Většina notebooků Acer nemá příliš kvalitní plasty, což platí i pro model Acer TravelMate 632XV. Nicméně výrobce Acer byl někdy prozíravý, když vrchní díl vyrobil z pevných lehkých slitin, čímž se vyhnul brzkému popraskání v místě pantů. Díky tomu dnes notebook stále drží pohromadě a je možné si s ním trochu pohrát. Na svoji dobu byl vybaven prvním výkonným mobilním procesorem Intel Pentium 4-M s frekvencí 1.6 GHz, který byl uveden na trh 4. března 2002, zatímco modely s nižší frekvencí 1.4, 1.5 a vyšší 1.8 GHz byly uvedeny na trh 23. dubna 2002. Když se k tomu přidá jedna z prvních mobilních grafických karet od nVidia, mohla být dobová cena tohoto skvostu okolo 100 000 Kč a výš.
PARAMETRY NOTEBOOKU |
|
TYP HARDWARE | JEHO PARAMETRY |
Předpokládaný rok výroby | 2002 |
Procesor | Intel Pentium 4-M 1600 MHz / FSB 100MHz (400) |
Čipová sada | ULi/ALi Aladdin M1671 |
Paměť | 1 GB / DDR 133MHz (266) |
VGA | nVIDIA GeForce2 Go 100 / 16 MB DDR 32-bit |
Harddisk | 20 GB / IBM IC25N020ATCS04 |
CD-ROM | DVD-ROM LSD-081 |
Zvukovka | ULi/ALi M5451 |
LCD | Aktivní 14.1 / barevný 1024×768 32bit |
Pcmcia | 2x O2Micro OZ6933 |
USB | 2x ULi/ALi M5237 |
FireWire | VIA VT6306 |
Síťovka | Realtek RTL8139 |
Modem | Motorola SM56 Data Fax Modem |
VGA ex. výstup / TV | Ano / Ne |
Dock Port | Ano |
Infra port (IR) | Ano |
Baterie | 14.8V 3920mAh |
Klávesnice | Česká |
Procesor
V roce 2002 firma Acer vsadila na procesor Intel Pentium 4 s frekvencí 1600 MHz a jádrem, jehož kódové označení je Northwood. Tento procesor disponuje 20 KB L1 a 512 KB L2 cache a bylo mu nastaveno pracovní napětí až do 1,3 voltu. Při jeho intenzivním maximálním dlouhodobém zatížení by měl mít spotřebu okolo 30 wattů a v důsledku toho nebylo nutné použít masivní chladicí systém. Nicméně, malý vysokootáčkový ventilátor, který byl instalován, produkuje značný hluk při plném výkonu.
Grafika je 3D
Nástup grafických karet NVIDIA GeForce 256 představoval zrod prvního GPU, což určitě bylo pro konkurenci docela šokující. I druhá desktopová řada Geforce2 byla taktéž výborná, hlavně model GeForce2 MX, který byl nejprodávanější, a z něj také vychází první mobilní GeForce2 Go. nVidia vydala první čistokrevné GeForce2 Go, které mohlo mít 64 nebo 128-bitovou sběrnici pro video paměť, ze které poté vznikly modely GeForce2 Go 100 (32-bit) a Go 200 (64-bit). Stejně tak později rozdělila desktopovou GeForce2 MX na modely 200 (64-bit) a 400 (128-bit).
V tomto stroji tedy najdeme tu nejslabší GeForce2 Go 100, která disponuje 16 MB vlastní video paměti typu DDR, a ta je napojena na velice úzkou sběrnici o šířce pouze 32 bitů. Veškerá komunikace probíhá po sběrnici AGP s rychlostí 4x. Výstup z grafiky se zobrazuje na matného LCD, které má velikost 14.1 palců a rozlišení 1024×768 s 32bitovou barevnou hloubkou. Obraz na něm dnes už není tak úžasný s jasu také nemá moc, ale přesto to ještě ujde. Panty víka mají mírnou vůli a drží v jakékoliv poloze.
Dráhy RAM
Operační paměť má velikost 1 GB, což je dostatek pro pohodový běh Windows XP, který byl k tomuto notebooku dodáván. Někdo ji tedy už jednoduše rozšířil z původních 256 MB, protože zde jsou k dispozici dva sloty mikro SO-DIMM, které jsou lehce přístupné a nacházejí se pod krytkou na spodní straně notebooku. Co se týče propustnosti, hodnoty jsou na skvělé úrovni, s rychlosti čtení 1823 MB/s a zápisu 626 MB/s. To je dáno použitím čipsetu od ALi, což byla společnost spadající pod Acer a jak vidno, kvalitou a výkonem nezaostával za produkty od společnosti Intel. Navíc jeho použití pomohlo udržet cenu notebooku na o něco přijatelnější úrovni.
Zkušenost
Většinou si výrobci grafických karet hráli s různými frekvencemi nebo použili různé druhy pamětí, aby vytvořili jakoby nové modely, ale zde je GeForce2 Go očesaná až na kost, což se hodně podepsalo na výkonu pro rok 2002 a v něm je na hry podstatě nepoužitelná. Samozřejmě za to může pouze 32bitová sběrnice pro RAM a některé weby píší, že by mělo být GPU taktováno na 125 MHz. Nicméně AIDA64 uvádí 143 MHz, jako měly silnější GeForce 2 Go a Go 200. Pro porovnání klasická desktopová GeForce2 MX byla taktována na 175 MHz.
Srovnání
Dobově grafika nVidia GeForce2 Go 100 soupeřila s ATi Radeon Mobility M6 (7000), ale nemá moc šancí, jelikož ta měla 64-bitovou sběrnici pro video RAM. Čím vyšší rozlišení a více barev, tím více GeForce2 Go 100 ztrácí. Pro porovnání jsem tedy vybral 3D Mark 2001 a test „Lobby“, který připomíná hru Max Payne a běží ve rozlišení 1024×768/16-bit barev. V tomto testu GeForce2 Go 100 dosáhla 19.9 FPS a ATi M6 dosáhla 20.6 FPS. Celkově v syntetických testech 3D Mark se GeForce2 Go 100 umísťuje na posledních příčkách. Pro lepší představu o výkonu přímo ve hrách jsem vytvořil tabulku s několika hrami pro porovnání, která ukazuje, jak je grafická karta GeForce2 Go 100 úplně v čudu.
3D VGA | ||||
Intel Pentium 4-M 1.6 GHz | – | Intel Pentium 4-M 1.7 GHz | ||
nVidia GeForce2 Go 100 / 16 MB DDR 32-bit | vs | ATi Mobility Radeon M6 / 32 MB DDR 64-bit | ||
Forsaken – 1998 | ||||
1024×768/16 | 51.18 | – | 55.40 | FPS |
Hexen 2 – 1997 | ||||
1024×768/16 | 30.8 | – | 51.0 | FPS |
Kingpin: Life of Crime – 1999 | ||||
1024×768/16 | 25.5 | – | 45.6 | FPS |
Need For Speed 5 – Porsche – 2000 | ||||
1024×768/32 | 24.0 | – | 41.4 | FPS |
Quake 3: Arena – 1999 | ||||
1024×768/32 | 26.0 | – | 43.2 | FPS |
Soldier of Fortune – 1999 | ||||
1024×768/32 | 17.4 | – | 33.8 | FPS |
Star Trek Voyager – Elite Force – 2000 | ||||
1024×768/32 | 18.0 | – | 40.4 | FPS |
Turok 2: Seeds of Evil – 1998 | ||||
1024×768/32 | 30.3 | – | 85.6 | FPS |
Unreal – 1998 | ||||
1024×768/32 | 18.5 | – | 44.3 | FPS |
V AIDA64 a testu ‚CPU Queen‘ nebude Pentium 4 s nižšími takty nikdy vynikat, protože využíval mikroarchitekturu NetBurst, která byla navržena pro vysoké takty procesoru, což 1.6 GHz není. Výkon se tedy řadí mezi ty slabší, jelikož je to zatím nejpomalejší Pentium 4-M, který jsem měl v testech. Notebook má vysoké hodnoty propustnosti paměti RAM, jak jsem už zmínil, ale v testu ‚CPU PhotoWorxx‘ se to bohužel nijak neprojevilo.
VÝKONNOSTNÍ TESTY VE WINDOWS XP
PROCESOR A RAM | ||
CPU-Z Ver. 1.78.1.x32 |
||
Bench CPU – Single Thread | 71 | Score |
Bench CPU – Multi Thread | 78 | Score |
CPU Mark 2.1 | ||
CPU Mark 2.1 | 2184.9 | Final Score |
Test 1 – Registry | 1008.4 | Score |
Test 2 – Plovoucí čárka | 126.1 | Score |
Test 3 – Celá čísla | 2100.8 | Score |
AIDA32 ver.3.80 |
||
RAM čtení | 1823 | MB/s |
RAM zápis | 626 | MB/s |
AIDA64 Extreme Edition ver.2.60 |
||
RAM čtení | 1932 | MB/s |
RAM zápis | 1806 | MB/s |
RAM kopírování | 989 | MB/s |
RAM latence | 184.9 | ns |
CPU Queen | 1551 | Score |
CPU PhotoWorxx | 1174 | Score |
CPU Zlib | 11.4 | MB/s |
CPU AES | 1456 | Score |
CPU Hash | 147 | MB/s |
FPU VP8 | 212 | Score |
FPU Julia | 538 | Score |
FPU Mandel | 281 | Score |
FPU SinJulia | 161 | Score |
3D SYNTETICKÉ TESTY | ||
Final Reality | ||
Overal score: | 7.34 | RM |
Robots: | 100.17 | FPS |
City scene: | 120.82 | FPS |
3D Mark 1999 – Default | ||
Overal score: | 4207 | 3D marks |
CPU: | 10438 | 3D marks |
Game 1-Race: | 40.2 | FPS |
Game 2-First Person: | 44.1 | FPS |
3D Mark 1999 – 1024×768/16 | ||
Overal score: | 3138 | 3D marks |
CPU: | 10815 | 3D marks |
Game 1-Race: | 28.9 | FPS |
Game 2-First Person: | 34.3 | FPS |
3D Mark 1999 – 800×600/32 | ||
Overal score: | 2788 | 3D marks |
CPU: | 10871 | 3D marks |
Game 1-Race: | 24.7 | FPS |
Game 2-First Person: | 32.0 | FPS |
3D Mark 1999 – 1024×768/32 | ||
Overal score: | 1760 | 3D marks |
CPU: | 10953 | 3D marks |
Game 1-Race: | 15.8 | FPS |
Game 2-First Person: | 21.6 | FPS |
3D Mark 2000 – 800×600/16 | ||
Overal score: | 3943 | 3D marks |
CPU: | 344 | 3D marks |
Game 1 – Helicopter – High Detail | 25.0 | FPS |
Game 2 – Adventure – High Detail | 40.8 | FPS |
3D Mark 2000 – Default | ||
Overal score: | 2615 | 3D marks |
CPU: | 331 | 3D marks |
Game 1 – Helicopter – High Detail | 15.9 | FPS |
Game 2 – Adventure – High Detail | 33.1 | FPS |
3D Mark 2000 – 800×600/32 | ||
Overal score: | 2438 | 3D marks |
Game 1 – Helicopter – High Detail | 13.7 | FPS |
Game 2 – Adventure – High Detail | 32.1 | FPS |
3D Mark 2000 – 1024×768/32 | ||
Overal score: | 1473 | 3D marks |
Game 1 – Helicopter – High Detail | 7.9 | FPS |
Game 2 – Adventure – High Detail | 21.4 | FPS |
3D Mark 2001 – 800×600/16 | ||
Overal score: | 3077 | 3D marks |
Game 1 – Car Chase – High Detail | 22.8 | FPS |
Game 2 – Dragothic – High Detail | 24.5 | FPS |
Game 3 – Lobby – High Detail | 29.2 | FPS |
3D Mark 2001 – 1024×768/16 | ||
Overal score: | 2166 | 3D marks |
Game 1 – Car Chase – High Detail | 17.6 | FPS |
Game 2 – Dragothic – High Detail | 18.5 | FPS |
Game 3 – Lobby – High Detail | 19.9 | FPS |
3D Mark 2001 – 800×600/32 | ||
Overal score: | 1726 | 3D marks |
Game 1 – Car Chase – High Detail | 13.5 | FPS |
Game 2 – Dragothic – High Detail | 13.7 | FPS |
Game 3 – Lobby – High Detail | 13.3 | FPS |
3D Mark 2001 – Default | ||
Overal score: | 1232 | 3D marks |
Game 1 – Car Chase – High Detail | 10.4 | FPS |
Game 2 – Dragothic – High Detail | 10.9 | FPS |
Game 3 – Lobby – High Detail | 10.0 | FPS |
HRY | ||
4×4 Evolution – 2000 | ||
1024×768/32: | 18.8 | FPS |
Descent 3 – 1998 | ||
1024×768/16: medium | 27.7 | FPS |
Forsaken – 1998 | ||
1024×768/16: | 51.18 | FPS |
Half Life – 1998 | ||
1024×768/16: | 43.0 | FPS |
Hexen 2 – 1997 | ||
1024×768/16: | 30.8 | FPS |
Kingpin: Life of Crime – 1999 | ||
1024×768/16: | 25.5 | FPS |
Monster Truck Meadness 2 – 1998 | ||
640×480/16: | 59.9 | FPS |
Need For Speed 5 – Porsche – 2000 | ||
1024×768/32: | 24.0 | FPS |
No One Lives Forever – 2000 | ||
1024×768/32: | 9.6 | FPS |
Quake 3: Arena – 1999 | ||
1024×768/32: | 26.0 | FPS |
SiN – 1998 | ||
1024×768/16: | 27.1 | FPS |
Soldier of Fortune – 1999 | ||
1024×768/32: | 17.4 | FPS |
Star Trek Voyager – Elite Force – 2000 | ||
1024×768/32: | 18.0 | FPS |
Turok 2: Seeds of Evil – 1998 | ||
1024×768/32: | 30.3 | FPS |
Unreal – 1998 | ||
1024×768/16: | 18.5 | FPS |
Závěrečný verdikt:
Klady: Přístup k HDD a RAM. Jedna z prvních mobilních grafik nVidia GeForce2 Go a první mobilní procesor Intel Pentium 4-M.
Zápory: Použité materiály jsou nic moc, až na víko LCD z lehkých slitin. Jen DVD ROM bez možnosti pálit CD.
Komentáře