Hewlett Packard Omibook XE4500

Společnost Hewlett Packard je známá výrobou kvalitních notebooků a model OmniBook XE 4500 je toho důkazem. I když už má 22 let, tak díky kvalitním plastům drží stále pohromadě a funguje jako by byl skoro nový. Výkon notebooku se v minulosti hodnotil podle frekvence procesoru a na grafické kartě moc nezáleželo. Důležité bylo hladké přehrávání videa a třeba internet. Na tyhle položky by tento stroj snad vydržel až do roku 2008, ale stejně ho někdo odložil dřív anebo ho používal jen sporadicky.

 

PARAMETRY NOTEBOOKU
TYP HARDWARE JEHO PARAMETRY
Předpokládaný rok výroby 2002
Procesor Intel Pentium 4-M 1700MHz / FSB 100MHz
Čipová sada ULi/ALi M1671 ALADDiN-P4
Paměť 256MB / DDR 133MHz
VGA ATI Mobility Radeon M6 / 32 MB DDR 64-bit
Harddisk Testovací 128GB SSD / Transcend
CD-ROM QSI DVD/CDRW SBW-161
Zvukovka ULi/ALi M5451
LCD Aktivní 14.1 / barevný 1024×768 32bit
Pcmcia 2x Texas Instruments PCI1520
USB 2x ULi/ALi M5237
Síťovka National Semiconductor DP83815
Modem Conexant 56K ACLink Modem
FireWire Texas Instruments TSB43AB21 1394A-2000 OHCI PHY
VGA ex. výstup Ano
Dock Port Ano
Infra port (IR) Ano
Baterie 14.8V 4000mAh
Klávesnice Česká

 

Procesor

Výrobce v roce 2002 zvolil tradiční procesor Intel Pentium 4-M s jádrem jehož kódové označení je Northwood, ten disponuje 20 KB L1 a 512 KB L2 cache. Písmeno „M“ v jeho názvu značí mobilní verzi, a bylo mu nastaveno maximální pracovní napětí do 1,3 voltu. Při intenzivním maximálním dlouhodobém zatížení by měl mít procesor spotřebu okolo 30 Wattů, takže zde není žádné masivní chlazení ani ultra hlučný ventilátor.

Grafika je 3D

Firma ATi v minulosti uvedla na trh řadu mobilních grafických jader, a zde výrobce notebooku zvolil Mobilní Radeon M6 s kapacitou 32 MB DDRAM paměti a je připojená pomocí sběrnice AGP s rychlostí 4x. Vznikla z desktopového jádra řady ATi Radeon 7000 a jedná se tedy o první mobilní GPU od ATi, které se objevilo v noteboocích v roce 2002. Byla to tedy přímá konkurence pro nVidia GeForce2 Go, vydanou v roce 2001. Výstup z grafiky se zobrazuje na LCD, které má velikost 14.1 palců a dosahuje maximálního rozlišení 1024×768 s 32-bit barevnou hloubkou. Jeho obraz je ještě dnes krásný a plný jasu. Panty víka jsou tuhé, nemají tedy žádnou vůli a drží v jakékoliv poloze.

Vzhledem k tomu, že výkon notebooků byl ve srovnání s desktopy zhruba o dva roky pozadu, bylo možné na ATi Mobility Radeon M6 hrát náročnější hry, které vyšly do roku 2000. I přestože obsahuje jednotku T&L, kterou na plno využívá i 3D Mark 2000, dosahuje ve vyšším rozlišení 1024×768 v prvním testu s helikoptérou FPS pod hranicí 30, zatímco v rozlišení 800×600 už je to hratelných 30 FPS.

Dráhy RAM

Operační paměť má velikost 256 MB, ale lze ji jednoduše rozšířit, protože jsou k dispozici dva sloty mikro SO-DIMM, které jsou lehce přístupné a nacházejí se pod krytkou na spodní straně notebooku. Předpokládám tedy, že může být osazen ve dvou modulech o velikosti 512 MB, takže součtem se dostáváme maximálně na 1 GB. V současné době je instalován jeden modul s kapacitou 256 MB, což je dostačující pro běh Windows XP, s nimiž byl tento notebook dodáván. Co se týče propustnosti, hodnoty jsou na dobré úrovni, s rychlostmi čtení 1780 MB/s a zápisu 593 MB/s. To je dáno použitím čipsetu od ALi, který kvalitou a rychlostí nezaostával za produkty od společnosti Intel. Navíc jeho použití pomohlo udržet cenu notebooku na přijatelnější úrovni.

Na co?

Všiml jsem si, že firma HP ráda montovala nad touchpad tlačítko, které ho deaktivovalo, a přemýšlel jsem, k čemu to bylo dobré. Bohužel mě nic nenapadlo, proč bylo potřeba ho takto šíleně vypínat? Ostatní společnosti vždy používaly klávesy, například Fn + F6 a podobně. Také jsem nenalezl jednoduše BIOS baterii, ale podle obrázků z internetu by měla být ve formě malého knoflíčku na straně, kde jsou RAM paměti, což by znamenalo, že při její výměně je nutné kompletně notebook rozdělat. Ani čištění chlazení očividně nebude žádný med, jelikož jsem nenašel jednoduchý přístup, jak se k němu dostat.

Srovnání

Porovnal jsem notebook s ostatními, i když v tabulkách jich zatím moc není. Časem se ale jejich počet rozšíří. Vybral jsem si tedy 3D Mark 2000, kde už v rozlišení 1024×768 v prvním testu s helikoptérou nestačí, zatímco v 800×600 to ještě zvládá. Na vině bude úzké hrdlo videopaměťové sběrnice, která má 64 bitů. Ale spolupráce CPU a RAM je dobrá a trochu překonal i Pentium 3. Intel vždy měl v procesorech dobré FPU a tak bez problémů porazil i mladší AMD procesor 1.6 GHz Mobile Turion 64 ML-30. V CPU-Z, pokud jde o výkon na jedno jádro, mu Pentium 3 900 MHz pěkně sekunduje a Intel Celeron 1.1 GHz ho dokonce výrazně překonává. I když to není dvoujádrový procesor, má překvapivě dobré výsledky v více vláknech a porazil i svého bratra Pentium 4-M na 2 GHz

 


VÝKONNOSTNÍ TESTY VE WINDOWS XP

PROCESOR A RAM
CPU-Z  Ver. 1.78.1.x32
Bench CPU – Single Thread 77 Score
Bench CPU – Multi Thread 85 Score
CPU Mark 2.1
CPU Mark 2.1 2379.7 Final Score
Test 1 – Registry 1096.1 Score
Test 2 – Plovoucí čárka 134.8 Score
Test 3 – Celá čísla 2291.8 Score
AIDA32 ver.3.80
RAM čtení 1780 MB/s
RAM zápis 593 MB/s
AIDA64 Extreme Edition ver.2.60
RAM čtení 1854 MB/s
RAM zápis 1818 MB/s
RAM kopírování 1200 MB/s
RAM latence 173.9 ns
CPU Queen 1708 Score
CPU PhotoWorxx 1200 Score
CPU Zlib 12.3 MB/s
CPU AES 1558 Score
CPU Hash 158 MB/s
FPU VP8 228 Score
FPU Julia 591 Score
FPU Mandel 303 Score
FPU SinJulia 178 Score

3D SYNTETICKÉ TESTY
Final Reality
Overal score: 11.84  RM
Robots: 246.20 FPS
City scene: 170.47 FPS
3D Mark 1999 – Default
Overal score: 8022  3D marks
CPU: 22434  3D marks
Game 1-Race: 76.5  FPS
Game 2-First Person: 84.4  FPS
3D Mark 1999 – 1024×768/16
Overal score: 5995 3D marks
CPU: 23379 3D marks
Game 1-Race: 48.8 FPS
Game 2-First Person: 77.8 FPS
3D Mark 1999 – 800×600/32
Overal score: 7441 3D marks
CPU: 23434 3D marks
Game 1-Race: 66.9 FPS
Game 2-First Person: 83.8 FPS
3D Mark 1999 – 1024×768/32
Overal score: 5279 3D marks
CPU: 23778 3D marks
Game 1-Race: 42.5 FPS
Game 2-First Person: 69.6 FPS
3D Mark 2000800×600/16
Overal score: 4771 3D marks
CPU: 359 3D marks
Game 1 – Helicopter – High Detail 35.0 FPS
Game 2 – Adventure – High Detail 38.6 FPS
3D Mark 2000 – Default
Overal score: 3478 3D marks
CPU: 358 3D marks
Game 1 – Helicopter – High Detail 23.9 FPS
Game 2 – Adventure – High Detail 37.3 FPS
3D Mark 2000 – 800×600/32
Overal score: 4195 3D marks
Game 1 – Helicopter – High Detail 30.0 FPS
Game 2 – Adventure – High Detail 38.1 FPS
3D Mark 2000 – 1024×768/32
Overal score: 2939 3D marks
Game 1 – Helicopter – High Detail 19.7 FPS
Game 2 – Adventure – High Detail 34.6 FPS
3D Mark 2001 – 800×600/16
Overal score: 3022  3D marks
Game 1 – Car Chase – High Detail 21.0  FPS
Game 2 – Dragothic – High Detail 25.0  FPS
Game 3 – Lobby – High Detail 27.8  FPS
3D Mark 2001 – 1024×768/16
Overal score: 2526  3D marks
Game 1 – Car Chase – High Detail 19.8  FPS
Game 2 – Dragothic – High Detail 24.7  FPS
Game 3 – Lobby – High Detail 20.6  FPS
3D Mark 2001 – 800×600/32
Overal score: 2930 3D marks
Game 1 – Car Chase – High Detail 20.4 FPS
Game 2 – Dragothic – High Detail 24.9 FPS
Game 3 – Lobby – High Detail 26.9 FPS
3D Mark 2001 – Default
Overal score: 2437 3D marks
Game 1 – Car Chase – High Detail 19.1 FPS
Game 2 – Dragothic – High Detail 24.3 FPS
Game 3 – Lobby – High Detail 19.5 FPS

 

HRY
4×4 Evolution – 2000
1024×768/32: 60.1 FPS
Descent 3 – 1998
1024×768/16: medium 28.8 FPS
Forsaken – 1998
1024×768/16: 55.40 FPS
Half Life – 1998
1024×768/16: 56.1 FPS
Hexen 2 – 1997
1024×768/16: 51.0 FPS
Kingpin: Life of Crime – 1999
1024×768/16: 45.6 FPS
Monster Truck Meadness 2 – 1998
640×480/16: 35.2 FPS
Need For Speed 5 – Porsche – 2000
1024×768/32: 41.4 FPS
No One Lives Forever – 2000
1024×768/32: 22.9   FPS
Project Eden – 2001
1024×768/24: 25.7   FPS
Quake 3: Arena – 1999
1024×768/32: 43.2 FPS
SiN – 1998
1024×768/16: 86.5 FPS
Serius Sam-The Second Encounter – 2002
1024×768/32: 18.0 FPS
Soldier of Fortune – 1999
1024×768/32: 33.8 FPS
Star Trek Voyager – Elite Force – 2000
1024×768/32: 40.4 FPS
Turok 2: Seeds of Evil – 1998
1024×768/16: 91.7 FPS
1024×768/32: 85.6 FPS
Unreal – 1998
1024×768/16: 44.3 FPS

Závěrečný verdikt:

Klady: Přístup k HDD. Oddělené kurzory. Použité materiály jsou stále v pohodě. Panty bez vůle.

Zápory: Slabší grafika na rok 2002. Nepřístupná BIOS baterie. 

Clous

www.clous.cz

Stačí kliknout O mně

Čtěte dál

PředchozíDalší

Komentáře

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *