Sony Vaio model PCG-QR10 je vzhledově mezi notebooky velká exotika a snad i rarita. Když kouknete na klávesnici, která spíše připomíná klávesy z dětského notebooku, tak jsem zapřemýšlel, kdo by si takový stroj mohl koupit a napadají mě děti, nebo náctiletí. Ti ovšem nemají moc peněz, tak by to museli koupit rodiče, ovšem notebook stál v době jeho vzniku okolo 65.000 Kč. Dokonce i teď při psaní tohoto článku, když jsem koukal na Internetu, jsem jich tam moc nenašel, takže info o něm je opravdu skromné a když se nějaký prodával, tak skoro za třetinu z původní ceny. Jak se tedy zdá, asi moc v minulosti úspěch neměl a ani se moc nedivím.
Je sice výjimečný zvenku, ovšem uvnitř neukrývá nic extra a původně tam byl procesor Intel Celeron Mobile na 650MHz. Já ho před lety (asi 2010) vyměnil za Intel Pentium 3 Mobile na 700MHz, leč jede jen na 550MHz a měl jsem s ním nějaké plány. S největší pravděpodobností jsem ho chtěl používat pro hraní starších her, takže původní CPU někde bude. Proč vlastně používat stroj, co vypadá pomalu jako hračka, možná proto, protože se tak odlišuje a jen škoda že Sony do něj nenainstalovala pořádný hardware. Něco, co by se vzdálilo zcela obyčejným notebookům, kterých už na trhu bylo hodně. Když vezmeme, že v roce 2001 už na trhu byly grafické akcelerátory a zde je použit integrovaný Intel Solamo i815EM. V tom čipu se ukrývá 3D akcelerátor s označením Intel i752, ten nemá až tak špatné parametry, ale bohužel nemá svoji vlastní paměť a to je velké mínus.
Trochu jsem zkoumal, k čemu slouží to kolečko, se kterým jde do nekonečna otáčet na obě strany. Sony tomu říká „Jog Dial Utility“ a vyšlo mi, že je to taková složitější myš. Jde s tím nastavovat hlasitost i jas LCD. Když si otevřete nějakou aplikaci, můžete tím kolečkem listovat v jejím menu, co obvykle bývá v norní liště, ale přišlo mi to pomalé a myš je rozhodně rychlejší. Taky se tím dají spouštět různé programy, ale opět je rychlejší kliknout na ikonu na ploše. Tak moc nechápu jeho význam, snad jen, že dodává opět onu originalitu jeho umístění. Mám totiž ještě jeden zvláštní notebook SONY Vaio PCG-SRX41P s podobnou konfigurací a ten ho má pod touchpadem. Zatím ho nemám pořádně otestovaný, ale v budoucnu oba příbuzné určitě porovnám. Taky si pamatuji, že jsem chtěl do tohoto stroje dostat Windows ME v CZ, ale právě tohle kolečko se mi nepovedlo rozhýbat, nenašel jsem totiž žádné ovladače, vůbec nikde a to už v tom roce 2010. Dnes v roce 2019 by to bylo už totálně marné a ztráta času. Naštěstí jsem si tam dal tehdy jiný pevný disk a na něm laboroval. Nevím proč, ale na tomto stroji jsou dvě modelové označení a to druhé je PCG-721C.
Použité materiály jsou zřejmé na první pohled, plast a hořčíková slitina. Uvnitř se však ukrývá velký hliník, na kterém je vše namontováno, tím je dáno, že se to jen tak nerozpadne a plasty jsou jen skořápka. Plast vypadá černě, ale když ho prosvítíte světlem, je modro-fialový, hodně pružný a vypadá trvanlivě. Hořčíková slitina je okolo LCD ve tvaru stříbrné trubky a zezadu je z toho udělané ucho na přenášení. Kolik asi tak znáte notebooků, které mají ručku jako nějaký kufřík? Možná proto je okolo toho LCD ten rám, když ho člověk takhle nese, může s tím nechtěně do něčeho bouchnout a nebo někoho. V tom rámu jsou dokonce zabudované i panty, které jsou tuhé a bez vůle, takže zde opravdu nehrozí popraskané víko jako u jiných. Pokud se chcete podívat na obrázky z testu, stačí kliknout ZDE.
Procesor: Intel Pentium 3 Mobile na frekvenci 700MHz, ten mám k sobě 32KB L1 cache a 256KB cache L2. Jeho pracovní napětí je 1.6V a musí být aktivně chlazen. Chladič není nijak velký, to se týká i větráčku, který nemá své otáčky nijak řízeny a jen se spíná na základě teploty. Pokud se tedy stroj moc nezatěžuje, zapíná se jeho chlazení sporadicky, ale u hraní her už jede pořád a hluk je nízký. Přístup je k němu snadný a výměna možná.
Grafická karta: je v čipu Intel Solamo i815EM, jde tedy o integrované řešení a nachází se tam i 3D akcelerátor připojený sběrnicí AGP s názvem Intel i752. To samozřejmě nemá vlastní paměť, takže si ji bere z operační paměti a velikost jsem nebyl schopný určit. Pravděpodobně to funguje automaticky, podle toho kolik potřebuje daná spuštěná aplikace, maximálně však 16MB. I když tedy zvládá 3D grafiku, k tomu má podporu DirectX 7, tak jde o hodně slabé řešení. Nicméně je tedy možnost si zahrát pod Windows nějaké ty hry v 3D akceleraci a to vydané do toho roku 2000.
Operační paměť: je možnost osadit 2x SO-DIMM a maximální velikosti v jednom slotu je 256MB. Zde je 2x 128MB, dohromady tedy 256MB, byla tedy v minulosti rozšířená a celkově zvládne maximálně 512MB. Při nainstalovaných 256MB je běh Windows ME zcela plynulý. Pokud by se měla rozšířit, musíte se dostat pod klávesnici, kde je schovaná, tu drží plastová krytka , Kde je tlačítko k zapnutí a otvory pro reproduktory.
Zvuková karta: i ta je integrována v čipu Intel Solamo i815EM. Reproduktory jsou umístěny v těle notebooku nad klávesnicí, jejich produkce zvuku je v pohodě, hrají ovšem trochu tišeji a jejich hlasitost se reguluje pomocí klávesnice, nebo nekonečným kolečkem „Jog Dial Utility“. Jako u většiny strojů ovšem zoufale schází basy.
Pevný disk: je zde původní a originál od známé Toshiba. Modelové označení má MK1016GAP a velikost 10GB. Je bez vadný sektorů a jeho hlučnost je střední. Přístup k němu je trochu složitější, musí se odmontovat velký spodní kryt a to není moc pohodlné.
PARAMETRY NOTEBOOKU |
|
TYP HARDWARE | JEHO PARAMETRY |
Předpokládaný rok výroby | 2001 |
Procesor | Intel Pentium 3 Mobile 700MHz / FSB 100MHz |
Čipová sada | Intel Solamo i815EM |
Paměť | 256MB |
VGA | Intel Solamo i815EM + 3D Intel i752 |
Harddisk | 10GB Toshiba / MK1016GAP |
Zvukovka | Intel 82801BA(M) ICH2 – AC’97 Audio |
LCD | Aktivní 13.3 / barevný 1024×768 32bit |
Síťovka | Intel PRO/100 VE |
CD-ROM / DVD | Teac CD-224E / 24x speed |
Pcmcia | 2x Ricoh RL5C476 CardBus |
USB | 2x Intel 82801BA(M) ICH2 |
Modem | Ano / AOL Dial-Up Adapter |
VGA ex. výstup / S-video | Ano / Ne |
Baterie | 14.8V / 1700mAh |
Klávesnice | Německá |
Všechny programy i operační systém Windows ME, který byl nahrán 1.2.2001, jsou v německém jazyce, co je ale zvláštní, že licence k programům nemají žádného vlastníka a všechny jsou OEM. Vlastníkem tohoto stroje však byla žena z Německa, jmenovala se Nadine XXXXX, žila, nebo možná ještě žije, protože podle její fotografie bych ji odhadoval v tom roce 2002 55let. Podle programů byl stroj používán jen k soukromým účelům, například k ukládání fotek k tomu jejich úprava, psaní dopisů odeslaných přes Internet a vedení účtu v domácnosti. Je to na něm i vidět, opotřebení je minimální a dokonce jsem tam našel dobovou fotografii. Notebook není u žádného stolu, ale jen na skřínce a připraven k občasnému použití. Tak se z toho vyklubalo, že žádné dítě ani puberťák, co by ho používali, ale žena po padesátce, která se v něm zhlédla a učaroval jí.
Já ho samozřejmě řádně otestoval a během toho jsem si vzpomněl, proč na ty starší hry moc není. Hlavním důvodem je, že LCD se nedokáže roztáhnout z 640×480, nebo 800×600 do velikosti celé obrazovky, takže třeba taková hra Carmageddon II: Carpocalypse Now, která jede jen v 640×480, na tom to vypadá divně a obraz je samozřejmě malý. Zkusil jsem různé hry do roku 1999, všechny jely plynule v rozlišení 1024×768 při 16-bitových barvách a ne všechny hry to rozlišení umí. Taky během testů se plně nabila baterie, má ovšem hodně nízkou kapacitu už od výrobce, pouhých 1700mAh a i s tím málem po mnoha letech vydržel jet 20 minut. Předpokládám, že výdrž když byla nová, mohla být maximálně do dvou hodin a s Intel Celeron spíš méně.
VÝKON V MS-DOS 6.22
Testy
|
Výsledek |
Jednotky
|
---|---|---|
VGA benchmark v1.0C | 182.2 |
FPS
|
DOOM v1.9 | 84.1 |
FPS
|
QUAKE v1.06 / 320×200 | 82.2 |
FPS
|
QUAKE v1.06 / 360×480 | 34.7 |
FPS
|
PC Player Benchmark / 320×200 | 101.5 |
FPS
|
PC Player Benchmark / 640×400 | 48 |
FPS
|
HWinfo 4.7.8: CPU 16bit s celými čísly | 352941 |
Dhrystones/s
|
HWinfo 4.7.8: CPU 16bit s plovoucí čárkou | 342465 |
Whetstones/s
|
HWinfo 4.7.8: CPU 32bit s celými čísly | 3555 |
Bodů
|
HWinfo 4.7.8: Výkon v MMX | 5000 |
Bodů
|
HWinfo 4.7.8: HDD náhodné čtení | 1432 |
KB/s
|
HWinfo 4.7.8: Přístupová doba HDD | 11.8 |
ms
|
HWinfo 4.7.8:: Rychlost čtení CD-ROM | 1564 |
KB/s
|
VÝKON VE WINDOWS ME
Testy
|
Výsledek |
Jednotky
|
---|---|---|
VGA benchmark v1.0C | 179 |
FPS
|
DOOM v1.9 | —- |
FPS
|
QUAKE v1.06 / 320×200 | 71.1 |
FPS
|
QUAKE v1.06 / 360×480 | 31.8 |
FPS
|
PC Player Benchmark / 320×200 | 98.8 |
FPS
|
PC Player Benchmark / 640×400 | 45.4 |
FPS
|
AIDA32 v3.80: Propustnost pamětí čtení | 597 |
MB/s
|
AIDA32 v3.80: Propustnost pamětí zápis | 171 |
MB/s
|
Final Reality – 640×480 16bit | 5.03 |
Bodů
|
3D Mark 1999 / CPU 3DMarks | 2107 / 7933 |
Bodů
|
3D Mark 2000 | 922 |
Bodů
|
Závěrečný verdikt:
Klady: Jedinečný vzhled a dobrá konstrukce. V hezkém stavu. LCD je aktivní a má krásný obraz. Snadné rozšíření RAM. Jednoduchý upgrade procesoru.
Zápory: Rozložení klávesnice mohlo být mnohem lepší. Přístup k HDD. Baterie BIOSu. Procesor Pentium 3 na 700MHz jede jen na 550MHz a i je na 550MHz detekován. Postaven jen na rozlišení 1024×768.
VÝKONNOSTNÍ 3D TESTY VE WINDOWS
Testováno v |
Výsledek
|
Jednotky
|
---|---|---|
VGA-GPU | ||
Final Reality / 640×480 16bit barev | 5.03 |
Reality marks
|
3D Mark 1999 / CPU 3DMarks / 640×480 16-bit barev a Double Buffer | 2396 / 8089 |
GPU / CPU – Bodů
|
3D Mark 1999 / CPU 03DMarks / 1024×768 16-bit barvy | 1332 / 8058 |
GPU / CPU – Bodů
|
3D Mark 2000 / 640×0480 16-bit barev | 1918 |
Bodů
|
3D Mark 2000 / 1024×768 16-bit barvy | 947 |
Bodů
|
3D Mark 2001 / 640×480 16-bit barev | 863 |
Bodů
|
3D Mark 2001 / 1024×768 32-bit barev Default | 571 |
Bodů
|
Unreal Gold / 640×480 16-bit barev | 23.03 |
FPS
|
Unreal Gold / 1024×768 16-bit barev | 11.93 |
FPS
|
Forsaken / 320×240 16-bit barev | 60.11 |
FPS
|
Forsaken / 640×480 16-bit barev | 14.50 |
FPS
|
Forsaken / 1024×768 16-bit barev | 10.14 |
FPS
|
Quake 2 / 320×240 16-bit | 57.3 | |
Quake 2 / 640×480 16-bit | 41.1 |
FPS
|
Quake 2 / 1024×768 / 32-bit barvy a je to max. co LCD zvládne. | 17.3 |
FPS
|
Quake 3 Arena /320×240 16-bit | 50.5 | |
Quake 3 Arena / 640×480 16-bit | 30 |
FPS
|
Quake 3 Arena / 1024×768 / 32-bit barvy a je to max. co LCD zvládne. | 13.2 |
FPS
|
Soldier of Fortune / 640×480 16-bit barev | 20.3 |
FPS
|
Soldier of Fortune / 1024×768 32-bit barvy a je to max. co LCD zvládne. | 11.3 |
FPS
|
Turok 2 / 320×240 16-bit barev | 60.1 |
FPS
|
Turok 2 / 640×480 16-bit barev | 41.6 |
FPS
|
Turok 2 / 1024×768 32-bit barvy a je to max. co LCD zvládne. | 22.3 |
FPS
|
CPU Mark 2.1 | 1053 |
Final Score
|
Quake 2 / driver – Software / 320×240 | 58.4 |
FPS
|
Quake 2 / driver – Software / 640×480 | 29.4 |
FPS
|
Quake 2 / driver – Software / 1024×768 | 15.1 |
FPS
|
RAM | ||
AIDA32 v3.80: Propustnost pamětí čtení | 597 |
MB/s
|
AIDA32 v3.80: Propustnost pamětí zápis | 171 |
MB/s
|
CPU vs GPU ve hře Quake 1 / 640×480 16-bit barev | 31,2 / 45.1 |
FPS
|
Tak ať víš, koho Sony okopčilo (částečně) s designem:
https://www.macstories.net/mac/the-clamshell-ibook-g3/
Rok 1999
Sony s tím asi moc úspěšné nebylo, nevím jak na tom byl Apple, ale Sony je dobrá kuriozita 🙂
http://www.clous.cz/wp-content/uploads/2018/11/IMG_5382-300×202.jpg
Rok 1997 😀