měl mít procesor spotřebu okolo 30 Wattů, takže zde není žádné masivní chlazení ani ultra hlučný ventilátor.
Grafika je 3D
Firma ATi v minulosti uvedla na trh řadu mobilních grafických jader, a zde výrobce notebooku zvolil Mobilní Radeon M6 s kapacitou 32 MB DDRAM paměti a je připojená pomocí sběrnice AGP s rychlostí 4x. Vznikla z desktopového jádra řady ATi Radeon 7000 a jedná se tedy o první mobilní GPU od ATi, které se objevilo v noteboocích v roce 2002. Byla to tedy přímá konkurence pro nVidia GeForce2 Go, vydanou v roce 2001. Výstup z grafiky se zobrazuje na LCD, které má velikost 14.1 palců a dosahuje maximálního rozlišení 1024×768 s 32-bit barevnou hloubkou. Jeho obraz je ještě dnes krásný a plný jasu. Panty víka jsou tuhé, nemají tedy žádnou vůli a drží v jakékoliv poloze.
Vzhledem k tomu, že výkon notebooků byl ve srovnání s desktopy zhruba o dva roky pozadu, bylo možné na ATi Mobility Radeon M6 hrát náročnější hry, které vyšly do roku 2000. I přestože obsahuje jednotku T&L, kterou na plno využívá i 3D Mark 2000, dosahuje ve vyšším rozlišení 1024×768 v prvním testu s helikoptérou FPS pod hranicí 30, zatímco v rozlišení 800×600 už je to hratelných 30 FPS.
Dráhy RAM
Operační paměť má velikost 256 MB, ale lze ji jednoduše rozšířit, protože jsou k dispozici dva sloty mikro SO-DIMM, které jsou lehce přístupné a nacházejí se pod krytkou na spodní straně notebooku. Předpokládám tedy, že může být osazen ve dvou modulech o velikosti 512 MB, takže součtem se dostáváme maximálně na 1 GB. V současné době je instalován jeden modul s kapacitou 256 MB, což je dostačující pro běh Windows XP, s nimiž byl tento notebook dodáván. Co se týče propustnosti, hodnoty jsou na dobré úrovni, s rychlostmi čtení 1780 MB/s a zápisu 593 MB/s. To je dáno použitím čipsetu od ALi, který kvalitou a rychlostí nezaostával za produkty od společnosti Intel. Navíc jeho použití pomohlo udržet cenu notebooku na přijatelnější úrovni.
Na co?
Všiml jsem si, že firma HP ráda montovala nad touchpad tlačítko, které ho deaktivovalo, a přemýšlel jsem, k čemu to bylo dobré. Bohužel mě nic nenapadlo, proč bylo potřeba ho takto šíleně vypínat? Ostatní společnosti vždy používaly klávesy, například Fn + F6 a podobně. Také jsem nenalezl jednoduše BIOS baterii, ale podle obrázků z internetu by měla být ve formě malého knoflíčku na straně, kde jsou RAM paměti, což by znamenalo, že při její výměně je nutné kompletně notebook rozdělat. Ani čištění chlazení očividně nebude žádný med, jelikož jsem nenašel jednoduchý přístup, jak se k němu dostat.
Srovnání
Porovnal jsem notebook s ostatními, i když v tabulkách jich zatím moc není. Časem se ale jejich počet rozšíří. Vybral jsem si tedy 3D Mark 2000, kde už v rozlišení 1024×768 v prvním testu s helikoptérou nestačí, zatímco v 800×600 to ještě zvládá. Na vině bude úzké hrdlo videopaměťové sběrnice, která má 64 bitů. Ale spolupráce CPU a RAM je dobrá a trochu překonal i Pentium 3. Intel vždy měl v procesorech dobré FPU a tak bez problémů porazil i mladší AMD procesor 1.6 GHz Mobile Turion 64 ML-30. V CPU-Z, pokud jde o výkon na jedno jádro, mu Pentium 3 900 MHz pěkně sekunduje a Intel Celeron 1.1 GHz ho dokonce výrazně překonává. I když to není dvoujádrový procesor, má překvapivě dobré výsledky v více vláknech a porazil i svého bratra Pentium 4-M na 2 GHz
VÝKONNOSTNÍ TESTY VE WINDOWS XP
PROCESOR A RAM | ||
CPU-Z Ver. 1.78.1.x32 |
||
Bench CPU – Single Thread | 77 | Score |
Bench CPU – Multi Thread | 85 | Score |
CPU Mark 2.1 | ||
CPU Mark 2.1 | 2379.7 | Final Score |
Test 1 – Registry | 1096.1 | Score |
Test 2 – Plovoucí čárka | 134.8 | Score |
Test 3 – Celá čísla | 2291.8 | Score |
AIDA32 ver.3.80 |
||
RAM čtení | 1780 | MB/s |
RAM zápis | 593 | MB/s |
AIDA64 Extreme Edition ver.2.60 |
||
RAM čtení | 1854 | MB/s |
