Asus u nás měl jisté období, kdy ho někteří lidé nazývali jako „Aušus“. Já osobně v minulosti neměl nic proti Asusu, ale jeho první notebooky dnes trpí degradujícími plasty, což způsobuje, že víka s LCD rády osamostatňují. To se ale zatím netýká mého ASUS L8400, který sílou vůle stále drží. Pokud byste ho však otevírali častěji, je velice pravděpodobné, že se rychle objeví mikroprasklinky, které postupně přerostou v něco většího. Je třeba už být obezřetný při manipulaci s notebooky této značky, abyste předešli potenciálním problémům s plastovými částmi a radši už je nepoužívat.
PARAMETRY NOTEBOOKU |
|
TYP HARDWARE | JEHO PARAMETRY |
Předpokládaný rok výroby | 2001 |
Procesor | Intel Pentium 3 900 MHz / FSB 100MHz |
Čipová sada | Intel BX440 |
Paměť | 256MB / SDR 100MHz |
VGA | S3 Savage/MX (86c270) / 8 MB |
Harddisk | Testovací 64GB SSD / Transcend |
CD-ROM | Toshiba DVD-ROM SD-C2502 |
Zvukovka | ESS Technology Allegro-1.COMM AudioDrive |
LCD | Aktivní 13.1 / barevný 1024×768 32bit |
Pcmcia | 2x Ricoh RL5C476 CardBus Controller |
USB | 2x Intel 82371AB/EB PIIX4 |
Síťovka | Realtek RTL8139 PCI |
Modem | ESS Technology Allegro-1.COMM ES56CVM-PI |
VGA ex. výstup | Ano |
Dock Port | Ano |
Infra port (IR) | Ano |
Baterie | 14.8V 4400mAh |
Klávesnice | Česká |
Zajímavé zobrazovadlo
Nejzajímavějším prvkem tohoto notebooku je bezesporu grafická karta od společnosti S3, konkrétně model Savage/MX (86c270), který byl uveden na trh v roce 1999. Tato karta disponuje pouhými 8 MB video RAM a díky podpoře 3D akcelerace jste si v minulosti mohli vychutnat hraní her. Mé testy ukázaly, že je příjemně použitelná pro hry s 3D akcelerací datované od roku 1997 do 1999, kdy byste většinou volili rozlišení 640×480, a v některých případech i 800×600. Na rozlišení 1024×768 je zde nedostatek video paměti, což vede k rapidnímu poklesu výkonu. Ovšem při pokusu spustit hry z roku 2000 nastávají potíže, neboť většina z nich vyžaduje podporu DirectX 7. Možná se na nějaké komplikace podílí i ovladače, protože v některých hrách docházelo k blikání obrazu a jiné měly potíže již v samotném menu hry.
Divné zapínání
Co se týče uspořádání ovládacích prvků, tragicky umístěný posuvný spínač na zapnutí notebooku na čelní hraně představuje významný nedostatek. Tento spínač navíc trochu vyčnívá ven, což může způsobit problémy, zejména pokud notebook vkládáte do brašny se spínačem směrem dolů. V takovém případě váha notebooku může tlačit na spínač, což způsobuje jeho uvolnění a zdánlivě nestabilní polohu. Dalším problematickým prvkem je přístup k pevnému disku, který vyžaduje odšroubování tří šroubů a odklopení poklopu, na kterém je umístěn touchpad. Jako pozitivum je nutné ocenit ovládání hlasitosti potenciometrem, což představuje pohodlné a praktické ovládání reproduktorů.
To není on
Jelikož mám dva notebooky, z nichž jeden je v horším stavu, rozhodl jsem se prozkoumat ten, který vykazuje horší známky opotřebení. Na fotografiích vnitřku je patrné, že se nachází v dost nevyhovujícím stavu s viditelnými známkami koroze. Naštěstí ten druhý notebook má interiér čistý, nicméně notebooky jsou od dlaní ošoupané oba a zřejmě mají plastové části pouze jen nějaký nástřik barvy. V obou případech byly tyto notebooky prodávány především společností ATComputers, která stále existuje.
VÝKONNOSTNÍ TESTY VE WINDOWS Me
PROCESOR A RAM | ||
CPU-Z Ver. 1.78.1.x32 |
||
Bench CPU – Single Thread | 75 | Score |
Bench CPU – Multi Thread | 28 | Score |
CPU Mark 2.1 | ||
CPU Mark 2.1 | 1793.5 | Final Score |
Test 1 – Registry | 406.6 | Score |
Test 2 – Plovoucí čárka | 237.8 | Score |
Test 3 – Celá čísla | 1800.7 | Score |
AIDA32 ver.3.80 |
||
RAM čtení | 747 | MB/s |
RAM zápis | 210 | MB/s |
AIDA64 Extreme Edition ver.2.60 |
||
RAM čtení | 780 | MB/s |
RAM zápis | 783 | MB/s |
RAM kopírování | 616 | MB/s |
RAM latence | 140.0 | ns |
CPU Queen | 1717 | Score |
CPU PhotoWorxx | 829 | Score |
CPU Zlib | 7.8 | MB/s |
CPU AES | 1283 | Score |
CPU Hash | 88 | MB/s |
FPU VP8 | 152 | Score |
FPU Julia | 197 | Score |
FPU Mandel | 69 | Score |
FPU SinJulia | 146 | Score |
3D SYNTETICKÉ TESTY | ||
Final Reality | ||
Overal score: | 4.56 | RM |
Robots: | 43.19 | FPS |
City scene: | 39.87 | FPS |
3D Mark 1999 – 640×480 | ||
Overal score: | 3903 | 3D marks |
CPU: | 12315 | 3D marks |
Game 1-Race: | 30.1 | FPS |
Game 2-First Person6: | 28.0 | FPS |
3D Mark 1999 – Default | ||
Overal score: | 2752 | 3D marks |
CPU: | 12950 | 3D marks |
Game 1-Race: | 30.2 | FPS |
Game 2-First Person6: | 25.3 | FPS |
3D Mark 1999 – 1024×768/16 | ||
Overal score: | 1895 | 3D marks |
CPU: | 12393 | 3D marks |
Game 1-Race6: | 20.2 | FPS |
Game 2-First Person: | 17.9 | FPS |
3D Mark 2000 – Default | ||
Overal score: | 1171 | 3D marks |
CPU: | 171 | 3D marks |
Game 1 – Helicopter – High Detail | 7.5 | FPS |
Game 2 – Adventure – High Detail | 13.9 | FPS |
Jen na starý pecky
Jak vidíte v tabulce, výkon ve hrách je pro rok 2001 poměrně nízký. Podle 3D Mark 99 dosahuje mobilní grafická karta v notebooku podobného skóre jako ATi 3D Rage Pro AGP 2x, což je desktopová karta z roku 1997. Co se týče mobilního segmentu, její výkon je někde v polovině toho, co se v tom roce 2001 prodávalo.
HRY | ||
4×4 Evolution – 2000 | ||
640×480/16: | 29.2 | FPS |
800×600/16: | 21.4 | FPS |
Carmagenon 2 – 1998 | ||
640×480/16: | 29.1 | FPS |
Descent 3 – 1998 | ||
640×480/16: medium | 23.7 | FPS |
FIFA 99 – 1998 | ||
640×480/16: | 54.7 | FPS |
Forsaken – 1998 | ||
1024×768/16: | 42.72 | FPS |
Half Life – 1998 | ||
640×480/16: | 60.0 | FPS |
800×600/16: | 41.9 | FPS |
1024×768/16: | 27.3 | FPS |
Hexen 2 – 1997 | ||
640×480/16: | 51.3 | FPS |
800×600/16: | 36.7 | FPS |
1024×768/16: | 23.2 | FPS |
Kingpin: Life of Crime – 1999 | ||
640×480/16: | 28.3 | FPS |
Midtown Madness – 1999 | ||
640×480/16: | 16.9 | FPS |
Monster Truck Meadness 2 – 1998 | ||
640×480/16: | 72.2 | FPS |
Need For Speed 3: Hot Pursuit – 1998 | ||
640×480/16: | 31.0 | FPS |
800×600/16: | 25.0 | FPS |
Need For Speed 4 – High Stakes – 1999 | ||
640×480/16: | 32.9 | FPS |
800×600/16: | 29.3 | FPS |
1024×768/16: | 19.9 | FPS |
No One Lives Forever – 2000 | ||
640×480/16: | 14.5 | FPS |
GLQuake – 1996 | ||
800×600/16: | 36.3 | FPS |
1024×768/16: | 22.4 | FPS |
Quake 2 – 1997 | ||
640×480/16: | 36.1 | FPS |
800×600/16: | 22.8 | FPS |
Quake 3: Arena – 1999 | ||
640×480/16: | 28.7 | FPS |
800×600/16: | 21.7 | FPS |
SiN – 1998 | ||
640×480/16: | 31.2 | FPS |
800×600/16: | 22.2 | FPS |
Soldier of Fortune – 1999 | ||
640×480/16: | 34.0 | FPS |
800×600/16: | 23.7 | FPS |
Thief – 1998 | ||
640×480/16: | 47.4 | FPS |
800×600/16: | 34.8 | FPS |
1024×768/16: | 27.7 | FPS |
Tomb Raider 3 – 1998 | ||
1024×768/16: | 28.7 | FPS |
Tomb Raider 4 – 1999 | ||
800×600/16: | 29.4 | FPS |
1024×768/16: | 24.7 | FPS |
Tomb Raider 5 – 2000 | ||
800×600/16: | 29.4 | FPS |
1024×768/16: | 24.7 | FPS |
Turok – 1997 | ||
800×600/16: | 105.4 | Bodů |
Turok 2: Seeds of Evil – 1998 | ||
640×480/16: | 43.8 | FPS |
800×600/16: | 32.8 | FPS |
1024×768/16: | 23.1 | FPS |
Unreal – 1998 | ||
640×480/16: | 26.7 | FPS |
800×600/16: | 19.6 | FPS |
Viper Racing – 1998 | ||
800×600/16: | 60.1 | FPS |
1024×768/16: | 33.7 | FPS |
Závěrečný verdikt:
Klady: Přístup k HDD. BIOS baterie.
Zápory: Použité materiály jsou už křehké a barva se lehce odírá. Složitější rozšíření RAM. Jen 8MB video RAM na rok 2001.
Komentáře