Commodore Amiga 500

Předchůdce tohoto počítače je Commodore Amiga A1000 z roku 1985. V době jeho vzniku vyšlo jen okolo 10-ti her, v roce 1986 to bylo 74, v roce 1987 už i pro A500 vyšlo 178, počet stoupal až do roku 1992 a potom už jen klesal. Je to jasná herní křivka popularity tohoto počítače a že tento počítač byl populární o tom není pochyb. Kdo si tento stroj koupil v době jeho vzniku, měl na 5 let o zábavu postaráno a bohužel u nás se k tomuto počítači ve vetším dalo dostat po roce 1990. Mít ale tento stroj, znamenalo sehnat i hry a to byl asi taky docela problém. Dnes však není problém sehnat tento stroj + hry a ponořit se do minulosti. První co vlastně zjistíte, že pokud se budou hrát hry, funguje to jako na konzoli. Ta je způsobeno tím, že hlavní část operačního sytému Kickstart je v paměti ROM (256 – 512 KB), takže jinak vlastně počítač nepotřebuje bootovat. Vložíte tam disketu, zapnete stroj a čekáte až se hra spustí. Pokud je hra na více disket, budete je měnit, pokud je hra dobře udělaná, nebude je měnit často, ale stává se že dobře udělaná není, to je potom dost nepříjemné, hru to hodně poškodí a to i když je dobrá. Pokud se hra spustí, většinou vás uvítá animace plná barev a hudby. Tím se vlastně dostáváme k tomu, čím je tak výjimečný, byla to stereo hudba a zvukové efekty. Na svůj test jsem si vybral hru „Savage„, která má parádní hudbu jako jedna z mnoha a dokonce se tam i mluví.

Celý tento stroj pohání procesor Motorola 68000 na frekvenci 7MHz. Možná se to zdá trochu málo, ale CPU mělo k sobě pomocné čipy. které dostaly jména, Paula, Denise a Agnus. Paula je chipset, vyřizuje veškerou komunikaci s myší, joystick a zároveň řídí vše okolo zvuku. Denise se staral o obraz a co nejrychlejší grafiku. Díky tomu měl tento stroj 4096 barev a v HAM módu je dokázala zobrazit dokonce všechny najednou, i když hry běžely většinou ve 32 barvách (nebo v 16ti u předělávek z Atari ST ). Poslední Agnus komunikoval s pamětí RAM, které tu bylo 512KB. Po roce 1990 si ji uživatelé rozšiřovali na 1MB, protože hry začaly být náročnější. Data jsou do počítače dodány pomocí interní disketové mechaniky, která diskety formátuje na 880KB i když na disketách je udávána kapacita jen 720KB. Určitě ve své době bylo dost pohodlné, mít zapojené dvě disketové mechaniky, nebo dokonce až čtyři, ty jednak usnadnili kopírování a méně častou výměnu při hraní her, když byla uložena na více disketách.

 

 

Přiznám se, že pokud počítač není z řady PC, tak se o HW nezajímám, ale rád si rozšiřuji herní obzor u všech masově prodávaných strojů. Tím chci říct, že pokud by někdo chtěl doplnit informace, ne moc technické, určitě budu rád.


 

                        PARAMETRY:

    • Procesor: Motorola 68000 na 7 MHz
    • Paměť RAM: 512KB
    • Paměť ROM: 256 kB Kickstart ROM
    • Floppy disk: Interní 3.5 DD/880kB
    • Video: 320×200 až 320×512 / 32-64 barev nebo 640×200 až 640 × 512i s 16 barev
    • Operační systém: Amiga OS 1.3
    • Klávesnice: Německá

Hudba ze hry: Savage
      Savage-Amiga-A600
Hudba ze hry: Lotus 3
      Lotus-3-Amiga-A600-Stopa-2

Clous

www.clous.cz

Stačí kliknout O mně

Čtěte dál

PředchozíDalší

4 komentáře “Commodore Amiga 500

  1. Doplnil bych že ta „konzolovitost“ je způsobena tim že hlavní část operačního sytému Kickstart je v paměti ROM (256 – 512 kB) takže jinak vlastně počítač nepotřebuje bootovat. Z disket/harddisku už startuje jenom GUI Workbench. Myslim, že na přelomu 80/90 let, se A500 už standardně kupovala rovnou s 2. disketovkou a rozšířenim paměti na 1 MB. Disketovky šly připojit až 4 ale to měl asi málo kdo, spíš se pak vyplatil řadič s harddiskem.
    Co byl trochu průšvih u A500 byly 2 verze Kickstartu (1.2 a 1.3) což někdy nabourávalo kompatibilitu. Asi by stálo za to taky uvést že celá paleta brev Amigy byla od začátku 4096 barev a v HAM módu je dokázala zobrazit dokonce všechny najednou i když hry běžely většinou ve 32 (nebo v 16ti u překopávek z STčka).

    1. No a když se správně použili některé HW triky. Tak na obrazovce bylo klidně 128 barev :D.
      Existoval režim pro 64 barev kdy z palety 32 barev byla druhá polovina dopočítána polovičním jasem HalfBrite režim.
      https://en.wikipedia.org/wiki/Amiga_Halfbrite_mode
      Disketovka mohla být i HD pak se otáčela poloviční rychlostí, ale rychlost čtení dat byla ve výsledku stejný. Co je zajímavé tak na disketu Amiga dostala DD 880Kb a HD 1.76Mb. Existovala i upravená verze trackdisk.device, které dokázala na DD disketu dostat 970Kb.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.