Válka 16-bitů

Seznam her podle abecedy:

 


Tak tady se budou odehrávat souboje skutečných reálných nijak neupravených 16-bitových počítačů. Nehledejte tu recenze, ale jen porovnání z uvedených platforem. Pokud u toho bude recenze, tak jen dobová z různých časopisů. Pokud se budete chtít blíže podívat na jednotlivé počítače, klikněte na obrázky. Nahoře je abecední seznam, kam budu zařazovat otestované hry, ty budou co nejvíce multiplatformní z let 1990-1994 zhruba. Rozhodl jsem se, že použiji poslední trochu dostupné výrobky těchto firem. Ze začátku budu vybírat, pokud možno z různých českých časopisu Excalibur, BiT a podobně.

Aktualizováno 22.12.2016. Do tohoto data tu soutěžila Amiga 1200 s počtem vítězství 21 z 26 her, tím její účast ukončuji. PC získalo 5 vítězství, v tabulce skóre zůstává a Atari Mega 1 s 0 vítězství. Nahrazuji ji Amigou 600, která má blíž k Amize A500 a i k Atari Mega 1. Byl jsem upozorněn, že A1200 je víc výkonná, jednak CPU běží na 14MHz oproti Atari Mega 1 s 8MHz, obsahuje víc pomocných čipů AGA a podobně.

SPECIÁLNÍ BONUS: Po dobu testovaní jsem zjistil, že Amiga A1200 jen těžko hledá konkurenci a předpokládám že to bude i u Amigy A600. Je to hlavně kvůli hudbě a zvukům. U Atari Mega 1 je problém ta hudba, plus zvukové efekty, je to celé mono a kvalita nic moc. U PC je to lepší, pokud hra podporuje Roland MT-32, hodně se k Amize přiblíží a někdy ji i předčí. Proto jsem přemýšlel, jak trochu ty počítače k sobě přiblížit, vím že technicky to nejde. Proto přidám k hodnocení i svůj subjektivní pocit z toho krátkého hraní. Pokud bude hraní na jednom ze tří počítačů, nějak víc extra pocitově pohodové, udělím mu speciální bonus 200 bodů, který bude za mě říkat, pokud si hru chcete zahrát, je tenhle počítač na danou hru číslo jedna. Vím, že nikdo nebude mít dnes takové počítače, aby se tím řídil, ale o to tu přeci nejde. Dále má speciální bonus hlavně kompenzovat hudbu, která při samotném hraní hry na 16-bitech, není tak důležitá, pokud nehraje v samotné hře i se zvukovými efekty. Většinou je hudba na začátku hry, jako menu, nebo u úvodního obrázku. Samozřejmě ve své době to bylo něco, tohle slyšet, to je bez debat. Takže pokud se hudba oddělí, začínají mít k sobě počítače mnohem blíž. Rozhoduje potom už jen to, co prožíváte u samotného hraní hry. To je tedy grafika, zvukové efekty, plynulost a s tím někdy spojenou hratelnost. Pokud budu mít nutkání speciální bonus udělit, bude tam i z jakého důvodu byl udělen a někdy i proč jsem ho neudělil.


 

COMMODORE AMIGA 600: dále tomuto počítači budu říkat AMIGA 600. Počítač má předchůdce Amiga 500 (1987). Samotná Amiga 600 se začala prodávat v roce 1992. Uvnitř se nachází CPU 32-bit Motorola 68000 7 MHz se 16-bit sběrnicí a má 1MB RAM paměti. Grafiku umí 320×200 až 320×512 / 32-64 barev a zvuk 4 × 8-bit PCM channels 2 stereo. Hry jsou nahrávány z Gotek mechaniky. 

ATARI MEGA 1: podle parametrů jde o nejslabší 16-bit v seriálu Válka 16-bitů a je z roku 1987. Jeho CPU 32-bit Motorola MC 68000 8MHz se 16-bit sběrnicí a má 1MB paměti. Grafika umí až 640×400 černobíle a v 320×200 16-barev z 512. O zvuk se stará Yamaha YM2149 a produkce je mono. Hry jsou nahrávány z Gotek mechaniky.

JAMICON PC: je z roku 1991 a je to kompletní počítač v klávesnici. Připomíná tím, právě Amigu A1200 a Atari ST. Proto se parádně hodí do tohoto seriálu. Má CPU AMD 386SX na 25MHz, který je vnitřně 32-bit, ale je připojen jen na 16-bitovou sběrnicí a disponuje pamětí 2MB RAM SIPP. Zvukovku jsem použil Aztech Sound Galaxy BX II, což je klon Sound Blasteru 2.0 typ 1350B. Je to druhá zvukovka téhle firmy, první byla jen BX a je z roku 1992. Má na sobě čip Yamaha YM3812-F, což je OPL2 a ke svému fungování v MS-DOS nepotřebuje žádný ovladač. Je to 8-bitová zvukovka a trochu problém u této zvukovky je rušení a taky je celá MONO. Bohužel jsem limitován místem v počítači, vejde se tam jen 16-bit karta o velikosti slotu. Tuto zvukovku bude doplňovat zvukový modul Roland MT-32.  Grafika je VGA Oak a má 512Kb paměti. Nahrávání her bude z HDD Toshiba 2.1Gb, který je 2.5 palce a davál se do notebooku.

 


    Výkon CPU:

  • 4.4 MIPS – Motorola 68EC020 14 MHz – Amiga A1200
  • 1.4 MIPS – Motorola MC 68000 8MHz – Atari Mega 1
  • 2 MIPS – 386DX16MHz – PC

16 komentáře “Válka 16-bitů

  1. Zajímalo by mě jestli je vůbec někdo, kdo ve své době nechtěl Amigu? A jaká byla nakonec jeho realita? Moje realita byla Didaktik M. 🙂

    1. Přiznám se, že já ne, když jsem měl Didaktik M, bylo mně už 17 (1991), ale už za rok, jsem viděl hru Wolfenstein 3D a za další rok jsem ho hrál doma. Slovo Amiga, Atari jsem znal,ale nezajímal se, to přišlo až s nostalgii, která se už teď taky začíná vytrácet.

  2. Docela by mně zajímalo kde jsi přišel k výkonu 4,4 MIPSu u 68020ky na 14 MHz, V základní A1200 bez FASTRAM dosahovala sotva 1 MIPSu, s FASTkou nevěřim v o moc víc než 2násobek. Wikipedia uvádí 5.36 MIPS @ 33 MHz

  3. 386SX je vnitřně plně 32bit procesor s 16bit datovou sběrnící a 24bit adresovou. Je téměř stejně výkonný jako 386DX na stejné frekvenci, ale většinou je to horší jelikož desky s tímto procesorem byly obvykle levné a tudíž bez cache. To sráželo výkon hrozně dolů. Rád bych někdy dostal do ruky desku na 386SX s cache, vím že se vyráběly.

  4. Srovnávat 386 s Amigou 600? Vy jste tu dobu asi nezazil. Vykonem je k 386 mnohem bliz Amiga 1200. A600 byl jen kontroverzni ukrok Commodoru stranou. Velmi nestastnou snahou udrzet pri zivote „bestseller“ A500. Zvlast po naprostem debaklu modelu A500+.

    1. O nic nejde, je to jen kvůli srovnání grafiky, zvuků a hudby. A600 je vyrobena (1991), PC Spacestation (1991) a Atari Mega 1 (1987). Já měl 1991-1993 Didaktik M a potom PC 286.

  5. Vnímám to tady jako velkou snahu, ale z pohledu jednak Amigisty a myslím, že docela slušného znalce HW obecně (už mě to možná 30 let tak trochu živí). Musím hodnotit s pokrčenými rameny. Mám dojem, že se tu v tom trošku plácáte.
    Zkuste trošku dostudovat Amiga 600 není nástupce Amigy 500, ale Amigy 500+ a Commodore do ní vrazilo pár věcí co se pak vyskytovali v Amize 1200. Technicky to odpovídalo tomu jak vznikali velké Amigy Amiga 1000 a 2000 z toho odvozená Amiga 500) Amiga 3000 z toho dovozená 500+ a 600. Nakonec Amiga 4000 a z ní odvozená Amiga 1200.

      1. Bude Amiga 500 měla v základu jen 512Kb RAM, Kickstart 1.3 (rarytní kousky 1.2 – sám jsem potkal jen dva v provozu).
        Amiga 600 má 1Mb RAM a Kickstart 2.05, navíc nemá numerickou klávesnici (IDE a PCMCI port).
        Amiga 600 nemá moc možností připojení dalšího HW. Slot je použitelný jen na rozšíření Chip RAM. Amiga 500 a 500+ mají po straně rozšiřující slot, například na HDD nebo akcelerátor.

        Ty rozdíly jsou pak i technologické. A600 je novější konstrukce modernější součástky atd. Mám jednu doma. 😉

      2. Ještě jedna věc. Amiga 500 má do určité doby OCS chipset (jako Amiga 1000 – jen měla většina Fat Agnus – tedy podpora 1 Mb Chip RAM). V době kdy se začali dělat Amigy 500+, vznikly i Amigy 500 s ECS chipsetem. Amiga 600 má vždy ECS chipset (Fatter AGNUS až 2 Mb Chip RAM).

        1. Tak se zeptám jinak: Jaký je výkonnostní rozdíl mezi A500 (1987) s A501 (1988) proti A600 (1991) a klidně i A500+?

            1. Takže 0 nic, jelikož nejvíce her vzniklo v letech 1987-1992 a potom se více méně vše stěhovalo na PC. Tak potom nechápu, proč krčit rameny nad porovnáním her Atari, Amiga a PC. Je úplně jedno, zda použiji A600 nebo A500. Grafika bude stejná, zvuk bude stejný a plynulost her taky. Mě to přišlo zajímavé a zábavné. Jen hledat společné zajímavé hry, už je trochu oříšek. A1200 byl trochu posun ve výkonu i v grafice + možnost osadit turbínu, ale opět nic závratného a navíc přišla pozdě. Tím ale neříkám, že to nebyly super počítače, to rozhodně byly! Co uměly, ukazuje právě to porovnání 🙂

  6. Já jsem se v roce cca 1993-4 rozhodoval po prodeji ATARI 800 co koupit(Bylo mi 14 takže s tátou). Jestli amigu nebo PC. Já byl jednoznačně pro AMIGU samozřejmě, ale strejda co dělal u hasičů informatika mi říká , amiga nemá budoucnost kup si PC . Díky bohu za to , předurčilo to co jednou budu dělat.
    Byla to 286/20, 2mb ram, 40mb disk,VGA monitor i gr.karta, stála bratru kolem 35K což bylo na tu dobu hoooodně peněz pro obyčejnou rodinu. Švagr měl amigu 500 a smál se mi , vlastně nevím proč , všechny hry vypadaly grafiky téměř stejně , Test Drive, Lemmings, Another world,F1 nevím co dalšího bylo pro obě platformy.
    AŽ na jednu vyjimku a tou byl samozřejmě ZVUK , to bylo v prdeli , to pískatko na PC bylo k ničemu a zvukovky stály dalších 20K . Ale v momentě kdy se v BAJTu objevil první odporový dělič na LPT port to skončilo. Sice samozřejmě jen u her co to podporovaly(zrovna ten another world jo ) , ale od té doby ten zvuk byl víceméně (podle přesnosti odporu nebo později DA převodníku) na stejné úrovni. Však taky se ty amigovské MODy , soubory s písničkama kopírovaly na PC.
    Potom s 386 , SVGA kartou, soundblasterem pro už PC nechávalo amigy(tedy 500 ne 1200) daleko vzadu. Hlavně, ale já jsem přestal hrát a začal programovat na něčem co existuje do dnes a dodnes se tím živím. Kdybych měl amigu asi bych jenom hrál a nikdy bych to nebral jako svůj obor atd…

  7. Takhle jednoznačně bych to neviděl. Já tehdá měl v okolí spíš PCčkáře, co jenm hráli hry. My s Amigama jsme modeovali 3D scény, čmárali pixel art nebo někteří se sluchem skládali hudbu. S Amigou jsem vydržel do roku 2000 a myslim že mě to spíš otevřelo multiplatformnosti. PC se člověk nevyhne a člověk na chípající platformě se musel zajímat i o zbytek světa. Takže dneska jedu na jabkách, občas si uchodim njakej ten Linux a samosebně v práci jedu čistokrevně na W10 🙁 Nemít Amigu ale rovnu PC, asi bych jel v přímý linii Dos-> Wokna 10 a měl bych dost omezený rozhled, což u spousty lidí vnímam do dnes.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.