RAM zápis | 1818 | MB/s |
RAM kopírování | 1200 | MB/s |
RAM latence | 173.9 | ns |
CPU Queen | 1708 | Score |
CPU PhotoWorxx | 1200 | Score |
CPU Zlib | 12.3 | MB/s |
CPU AES | 1558 | Score |
CPU Hash | 158 | MB/s |
FPU VP8 | 228 | Score |
FPU Julia | 591 | Score |
FPU Mandel | 303 | Score |
FPU SinJulia | 178 | Score |
3D SYNTETICKÉ TESTY | ||
Final Reality | ||
Overal score: | 11.84 | RM |
Robots: | 246.20 | FPS |
City scene: | 170.47 | FPS |
3D Mark 1999 – Default | ||
Overal score: | 8022 | 3D marks |
CPU: | 22434 | 3D marks |
Game 1-Race: | 76.5 | FPS |
Game 2-First Person: | 84.4 | FPS |
3D Mark 1999 – 1024×768/16 | ||
Overal score: | 5995 | 3D marks |
CPU: | 23379 | 3D marks |
Game 1-Race: | 48.8 | FPS |
Game 2-First Person: | 77.8 | FPS |
3D Mark 1999 – 800×600/32 | ||
Overal score: | 7441 | 3D marks |
CPU: | 23434 | 3D marks |
Game 1-Race: | 66.9 | FPS |
Game 2-First Person: | 83.8 | FPS |
3D Mark 1999 – 1024×768/32 | ||
Overal score: | 5279 | 3D marks |
CPU: | 23778 | 3D marks |
Game 1-Race: | 42.5 | FPS |
Game 2-First Person: | 69.6 | FPS |
3D Mark 2000 – 800×600/16 | ||
Overal score: | 4771 | 3D marks |
CPU: | 359 | 3D marks |
Game 1 – Helicopter – High Detail | 35.0 | FPS |
Game 2 – Adventure – High Detail | 38.6 | FPS |
3D Mark 2000 – Default | ||
Overal score: | 3478 | 3D marks |
CPU: | 358 | 3D marks |
Game 1 – Helicopter – High Detail | 23.9 | FPS |
Game 2 – Adventure – High Detail | 37.3 | FPS |
3D Mark 2000 – 800×600/32 | ||
Overal score: | 4195 | 3D marks |
Game 1 – Helicopter – High Detail | 30.0 | FPS |
Game 2 – Adventure – High Detail | 38.1 | FPS |
3D Mark 2000 – 1024×768/32 | ||
Overal score: | 2939 | 3D marks |
Game 1 – Helicopter – High Detail | 19.7 | FPS |
Game 2 – Adventure – High Detail | 34.6 | FPS |
3D Mark 2001 – 800×600/16 | ||
Overal score: | 3022 | 3D marks |
Game 1 – Car Chase – High Detail | 21.0 | FPS |
Game 2 – Dragothic – High Detail | 25.0 | FPS |
Game 3 – Lobby – High Detail | 27.8 | FPS |
3D Mark 2001 – 1024×768/16 | ||
Overal score: | 2526 | 3D marks |
Game 1 – Car Chase – High Detail | 19.8 | FPS |
Game 2 – Dragothic – High Detail | 24.7 | FPS |
Game 3 – Lobby – High Detail | 20.6 | FPS |
3D Mark 2001 – 800×600/32 | ||
Overal score: | 2930 | 3D marks |
Game 1 – Car Chase – High Detail | 20.4 | FPS |
Game 2 – Dragothic – High Detail | 24.9 | FPS |
Game 3 – Lobby – High Detail | 26.9 | FPS |
3D Mark 2001 – Default | ||
Overal score: | 2437 | 3D marks |
Game 1 – Car Chase – High Detail | 19.1 | FPS |
Game 2 – Dragothic – High Detail | 24.3 | FPS |
Game 3 – Lobby – High Detail | 19.5 | FPS |
HRY | ||
4×4 Evolution – 2000 | ||
1024×768/32: | 60.1 | FPS |
Descent 3 – 1998 | ||
1024×768/16: medium | 28.8 | FPS |
Forsaken – 1998 | ||
1024×768/16: | 55.40 | FPS |
Half Life – 1998 | ||
1024×768/16: | 56.1 | FPS |
Hexen 2 – 1997 | ||
1024×768/16: | 51.0 | FPS |
Kingpin: Life of Crime – 1999 | ||
1024×768/16: | 45.6 | FPS |
Monster Truck Meadness 2 – 1998 | ||
640×480/16: | 35.2 | FPS |
Need For Speed 5 – Porsche – 2000 | ||
1024×768/32: | 41.4 | FPS |
No One Lives Forever – 2000 | ||
1024×768/32: | 22.9 | FPS |
Project Eden – 2001 | ||
1024×768/24: | 25.7 | FPS |
Quake 3: Arena – 1999 | ||
1024×768/32: | 43.2 | FPS |
SiN – 1998 | ||
1024×768/16: | 86.5 | FPS |
Serius Sam-The Second Encounter – 2002 | ||
1024×768/32: | 18.0 | FPS |
Soldier of Fortune – 1999 | ||
1024×768/32: | 33.8 | FPS |
Star Trek Voyager – Elite Force – 2000 | ||
1024×768/32: | 40.4 | FPS |
Turok 2: Seeds of Evil – 1998 | ||
1024×768/16: | 91.7 | FPS |
1024×768/32: | 85.6 | FPS |
Unreal – 1998 | ||
1024×768/16: | 44.3 | FPS |
Závěrečný verdikt:
Klady: Přístup k HDD. Oddělené kurzory. Použité materiály jsou stále v pohodě. Panty bez vůle.
Zápory: Slabší grafika na rok 2002. Nepřístupná BIOS baterie.
Komentáře