Pro rok 1997 jsem do skupiny LOW zvolil poměrně už dost staré procesory a ty se ve čtvrtém kvartále v sestavách prodávaly jako nejlevnější. Ovšem v té době měly ještě pořád výhodu budoucí rozšiřitelnosti v CPU a RAM. Byl také nejvyšší čas pořídit nějakou 3D kartu a velké úspěchy sklízela dnes již proslavená společnost 3DFX. Ta měla především super start s přídavným 3D akcelerátorem Voodoo1 a k ní přibyla ne moc povedená novinka v podobě 2D/3D karty Voodoo RUSH. Hry bez 3D karet v rozlišení 320×200 jsou na takových procesorech v pohodě hratelné, proto je nejvyšší čas testování v operačním systému MS-DOS opustit, jelikož většina herních novinek se stejně stěhuje do Windows 95. Pokud se ale nastaví rozlišením 640×480 opět procesorům dojde dech a rapidně klesne FPS. Proto také začaly vznikat 3D akcelerátory, aby ony grafické výpočty převzaly. Ty nakonec dokázaly ve vyšším rozlišení hry pěkně popohnat a zároveň je udělat i hezčí.
Takže u mě na stole vznikly dva počítače Intel Pentium 120MHz (1995) a velice vydařená levnější konkurence AMD K5 PR120 (1996).
Pro oba procesory byla použita základní deska se slotem AGP od firmy Lucky Star, model 5MVP3 a 16MB RAM. O 2D obraz se starala grafická karta S3 Trio 3D, ale pouze ve spojení s 3DFX Voodoo 1. Hudbu a zvukové efekty produkovala zvuková karta Sound Blaster 16 (CT2290). Jako HDD jsem použil IDE Seagate Medialist 4321 s velikostí 4.3GB.
Velikou změnou ke konci roku 1997 byl AGP slot, který jako první uvedla společnost Via Technologies pro levnější socket 7, jenž především nadále do budoucna používaly procesory AMD a Cyrix. Samozřejmě do té desky může být vložen i procesor Intel Pentium, ale sama firma Intel nikdy čipset s podporou AGP pro socket 7 nevydala. Tento slot byl speciálně navržen pouze pro grafické karty, jelikož byla potřeba přenášet velké objemy dat co nejrychleji. Proto je tak specializovaná, aby se nemusela dělit o svoji šířku s jinou sběrnicí a vždy vyžaduje kanál IRQ přerušení. Sice jde pořád o 32-bitovu sběrnici, ale už pracuje na frekvenci 66MHz s teoretickou propustností v režimu 1x je 266MB/s a ve 2x 532MB/s. Také je integrována přímo v čipové sadě bridge a tím nezávislá na procesoru počítače. Takže procesor i grafický čip pracují v paralelním provozu a data pro grafický čip tečou přímo do paměti grafické karty. I když jsem tedy pod MS-DOSem testovat nechtěl, napadlo mě, že když je ten AGP slot tak specializovaný, zda nepomůže v tomto systému trochu urychlit grafiku u her v tom vyšším rozlišením. A můžu směle prohlásit, že to mělo dost blahodárný vliv především u hry Duke Nuken 3D. Udělal jsem tedy tabulku a přidal do ní testy s Intel Pentium 200MHz, který byl postaven jen s universální PCI sběrnicí.
Test v MS-DOS |
|||
Výkon ve hrách | Intel Pentium 120MHz | AMD K5 PR120 | Intel Pentium 200MHz s PCI |
DOOM | 65.2 FPS | 74.6 FPS | 50.0 FPS |
DOOM 2 | 58.4 FPS | 64.7 FPS | 47.8 FPS |
QUAKE 1 320×240 | 23.2 FPS | 18.4 FPS | 25.1 FPS |
Duke Nuken 3D 320×200 | 61 FPS | 70 FPS | 56 FPS |
Duke Nuken 3D 640×480 | 27 FPS | 28 FPS | 19 FPS |
Descent 2 320×200 cockpit | 33.52 FPS | 47.74 FPS | 40.10 FPS |
Descent 2 640×480 cockpit | 15.92 FPS | 21.29 FPS | 15.29 FPS |
Blood 320×200 | 29 FPS | 38 FPS | 33 FPS |
Blood 640×480 | 12 FPS | 13 FPS | 10 FPS |
Superscape 1.0c | 99.0 FPS | 107.6 FPS | 92.9 FPS |
PC Player Bechmark | 32.3 FPS | 31.4 FPS | 37.1 FPS |
PC Player Bechmark 640×400 | 16.4 FPS | 14.8 FPS | 14.3 FPS |
Hra Duke Nuken 3D (1996) nemá měření FPS, ale můžete si ho zobrazit. Moje měření proběhlo tak, že jsem pobíhal po ulici v prvním epizodě a nakonec se zastavil na určitém místě, kde bylo snímků nejméně a ty jsem zaznamenal. Podobné je to i u hry Blood.
U Descent 2 (1997) jsem vytvořil demo s náročnější akční scénou, kdy při hodnotě štítu 77% vždy udělám snímek, aby byl měřený bod v čase co nejpodobnější.
Pro 3D testy jsem do sestav vložil tehdy novinku firmy 3DFX Voodoo RUSH. Ty karty na sobě nesly trochu upravené 3D jádro z Voodoo 1, bohužel s nižším taktem a k tomu byl vždy přítomen i nějaký 2D grafický čip, který si vybral výrobce sám. Jak ale vidíte, byly s ní problémy a třeba hra Forsaken nešla vůbec spustit. Také stačilo vyměnit procesor za AMD a už jsem se na pracovní plochu Windows 95 nedostal. Byla prostě jen černá obrazovka s blikajícím kurzorem. Ovšem aspoň nějaký testy se mi udělat podařilo a to hlavně v Quake 1+2. Podle testů jasně slabší než klasický přídavný akcelerátor Voodoo 1. Kompatibilita očividně byla také nic moc a v jiné desce mi to dělalo to samé. Problém téhle konkrétní karty bude také její paměť, jelikož Voodoo RUSH měly spíše 6MB RAM, nebo dokonce i 8MB, ale tahle má jen 4MB a možná tím bude dnes trochu výjimečná 🙂 Ovšem v minulosti ta nejhorší možná kombinace a rozhodně ke vzteku. Ale i tak karty Voodoo RUSH obecně oblíbené nebyly.
Test ve Windows 95 s Skywell Technology Magic 3D |
||
Výkon ve hrách | Intel Pentium 120MHz | AMD K5 PR120 |
QUAKE 1 640×480 | 17.2 FPS | x.x FPS |
QUAKE 2 640×480 | 12.6 FPS | x.x FPS |
Kingpin | 3.8 FPS | x.x FPS |
Forsaken 640×480 | x.x FPS | x.x FPS |
PC Player 3D Bechmark 640×480 | 14.3 FPS | x.x FPS |
PC Player 3D Bechmark 800×600 | 16.5 FPS | x.x FPS |
Final Reality | Intel Pentium 120MHz | AMD K5 PR120 |
Robots | 8.16 FPS | x.x FPS |
City scene | 10.98 FPS | x.x FPS |
Celkově |
1.28 RM | x.x RM |
Moje herní jízda na PC platformě v letech 1993 až 2003 měla různé historické extra famózní chvilky, jako třeba první Sound Blaster 16, CD-ROM 2x, ISA rádio karta a bez debat jím byl také 3D akcelerátor 3DFX Voodoo 1, který je pro mě nostalgicky nejcennější z grafických karet. Přesně také vím, čím to je. Když jsem totiž hrál a zároveň dohrál hry Quake 1, Tomb Raider 1 a Descent 2 v roce 1996, tak jsem si tyto tři pecky střihl znovu v roce 1997, když pro ně vyšly patche pro 3DFX. A opět jsem je hltal plnými doušky a obdivoval pěknou + rychlou grafiku. Především to pomohlo hře Tomb Raider 1, ve které byla orientace najednou mnohem jednoduší a prostor 3D visuálně poutavější. Svět her se prostě řítil jako střela do pěkného 3D prostoru, zároveň přitom vznikaly i hardwarové legendy a Voodoo 1 je rozhodně jednou z nich. No ne?
Test ve Windows 95 s 3DFX Diamond Monsters |
||
Výkon ve hrách | Intel Pentium 120MHz | AMD K5 PR120 |
QUAKE 1 640×480 | 23.5 FPS | 19.6 FPS |
QUAKE 2 640×480 | 14.5 FPS | 10.8 FPS |
Kingpin | 6.0 FPS | 4.8 FPS |
Forsaken 640×480 | 29.57 FPS | 25.09 FPS |
PC Player 3D Bechmark 640×480 | 19.8 FPS | 19.2 FPS |
PC Player 3D Bechmark 800×600 | 17.6 FPS | 17.5 FPS |
Final Reality | Intel Pentium 120MHz | AMD K5 PR120 |
Robots | 8.71 FPS | 5.10 FPS |
City scene | 11.94 FPS | 6.04 FPS |
Celkově |
1.47 RM | 1.12 RM |
Reklamu naleznete v časopisu Score z roku 1997 a měsíc září.
Komentáře