PC – LOW 1998

V roce 1998 většina společností označovala počítače s procesory na frekvenci 200 MHz názvy jako „BASIC“, „Kancelář“, „Účto“. Já jim říkám PC LOW – 1998. Zatímco nabídka CPU byla široká, u grafických karet se to ještě v tomto roce říci nedá. Proto u těchto počítačů byly i obyčejnější VGA karty s kapacitou 1 až 4 MB, které nemusely umět žádnou 3D akceleraci. Já jsem však použil jednu od Matroxu a druhou od ATI.

Vedl Intel

V syntetických CPU testech se zdá, že má trochu navrch AMD, ale výkon jednotky FPU je ve prospěch Intelu a IDT celkově žádným číslům moc nerozumí. Ve spojení s 3D video akcelerátory, ať už jde o ATI či Matrox, začne být Intel ve vedení, AMD se snaží držet krok a IDT se asi pokouší zjistit, kde se grafika vlastně nachází 😀

 

Testy CPU

CPU Mark 2.1 Intel Pentium MMX 200 MHz AMD K6 200 MHz IDT WinChip C6 200MHz
CPU Mark 2.1 323.2 567.0 279.2 Finále
Test 1 – Registr 113.0 175.1 72.0 Skóre
Test 2 – Plovoucí čárka 47.3 61.0 32.9 Skóre
Test 3 – Celá čísla 300.1 560.2 280.1 Skóre
AIDA64 Extreme Edition ver.2.60 Intel Pentium MMX 200 MHz AMD K6 200 MHz IDT WinChip C6 200MHz
RAM čtení 186 171 186 MB/s
RAM zápis 511 70 513 MB/s
RAM kopírování 253 87 126 MB/s
RAM latence 206.0 198.2 207.3 ns
CPU Queen 329 361 167 FPS
CPU PhotoWorxx 38 41 36 FPS
CPU Zlib 1.2 1.5 0.9 MB/s
CPU AES 157 216 113 Score
CPU Hash 12 11 8 MB/s
FPU VP8 30 39 21 Score
FPU Julia 15 9 4 Score
FPU Mandel 12 8 3 Score
FPU SinJulia 32 25 6 Score
AIDA32 ver. 3.80 Intel Pentium MMX 200 MHz AMD K6 200 MHz IDT WinChip C6 200MHz
RAM čtení 98 153 177 MB/s
RAM zápis 66 60 127 MB/s
CPU-Z Intel Pentium MMX 200 MHz AMD K6 200 MHz IDT WinChip C6 200MHz
Bench CPU – Single Thread 8 10 4 Score
Bench CPU – Multi Thread 7 8 4 Score
HRY Intel Pentium MMX 200 MHz AMD K6 200 MHz IDT WinChip C6 200MHz
QUAKE 1 – 320×200/16 37.3 34.2 25.0  
QUAKE 1-  640×480/16 11.0 9.8 8.1  
QUAKE 2  – 320×200/16 20.4 17.9 14.1  
QUAKE 2  – 640×480/16 9.8 8.6 7.4  

Intel

To byl lídr a ceny svých procesorů si držel dost vysoko a navíc si vydobyl pozici velitele OEM trhu, což znamenalo, že většina značkových počítačů byla vybavena právě jeho procesory. Ovšem kdo si uměl nějaký ten počítač postavit nebo aspoň si nechal v nějakém menším krámku poradit, většinou sáhl po konkurenčním CPU od AMD. Dalo se tak ušetřit a ty peníze raději investovat do nějaké 3D grafické karty.

Ceny procesorů z 11.6.1998
Intel Pentium MMX 200 MHz 4721,- Kč
AMD K6 200 MHz 2794,- Kč
Cyrix (IBM) 6x86MX PR200 2538,- Kč
IDT WinChip MMX 200 MHz 2220,- Kč

ATI

V letech 1998 + 1999 se mi zdá, že ATI provádí četné úpravy a změny v názvech svých produktů. I kdyby třeba jen mírně upravila jádro či zvýšila pracovní frekvenci, přidala RAM, výsledkem je zdání, že vytvořila zcela nový model, ačkoliv ve skutečnosti se třeba příliš nezměnilo. Taky firma v roce 1997 nasadila plné obrátky na poli marketingu. Jejich masivní reklamní kampaň byla rozeseta po různých časopisech a jejich grafické karty se staly téměř nepřehlédnutelnými. Nebylo divu, že dominovaly na trhu, i když nebyly nejvýkonnější, ale díky dobře cílené reklamě. Mohli jste je nalézt téměř v každém druhém počítači z OEM trhu.

 

 

Test ve Windows 95 a výkon CPU + ATI RAGE 128VR

Výkon ve hrách Intel Pentium MMX 200 MHz AMD K6 200 MHz IDT WinChip C6 200MHz
Carmageddon 2 – 640×480/16 9.7 10.0 7.4 FPS
Descent 3 23.7 22.2 19.2 FPS
Forsaken – 640×480/16 27.23 26.87 22.55 FPS
Forsaken – 800×600/16 24.49 27.02 20.60 FPS
Forsaken – 1024×768/16 23.51 20.70 17.94 FPS
PC Player 3D Bechmark – 640×480/16 21.4 23.2 20.9 FPS
PC Player 3D Bechmark  – 800×600/16 19.8 22.8 18.0 FPS
PC Player 3D Bechmark  – 1024×768/16 16.8 18.6 16.3 FPS
Quake – 640×480/16 29.6 26.7 20.6 FPS
Quake – 800×600/16 29.6 26.8 20.6 FPS
Quake – 1024×768/16 26.0 24.4 20.3 FPS
Quake 2 – 640×480/16 16.4 12.8 11.4 FSP
Quake 2 – 800×600/16 16.6 13.0 11.2 FPS
Quake 2 – 1024×768/16 16.4 12.8 11.1 FPS
SiN – 640×480/16 14.8 14.0 10.4 FPS
Tomb Raider III -1024×768/16 28.8 28.9 24.8 FPS
Turok – 640×480/16 24.6 24.6  22.6 FPS
Viper Racing – 640×480/16 33.7 31.1 21.2 FPS
Viper Racing – 800×600/16 33.2 30.7 21.2 FPS 
Viper Racing – 1024×768/16 29.3 27.6 20.9 FPS
Final Reality Intel Pentium MMX 200 MHz AMD K6 200 MHz IDT WinChip C6 200MHz
Robots 22.27 17.65 13.40 FPS
City scene 29.84 24.64 18.64 FPS
Celkově
2.29 1.93 1.71 RM
3D Mark 1999 – 640×480/16 Intel Pentium MMX 200 MHz AMD K6 200 MHz IDT WinChip C6 200MHz
Game 1 – Race 11.8 9.1 6.2 FPS
Game 2 – First Person 13.0 9.9 7.3 FPS
CPU 3D Speed
1425 1082 656  
Celkově 1233 860 671  
3D Mark 1999 – 800×600/16 Intel Pentium MMX 200 MHz AMD K6 200 MHz IDT WinChip C6 200MHz
Game 1 – Race 11.1 9.7 6.2 FPS
Game 2 – First Person 11.5 10.4 7.1 FPS
CPU 3D Speed
1427 1134 655  
Celkově 1127 1002 662  
3D Mark 1999 – 1024×768/16 Intel Pentium MMX 200 MHz AMD K6 200 MHz IDT WinChip C6 200MHz
Game 1 – Race 11.0 9.7 6.2 FPS
Game 2 – First Person 11.5 10.4 7.3 FPS
CPU 3D Speed
1417 1132 655  
Celkově 1124 1006 672  

Matrox

Není to špatná karta, původně jsem chtěl použít model Productiva G100, ale s ní se objevily potíže a obraz nevypadal tak, jak by měl být při 3D akceleraci. Podle provedených testů je ale jasně vidět, že na méně výkonných procesorech karta G200 zaostává, jako třeba právě onen IDT WinChip. Celkově jsem zaznamenal, že počítač jako celek s touto kartou působí v operačním systému značně pomaleji, což zahrnuje rychlost spouštění programů a her. Vyzkoušel jsem i různé ovladače, avšak s některými z nich se testování téměř stalo nemožným úkolem.

 

 

Test ve Windows 95 s Matrox Millenium G200 8MB SDR

Výkon ve hrách Intel Pentium MMX 200 MHz AMD K6 200 MHz IDT WinChip C6 200MHz
Carmageddon 2 – 640×480/16 12.2 8.0 6.7 FPS 
Descent 3 24.3 22.6 20.3 FPS
Forsaken – 640×480/16 43.68 41.91 38.43 FPS
Forsaken – 800×600/16 43.00 41.56 33.39 FPS 
Forsaken – 1024×768/16 34.37 33.99 29.94 FPS 
PC Player 3D Bechmark – 640×480/16 33.0 35.8 28.1 FPS
PC Player 3D Bechmark  – 800×600/16 32.4 34.3 27.5 FPS
PC Player 3D Bechmark  – 1024×768/16 27.2 29.5 25.8 FPS
Quake – 640×480/16 27.6 26.8 21.8 FPS
Quake – 800×600/16 23.6 22.6 18.8 FPS
Quake – 1024×768/16 16.7 16.1 14.4 FPS
Quake 2 – 640×480/16 20.6 19.6 13.2 FSP
Quake 2 – 800×600/16 18.5 18.2 12.8 FPS
Quake 2 – 1024×768/16 14.6 14.3 11.4 FPS
SiN – 640×480/16 17.4 16.1 11.3 FPS 
Tomb Raider III – 1024×768/16 25.2 25.3 24.1 FPS
Turok – 640×480/16 24.9 24.8 22.5 FPS
Viper Racing – 640×480/16 30.1 28.6 20.5 FPS
Viper Racing – 800×600/16 26.2 25.7 20.1 FPS 
Viper Racing – 1024×768/16 23.3 22.7 18.0  FPS
Final Reality Intel Pentium MMX 200 MHz AMD K6 200 MHz IDT WinChip C6 200MHz
Robots 21.96 19.41 14.31 FPS
City scene 29.57 26.85 19.81 FPS
Celkově
2.19 2.01 1.76 RM
3D Mark 1999 – 640×480/16 Intel Pentium MMX 200 MHz AMD K6 200 MHz IDT WinChip C6 200MHz
Game 1 – Race 12.4 10.0 6.5 FPS
Game 2 – First Person 10.5 8.2 6.2 FPS
CPU 3D Speed
1425 1132 666  
Celkově 1136 900 633  
3D Mark 1999 – 800×600/16 Intel Pentium MMX 200 MHz AMD K6 200 MHz IDT WinChip C6 200MHz
Game 1 – Race  12.3 10.0 6.5 FPS
Game 2 – First Person  10.5 8.2 6.2 FPS
CPU 3D Speed
 1417 1128 666  
Celkově 1133  902 634  
3D Mark 1999 – 1024×768/16 Intel Pentium MMX 200 MHz AMD K6 200 MHz IDT WinChip C6 200MHz
Game 1 – Race  12.3 9.8 6.3 FPS
Game 2 – First Person  10.3 8.1 6.0 FPS
CPU 3D Speed
 1422 1132 647  
Celkově  1122 887 611  

IDT

V roce 1997 jako blesk z čistého nebe dorazil procesor IDT WinChip C6 s pracovní frekvencí 200MHz. Byla to taková světelná hvězdička, která na obzoru blikla a rychle zase zmizela, zatlačena září jiných procesorových gigantů. Byl prezentován jako vhodná volba pro méně náročné uživatele. Což se potvrdilo ve výsledcích benchmarků, kde procesor zaostával za stejně taktovanými konkurenty.

Co se týče kompatibility, procesor se při testech choval bez větších problémů. V porovnání s konkurenčními produkty od AMD či Cyrix nebyl dostatečně levný na to, aby kompenzoval svůj nízký výkon. Při rozhodování mezi nákupem a nepořízením bych se přikláněl spíše k tomu druhému. V minulosti byl tento procesor prodáván v kompletních počítačích značek Yakumo a Comfor.

 

Trochu reklamy

 

 

Clous

www.clous.cz

Stačí kliknout O mně

Čtěte dál

PředchozíDalší

Komentáře

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *