Commodore PC 20-III

Když se jeden exponát podobá druhému, můžeme si zahrát hru „Najdi hlavní tři rozdíly“, čímž myslím ty do očí bijící. Tak schválně… To byl ovšem ten lehčí úkol! Teď přijde výzva – jaké ty rozdíly můžou být uvnitř? Že nemáte rentgenové oči? To nevadí, od toho jsem tu já, kdo tu starou mašinu otevře jako plechovku sardinek z druhé světové války, koukne, začichá a poreferuje. 

První zásadní rozdíl, aniž bych to ještě otevřel, je v paměti RAM. Zatímco Commodore PC 10-III ji má 640KB, tak dnešní zkoumaný Commodore PC 20-III má jen 512KB. Přitom vyšší číslo modelu by mělo znamenat nějaký ten pokrok vpřed, ale u RAM se to nestalo. Je možné, že si takto PC10-III prostě někdo objednal anebo nechal rozšířit. To je síla modularity a požadavky zákazníka. Jaký je tedy rozdíl mezi těmi čísly? S největší pravděpodobností ono vyšší číslo u PC 20-III znamená jen jediné a to vždy přítomnost pevného disku, jinak by to nemělo smysl povyšovat. Nad takovou věcí by dnes počítačoví maniaci jen kroutili hlavou, leč z pohledu minulosti to byl obrovský rozdíl a hlavně super novinka.


Pokračování v soutěži „Najdi nějaký rozdíl“ by mohla pokračovat na základní desce, ale tolik vás trápit nebudu. Hlavní rozdíl je v podstatě jen v procesoru, který je od známé firmy AMD, která má v těchto časech nejvýkonnější CPU na světě. Určitě tam budou i nějaké další drobnější změny, ale na první pohled jsem tam skoro nic nezaznamenal. Protože byl tedy už od výroby přítomen pevný disk, tak se samozřejmě ubrala jedna disketová mechanika. Jednak byla zbytečná, když počítač už bootoval z HDD a také se trochu ušetřilo na základní ceně. To je také možná důvod, proč má i méně RAM, tím se taky něco z ceny stáhlo, jelikož ty pevné disky byly opravdu hodně drahé. Co se týče jejich funkčnosti, už je to přece jen přes 30 let. Za tento čas se přítomný HDD Kyocera KC-20 s velikostí 20MB už ani neroztočí, zřejmě zatuhl a potřeboval by ránu. Ale kdo by kopal do nebožtíků? I kdyby se vzkřísil, co s oživlým mrtvým mám dělat? K tomu druhý takový mám v počítači Sanyo – MBC-16EX5, ten byl ještě před několika lety plně funkční, ale i když se nepoužíval, přesto umřel. A samozřejmě k takovým MFM diskům potřebujete i MFM řadič a zde je instalován od společnosti Seagate.


Pracovní frekvence procesoru 4.77MHz na rok 1988 byla docela nízká, ale dalo se pomocí klávesnice navolit další dvě vyšší.To se dělo zřejmě Commodore PC 20-III - AMD procesorkvůli zpětné kompatibilitě, aby programy využívající frekvenci 4.77MHz nejely moc rychle. Jinak věřím, že si každý navolil to maximum 9.54MHz a tak to používal. Co zde hodně proběhlo, je integrace. Na základní desce je grafický čip z řady GCA Paradise PVC4, který má k sobě 16KB paměti, což je k dodávanému černobílému monitoru dostačující. Ovšem není problém v rozšíření pomocí 8-bitové grafické karty. Ta může být EGA anebo dokonce i VGA. Zde je instalována ATI EGA Wonder 800 s čipem ATI 16899-0, která bude v pohodě pracovat s barevným EGA monitorem. Potom tam máme konektor pro disketové mechaniky, to však u neznačkových základních desek nebylo zvykem. Podpora je maximálně dvě mechaniky 5.25 palců s 360KB nebo 3.5 se 720KB a samozřejmě mix obou. Posledním je konektor XTA IDE pro pevný disk, který ovšem musí být podporován diskem a klasický IDE tam fungovat nemůže. Mají sice stejný počet pinů, jenže XTA IDE je pouze 8-bitové rozhraní a ATA IDE už 16-bitové. Sehnat takový funkční pevný disk je už spíše nemožné a svým způsobem i zbytečné. Bohatě stačí i nefunkční, hlavně aby tam byl a šlo vidět, jak to dříve vypadalo.

 

I když šlo o drahý pracovní stroj, bylo možné zahrát si hry, hlavně s barevným monitorem. Stačilo k tomu využít možnosti rozšíření, za pomocí tří 8-bitových ISA slotů. Je to ukázka toho, že i v pozdější době se tento počítač neztratil. Hned v roce 1987 totiž přichází na svět první grafické karty VGA, které grafice vdechly 256 barev. V témže roce herní společnost Sierra On-line začíná u her využívat zvukový modul Roland MT-32, což na této platformě dělá u her zázraky. Později v roce 1989 si můžete osadit první Sound Blaster 1.0 s FM syntézou, která se rychle rozšiřuje. Já osobně jsem zde zkoušel 8-bitový Sound Blaster 2.0 a i 8-bivotou VGA grafiku. S VGA budete mít jednoduší zapojení LCD nebo CTR a hry můžete i tak spouštět v CGA anebo EGA režimu. Co se týče zvuku, tak stroj by měl zvládnout pomocí přehrávačů GLX Player a Mod Master a tím je možné poslouchat písničky s koncovkou MOD. Také zvládne pár novějších her s FM syntézu, pokud hra nepodporuje Roland MT-32. A na závěr.  Jde o klasické PC, ovšem zapsané i vyrobené pod legendární značkou Commodore a to už něco znamená!

TYP HARDWARE JEHO PARAMETRY
Procesor (CPU) AMD P8088-1 / 4.77 – 7.16 – 9.54MHz
Čipová sada Faraday FE2010A
Paměť (RAM) 512KB
Grafická Karta (VGA) ATI EGA Wonder 800 s čipem ATI 16899-0
Harddisk (HDD) 21MB Kyocera KC-20B MFM
Disketová mechanika (FDD) Interní 5.25 / 360KB
COM1 / COM2 Ano / Ano
LPT PORT Ano
  • CTRL + ALT + S přepne procesor na „standardní“ rychlost 4.77 MHz
  • CTRL + ALT + T přepne procesor na rychlost „turbo“ 7.16 MHz
  • CTRL + ALT + D přepne procesor na „dvojnásobnou“ rychlost 9.54 MHz

Nakonec, když se všechno spojí dohromady, dostaví se krásný výsledek, na který je radost pohledět. No ne? 

Clous

www.clous.cz

Stačí kliknout O mně

Čtěte dál

PředchozíDalší

7 komentáře “Commodore PC 20-III

  1. PC 10 mělo 512 K RAM, pokud mělo jednu floppy, 640 K RAM měla varianta s dvěma floppy.
    Ve starší variantě bylo 512 K pájeno na desce a zbytek případně ve slotech (tady nevidím fotku motherboardu, takže těžko říct, zda je RAM na boardu ještě osazena, nebo už je vše ve slotech).
    Protože je deska pro PC 10-III a PC 20-III stejná a sestavy se lišily jen tím 20 MB harddiskem, měl by jít stroj s 512 K RAM doosadit na plných 640.
    Původní grafická karta uměla Hercules/CGA/Plantronics Colorplus (dokonce mám dojem, že i s kompozitním výstupem). VGA do těchto počítačů nepatří, nikdy se s nimi nedodávala.

    1. Jak nevidíš fotku desky? U fotogalerii otáčej kolečkem na myši a na mobilu šoupej prstem. Je tam vyfoceno vše, protože jsem ten stroj musel rozdělat a vyletovat soudkovou baterii. Jinak moje PC 10-III má 640KB a jedná část je v paticích. PC 20-III má jen 512KB a vše naletováno na desce. Zda s nimi někdo v minulosti něco dělal, tak to nemám páru. Já se domnívám, že ty sestavy dělali všelijak a protože je to umožněno.
      Jak to myslíš, že sem VGA nepatří? Kdyby si ho vlastnil v roce 1989, tak by si do toho 8-bit VGA nechtěl? Já tedy jo ? Je to klasické XT a pro pohodlnější používání, pokud by ho někdo v dnešní době používal, je VGA pohodlnější. Místo HDD by se dal použít XT-IDE třeba s CF.

    2. PC 10-III a PC 20-III byly shodně dodávány s 640KB RAM. Pokud je tam jen 512KB, znamená to, že 128KB někdo následně vyňal. Compositní video výstup tam byl, ale jen pro režim CGA a ve formátu NTSC.
      Ta integrovaná grafika bývala někdy označována jako AGA (neplést s Amigou!) a měla 32KB video RAM, a to jednak kvůli Hercules režimu (buffer na dvě obrazovky) a jednak pro rozšířené barevné režimy Plantronics Colorplus, konkrétně 320×200 v 16 barvách současně a 640×200 ve 4 barvách současně.
      Na to by 16KB standardního CGA nestačilo. Škoda, že tyhle režimy téměř žádný software nepodporuje.

      1. Však je tam fotka 🙂 Paměti jsou plně obsazeny, není tam už žádný místo a nic tam neschází. 512KB musí být přímo z výroby, kdo by jinak dělal úpravu z 640KB na 512KB? To by byl proti sobě 🙂

        1. Fotku jsem přehlédl, omlouvám se. Na ní je ale právě vidět osazených 640KB. Prvních 512KB je v těch 16 DRAMkách úplně v rohu ve dvou sloupcích (41256) a těch přídavných 128KB je ve čtyřech švábech 4464 hned vedle. Jsou zapájené, evidentně z výroby. Zřejmě je tam nějaká vada, že je počítač nedetekuje.

          Jsem pamětník, na konci osmdesátých let jsem to dost sledoval a 1989 jsem se sám stal hrdým majitelem PC-10SD, což byla costdown verze shodná s PC-10/20-III, ale jen s jedním floppy drivem 5.25″ a bez harddisku. SD znamenalo „single drive“. Řadič tam byl, ale 8bit IDE disk byl tak drahý, že se vyplatilo koupit standardní MFM harddisk spolu s controlerem do slotu. Počítač stál 999,- DM bez monitoru, což byla na plnohodnotné PC-XT (i bez HDD) výborná cena.

  2. Jo a ještě pro upřesnění: nejsou to dva sériové porty, COM1 a COM2. Seriál je jen jeden (velký SUB-D 25pin). Ten SUB-D 9pin je totiž Commodore mouse port. Tzn. není to RS232, nýbrž TTL a myš je stejná jako na Amigu.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.