Nedávno jsem testoval model Acer TravelMate 632XV a nyní tu máme jeho výkonnějšího bratra, Acer TravelMate 634LC. Jelikož je to druhý podobný notebook a plasty vypadají, že zatím drží a nikde nic nepraská, zdá se, že jsem u prvního modelu podhodnotil kvalitu materiálu. Acer pravděpodobně provedl v těchto plastech nějaké změny, jelikož předešlá řada s procesory Intel Pentium III měla plasty trochu tmavší barvy, které hodně praskaly, a to nejen na víku. Nicméně, výrobce Acer se pojistil tím, že vrchní díl vyrobil z pevných lehkých slitin, čímž se vyhnul brzkému popraskání v místě pantů. Díky tomu dnes notebook stále drží pohromadě a je možné si s ním trochu pohrát.
V době svého uvedení na trh byl tento model vybaven výkonným mobilním procesorem Intel Pentium 4-M s frekvencí 1.8 GHz, který byl uveden na trh 23. dubna 2002. Když k tomu přidáme jednu z prvních mobilních grafických karet od nVidia a LCD s vysokým rozlišením, tak dobová cena tohoto skvostu mohla být okolo 140 000 Kč a výše.
PARAMETRY NOTEBOOKU |
|
TYP HARDWARE | JEHO PARAMETRY |
Předpokládaný rok výroby | 2002 |
Procesor | Intel Pentium 4-M 1800 MHz / FSB 100MHz (400) |
Čipová sada | ULi/ALi Aladdin M1671 |
Paměť | 512 MB / DDR 133MHz (266) |
VGA | nVIDIA GeForce2 Go 200 / 32 MB DDR 64-bit |
Harddisk | 40 GB / Samsung MP0402H |
CD-ROM | Sony CD-RW CRX820E + DVD 8x |
Zvukovka | ULi/ALi M5451 |
LCD | Aktivní 15.1 / barevný 1400×1050 32bit |
Pcmcia | 2x O2Micro OZ6933 |
USB | 2x ULi/ALi M5237 |
FireWire | VIA VT6306 |
Síťovka | Realtek RTL8139 |
Modem | Motorola SM56 Data Fax Modem |
VGA ex. výstup / TV | Ano / Ne |
Dock Port | Ano |
Infra port (IR) | Ano |
Baterie | 14.8V 3920mAh |
Klávesnice | Česká |
Procesor
V roce 2002 firma Acer vsadila na procesor Intel Pentium 4 s frekvencí 1800 MHz a jádrem, jehož kódové označení je Northwood. Tento procesor disponuje 20 KB L1 a 512 KB L2 cache a bylo mu nastaveno pracovní napětí až do 1,3 voltu. Při jeho intenzivním maximálním dlouhodobém zatížení by měl mít spotřebu okolo 30 wattů a v důsledku toho nebylo nutné použít masivní chladicí systém. Nicméně, malý vysokootáčkový ventilátor, který byl instalován, produkuje značný hluk při plném výkonu.
Grafika je 3D
Nástup grafických karet NVIDIA GeForce 256 představoval zrod prvního GPU, což určitě bylo pro konkurenci docela šokující. I druhá desktopová řada Geforce2 byla taktéž výborná, hlavně model GeForce2 MX, který byl nejprodávanější, a z něj také vychází první mobilní GeForce2 Go. nVidia vydala první čistokrevné GeForce2 Go, které mohlo mít 64 nebo 128-bitovou sběrnici pro video paměť, ze které poté vznikly modely GeForce2 Go 100 (32-bit) a Go 200 (64-bit). Stejně tak později rozdělila desktopovou GeForce2 MX na modely 200 (64-bit) a 400 (128-bit).
V tomto stroji tedy najdeme tu silnější variantu GeForce2 Go 200, která disponuje 32 MB vlastní video paměti typu DDR, a ta je napojena na sběrnici o šířce 64 bitů. Veškerá komunikace probíhá po sběrnici AGP s rychlostí 4x. Výstup z grafiky se zobrazuje na matném LCD, které má velikost 15.1 palců a vysoké rozlišení 1400×1050 s 32bitovou barevnou hloubkou. Obraz na něm i je dnes pěkný s dobrým jasem. Panty víka mají mírnou vůli a drží v jakékoliv poloze.
Dráhy RAM
Operační paměť má velikost 512 MB, což je dostačující pro běh Windows XP, který byl k tomuto notebooku dodáván. Lze ji ovšem jednoduše rozšířit, protože jsou k dispozici dva sloty mikro SO-DIMM, které jsou lehce přístupné a nacházejí se pod krytkou na spodní straně notebooku. V budoucnu může být osazen ve dvou modulech o velikosti 512 MB, jejichž součtem se dostáváme na maximální hodnotu 1 GB. Co se týče propustnosti, hodnoty jsou na skvělé úrovni, s rychlosti čtení 1773 MB/s a zápisu 538 MB/s. To je dáno použitím čipsetu od ALi, což byla společnost spadající pod Acer a jak vidno, kvalitou a výkonem nezaostával za produkty od společnosti Intel. Navíc jeho použití pomohlo udržet cenu notebooku na o něco přijatelnější úrovni.
Zkušenost
Práce s notebookem byla příjemná, i když projevuje větší hlučnost při vyšších nárocích na výkon. Díky tomu se ale příliš nezahříval. Zvuková produkce není špatná a umístění reproduktorů je dobré. Napájecí baterie však již neprojevuje životní funkce. Rozdíly oproti slabšímu modelu zahrnují silnější grafickou kartu, větší LCD, DVD ROM, která slouží i jako vypalovačka CD, a silnější procesor. Přesto nemá sílu zvládnout lepší hry z roku 2001 a například hra No One Lives Forever z roku 2000 mu moc nešla.
Srovnání
První tabulka ukazuje rozdíl ve hrách mezi grafickými kartami GeForce2 Go 100 a Go 200. Pokud předpokládáme, že obě GPU jsou taktovány stejně na 143 MHz, je zde patrný významný rozdíl mezi 32bitovou a 64bitovou paměťovou sběrnicí. Je třeba také zohlednit odlišné frekvence procesorů, ale rozdíl 200 MHz není až tak zásadní.
3D VGA | ||||
Intel Pentium 4-M 1.6 GHz | – | Intel Pentium 4-M 1.8 GHz | ||
nVidia GeForce2 Go 100 / 16 MB DDR 32-bit | vs | nVidia GeForce2 Go 200 / 32 MB DDR 64-bit | ||
Forsaken – 1998 | ||||
1024×768/16 | 51.18 | – | 57.68 | FPS |
Hexen 2 – 1997 | ||||
1024×768/16 | 30.8 | – | 81.4 | FPS |
Kingpin: Life of Crime – 1999 | ||||
1024×768/16 | 25.5 | – | 60.5 | FPS |
Need For Speed 5 – Porsche – 2000 | ||||
1024×768/32 | 24.0 | – | 42.7 | FPS |
Quake 3: Arena – 1999 | ||||
1024×768/32 | 26.0 | – | 57.3 | FPS |
Soldier of Fortune – 1999 | ||||
1024×768/32 | 17.4 | – | 44.6 | FPS |
Star Trek Voyager – Elite Force – 2000 | ||||
1024×768/32 | 18.0 | – | 48.4 | FPS |
Turok 2: Seeds of Evil – 1998 | ||||
1024×768/32 | 30.3 | – | 87.1 | FPS |
Unreal – 1998 | ||||
1024×768/32 | 18.5 | – | 34.0 | FPS |
V této tabulce vidíte výkon ve hrách na prvních GPU od nVidia a ATi. První GeForce2 Go vyšla v listopadu roku 2000, ale zanedlouho v únoru roku 2001 vychází GeForce2 Go 100 + 200. Rozdíl mezi nimi jsou pouhé 4 měsíce a ATi Mobility Radeon 7000 (M6) vyšel stejně jako GeForce2 Go 100 + 200. Tím pádem je beru jako přímé konkurenty, když mají podobné parametry a lépe ze souboje vychází GeForce2 Go 200.
3D VGA | ||||
Intel Pentium 4-M 1.8 GHz | – | Intel Pentium 4-M 1.7 GHz | ||
nVidia GeForce2 Go 200 / 32 MB DDR 64-bit | vs | ATi Mobility Radeon M6 / 32 MB DDR 64-bit | ||
Forsaken – 1998 | ||||
1024×768/16 | 57.68 | – | 55.40 | FPS |
Hexen 2 – 1997 | ||||
1024×768/16 | 81.4 | – | 51.0 | FPS |
Kingpin: Life of Crime – 1999 | ||||
1024×768/16 | 60.5 | – | 45.6 | FPS |
Need For Speed 5 – Porsche – 2000 | ||||
1024×768/32 | 42.7 | – | 41.4 | FPS |
Quake 3: Arena – 1999 | ||||
1024×768/32 | 57.3 | – | 43.2 | FPS |
Soldier of Fortune – 1999 | ||||
1024×768/32 | 44.6 | – | 33.8 | FPS |
Star Trek Voyager – Elite Force – 2000 | ||||
1024×768/32 | 48.4 | – | 40.4 | FPS |
Turok 2: Seeds of Evil – 1998 | ||||
1024×768/32 | 87.1 | – | 85.6 | FPS |
Unreal – 1998 | ||||
1024×768/32 | 34.0 | – | 44.3 | FPS |
Tady jsou proti sobě v syntetických testech 3D Mark a i když má ATi o něco silnější procesor, tak většinou svůj boj prohrává.
Intel Pentium 4-M 1.8 GHz | – | Intel Pentium 4-M 2.0 GHz | ||
nVidia GeForce2 Go 200 / 32 MB DDR 64-bit | vs | ATi Mobility Radeon M6 / 32 MB DDR 64-bit | ||
3D Mark 1999 – 16-bit | ||||
Default – 800×600 | ||||
Final Score | 6539 | – | 8022 | 3D Marks |
Game 1 – Race | 63.5 | – | 76.5 | FPS |
Game 2 – First Person | 67.4 | – | 84.4 | FPS |
3D Mark 1999 – 16-bit | ||||
1024×768 | ||||
Final Score | 5287 | – | 5995 | 3D Marks |
Game 1 – Race | 49.2 | – | 48.8 | FPS |
Game 2 – First Person | 57.2 | – | 77.8 | FPS |
3D Mark 1999 – 32bit | ||||
800×600 | ||||
Final Score | 5198 | – | 7441 | 3D Marks |
Game 1 – Race | 48.0 | – | 66.9 | FPS |
Game 2 – First Person | 56.7 | – | 83.8 | FPS |
3D Mark 1999 – 32-bit | ||||
1024×768 | ||||
Final Score | 3981 | – | 5279 | 3D Marks |
Game 1 – Race | 35.2 | – | 42.5 | FPS |
Game 2 – First Person | 45.7 | – | 69.6 | FPS |
Intel Pentium 4-M 1.8 GHz | – | Intel Pentium 4-M 2.0 GHz | ||
nVidia GeForce2 Go 200 / 32 MB DDR 64-bit | vs | ATi Mobility Radeon M6 / 32 MB DDR 64-bit | ||
3D Mark 2000 – 16bit | ||||
800×600 | ||||
Final Score | 6394 | – | 4771 | 3D Marks |
Game 1 – Helicopter – High Detail | 46.0 | – | 35.0 | FPS |
Game 2 – Adventure – High Detail | 53.1 | – | 38.6 | FPS |
3D Mark 2000 – 16bit | ||||
Default – 1024×768 | ||||
Final Score | 4632 | – | 3478 | 3D Marks |
Game 1 – Helicopter – High Detail | 31.5 | – | 23.9 | FPS |
Game 2 – Adventure – High Detail | 48.5 | – | 37.3 | FPS |
3D Mark 2000 – 32bit | ||||
800×600 | ||||
Final Score | 4912 | – | 4195 | 3D Marks |
Game 1 – Helicopter – High Detail | 30.8 | – | 30.0 | FPS |
Game 2 – Adventure – High Detail | 49.3 | – | 38.1 | FPS |
3D Mark 2000 – 32bit | ||||
1024×768 | ||||
Final Score | 3392 | – | 2939 | 3D Marks |
Game 1 – Helicopter – High Detail | 20.4 | – | 19.7 | FPS |
Game 2 – Adventure – High Detail | 41.7 | – | 34.6 | FPS |
Intel Pentium 4-M 1.8 GHz | – | Intel Pentium 4-M 2.0 GHz | ||
nVidia GeForce2 Go 200 / 32 MB DDR 64-bit | vs | ATi Mobility Radeon M6 / 32 MB DDR 64-bit | ||
3D Mark 2001 – 16-bit | ||||
800×600 | ||||
Final Score | 3813 | – | 3022 | 3D Marks |
Game 1 – Car Chase – High Detail | 26.5 | – | 21.0 | FPS |
Game 2 – Dragothic – High Detail | 29.6 | – | 25.0 | FPS |
Game 3 – Lobby – High Detail | 36.1 | – | 27.8 | FPS |
3D Mark 2001 – 16-bit | ||||
1024×768 | ||||
Final Score | 2971 | – | 2526 | 3D Marks |
Game 1 – Car Chase – High Detail | 23.3 | – | 19.8 | FPS |
Game 2 – Dragothic – High Detail | 24.2 | – | 24.7 | FPS |
Game 3 – Lobby – High Detail | 28.2 | – | 20.6 | FPS |
3D Mark 2001 – 32-bit | ||||
800×600 | ||||
Final Score | 3366 | – | 2930 | 3D Marks |
Game 1 – Car Chase – High Detail | 24.3 | – | 20.4 | FPS |
Game 2 – Dragothic – High Detail | 25.9 | – | 24.9 | FPS |
Game 3 – Lobby – High Detail | 32.1 | – | 26.9 | FPS |
3D Mark 2001 – 32-bit | ||||
Default – 1024×768 | ||||
Final Score | 2396 | – | 2437 | 3D Marks |
Game 1 – Car Chase – High Detail | 16.9 | – | 19.1 | FPS |
Game 2 – Dragothic – High Detail | 20.3 | – | 24.3 | FPS |
Game 3 – Lobby – High Detail | 22.1 | – | 19.5 | FPS |
V testu AIDA64 a ‘CPU Queen’ nebude Pentium 4 s nižšími takty nikdy vynikat, protože využívá mikroarchitekturu NetBurst, která byla navržena pro vysoké takty procesoru. Frekvence 1.8 GHz ještě není dostatečně vysoká, takže výkon se řadí mezi slabší. Navíc, tento notebook nemá příliš vysoké hodnoty propustnosti paměti RAM, což může být způsobeno slabším časováním. Proto v testu ‘CPU PhotoWorxx’ sotva překonal P4-M s frekvencí 1.6 GHz.
VÝKONNOSTNÍ TESTY VE WINDOWS XP
PROCESOR A RAM | ||
CPU-Z Ver. 1.78.1.x32 |
||
Bench CPU – Single Thread | 83 | Score |
Bench CPU – Multi Thread | 84 | Score |
CPU Mark 2.1 | ||
CPU Mark 2.1 | 2407.1 | Final Score |
Test 1 – Registry | 1145.9 | Score |
Test 2 – Plovoucí čárka | 144.1 | Score |
Test 3 – Celá čísla | 2291.8 | Score |
AIDA32 ver.3.80 |
||
RAM čtení | 1773 | MB/s |
RAM zápis | 538 | MB/s |
AIDA64 Extreme Edition ver.2.60 |
||
RAM čtení | 1938 | MB/s |
RAM zápis | 1808 | MB/s |
RAM kopírování | 1305 | MB/s |
RAM latence | 183.0 | ns |
CPU Queen | 1711 | Score |
CPU PhotoWorxx | 1175 | Score |
CPU Zlib | 13.1 | MB/s |
CPU AES | 1635 | Score |
CPU Hash | 171 | MB/s |
FPU VP8 | 229 | Score |
FPU Julia | 595 | Score |
FPU Mandel | 304 | Score |
FPU SinJulia | 183 | Score |
3D SYNTETICKÉ TESTY | ||
Final Reality | ||
Overal score: | 9.83 | RM |
Robots: | 134.97 | FPS |
City scene: | 158.31 | FPS |
3D Mark 1999 – Default | ||
Overal score: | 6539 | 3D marks |
CPU: | 13494 | 3D marks |
Game 1-Race: | 63.5 | FPS |
Game 2-First Person: | 67.4 | FPS |
3D Mark 1999 – 1024×768/16 | ||
Overal score: | 5287 | 3D marks |
CPU: | 13574 | 3D marks |
Game 1-Race: | 49.2 | FPS |
Game 2-First Person: | 57.2 | FPS |
3D Mark 1999 – 800×600/32 | ||
Overal score: | 5198 | 3D marks |
CPU: | 13550 | 3D marks |
Game 1-Race: | 48.0 | FPS |
Game 2-First Person: | 56.7 | FPS |
3D Mark 1999 – 1024×768/32 | ||
Overal score: | 3981 | 3D marks |
CPU: | 13602 | 3D marks |
Game 1-Race: | 35.3 | FPS |
Game 2-First Person: | 45.7 | FPS |
3D Mark 2000 – 800×600/16 | ||
Overal score: | 6394 | 3D marks |
CPU: | 472 | 3D marks |
Game 1 – Helicopter – High Detail | 46.0 | FPS |
Game 2 – Adventure – High Detail | 53.1 | FPS |
3D Mark 2000 – Default | ||
Overal score: | 4632 | 3D marks |
CPU: | 465 | 3D marks |
Game 1 – Helicopter – High Detail | 31.5 | FPS |
Game 2 – Adventure – High Detail | 48.5 | FPS |
3D Mark 2000 – 800×600/32 | ||
Overal score: | 4912 | 3D marks |
Game 1 – Helicopter – High Detail | 30.8 | FPS |
Game 2 – Adventure – High Detail | 49.3 | FPS |
3D Mark 2000 – 1024×768/32 | ||
Overal score: | 3392 | 3D marks |
Game 1 – Helicopter – High Detail | 20.4 | FPS |
Game 2 – Adventure – High Detail | 41.7 | FPS |
3D Mark 2001 – 800×600/16 | ||
Overal score: | 3813 | 3D marks |
Game 1 – Car Chase – High Detail | 26.5 | FPS |
Game 2 – Dragothic – High Detail | 29.6 | FPS |
Game 3 – Lobby – High Detail | 36.1 | FPS |
3D Mark 2001 – 1024×768/16 | ||
Overal score: | 2971 | 3D marks |
Game 1 – Car Chase – High Detail | 23.3 | FPS |
Game 2 – Dragothic – High Detail | 24.2 | FPS |
Game 3 – Lobby – High Detail | 28.2 | FPS |
3D Mark 2001 – 800×600/32 | ||
Overal score: | 3366 | 3D marks |
Game 1 – Car Chase – High Detail | 24.3 | FPS |
Game 2 – Dragothic – High Detail | 25.9 | FPS |
Game 3 – Lobby – High Detail | 32.1 | FPS |
3D Mark 2001 – Default | ||
Overal score: | 2396 | 3D marks |
Game 1 – Car Chase – High Detail | 16.9 | FPS |
Game 2 – Dragothic – High Detail | 20.3 | FPS |
Game 3 – Lobby – High Detail | 22.1 | FPS |
HRY | ||
4×4 Evolution – 2000 | ||
1024×768/32: | 33.0 | FPS |
Descent 3 – 1998 | ||
1024×768/16: max | 28.5 | FPS |
Forsaken – 1998 | ||
1024×768/16: | 57.68 | FPS |
Half Life – 1998 | ||
1024×768/16: | 67.7 | FPS |
Hexen 2 – 1997 | ||
1024×768/16: | 81.4 | FPS |
Kingpin: Life of Crime – 1999 | ||
1024×768/16: | 60.5 | FPS |
Monster Truck Meadness 2 – 1998 | ||
640×480/16: | 57.8 | FPS |
Need For Speed 5 – Porsche – 2000 | ||
1024×768/32: | 42.7 | FPS |
No One Lives Forever – 2000 | ||
1024×768/32: | 20.0 | FPS |
Quake 3: Arena – 1999 | ||
1024×768/32: | 57.3 | FPS |
SiN – 1998 | ||
1024×768/16: | 73.4 | FPS |
Soldier of Fortune – 1999 | ||
1024×768/32: | 44.6 | FPS |
Star Trek Voyager – Elite Force – 2000 | ||
1024×768/32: | 48.4 | FPS |
Turok 2: Seeds of Evil – 1998 | ||
1024×768/32: | 87.1 | FPS |
Unreal – 1998 | ||
1024×768/16: | 34.0 | FPS |
Závěrečný verdikt:
Klady: Přístup k HDD a RAM. Jedna z prvních mobilních grafik nVidia GeForce2 Go. DVD+CDRW.
Zápory: Nenalezena jednoduše BIOS baterie.
Komentáře