PC HIGH – 1996

Rok 1996 byl, co se procesorů týče, hodně pestrý, jelikož najednou do základních desek se socketem 5 a 7 tu byli tři výrobci – Intel, AMD a Cyrix. Z toho dva mají dostatečnou frekvenci, nebo alespoň označení, které jasně říká, že patří do skupiny HIGH. Bohužel firma AMD měla u procesorů K5 zpoždění, jelikož v tomto roce vydala jen maximální frekvenci PR133. Za zmínku také stojí, že Cyrix, IBM anebo ST, jsou totožné, protože mají úplně stejná jádra. Ovšem slavnější je jméno Cyrix, jelikož tyto procesory firma vymyslela a taky kvůli své minulosti.  

Zdá se však, že to nebyla válka jen mezi společnostmi vyrábějící procesory, ale také základních desek a hlavně jejich čipsetů. Intel měl tu výhodu, že měl svoje čipsety šité na míru ke svým procesorům. Tudíž byla rozhodně větší záruka, že ty dvě věci spolu poběží takříkajíc na maximum a relativně stabilně. Zatímco nově vznikající procesory Cyrix a AMD se museli spolehnout na čipsety z třetích stran, což byly firmy VIA, SiS a ALi. Důvod byl ten, že šli do vyšších frekvencí systémové sběrnice a tedy nad 66MHz. A právě to používá procesor IBM 6x86L PR200+, který je taktován na 150MHz. Tím pádem pro něj musíte nastavit násobič 2x a rychlost systémové sběrnice (FSB) na 75MHz. Zde pak vzniká trochu problém, který byl zřejmě i v minulosti a bylo asi potřeba najít dobrou základní desku. Jenže moje kolekce základních desek je omezená, ale dal jsem si tu práci a procesor prošel všemi základními deskami co mám. Bylo to ovšem jen v operačním systému MS-DOS. Také všechny měly čipset od VIA a výsledky byly vždy stejné. V minulosti jich ovšem bylo vyrobeno o mnoho více a třeba v některém jiném modelu mohl být výkon i lepší. Vše tedy dávám za vinu čipsetu VIA, jelikož procesor Cyrix 6×86 P133+GP na čipsetu od Intelu pracoval v mnohem menších odchylkách, než co jsem naměřil tady.

Člověku je hned jasné, proč ty procesory Cyrix, zde jako testovaný IBM, nebyly mezi hráči vůbec oblíbené a popisy PRxxx+ trochu nepřesné. Ony totiž to značení nedostaly podle výkonu ve hrách, ale spíše z jiných měření, jako třeba můj CPU MARK 2.1, kde tento procesor je jasná jednička, až tedy na práci s plovoucí desetinou čárkou. Z toho tedy plyne, že firma Cyrix svůj procesor prezentovala jako pracovní nástroj do kanceláří a aplikace k nim patřící, jelikož v nich se více používaly výpočty s celými čísly. Také ho měly rády 16-bitové programy, kterých v té době byla většina a jedině tam mohl získat to své označení. Jen tak pro zajímavost, po Pentium PRO 200MHz nese tento procesor jako druhý magickou číslici 200, takže předběhl i vydání klasického Intelu Pentium 200MHz a to i když má skutečnou frekvenci 150MHz. Myšleno je to tedy jako první dvoustovka do domácností, jež měla příznivou cenu.

Na úplné testy jsem použil motherboard Lucky Star 5V-1A s VIA chipsetem, která těch FSB 75MHz umí a také se musí nahrát ovladače VIA do Windows 95. Zkoušel jsem samozřejmě procesor přetaktovat a z reálných 150MHz šlo stabilně navýšit na 180MHz. Základní deska ho ale potom už nedetekovala jako PR200+, nýbrž jen 180MHz.

A-Trend ATC-1000

Lucky Star 5V-1A

Druhým složeným počítačem není nic jiného než Intel Pentium 200MHz, který jsem vložil do stejné desky, kde byl IBM 6x86L PR200+, ale Pentium se v té základní desce neustále zasekávalo už v MS-DOSu a tak jsem použil A-Trend ATC-1000. V ní šlo vše naprosto hladce, jen přetaktování samozřejmě nebylo možné. Když ale vznikalo první Pentium, Intel měl trochu jinou vizi a pravděpodobně nepočítal, že konkurence bude nakonec tak rychlá. Klasické Pentium do desky se socketem 7 mělo totiž skončit na frekvenci 166MHz a potom měl pokračovat Pentiem PRO. Jenže to bylo stále strašně drahé na výrobu a tak byl donucen pokračovat ve vývoji. Díky tomu vznikly frekvence 200MHz, později i více inovovaný 233MHz s MMX, který některé funkce převzal právě z Pentium PRO a stejně tak byl nakonec i rychle nahrazen Pentiem II.

Oba počítače měli jinak v mých testech vše stejné – 16MB RAM SIMM, o 2D obraz se staral Cirrus Logic CL-GD54M30 1MB a o 3D 3DFX Voodoo 1 Diamond Monster 3D se 4MB. Hudbu a zvukové efekty produkovala zvuková karta Sound Blaster 16 (CT2290). Jen u IBM 6x86L PR200+ byl klasický pevný disk 3.5 IDE Seagate Medialist 4321, který má kapacitu velikostí 4.3GB, jelikož SSD 32GB chipset VIA vůbec nedetekoval. U Intelu 200MHz bylo ono SSD 32GB.

Daimond-Monster-3D

Cirrus Logic CL-GD54M30

Hra Duke Nuken 3D (1996) nemá měření FPS, ale můžete si ho zobrazit. Moje měření proběhlo tak, že jsem pobíhal po ulici v prvním epizodě a nakonec se zastavil na určitém místě, kde bylo snímků nejméně a ty jsem zaznamenal. Podobné je to i u hry Blood.

U Descent 2 (1997) jsem vytvořil demo s náročnější akční scénou, kdy při hodnotě štítu 77% vždy udělám snímek, aby byl měřený bod v čase co nejpodobnější.

Test v MS-DOS
Výkon ve hrách Intel Pentium 200MHz IBM 6x86L PR200+
DOOM 50.0 FPS 33.1 FPS
DOOM 2 47.8 FPS 31.5 FPS
QUAKE 1 320×240 25.1 FPS 17.0 FPS
Wolfenstein 3D 74.6 FPS 96.5 FPS
Duke Nuken 3D 320×200 56 FPS  45 FPS
Duke Nuken 3D 640×480 19 FPS  13 FPS
Descent 2 320×200 cockpit 40.10 FPS 45.06 FPS 
Descent 2 640×480 cockpit 15.29 FPS 14.75 FPS
Blood 320×200 33 FPS 22 FPS 
Blood 640×480 10 FPS 8 FPS
Superscape 1.0c 92.9 FPS 100.6 FPS
PC Player Bechmark 37.1 FPS 33.0 FPS
PC Player Bechmark 640×400 14.3 FPS  12.8 FPS

Testy s 3D kartou 3DFX Voodoo 1.

Test ve Windows 95 s Voodoo 1
Výkon ve hrách Intel Pentium 200MHz IBM 6x86L PR200+
QUAKE 1 640×480 24.1 FPS 19.4 FPS
Forsaken 640×480 36.35 FPS 22.30 FPS
Final Reality Intel Pentium 200MHz IBM 6x86L PR200+
Robots 12.38 FPS 9.20 FPS
City scene 16.65 FPS 12.97 FPS
Celkově
1.61 RM 1.24 RM
CPU MARK 2.1 Intel Pentium 200MHz IBM 6x86L PR200+
Test 1 registrů 112.0 Bodů 115.1 Bodů
Test 2 plovoucí čárky 40.4 Bodů 34.0 Bodů
Test 3 s celými čísly 296.2 Bodů 400.2 Bodů
Celkově 314.4 Bodů 393.4 Bodů
AIDA 32 RAM test Intel Pentium 200MHz IBM 6x86L PR200+
Čtení 54 MB/s 127 MB/s
Zápis 86 MB/s 54 MB/s

Testy s 3D kartou 3DFX Voodoo 1 a OC Cyrixu 6x86L na 180MHz.

Test ve Windows 95 s Voodoo 1
Výkon ve hrách Intel Pentium 200MHz IBM 6x86L PR200+ OC 180MHz
QUAKE 1 640×480 24.1 FPS 22.9 FPS
Forsaken 640×480 36.35 FPS 24.93 FPS
Final Reality Intel Pentium 200MHz IBM 6x86L PR200+ OC 180MHz
Robots 12.38 FPS 9.75 FPS
City scene 16.65 FPS 16.66 FPS
Celkově
1.61 RM 1.33 RM
CPU MARK 2.1 Intel Pentium 200MHz IBM 6x86L PR200+ OC 180MHz
Test 1 registrů 112.0 Bodů 135.5 Bodů
Test 2 plovoucí čárky 40.4 Bodů  40.0 Bodů
Test 3 s celými čísly 296.2 Bodů  475.7 Bodů
Celkově 314.4 Bodů 466.7 Bodů
AIDA 32 RAM test Intel Pentium 200MHz IBM 6x86L PR200+ OC 180MHz
Čtení 54 MB/s 127 MB/s
Zápis 86 MB/s 47 MB/s

To, že jde Cyrix přetaktovat, přisuzuji hlavně značce L za 6×86. Existuje totiž i bez L, ale sehnat ho je nemožné. Ty první byly vyrobeny výrobním procesem 440nm s napětím 3.52V, což z nich dělalo horkou bramboru právě vytaženou z ohniště. Rychle ale byly nahrazeny výrobním procesem 350nm, k tomu se napětí snížilo na 2.8V a to má právě rozlišit ono L. Při těch 180MHz už Cyrix docela ujde, ale stejně byste chtěli Intel Pentium.

A protože jsou to poslední počítače založené na sběrnici PCI, tak zde vypíšu výkon předešlých procesorů Intel Pentium s 3DFX Voodoo 1.

Procesor Quake 1 s 3DFX Voodoo 1 640×480
Intel Pentium 75MHz 20.7 FPS
Intel Pentium 133MHz 24.2 Bodů
Intel Pentium 200MHz 24.1 Bodů

Při testech byla použita pořád jedna a ta samá základní deska A-Trend ATC-1000. A jak vidíte, rozdíl mezi 133MHz a 200MHz rovná se 0. Pokud to tedy neomezuje základní deska, tak to vypadá, že pro grafický 3D akcelerátor 3DFX Voodoo 1 ve hře Quake 1 bude strop v éře procesorů bez MXX Intel Pentium 133MHz. Ale nebojte, pro rok 1997 Voodoo 1 ještě spoje protáhnou procesory s MXX a tím nejlepším bude Intel Pentium 2 na 266MHz. Tak uvidím, jak se ty dráhy rozzáří.

Ceník v časopise Chip z roku 1997 a v měsíci únor.

Vložit komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *