Sony Vaio PCG-QR10

Sony Vaio model PCG-QR10 je vzhledově mezi notebooky velká exotika a snad i rarita. Když kouknete na klávesnici, která spíše připomíná klávesy z dětského notebooku, tak jsem zapřemýšlel, kdo by si takový stroj mohl koupit a napadají mě děti, nebo náctiletí. Ti ovšem nemají moc peněz, tak by to museli koupit rodiče, ovšem notebook stál v době jeho vzniku okolo 65.000 Kč. Dokonce i teď při psaní tohoto článku, když jsem koukal na Internetu, jsem jich tam moc nenašel, takže info o něm je opravdu skromné a když se nějaký prodával, tak skoro za třetinu z původní ceny. Jak se tedy zdá, asi moc v minulosti úspěch neměl a ani se moc nedivím. Je sice výjimečný zvenku, ovšem uvnitř neukrývá nic extra a původně tam byl procesor Intel Celeron Mobile na 650MHz. Já ho před lety (asi 2010) vyměnil za Intel Pentium 3 Mobile na 700MHz, leč jede jen na 550MHz a měl jsem s ním nějaké plány. S největší pravděpodobností jsem ho chtěl používat pro hraní starších her, takže původní CPU někde bude. Proč vlastně používat stroj, co vypadá pomalu jako hračka, možná proto, protože se tak odlišuje a jen škoda že Sony do něj nenainstalovala pořádný hardware. Něco, co by se vzdálilo zcela obyčejným notebookům, kterých už na trhu bylo hodně. Když vezmeme, že v roce 2001 už na trhu byly grafické akcelerátory a zde je použit integrovaný Intel Solamo i815EM. V tom čipu se ukrývá 3D akcelerátor s označením Intel i752, ten nemá až tak špatné parametry, ale bohužel nemá svoji vlastní paměť a to je velké mínus.

Trochu jsem zkoumal, k čemu slouží to kolečko, se kterým jde do nekonečna otáčet na obě strany. Sony tomu říká „Jog Dial Utility“ a vyšlo mi, že je to taková složitější myš. Jde s tím nastavovat hlasitost i jas LCD. Když si otevřete nějakou aplikaci, můžete tím kolečkem listovat v jejím menu, co obvykle bývá v norní liště, ale přišlo mi to pomalé a myš je rozhodně rychlejší. Taky se tím dají spouštět různé programy, ale opět je rychlejší kliknout na ikonu na ploše. Tak moc nechápu jeho význam, snad jen, že dodává opět onu originalitu jeho umístění. Mám totiž ještě jeden zvláštní notebook SONY Vaio PCG-SRX41P s podobnou konfigurací a ten ho má pod touchpadem. Zatím ho nemám pořádně otestovaný, ale v budoucnu oba příbuzné určitě porovnám. Taky si pamatuji, že jsem chtěl do tohoto stroje dostat Windows ME v CZ, ale právě tohle kolečko se mi nepovedlo rozhýbat, nenašel jsem totiž žádné ovladače, vůbec nikde a to už v tom roce 2010. Dnes v roce 2019 by to bylo už totálně marné a ztráta času. Naštěstí jsem si tam dal tehdy jiný pevný disk a na něm laboroval. Nevím proč, ale na tomto stroji jsou dvě modelové označení a to druhé je PCG-721C.

Použité materiály jsou zřejmé na první pohled, plast a hořčíková slitina. Uvnitř se však ukrývá velký hliník, na kterém je vše namontováno, tím je dáno, že se to jen tak nerozpadne a plasty jsou jen skořápka. Plast vypadá černě, ale když ho prosvítíte světlem, je modro-fialový, hodně pružný a vypadá trvanlivě. Hořčíková slitina je okolo LCD ve tvaru stříbrné trubky a zezadu je z toho udělané ucho na přenášení. Kolik asi tak znáte notebooků, které mají ručku jako nějaký kufřík? Možná proto je okolo toho LCD ten rám, když ho člověk takhle nese, může s tím nechtěně do něčeho bouchnout a nebo někoho. V tom rámu jsou dokonce zabudované i panty, které jsou tuhé a bez vůle, takže zde opravdu nehrozí popraskané víko jako u jiných.  Pokud se chcete podívat na obrázky z testu, stačí kliknout ZDE.



Procesor:  Intel Pentium 3 Mobile na frekvenci 700MHz, ten mám k sobě 32KB L1 cache a 256KB cache L2. Jeho pracovní napětí je 1.6V a musí být aktivně chlazen. Chladič není nijak velký, to se týká i větráčku, který nemá své otáčky nijak řízeny a jen se spíná na základě teploty. Pokud se tedy stroj moc nezatěžuje, zapíná se jeho chlazení sporadicky, ale u hraní her už jede pořád a hluk je nízký. Přístup je k němu snadný a výměna možná.


Grafická karta: je v čipu Intel Solamo i815EM, jde tedy o integrované řešení a nachází se tam i 3D akcelerátor připojený sběrnicí AGP s názvem Intel i752. To samozřejmě nemá vlastní paměť, takže si ji bere z operační paměti a velikost jsem nebyl schopný určit. Pravděpodobně to funguje automaticky, podle toho kolik potřebuje daná spuštěná aplikace, maximálně však 16MB. I když tedy zvládá 3D grafiku, k tomu má podporu DirectX 7, tak jde o hodně slabé řešení. Nicméně je tedy možnost si zahrát pod Windows nějaké ty hry v 3D akceleraci a to vydané do toho roku 2000.


Operační paměť: je možnost osadit 2x SO-DIMM a maximální velikosti v jednom slotu je 256MB. Zde je 2x 128MB, dohromady tedy 256MB, byla tedy v minulosti rozšířená a celkově zvládne maximálně 512MB. Při nainstalovaných 256MB je běh Windows ME zcela plynulý. Pokud by se měla rozšířit, musíte se dostat pod klávesnici, kde je schovaná, tu drží plastová krytka , Kde je tlačítko k zapnutí a otvory pro reproduktory.


Zvuková karta: i ta je integrována v čipu Intel Solamo i815EM. Reproduktory jsou umístěny v těle notebooku nad klávesnicí, jejich produkce zvuku je v pohodě, hrají ovšem trochu tišeji a jejich hlasitost se reguluje pomocí klávesnice, nebo nekonečným kolečkem „Jog Dial Utility“. Jako u většiny strojů ovšem zoufale schází basy.


Pevný disk: je zde původní a originál od známé Toshiba. Modelové označení má MK1016GAP a velikost 10GB. Je bez vadný sektorů a jeho hlučnost je střední. Přístup k němu je trochu složitější, musí se odmontovat velký spodní kryt a to není moc pohodlné.

Procesor Intel Pentium 3 Mobile 700MHz / FSB 100MHz
Čipová sada Intel Solamo i815EM
Paměť 256MB
VGA Intel Solamo i815EM + 3D Intel i752
Harddisk 10GB Toshiba / MK1016GAP
Zvukovka Intel 82801BA(M) ICH2 – AC’97 Audio
LCD Aktivní 13.3 / barevný 1024×768 32bit
Síťovka Intel PRO/100 VE
CD-ROM / DVD Teac CD-224E / 24x speed
Pcmcia 2x Ricoh RL5C476 CardBus
USB 2x Intel 82801BA(M) ICH2
Modem Ano / AOL Dial-Up Adapter
VGA ex. výstup / S-video Ano / Ne
Baterie 14.8V / 1700mAh
Klávesnice Německá

 


Všechny programy i operační systém Windows ME, který byl nahrán 1.2.2001, jsou v německém jazyce, co je ale zvláštní, že licence k programům nemají žádného vlastníka a všechny jsou OEM. Vlastníkem tohoto stroje však byla žena z Německa, jmenovala se Nadine XXXXX, žila, nebo možná ještě žije, protože podle její fotografie bych ji odhadoval v tom roce 2002 55let. Podle programů byl stroj používán jen k soukromým účelům, například k ukládání fotek k tomu jejich úprava, psaní dopisů odeslaných přes Internet a vedení účtu v domácnosti. Je to na něm i vidět, opotřebení je minimální a dokonce jsem tam našel dobovou fotografii. Notebook není u žádného stolu, ale jen na skřínce a připraven k občasnému použití. Tak se z toho vyklubalo, že žádné dítě ani puberťák, co by ho používali, ale žena po padesátce, která se v něm zhlédla a učaroval jí.

Já ho samozřejmě řádně otestoval a během toho jsem si vzpomněl, proč na ty starší hry moc není. Hlavním důvodem je, že LCD se nedokáže roztáhnout z 640×480, nebo 800×600 do velikosti celé obrazovky, takže třeba taková hra Carmageddon II: Carpocalypse Now, která jede jen v 640×480, na tom to vypadá divně a obraz je samozřejmě malý. Zkusil jsem různé hry do roku 1999, všechny jely plynule v rozlišení 1024×768 při 16-bitových barvách a ne všechny hry to rozlišení umí. Taky během testů se plně nabila baterie, má ovšem hodně nízkou kapacitu už od výrobce, pouhých 1700mAh a i s tím málem po mnoha letech vydržel jet 20 minut. Předpokládám, že výdrž když byla nová, mohla být maximálně do dvou hodin a s Intel Celeron spíš méně. 

Testy
Výsledek
Jednotky
VGA benchmark v1.0C 182.2
FPS
DOOM v1.9 84.1
FPS
QUAKE v1.06 / 320×200 82.2
FPS
QUAKE v1.06 / 360×480 34.7
FPS
PC Player Benchmark / 320×200 101.5
FPS
PC Player Benchmark / 640×400 48
FPS
HWinfo 4.7.8: CPU 16bit s celými čísly 352941
Dhrystones/s
HWinfo 4.7.8: CPU 16bit s plovoucí čárkou 342465
Whetstones/s
HWinfo 4.7.8: CPU 32bit s celými čísly 3555
Bodů
HWinfo 4.7.8: Výkon v MMX 5000
Bodů
HWinfo 4.7.8: HDD náhodné čtení 1432
KB/s
HWinfo 4.7.8: Přístupová doba HDD 11.8
ms
HWinfo 4.7.8:: Rychlost čtení CD-ROM 1564
KB/s

Testy
Výsledek
Jednotky
VGA benchmark v1.0C 179
FPS
DOOM v1.9 —-
FPS
QUAKE v1.06 / 320×200 71.1
FPS
QUAKE v1.06 / 360×480 31.8
FPS
PC Player Benchmark / 320×200 98.8
FPS
PC Player Benchmark / 640×400 45.4
FPS
AIDA32 v3.80: Propustnost pamětí čtení 597
MB/s
AIDA32 v3.80: Propustnost pamětí zápis 171
MB/s
Final Reality – 640×480 16bit 5.03
Bodů
3D Mark 1999 / CPU 3DMarks 2107 / 7933
Bodů
3D Mark 2000 922
Bodů

Závěrečný verdikt:

Klady: Jedinečný vzhled a dobrá konstrukce. V hezkém stavu. LCD je aktivní a má krásný obraz. Snadné rozšíření RAM. Jednoduchý upgrade procesoru. 

Zápory: Rozložení klávesnice mohlo být mnohem lepší. Přístup k HDD. Baterie BIOSu. Procesor Pentium 3 na 700MHz jede jen na 550MHz a i je na 550MHz detekován. Postaven jen na rozlišení 1024×768.

 

Tak jak se Vám líbí?

Sony Vaio PCG-QR10
Počet hlasujících je: 12 a celkové hodnocení je: 86.67%
 


Testováno v
Výsledek
Jednotky
                                                                                       VGA-GPU    
Final Reality / 640×480 16bit barev 5.03
Reality marks
3D Mark 1999 / CPU 3DMarks / 640×480 16-bit barev a Double Buffer 2396 / 8089
GPU / CPU – Bodů
3D Mark 1999 / CPU 03DMarks / 1024×768 16-bit barvy 1332 / 8058
GPU / CPU – Bodů
     
3D Mark 2000 / 640×0480 16-bit barev 1918
Bodů
3D Mark 2000 / 1024×768 16-bit barvy 947
Bodů
     
3D Mark 2001 / 640×480 16-bit barev 863
Bodů
3D Mark 2001 / 1024×768 32-bit barev Default 571
Bodů
     
Unreal Gold / 640×480 16-bit barev 23.03
FPS
Unreal Gold / 1024×768 16-bit barev 11.93 
FPS
     
Forsaken / 320×240 16-bit barev 60.11
FPS
Forsaken / 640×480 16-bit barev 14.50
FPS
Forsaken / 1024×768 16-bit barev 10.14
FPS
     
Quake 2 / 320×240 16-bit 57.3  
Quake 2 / 640×480 16-bit 41.1
FPS
Quake 2 / 1024×768 / 32-bit barvy a je to max. co LCD zvládne. 17.3
FPS
Quake 3 Arena /320×240 16-bit 50.5  
Quake 3 Arena / 640×480 16-bit 30
FPS
Quake 3 Arena / 1024×768 / 32-bit barvy a je to max. co LCD zvládne. 13.2
FPS
     
Soldier of Fortune / 640×480 16-bit barev 20.3
FPS
Soldier of Fortune / 1024×768 32-bit barvy a je to max. co LCD zvládne. 11.3
FPS
     
Turok 2 / 320×240 16-bit barev 60.1
FPS
Turok 2 / 640×480 16-bit barev 41.6
FPS
Turok 2 / 1024×768 32-bit barvy a je to max. co LCD zvládne. 22.3
FPS
     
CPU Mark 2.1 1053
Final Score
     
Quake 2 / driver – Software / 320×240 58.4
FPS
Quake 2 / driver – Software / 640×480 29.4
FPS
Quake 2 / driver – Software / 1024×768 15.1
FPS
                                                                                       RAM    
AIDA32 v3.80: Propustnost pamětí čtení 597
MB/s
AIDA32 v3.80: Propustnost pamětí zápis 171
MB/s
     
CPU vs GPU ve hře Quake 1 / 640×480 16-bit barev 31,2 / 45.1
FPS

Clous

www.clous.cz

Stačí kliknout O mně

Čtěte dál

PředchozíDalší

2 komentáře “Sony Vaio PCG-QR10

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.