Sony Vaio PCG-GRT815E

Abych řekl pravdu, notebook Sony Vaio PCG-GRT815E je pro mě trochu zklamáním, jelikož jeho vnitřní konstrukce se mi moc nelíbí. Také na štítku už je uvedeno, že byl vyroben v Číně a nikoliv v Japonsku. Rok 2003 byl pro Intel zvláštní, protože zákazníky lákal na vysoké frekvence a právě ty rapidně zvyšovaly spotřebu až k 60 Wattům. Náhle se však objevilo Intel Pentium M, které mělo proti Pentium 4 poloviční frekvenci, ale dokázalo mít podobný výkon se spotřebou okolo 25 Wattů.

 

PARAMETRY NOTEBOOKU
TYP HARDWARE JEHO PARAMETRY
Předpokládaný rok výroby 2003
Procesor Intel Pentium 4 2800 MHz / FSB 133MHz (533)
Čipová sada SiS 648
Paměť 512MB / DDR 166MHz (333)
VGA nVIDIA GeForce FX Go5600 / 64 MB DDR 128-bit
Harddisk Testovací 32GB SSD / Transcend
CD-ROM SONY DVD RW DW-U50A
Zvukovka SiS 7012 Audio Device
LCD Aktivní 15.1 / barevný 1024×768 32bit
Pcmcia 2x Ricoh RL5C476 CardBus
USB 2x SiS 7001 PCI-USB
Čtečka SD karet Toshiba AIS ToPIC95
Síťovka SiS 900 Fast Ethernet
Modem SiS 7013 Software Modem
VGA ex. výstup / TV Ano / Ano
Dock Port Ano
Infra port (IR) Ano
Baterie 14.8V 4000mAh
Klávesnice Německá

 

Procesor

V roce 2003 firma Sony vsadila na desktopový procesor Intel Pentium 4 s frekvencí 2,8 GHz a jádrem, jehož kódové označení je Northwood. Toto jádro disponuje 20 KB L1 + 512 KB L2 cache + 512 KB L2 cache a nastavené pracovní napětí bylo až do 1,55 voltu. Při jeho intenzivním maximálním dlouhodobém zatížení by měl mít procesor spotřebu okolo 68 wattů, takže zde je sice menší chlazení, ale k tomu dva hlučnější ventilátory. Když se podíváte na fotografii, jeden z těchto chladičů je jakoby vnitřní a nemá odkud nasávat venkovní vzduch. Navíc hned vedle procesoru je grafická karta, která není chlazena nijak a spíše je ještě ohřívána horkým vzduchem z toho vnitřního ventilátoru. A to je právě to, co se mi na tomto notebooku nelíbí.

Grafika je 3D

Všeobecně první grafické karty nVIDIA GeForce FX nebyly moc dobře přijaty zákazníky. To bylo způsobeno tím, že v té době podporovaly moderní grafické technologie „DirectX 9.0a“, ale na to, aby je dokázaly rozhýbat, jim scházel dostatečný výkon. Někdy se ale musí začít, a tak ti, kteří vlastnili například GeForce4 4200 Ti, pátou řadu vynechali.

V tomto stroji tedy najdeme GeForce FX Go5600, která disponuje 64 MB vlastní video paměti typu DDR, a ta je napojena na sběrnici o šířce 128 bitů. Veškerá komunikace probíhá po sběrnici AGP s rychlostí 8x. Výstup z grafiky se zobrazuje na lesklém LCD, které má velikost 15.1 palců a rozlišení 1024×768 s 32bitovou barevnou hloubkou. Obraz na něm je ještě dnes krásný a plný jasu. Panty víka jsou pevné a drží v jakékoliv poloze.

Dráhy RAM

Operační paměť má velikost 512 MB, což je dostačující pro běh Windows XP, který byl k tomuto notebooku dodáván. Lze ji ovšem jednoduše rozšířit, protože jsou k dispozici dva sloty mikro SO-DIMM, které jsou lehce přístupné a nacházejí se pod krytkou na spodní straně notebooku. Avšak je třeba poznamenat, že v daném stavu krytka chybí. Předpokládám tedy, že může být osazen ve dvou modulech o velikosti 512 MB, jejichž součtem se dostáváme na maximální hodnotu 1 GB. Co se týče propustnosti, hodnoty jsou na skvělé úrovni, s rychlosti čtení 1943 MB/s a zápisu 723 MB/s. To je dáno použitím čipsetu od SiS, který kvalitou a výkonem nezaostával za produkty od společnosti Intel. Navíc jeho použití pomohlo udržet cenu notebooku na přijatelnější úrovni.

Zkušenost

U tohoto notebooku se mi nepodařilo rozchodit všechny jeho ovládací prvky, jelikož to vyžaduje ovladače, které už jsem na internetu nenašel. Klávesnice není žádný zázrak, kurzory jsou do ní zapuštěné a klávesy nahoru + dolů jsou zúžené, což způsobuje občasné trefení vedle. Zvuk je spíše slabší, ale hraje docela nahlas. To však není překvapivé, protože při náročném použití, zejména ve hrách, začne být chlazení docela slyšet, a tak je lepší si raději dát volume doprava. Dokonce i baterie má ještě nějakou výdrž, při spuštěném 3D Marku 2000 vydržela notebook napájet necelých 30 minut.

Srovnání

Na porovnání jsem vybral 3D Mark 2001, který v rozlišení 1024×768 zvládá na pohodu a díky podpoře DirectX 8 + 8.1 umí i test „Nature“ s hodnotou 51.5 FPS. Jak jsem uvedl v popisu, umí i DirectX 9, který vyžaduje 3D Mark 2003, ale na něj prostě nemá dostatek výkonu. Grafika GeForce FX Go 5600 byla hlavní konkurencí podle tabulky proti ATi Mobility Radeon 9600, se kterým držela v pohodě krok, ale v testu 3D Mark 2003 se již lépe dařilo ATi.

V AIDA64 a testu ‘CPU Queen’ nebude Pentium 4 s nízkými takty nikdy vynikat, jelikož využíval mikroarchitekturu NetBurst. Tato architektura byla navržena pro vysoké takty procesoru, což 2,8 GHz už docela jsou. Tím pádem dohnal modernější (2005) mobilní AMD Turion 64 ML-30 s frekvencí 1,6 GHz, ale ze stejného roku Intel Pentium M na 1,7 GHz mu ještě pěkný kus schází.

Spolupráce CPU a RAM odpovídá výkonu Pentium 4 na 2.8 GHz, ale opět Pentium M na 1.7 GHz má drtivý náskok. Co měl Intel vždy procesorech dobré, bylo FPU, a tak bez problémů drží na horních příčkách. V CPU-Z, pokud jde o výkon na jedno jádro, opět nepřekonal Intel Pentium M 1.7 GHz. I když to není dvoujádrový procesor, tak opět nedokázal porazil Pentium 4-M na 1.7 GHz.

 


VÝKONNOSTNÍ TESTY VE WINDOWS XP

PROCESOR A RAM
CPU-Z  Ver. 1.78.1.x32
Bench CPU – Single Thread 142 Score
Bench CPU – Multi Thread 145 Score
CPU Mark 2.1
CPU Mark 2.1 3788.2 Final Score
Test 1 – Registry 1800.7 Score
Test 2 – Plovoucí čárka 233.4 Score
Test 3 – Celá čísla 3601.4 Score
AIDA32 ver.3.80
RAM čtení 1943 MB/s
RAM zápis 723 MB/s
AIDA64 Extreme Edition ver.2.60
RAM čtení 1976 MB/s
RAM zápis 1889 MB/s
RAM kopírování 1582 MB/s
RAM latence 155.7 ns
CPU Queen 2758 Score
CPU PhotoWorxx 1708 Score
CPU Zlib 21.7 MB/s
CPU AES 2768 Score
CPU Hash 239 MB/s
FPU VP8 310 Score
FPU Julia 798 Score
FPU Mandel 403 Score
FPU SinJulia 300 Score

3D SYNTETICKÉ TESTY
Final Reality
Overal score: 12.58  RM
Robots: 173.81 FPS
City scene: 234.27 FPS
3D Mark 1999 – Default
Overal score: 12828 3D marks
CPU: 36857 3D marks
Game 1-Race: 147.9 FPS
Game 2-First Person: 113.2 FPS
3D Mark 1999 – 1024×768/16
Overal score: 10822 3D marks
CPU: 36780 3D marks
Game 1-Race: 115.1 FPS
Game 2-First Person: 102.1 FPS
3D Mark 1999 – 800×600/32
Overal score: 12298 3D marks
CPU: 36838 3D marks
Game 1-Race: 142.3 FPS
Game 2-First Person: 108.3 FPS
3D Mark 1999 – 1024×768/32
Overal score: 10616 3D marks
CPU: 36812 3D marks
Game 1-Race: 114.4 FPS
Game 2-First Person: 99.0 FPS
3D Mark 2000800×600/16
Overal score: 10568 3D marks
CPU: 613 3D marks
Game 1 – Helicopter – High Detail 75.1 FPS
Game 2 – Adventure – High Detail 79.2 FPS
3D Mark 2000 – Default
Overal score: 8492 3D marks
CPU: 608 3D marks
Game 1 – Helicopter – High Detail 50.9 FPS
Game 2 – Adventure – High Detail 77.5 FPS
3D Mark 2000 – 800×600/32
Overal score: 10145 3D marks
Game 1 – Helicopter – High Detail 74.1 FPS
Game 2 – Adventure – High Detail 76.8 FPS
3D Mark 2000 – 1024×768/32
Overal score: 7903 3D marks
Game 1 – Helicopter – High Detail 50.2 FPS
Game 2 – Adventure – High Detail 75.6 FPS
3D Mark 2001 – 800×600/16
Overal score: 10195 3D marks
Game 1 – Car Chase – High Detail 53.8 FPS
Game 2 – Dragothic – High Detail 85.8 FPS
Game 3 – Lobby – High Detail 66.5 FPS
Game 4 – Nature – High Detail 72.3 FPS
3D Mark 2001 – 1024×768/16
Overal score: 8645 3D marks
Game 1 – Car Chase – High Detail 49.3 FPS
Game 2 – Dragothic – High Detail 73.0 FPS
Game 3 – Lobby – High Detail 63.8 FPS
Game 4 – Nature – High Detail 48.5 FPS
3D Mark 2001 – 800×600/32
Overal score: 10266 3D marks
Game 1 – Car Chase – High Detail 52.3 FPS
Game 2 – Dragothic – High Detail 86.8 FPS
Game 3 – Lobby – High Detail 65.8 FPS
Game 4 – Nature – High Detail 77.0 FPS
3D Mark 2001 – Default
Overal score: 8865 3D marks
Game 1 – Car Chase – High Detail 53.0 FPS
Game 2 – Dragothic – High Detail 73.8 FPS
Game 3 – Lobby – High Detail 65.2 FPS
Game 4 – Nature – High Detail 51.5 FPS
3D Mark 2003 – Default
Overal score: 1282 3D marks
Wing of Fury 86.9 FPS
Battle of Proxycon 6.0 FPS
Trolls Lair 5.2 FPS
Mother Nature 4.8 FPS

 

HRY
Descent 3 – 1998
1024×768/16: very high 32.0 FPS
Hexen 2 – 1997
1024×768/16: 189.7 FPS
Kingpin: Life of Crime – 1999
1024×768/16: 132.7 FPS
Need For Speed 5 – Porsche – 2000
1024×768/32: 71.7 FPS
Need for Speed Underground – 2003
1024×768/32: high 35.5 FPS
Need for Speed Underground 2 – 2004
1024×768/32: medium 14.5 FPS
No One Lives Forever – 2000
1024×768/32: 53.6 FPS
No One Lives Forever 2 – 2002
1024×768/32: high 35.7  FPS
GLQuake – 1997
1024×768/32: 235.8 FPS
Quake 3: Arena – 1999
1024×768/32: 142.1 FPS
Serius Sam-The Second Encounter – 2002
1024×768/32: 58.7 FPS
Soldier of Fortune – 1999
1024×768/32: 157.0 FPS
Star Trek Voyager – Elite Force – 2000
1024×768/32: 90.5 FPS
Star Trek: Elite Force 2  – 2003
1024×768/32: 56.5 FPS
Tomb Raider: The Angel of Darkness  – 2003
1024×768/32: 15.7 FPS
Turok 2: Seeds of Evil – 1998
1024×768/32: 1054.2 FPS

Závěrečný verdikt:

Klady: Přístup k HDD. BIOS baterie. Použité materiály.

Zápory: Divné chlazení.

Clous

www.clous.cz

Stačí kliknout O mně

Čtěte dál

Předchozí

Komentáře

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *