Fujitsu Siemens Lifebook E7010 je velmi zachovalý notebook s ohledem na možnosti, které v minulosti nabízel, a to i pro hráče. Samozřejmě opravdoví herní nadšenci by si něco takového v té době nekoupili. Přeci jenom, stolní počítač byl levnější a také výkonnější. Zároveň by se očekávalo, že by dokázal zvládat hry daného období, spíše kolem let 2002 až 2004. Možná by některé novější zvládl, ale je třeba brát na vědomí, že ATi Mobility Radeon 7500 podporuje pouze DirectX 7, a proto jsem volil spíše hry s touto specifikací.
PARAMETRY NOTEBOOKU |
|
TYP HARDWARE | JEHO PARAMETRY |
Předpokládaný rok výroby | 2002 |
Procesor | Intel Pentium 4-M 2000 MHz / FSB 100MHz |
Čipová sada | Intel Brookdale i845MP |
Paměť | 256MB / DDR 266MHz |
VGA | ATi Mobility Radeon 7500 / 32 MB DDR |
Harddisk | 40GB / Fujitsu MHT2040AT |
CD-ROM | Matshita UJDA750FDVD/CDRW |
Zvukovka | AC’97 Audio |
LCD | Aktivní 14.1 / barevný 1024×768 32bit |
Síťovka | Realtek RTL8139 PCI |
Modem | Intel 82801CAM ICH3-M |
Pcmcia | 2x O2Micro OZ6933 CardBus Controller |
Infrared | Ano |
USB | 2x Intel 82801CAM ICH3-M |
VGA ex. výstup | Ano |
Dock Port | Ano |
Baterie | 14.4V 3800mAh |
Klávesnice | Česká |
Někdy to drhne
Příkladem může být hra No One Lives Forever 2 z roku 2002, která při rozlišení 1024×768 / 32-bit barev dosahuje pouze 5 snímků za sekundu (FPS). Dále, v některých novějších hrách, které běží poměrně plynule, se může stát, že náhle dojde k poklesu výkonu kvůli nějakému efektu, například dešti, páře, více světel nebo nepřátelům. Takového zpomalení jsem zaznamenal například ve hrách Max Payne nebo Clive Barker’s Undying, kde dochází k propadnutí stropu a začne do budovy pršet.
Jde mu to
Jeho původními operačními systémy jsou Windows 2000 a XP, pro které byly vytvořeny i originální ovladače. Předpokládám, že na těchto systémech by novější hry běžely o něco lépe. Za mě je tedy ideální pro hry do roku 2001, a proto jsem na něj nainstaloval operační systém Windows Millennium pro retro hraní. Nakonec všechno funguje a při testování jsem se nesetkal s žádnými problémy. Koneckonců v roce 2002 vyšel ATi Mobility Radeon 9000, a ten si s novějšími hrami poradil o mnoho lépe.
Dá se to snést
Hry samozřejmě vytěžovaly veškerý výkon notebooku, avšak přesto není hlučný a nezahřívá se příliš. Mobilní procesory Intel Pentium 4-M, odvozené z klasických desktopových variant, nebyly zrovna revoluční. Frekvence 2000MHz sice není nijak extrémně vysoká, s pouhými 32W to nezatěžovalo tak, jako u pozdějších modelů s vyšší spotřebou. Kromě toho použité jádro označené jako Northwood bylo v minulosti chladnější než jeho nástupci v řadě Pentium 4-M.
Cumel
Líbí se mi i design a kombinace barev modré a stříbrné. Víko a možná i další části jsou vyrobeny z hořčíkové slitiny, takže je malá šance, že celé LCD časem odpadne. Původně nová baterie dokázala zásobovat notebook energií po dobu přesahující 2 hodiny, avšak dnes už má schopnost udržet ho v provozu pouhé 3 minuty.
VÝKONNOSTNÍ TESTY VE WINDOWS Me
PROCESOR A RAM | ||
CPU-Z Ver. 1.78.1.x32 |
||
Bench CPU – Single Thread | 104 | Score |
Bench CPU – Multi Thread | 40 | Score |
CPU Mark 2.1 | ||
CPU Mark 2.1 | 2681.1 | Final Score |
Test 1 – Registry | 1326.8 | Score |
Test 2 – Plovoucí čárka | 167.0 | Score |
Test 3 – Celá čísla | 2521.0 | Score |
AIDA32 ver.3.80 |
||
RAM čtení | 1088 | MB/s |
RAM zápis | 544 | MB/s |
AIDA64 Extreme Edition ver.2.60 |
||
RAM čtení | 1104 | MB/s |
RAM zápis | 548 | MB/s |
RAM kopírování | 1082 | MB/s |
RAM latence | 139.8 | ns |
CPU Queen | 2002 | Score |
CPU PhotoWorxx | 1291 | Score |
CPU Zlib | 15.2 | MB/s |
CPU AES | 1873 | Score |
CPU Hash | 196 | MB/s |
FPU VP8 | 263 | Score |
FPU Julia | 682 | Score |
FPU Mandel | 384 | Score |
FPU SinJulia | 211 | Score |
SYNTETICKÉ TESTY | ||
Final Reality | ||
Overal score: | 10.27 | RM |
Robots: | 185.39 | FPS |
City scene: | 242.65 | FPS |
3D Mark 1999 – Default | ||
Overal score: | 7364 | 3D marks |
CPU: | 26155 | 3D marks |
Game 1-Race: | 80.4 | FPS |
Game 2-First Person6: | 67.9 | FPS |
3D Mark 1999 – 1024×768/32 | ||
Overal score: | 5316 | 3D marks |
CPU: | 26216 | 3D marks |
Game 1-Race6: | 54.3 | FPS |
Game 2-First Person: | 52.1 | FPS |
3D Mark 2000 – Default | ||
Overal score: | 5616 | 3D marks |
CPU: | 480 | 3D marks |
Game 1 – Helicopter – High Detail | 35.5 | FPS |
Game 2 – Adventure – High Detail | 54.9 | FPS |
3D Mark 2000 – 1024×768/32 | ||
Overal score: | 3616 | 3D marks |
Game 1 – Helicopter – High Detail | 22.8 | FPS |
Game 2 – Adventure – High Detail | 43.4 | FPS |
3D Mark 2001 – Default | ||
Overal score: | 2256 | 3D marks |
Game 1 – Car Chase – High Detail | 3.5 | FPS |
Game 2 – Dragothic – High Detail | 30.2 | FPS |
Game 3 – Lobby – High Detail | 27.4 | FPS |
32 bitů kouzel
Notebook jsem testoval v rozlišení 1024×768 při 32bitovém barevném zobrazení, což je maximální možnost pro LCD. Myslím, že si v syntetických testech nevedl špatně. Jeho výkon zhruba odpovídá prvním desktopovým grafikám nVidia GeForce2 MX z roku 2000.
HRY | ||
Carmagenon 2 – 1998 | ||
640×480/16: | 66.0 | FPS |
Clive Barker’s Undying – 2001 | ||
1024×768/32: | 48.0 | FPS |
Descent 3 – 1998 | ||
1024×768/16: | 33.2 | FPS |
Dethkarz – 1999 | ||
1024×768/32: | 43.4. | FPS |
Forsaken – 1998 | ||
1024×768/16: | 164.22 | FPS |
Half Life – 1998 | ||
1024×768/16: | 71.9. | FPS |
Hexen 2 – 1997 | ||
1024×768/32: | 52.9 | FPS |
Kingpin: Life of Crime – 1999 | ||
1024×768/16: | 59.6 | FPS |
Max Payne – 2001 | ||
1024×768/32: | 64.7 | FPS |
Midtown Madness – 1999 | ||
1024×768/16: | 43.4 | FPS |
Need For Speed 3: Hot Pursuit – 1998 | ||
800×600/16: | 63.8 | FPS |
Need For Speed 4 – High Stakes – 1999 | ||
1024×768/32: | 30.6 | FPS |
Need For Speed 5 – Porsche – 2000 | ||
1024×768/32: | 47.0 | FPS |
No One Lives Forever 2 – 2002 | ||
1024×768/32: | 5.3 | FPS |
Operation Flashpoint: Cold War Crisis – 2002 | ||
1024×768/32: | 17.6 | FPS |
GLQuake – 1996 | ||
1024×768/16: | 73.2 | FPS |
Quake 2 – 1997 | ||
1024×768/16: | 121.2 | FPS |
Quake 3: Arena – 1999 | ||
1024×768/32: | 81.0 | FPS |
Serious Sam: The Second Encounter – 2002 | ||
1024×768/32: | 24.7 | FPS |
SiN – 1998 | ||
1024×768/16: | 103.8 | FPS |
Tomb Raider 3 – 1998 | ||
1024×768/32: | 30.0 | FPS |
Tomb Raider 4 – 1999 | ||
1024×768/32: | 29.5 | FPS |
Turok – 1997 | ||
800×600/16: | 25.9 | FPS |
Turok 2: Seeds of Evil – 1998 | ||
1024×768/32: | 61.4 | FPS |
Unreal Gold – 1999 | ||
1024×768/32: | 36.7 | FPS |
Viper Racing – 1998 | ||
1024×768/16: | 51.5 | FPS |
Wipeout 2097 – 1997 | ||
1024×768/16: | 120.7 | FPS |
Závěrečný verdikt:
Klady: Skoro jako nový. Použité materiály a panty naprosto v pořádku. Na použitý procesor není ani nijak hlučný. Přístup k HDD. Nevysvícené LCD.
Zápory: I s větrákem se dost hřeje.
Komentáře