Terratec Maestro 32-96

Pokud máte rádi kvalitní hudbu ve starých hrách, které mají podporu General Midi, tak zvukovka Terratec Maestro 32/96 z roku 1996 rozhodně nezklame a nahrané ukázky hudby z her vám to jen potvrdí. Karta má navíc i docela zajímavou výbavu, je tam možnost použít další WaveTable kartu a softwarově mezi nimi přepínat, která bude aktivní. Taky mám dva vstupy pro nahrávání ( Line-In ), což se může někdy hodit a je to nadstandardní. Testování i nahrávání proběhlo pod operačním systémem MS-DOS 6.22Windows 3.11, který je potřeba nainstalovat právě kvůli ovladačům pro MS-DOS.

Parametry:

  • Standart: GM / 4MB ROM
  • Parts: 32
  • Voices: 32
  • Tones: 393
  • Drumsets: 8
  • Output resolution: 18bit/32kHz

Hudba z her

Zvuková karta se zasouvá do 16-bitového slotu ISA. O její kvalitě už vypovídá velikost paměti ROM, která má 4MB a v ní jsou uloženy veškeré zvukové nástroje. Vzadu má tedy jeden výstup na repro nebo sluchátka a to se dá ovlivnit nastavením. Potom dvakrát vstup Line-In a jedenkrát na mikrofon a to vše v 3.5 jack. Nesmím zapomenout na standardní GamePort pro připojení joystiku, nebo MIDI zařízení, 3x vstup na CD a ty už jsou přímo na kartě. Zvukovka je Generál Midi kompatibilní, takže 100% bude mít 128 hudebních nástrojů, které využívá ve hrách. Dál díky čipu Crystal CS4232-KQ by měla zvládat emulaci pro zvukové efekty typu Ad-Lib a Sound Blaster PRO. Jak mám řešenou FM syntézu nevím, ale podporuje ji na portu: 388.

Teď něco z praktického použití. Zvukovka je Plug and Play (PnP) a BIOS ji skutečně detekoval. Instalace zvukovky proběhla docela hladce. Je potřeba mít na disku, pokud se zvukovka bude používat v MS-DOSu, i nějaké Windows 3 a výš. Bez tohoto to prostě nejde, samotnou instalaci pro MS-DOS zvukovka nemá. Po nainstalování pod Windows se automaticky nainstaluje i pro MS-DOS a upraví Autoexec.bat a Config.sys. Potom už do budoucna, stačí zazálohovat jen potřebné věci pro MSDOS. Se zvukovkou jsem měl docela problémy, které se netýkají přehrávání hudby, ať už FM syntézy a nebo Generál Midi. Problém jsou zvukové efekty ve hrách pod systémem MS-DOS. V samotném Windows 3.11 zvukovka soubory wav přehrává normálně a používá k tomu nastavení Base I/O: 530, IRQ: * a DMA: 1. Pokud toto nastavení podporuje i hra pro MS-DOS, jako například Descent 1, zvukové efekty taky fungují i v tomto systému. Ovšem chcete-li použít klasiku Base I/O: 220, IRQ: 5 a DMA: 1 v MS-DOSu, tak počítač zamrzne. Následovalo spoustu různých nastavení, nespočet resetů, výsledek nula a je to škoda.

Zvukové podání této karty v hudbě je podle mě excelentní a to v kategorii 4MB ROM paměti se vzorky nástrojů. Porovnávám hlavně DOOM skladbu E1M1 a podaní třeba kytary je super. Celkový dojem ze zvukovky je však parádní, ale ten pocit mám ze všech, protože jak slyším všechnu tu známou hudbu ze starých her, co zní trochu jinak díky originalitě dané zvukovky, tak mé uši jásají.

 

Pokud kliknete na tento odkaz: DOOM 1 / E1M1, tak je tam tato skladba na porovnání s jinými zvukovkami.

 

Vložit komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *