ASUS L8400

Asus u nás měl jisté období, kdy ho někteří lidé nazývali jako „Aušus“. Já osobně v minulosti neměl nic proti Asusu, ale jeho první notebooky dnes trpí degradujícími plasty, což způsobuje, že víka s LCD rády osamostatňují. To se ale zatím netýká mého ASUS L8400, který sílou vůle stále drží. Pokud byste ho však otevírali častěji, je velice pravděpodobné, že se rychle objeví mikroprasklinky, které postupně přerostou v něco většího. Je třeba už být obezřetný při manipulaci s notebooky této značky, abyste předešli potenciálním problémům s plastovými částmi a radši už je nepoužívat.

 

PARAMETRY NOTEBOOKU
TYP HARDWARE JEHO PARAMETRY
Předpokládaný rok výroby 2001
Procesor Intel Pentium 3 900 MHz / FSB 100MHz
Čipová sada Intel BX440
Paměť 256MB / SDR 100MHz
VGA S3 Savage/MX (86c270) / 8 MB
Harddisk Testovací 64GB SSD / Transcend
CD-ROM Toshiba DVD-ROM SD-C2502
Zvukovka ESS Technology Allegro-1.COMM AudioDrive
LCD Aktivní 13.1 / barevný 1024×768 32bit
Pcmcia 2x Ricoh RL5C476 CardBus Controller
USB 2x Intel 82371AB/EB PIIX4
Síťovka Realtek RTL8139 PCI
Modem ESS Technology Allegro-1.COMM ES56CVM-PI
VGA ex. výstup Ano
Dock Port Ano
Infra port (IR) Ano
Baterie 14.8V 4400mAh
Klávesnice Česká

 

Zajímavé zobrazovadlo

Nejzajímavějším prvkem tohoto notebooku je bezesporu grafická karta od společnosti S3, konkrétně model Savage/MX (86c270), který byl uveden na trh v roce 1999. Tato karta disponuje pouhými 8 MB video RAM a díky podpoře 3D akcelerace jste si v minulosti mohli vychutnat hraní her. Mé testy ukázaly, že je příjemně použitelná pro hry s 3D akcelerací datované od roku 1997 do 1999, kdy byste většinou volili rozlišení 640×480, a v některých případech i 800×600. Na rozlišení 1024×768 je zde nedostatek video paměti, což vede k rapidnímu poklesu výkonu. Ovšem při pokusu spustit hry z roku 2000 nastávají potíže, neboť většina z nich vyžaduje podporu DirectX 7. Možná se na nějaké komplikace podílí i ovladače, protože v některých hrách docházelo k blikání obrazu a jiné měly potíže již v samotném menu hry. 

Divné zapínání

Co se týče uspořádání ovládacích prvků, tragicky umístěný posuvný spínač na zapnutí notebooku na čelní hraně představuje významný nedostatek. Tento spínač navíc trochu vyčnívá ven, což může způsobit problémy, zejména pokud notebook vkládáte do brašny se spínačem směrem dolů. V takovém případě váha notebooku může tlačit na spínač, což způsobuje jeho uvolnění a zdánlivě nestabilní polohu. Dalším problematickým prvkem je přístup k pevnému disku, který vyžaduje odšroubování tří šroubů a odklopení poklopu, na kterém je umístěn touchpad. Jako pozitivum je nutné ocenit ovládání hlasitosti potenciometrem, což představuje pohodlné a praktické ovládání reproduktorů.

To není on

Jelikož mám dva notebooky, z nichž jeden je v horším stavu, rozhodl jsem se prozkoumat ten, který vykazuje horší známky opotřebení. Na fotografiích vnitřku je patrné, že se nachází v dost nevyhovujícím stavu s viditelnými známkami koroze. Naštěstí ten druhý notebook má interiér čistý, nicméně notebooky jsou od dlaní ošoupané oba a zřejmě mají plastové části pouze jen nějaký nástřik barvy. V obou případech byly tyto notebooky prodávány především společností ATComputers, která stále existuje.

 

VÝKONNOSTNÍ TESTY VE WINDOWS Me

PROCESOR A RAM
CPU-Z  Ver. 1.78.1.x32
Bench CPU – Single Thread 75 Score
Bench CPU – Multi Thread 28 Score
CPU Mark 2.1
CPU Mark 2.1 1793.5 Final Score
Test 1 – Registry 406.6 Score
Test 2 – Plovoucí čárka 237.8 Score
Test 3 – Celá čísla 1800.7 Score
AIDA32 ver.3.80
RAM čtení 747 MB/s
RAM zápis 210 MB/s
AIDA64 Extreme Edition ver.2.60
RAM čtení 780 MB/s
RAM zápis 783 MB/s
RAM kopírování 616 MB/s
RAM latence 140.0 ns
CPU Queen 1717 Score
CPU PhotoWorxx 829 Score
CPU Zlib 7.8 MB/s
CPU AES 1283 Score
CPU Hash 88 MB/s
FPU VP8 152 Score
FPU Julia 197 Score
FPU Mandel 69 Score
FPU SinJulia 146 Score

3D SYNTETICKÉ TESTY
Final Reality
Overal score: 4.56  RM
Robots: 43.19 FPS
City scene: 39.87 FPS
3D Mark 1999 – 640×480
Overal score: 3903 3D marks
CPU: 12315 3D marks
Game 1-Race: 30.1 FPS
Game 2-First Person6: 28.0 FPS
3D Mark 1999 – Default
Overal score: 2752 3D marks
CPU: 12950 3D marks
Game 1-Race: 30.2 FPS
Game 2-First Person6: 25.3 FPS
3D Mark 1999 – 1024×768/16
Overal score: 1895 3D marks
CPU: 12393 3D marks
Game 1-Race6: 20.2 FPS
Game 2-First Person: 17.9 FPS
3D Mark 2000 – Default
Overal score: 1171 3D marks
CPU: 171 3D marks
Game 1 – Helicopter – High Detail 7.5 FPS
Game 2 – Adventure – High Detail 13.9 FPS

Jen na starý pecky

Jak vidíte v tabulce, výkon ve hrách je pro rok 2001 poměrně nízký. Podle 3D Mark 99 dosahuje mobilní grafická karta v notebooku podobného skóre jako ATi 3D Rage Pro AGP 2x, což je desktopová karta z roku 1997. Co se týče mobilního segmentu, její výkon je někde v polovině toho, co se v tom roce 2001 prodávalo.

HRY
4×4 Evolution – 2000
640×480/16: 29.2 FPS
800×600/16: 21.4 FPS
Carmagenon 2 – 1998
640×480/16: 29.1 FPS
Descent 3 – 1998
640×480/16: medium 23.7 FPS
FIFA 99 – 1998
640×480/16: 54.7 FPS
Forsaken – 1998
1024×768/16: 42.72 FPS
Half Life – 1998
640×480/16: 60.0 FPS
800×600/16: 41.9 FPS
1024×768/16: 27.3 FPS
Hexen 2 – 1997
640×480/16: 51.3 FPS
800×600/16: 36.7 FPS
1024×768/16: 23.2 FPS
Kingpin: Life of Crime – 1999
640×480/16: 28.3 FPS
Midtown Madness – 1999
640×480/16: 16.9 FPS
Monster Truck Meadness 2 – 1998
640×480/16: 72.2 FPS
Need For Speed 3: Hot Pursuit – 1998
640×480/16: 31.0 FPS
800×600/16: 25.0 FPS
Need For Speed 4 – High Stakes – 1999
640×480/16: 32.9 FPS
800×600/16: 29.3 FPS
1024×768/16: 19.9 FPS
No One Lives Forever – 2000
640×480/16: 14.5   FPS
GLQuake – 1996
800×600/16: 36.3 FPS
1024×768/16: 22.4 FPS
Quake 2 – 1997
640×480/16: 36.1 FPS
800×600/16: 22.8 FPS
Quake 3: Arena – 1999
640×480/16: 28.7 FPS
800×600/16: 21.7 FPS
SiN – 1998
640×480/16: 31.2 FPS
800×600/16: 22.2 FPS
Soldier of Fortune – 1999
640×480/16: 34.0 FPS
800×600/16: 23.7 FPS
Thief – 1998
640×480/16: 47.4 FPS
800×600/16: 34.8 FPS
1024×768/16: 27.7 FPS
Tomb Raider 3 – 1998
1024×768/16: 28.7 FPS
Tomb Raider 4 – 1999
800×600/16: 29.4 FPS
1024×768/16: 24.7 FPS
Tomb Raider 5 – 2000
800×600/16: 29.4 FPS
1024×768/16: 24.7 FPS
Turok – 1997
800×600/16: 105.4 Bodů
Turok 2: Seeds of Evil – 1998
640×480/16: 43.8 FPS
800×600/16: 32.8 FPS
1024×768/16: 23.1 FPS
Unreal – 1998
640×480/16: 26.7 FPS
800×600/16: 19.6 FPS
Viper Racing – 1998
800×600/16: 60.1 FPS
1024×768/16: 33.7 FPS

Závěrečný verdikt:

Klady: Přístup k HDD. BIOS baterie.

Zápory: Použité materiály jsou už křehké a barva se lehce odírá. Složitější rozšíření RAM. Jen 8MB video RAM na rok 2001.

Clous

www.clous.cz

Stačí kliknout O mně

Čtěte dál

Předchozí

Komentáře

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *