Commodore PC 20-III

Když se jeden exponát podobá druhému, můžeme si zahrát hru „Najdi hlavní tři rozdíly“, čímž myslím ty do očí bijící. Tak schválně… To byl ovšem ten lehčí úkol! Teď přijde výzva – jaké ty rozdíly můžou být uvnitř? Že nemáte rentgenové oči? To nevadí, od toho jsem tu já, kdo tu starou mašinu otevře jako plechovku sardinek z druhé světové války, koukne, začichá a poreferuje. 

První zásadní rozdíl, aniž bych to ještě otevřel, je v paměti RAM. Zatímco Commodore PC 10-III ji má 640KB, tak dnešní zkoumaný Commodore PC 20-III má jen 512KB. Přitom vyšší číslo modelu by mělo znamenat nějaký ten pokrok vpřed, ale u RAM se to nestalo. Je možné, že si takto PC10-III prostě někdo objednal anebo nechal rozšířit. To je síla modularity a požadavky zákazníka. Jaký je tedy rozdíl mezi těmi čísly? S největší pravděpodobností ono vyšší číslo u PC 20-III znamená jen jediné a to vždy přítomnost pevného disku, jinak by to nemělo smysl povyšovat. Nad takovou věcí by dnes počítačoví maniaci jen kroutili hlavou, leč z pohledu minulosti to byl obrovský rozdíl a hlavně super novinka.

Pokračování v soutěži „Najdi nějaký rozdíl“ by mohla pokračovat na základní desce, ale tolik vás trápit nebudu. Hlavní rozdíl je v podstatě jen v procesoru, který je od známé firmy AMD, která má v těchto časech nejvýkonnější CPU na světě. Určitě tam budou i nějaké další drobnější změny, ale na první pohled jsem tam skoro nic nezaznamenal. Protože byl tedy už od výroby přítomen pevný disk, tak se samozřejmě ubrala jedna disketová mechanika. Jednak byla zbytečná, když počítač už bootoval z HDD a také se trochu ušetřilo na základní ceně. To je také možná důvod, proč má i méně RAM, tím se taky něco z ceny stáhlo, jelikož ty pevné disky byly opravdu hodně drahé. Co se týče jejich funkčnosti, už je to přece jen přes 30 let. Za tento čas se přítomný HDD Kyocera KC-20 s velikostí 20MB už ani neroztočí, zřejmě zatuhl a potřeboval by ránu. Ale kdo by kopal do nebožtíků? I kdyby se vzkřísil, co s oživlým mrtvým mám dělat? K tomu druhý takový mám v počítači Sanyo – MBC-16EX5, ten byl ještě před několika lety plně funkční, ale i když se nepoužíval, přesto umřel. A samozřejmě k takovým MFM diskům potřebujete i MFM řadič a zde je instalován od společnosti Seagate.

Pracovní frekvence procesoru 4.77MHz na rok 1988 byla docela nízká, ale dalo se pomocí klávesnice navolit další dvě vyšší.Commodore PC 20-III - AMD procesorTo se dělo zřejmě kvůli zpětné kompatibilitě, aby programy využívající frekvenci 4.77MHz nejely moc rychle. Jinak věřím, že si každý navolil to maximum 9.54MHz a tak to používal. Co zde hodně proběhlo, je integrace. Na základní desce je grafický čip z řady GCA Paradise PVC4, který má k sobě 16KB paměti, což je k dodávanému černobílému monitoru dostačující. Ovšem není problém v rozšíření pomocí 8-bitové grafické karty. Ta může být EGA anebo dokonce i VGA. Zde je instalována ATI EGA Wonder 800 s čipem ATI 16899-0, která bude v pohodě pracovat s barevným EGA monitorem. Potom tam máme konektor pro disketové mechaniky, to však u neznačkových základních desek nebylo zvykem. Podpora je maximálně dvě mechaniky 5.25 palců s 360KB nebo 3.5 se 720KB a samozřejmě mix obou. Posledním je konektor XTA IDE pro pevný disk, který ovšem musí být podporován diskem a klasický IDE tam fungovat nemůže. Mají sice stejný počet pinů, jenže XTA IDE je pouze 8-bitové rozhraní a ATA IDE už 16-bitové. Sehnat takový funkční pevný disk je už spíše nemožné a svým způsobem i zbytečné. Bohatě stačí i nefunkční, hlavně aby tam byl a šlo vidět, jak to dříve vypadalo.

I když šlo o drahý pracovní stroj, bylo možné zahrát si hry, hlavně s barevným monitorem. Stačilo k tomu využít možnosti rozšíření, za pomocí tří 8-bitových ISA slotů. Je to ukázka toho, že i v pozdější době se tento počítač neztratil. Hned v roce 1987 totiž přichází na svět první grafické karty VGA, které grafice vdechly 256 barev. V témže roce herní společnost Sierra On-line začíná u her využívat zvukový modul Roland MT-32, což na této platformě dělá u her zázraky. Později v roce 1989 si můžete osadit první Sound Blaster 1.0 s FM syntézou, která se rychle rozšiřuje. Já osobně jsem zde zkoušel 8-bitový Sound Blaster 2.0 a i 8-bivotou VGA grafiku. S VGA budete mít jednoduší zapojení LCD nebo CTR a hry můžete i tak spouštět v CGA anebo EGA režimu. Co se týče zvuku, tak stroj by měl zvládnout pomocí přehrávačů GLX Player a Mod Master a tím je možné poslouchat písničky s koncovkou MOD. Také zvládne pár novějších her s FM syntézu, pokud hra nepodporuje Roland MT-32. A na závěr.  Jde o klasické PC, ovšem zapsané i vyrobené pod legendární značkou Commodore a to už něco znamená!

TYP HARDWARE JEHO PARAMETRY
Procesor (CPU) AMD P8088-1 / 4.77 – 7.16 – 9.54MHz
Čipová sada Faraday FE2010A
Paměť (RAM) 512KB
Grafická Karta (VGA) ATI EGA Wonder 800 s čipem ATI 16899-0
Harddisk (HDD) 21MB Kyocera KC-20B MFM
Disketová mechanika (FDD) Interní 5.25 / 360KB
COM1 / COM2 Ano / Ano
LPT PORT Ano
  • CTRL + ALT + S přepne procesor na „standardní“ rychlost 4.77 MHz
  • CTRL + ALT + T přepne procesor na rychlost „turbo“ 7.16 MHz
  • CTRL + ALT + D přepne procesor na „dvojnásobnou“ rychlost 9.54 MHz

Nakonec, když se všechno spojí dohromady, dostaví se krásný výsledek, na který je radost pohledět. No ne? 

Štítky:
3 komentářů

Vložit komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *