PC LOW – 1997

Pro rok 1997 jsem do skupiny LOW zvolil poměrně už dost staré procesory a ty se ve čtvrtém kvartále v sestavách prodávaly jako nejlevnější. Ovšem v té době měly ještě pořád výhodu budoucí rozšiřitelnosti v CPU a RAM. Byl také nejvyšší čas pořídit nějakou 3D kartu a velké úspěchy sklízela dnes již proslavená společnost 3DFX. Ta měla především super start s přídavným 3D akcelerátorem Voodoo1 a k ní přibyla ne moc povedená novinka v podobě 2D/3D karty Voodoo RUSH. Hry bez 3D karet v rozlišení 320×200 jsou na takových procesorech v pohodě hratelné, proto je nejvyšší čas testování v operačním systému MS-DOS opustit, jelikož většina herních novinek se stejně stěhuje do Windows 95. Pokud se ale nastaví rozlišením 640×480 opět procesorům dojde dech a rapidně klesne FPS. Proto také začaly vznikat 3D akcelerátory, aby ony grafické výpočty převzaly. Ty nakonec dokázaly ve vyšším rozlišení hry pěkně popohnat a zároveň je udělat i hezčí.

Takže u mě na stole vznikly dva počítače Intel Pentium 120MHz (1995) a velice vydařená levnější konkurence AMD K5 PR120 (1996). 

Intel Pentium 120MHz

Pro oba procesory byla použita základní deska se slotem AGP od firmy Lucky Star, model 5MVP3 a 16MB RAM. O 2D obraz se starala grafická karta S3 Trio 3D, ale pouze ve spojení s 3DFX Voodoo 1. Hudbu a zvukové efekty produkovala zvuková karta Sound Blaster 16 (CT2290). Jako HDD jsem použil IDE Seagate Medialist 4321 s velikostí 4.3GB.

Lucky Star 5MVP3 Hercules Terminator 128/3D

Velikou změnou ke konci roku 1997 byl AGP slot, který jako první uvedla společnost Via Technologies pro levnější socket 7, jenž především nadále do budoucna používaly procesory AMD a Cyrix. Samozřejmě do té desky může být vložen i procesor Intel Pentium, ale sama firma Intel nikdy čipset s podporou AGP pro socket 7 nevydala. Tento slot byl speciálně navržen pouze pro grafické karty, jelikož byla potřeba přenášet velké objemy dat co nejrychleji. Proto je tak specializovaná, aby se nemusela dělit o svoji šířku s jinou sběrnicí a vždy vyžaduje kanál IRQ přerušení. Sice jde pořád o 32-bitovu sběrnici, ale už pracuje na frekvenci 66MHz s teoretickou propustností v režimu 1x je 266MB/s a ve 2x 532MB/s. Také je integrována přímo v čipové sadě bridge a tím nezávislá na procesoru počítače. Takže procesor i grafický čip pracují v paralelním provozu a data pro grafický čip tečou přímo do paměti grafické karty. I když jsem tedy pod MS-DOSem testovat nechtěl, napadlo mě, že když je ten AGP slot tak specializovaný, zda nepomůže v tomto systému trochu urychlit grafiku u her v tom vyšším rozlišením. A můžu směle prohlásit, že to mělo dost blahodárný vliv především u hry Duke Nuken 3D. Udělal jsem tedy tabulku a přidal do ní testy s Intel Pentium 200MHz, který byl postaven jen s universální PCI sběrnicí.

MS-DOS 6.22Test v MS-DOS

Výkon ve hrách Intel Pentium 120MHz AMD K5 PR120 Intel Pentium 200MHz s PCI
DOOM 65.2 FPS 74.6 FPS 50.0 FPS
DOOM 2 58.4 FPS 64.7 FPS 47.8 FPS
QUAKE 1 320×240 23.2 FPS 18.4 FPS 25.1 FPS
Duke Nuken 3D 320×200 61 FPS  70 FPS 56 FPS
Duke Nuken 3D 640×480 27 FPS 28 FPS 19 FPS
Descent 2 320×200 cockpit 33.52 FPS 47.74 FPS  40.10 FPS
Descent 2 640×480 cockpit 15.92 FPS 21.29 FPS 15.29 FPS
Blood 320×200 29 FPS 38 FPS  33 FPS
Blood 640×480 12 FPS 13 FPS 10 FPS
Superscape 1.0c 99.0 FPS 107.6 FPS 92.9 FPS
PC Player Bechmark 32.3 FPS 31.4 FPS 37.1 FPS
PC Player Bechmark 640×400 16.4 FPS 14.8 FPS 14.3 FPS

Hra Duke Nuken 3D (1996) nemá měření FPS, ale můžete si ho zobrazit. Moje měření proběhlo tak, že jsem pobíhal po ulici v prvním epizodě a nakonec se zastavil na určitém místě, kde bylo snímků nejméně a ty jsem zaznamenal. Podobné je to i u hry Blood.

U Descent 2 (1997) jsem vytvořil demo s náročnější akční scénou, kdy při hodnotě štítu 77% vždy udělám snímek, aby byl měřený bod v čase co nejpodobnější.

Pro 3D testy jsem do sestav vložil tehdy novinku firmy 3DFX Voodoo RUSH. Ty karty na sobě nesly trochu upravené 3D jádro z Voodoo 1, bohužel s nižším taktem a k tomu byl vždy přítomen i nějaký 2D grafický čip, který si vybral výrobce sám. Jak ale vidíte, byly s ní problémy a třeba hra Forsaken nešla vůbec spustit. Také stačilo vyměnit procesor za AMD a už jsem se na pracovní plochu Windows 95 nedostal. Byla prostě jen černá obrazovka s blikajícím kurzorem. Ovšem aspoň nějaký testy se mi udělat podařilo a to hlavně v Quake 1+2. Podle testů jasně slabší než klasický přídavný akcelerátor Voodoo 1. Kompatibilita očividně byla také nic moc a v jiné desce mi to dělalo to samé. Problém téhle konkrétní karty bude také její paměť, jelikož Voodoo RUSH měly spíše 6MB RAM, nebo dokonce i 8MB, ale tahle má jen 4MB a možná tím bude dnes trochu výjimečná 🙂 Ovšem v minulosti ta nejhorší možná kombinace a rozhodně ke vzteku. Ale i tak karty Voodoo RUSH obecně oblíbené nebyly.

Skywell Technology Magic 3DTest ve Windows 95 s Skywell Technology Magic 3D

Výkon ve hrách Intel Pentium 120MHz AMD K5 PR120
QUAKE 1 640×480 17.2 FPS x.x FPS
QUAKE 2 640×480 12.6 FPS x.x FPS
Kingpin  3.8 FPS x.x FPS
Forsaken 640×480 x.x FPS x.x FPS
PC Player 3D Bechmark 640×480  14.3 FPS x.x FPS
PC Player 3D Bechmark 800×600  16.5 FPS x.x FPS
Final Reality Intel Pentium 120MHz AMD K5 PR120
Robots 8.16 FPS x.x FPS
City scene 10.98 FPS x.x FPS
Celkově
1.28 RM x.x RM

Moje herní jízda na PC platformě v letech 1993 až 2003 měla různé historické extra famózní chvilky, jako třeba první Sound Blaster 16, CD-ROM 2x, ISA rádio karta a bez debat jím byl také 3D akcelerátor 3DFX Voodoo 1, který je pro mě nostalgicky nejcennější z grafických karet. Přesně také vím, čím to je. Když jsem totiž hrál a zároveň dohrál hry Quake 1, Tomb Raider 1 a Descent 2 v roce 1996, tak jsem si tyto tři pecky střihl znovu v roce 1997, když pro ně vyšly patche pro 3DFX. A opět jsem je hltal plnými doušky a obdivoval pěknou + rychlou grafiku. Především to pomohlo hře Tomb Raider 1, ve které byla orientace najednou mnohem jednoduší a prostor 3D visuálně poutavější. Svět her se prostě řítil jako střela do pěkného 3D prostoru, zároveň přitom vznikaly i hardwarové legendy a Voodoo 1 je rozhodně jednou z nich. No ne?

Daimond Monster 3DTest ve Windows 95 s 3DFX Diamond Monsters

Výkon ve hrách Intel Pentium 120MHz AMD K5 PR120
QUAKE 1 640×480 23.5 FPS 19.6 FPS
QUAKE 2 640×480 14.5 FPS 10.8 FPS
Kingpin  6.0 FPS 4.8 FPS
Forsaken 640×480 29.57 FPS 25.09 FPS
PC Player 3D Bechmark 640×480  19.8 FPS 19.2 FPS
PC Player 3D Bechmark 800×600  17.6 FPS 17.5 FPS
Final Reality Intel Pentium 120MHz AMD K5 PR120
Robots 8.71 FPS 5.10 FPS
City scene 11.94 FPS 6.04 FPS
Celkově
1.47 RM 1.12 RM

Reklamu naleznete v časopisu Score z roku 1997 a měsíc září.

Vložit komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *