V roce 1998 většina společností označovala počítače s procesory na frekvenci 200 MHz názvy jako „BASIC“, „Kancelář“, „Účto“. Já jim říkám PC LOW – 1998. Zatímco nabídka CPU byla široká, u grafických karet se to ještě v tomto roce říci nedá. Proto u těchto počítačů byly i obyčejnější VGA karty s kapacitou 1 až 4 MB, které nemusely umět žádnou 3D akceleraci. Já jsem však použil jednu od Matroxu a druhou od ATI.
Vedl Intel
V syntetických CPU testech se zdá, že má trochu navrch AMD, ale výkon jednotky FPU je ve prospěch Intelu a IDT celkově žádným číslům moc nerozumí. Ve spojení s 3D video akcelerátory, ať už jde o ATI či Matrox, začne být Intel ve vedení, AMD se snaží držet krok a IDT se asi pokouší zjistit, kde se grafika vlastně nachází 😀
Testy CPU |
||||
CPU Mark 2.1 | Intel Pentium MMX 200 MHz | AMD K6 200 MHz | IDT WinChip C6 200MHz |
|
CPU Mark 2.1 | 323.2 | 567.0 | 279.2 | Finále |
Test 1 – Registr | 113.0 | 175.1 | 72.0 | Skóre |
Test 2 – Plovoucí čárka | 47.3 | 61.0 | 32.9 | Skóre |
Test 3 – Celá čísla | 300.1 | 560.2 | 280.1 | Skóre |
AIDA64 Extreme Edition ver.2.60 | Intel Pentium MMX 200 MHz | AMD K6 200 MHz | IDT WinChip C6 200MHz | |
RAM čtení | 186 | 171 | 186 | MB/s |
RAM zápis | 511 | 70 | 513 | MB/s |
RAM kopírování | 253 | 87 | 126 | MB/s |
RAM latence | 206.0 | 198.2 | 207.3 | ns |
CPU Queen | 329 | 361 | 167 | FPS |
CPU PhotoWorxx | 38 | 41 | 36 | FPS |
CPU Zlib | 1.2 | 1.5 | 0.9 | MB/s |
CPU AES | 157 | 216 | 113 | Score |
CPU Hash | 12 | 11 | 8 | MB/s |
FPU VP8 | 30 | 39 | 21 | Score |
FPU Julia | 15 | 9 | 4 | Score |
FPU Mandel | 12 | 8 | 3 | Score |
FPU SinJulia | 32 | 25 | 6 | Score |
AIDA32 ver. 3.80 | Intel Pentium MMX 200 MHz | AMD K6 200 MHz | IDT WinChip C6 200MHz | |
RAM čtení | 98 | 153 | 177 | MB/s |
RAM zápis | 66 | 60 | 127 | MB/s |
CPU-Z | Intel Pentium MMX 200 MHz | AMD K6 200 MHz | IDT WinChip C6 200MHz | |
Bench CPU – Single Thread | 8 | 10 | 4 | Score |
Bench CPU – Multi Thread | 7 | 8 | 4 | Score |
HRY | Intel Pentium MMX 200 MHz | AMD K6 200 MHz | IDT WinChip C6 200MHz | |
QUAKE 1 – 320×200/16 | 37.3 | 34.2 | 25.0 | |
QUAKE 1- 640×480/16 | 11.0 | 9.8 | 8.1 | |
QUAKE 2 – 320×200/16 | 20.4 | 17.9 | 14.1 | |
QUAKE 2 – 640×480/16 | 9.8 | 8.6 | 7.4 |
Intel
To byl lídr a ceny svých procesorů si držel dost vysoko a navíc si vydobyl pozici velitele OEM trhu, což znamenalo, že většina značkových počítačů byla vybavena právě jeho procesory. Ovšem kdo si uměl nějaký ten počítač postavit nebo aspoň si nechal v nějakém menším krámku poradit, většinou sáhl po konkurenčním CPU od AMD. Dalo se tak ušetřit a ty peníze raději investovat do nějaké 3D grafické karty.
Ceny procesorů z 11.6.1998 | |
Intel Pentium MMX 200 MHz | 4721,- Kč |
AMD K6 200 MHz | 2794,- Kč |
Cyrix (IBM) 6x86MX PR200 | 2538,- Kč |
IDT WinChip MMX 200 MHz | 2220,- Kč |
ATI
V letech 1998 + 1999 se mi zdá, že ATI provádí četné úpravy a změny v názvech svých produktů. I kdyby třeba jen mírně upravila jádro či zvýšila pracovní frekvenci, přidala RAM, výsledkem je zdání, že vytvořila zcela nový model, ačkoliv ve skutečnosti se třeba příliš nezměnilo. Taky firma v roce 1997 nasadila plné obrátky na poli marketingu. Jejich masivní reklamní kampaň byla rozeseta po různých časopisech a jejich grafické karty se staly téměř nepřehlédnutelnými. Nebylo divu, že dominovaly na trhu, i když nebyly nejvýkonnější, ale díky dobře cílené reklamě. Mohli jste je nalézt téměř v každém druhém počítači z OEM trhu.
Test ve Windows 95 a výkon CPU + ATI RAGE 128VR |
||||
Výkon ve hrách | Intel Pentium MMX 200 MHz | AMD K6 200 MHz | IDT WinChip C6 200MHz | |
Carmageddon 2 – 640×480/16 | 9.7 | 10.0 | 7.4 | FPS |
Descent 3 | 23.7 | 22.2 | 19.2 | FPS |
Forsaken – 640×480/16 | 27.23 | 26.87 | 22.55 | FPS |
Forsaken – 800×600/16 | 24.49 | 27.02 | 20.60 | FPS |
Forsaken – 1024×768/16 | 23.51 | 20.70 | 17.94 | FPS |
PC Player 3D Bechmark – 640×480/16 | 21.4 | 23.2 | 20.9 | FPS |
PC Player 3D Bechmark – 800×600/16 | 19.8 | 22.8 | 18.0 | FPS |
PC Player 3D Bechmark – 1024×768/16 | 16.8 | 18.6 | 16.3 | FPS |
Quake – 640×480/16 | 29.6 | 26.7 | 20.6 | FPS |
Quake – 800×600/16 | 29.6 | 26.8 | 20.6 | FPS |
Quake – 1024×768/16 | 26.0 | 24.4 | 20.3 | FPS |
Quake 2 – 640×480/16 | 16.4 | 12.8 | 11.4 | FSP |
Quake 2 – 800×600/16 | 16.6 | 13.0 | 11.2 | FPS |
Quake 2 – 1024×768/16 | 16.4 | 12.8 | 11.1 | FPS |
SiN – 640×480/16 | 14.8 | 14.0 | 10.4 | FPS |
Tomb Raider III -1024×768/16 | 28.8 | 28.9 | 24.8 | FPS |
Turok – 640×480/16 | 24.6 | 24.6 | 22.6 | FPS |
Viper Racing – 640×480/16 | 33.7 | 31.1 | 21.2 | FPS |
Viper Racing – 800×600/16 | 33.2 | 30.7 | 21.2 | FPS |
Viper Racing – 1024×768/16 | 29.3 | 27.6 | 20.9 | FPS |
Final Reality | Intel Pentium MMX 200 MHz | AMD K6 200 MHz | IDT WinChip C6 200MHz | |
Robots | 22.27 | 17.65 | 13.40 | FPS |
City scene | 29.84 | 24.64 | 18.64 | FPS |
Celkově |
2.29 | 1.93 | 1.71 | RM |
3D Mark 1999 – 640×480/16 | Intel Pentium MMX 200 MHz | AMD K6 200 MHz | IDT WinChip C6 200MHz | |
Game 1 – Race | 11.8 | 9.1 | 6.2 | FPS |
Game 2 – First Person | 13.0 | 9.9 | 7.3 | FPS |
CPU 3D Speed |
1425 | 1082 | 656 | |
Celkově | 1233 | 860 | 671 | |
3D Mark 1999 – 800×600/16 | Intel Pentium MMX 200 MHz | AMD K6 200 MHz | IDT WinChip C6 200MHz | |
Game 1 – Race | 11.1 | 9.7 | 6.2 | FPS |
Game 2 – First Person | 11.5 | 10.4 | 7.1 | FPS |
CPU 3D Speed |
1427 | 1134 | 655 | |
Celkově | 1127 | 1002 | 662 | |
3D Mark 1999 – 1024×768/16 | Intel Pentium MMX 200 MHz | AMD K6 200 MHz | IDT WinChip C6 200MHz | |
Game 1 – Race | 11.0 | 9.7 | 6.2 | FPS |
Game 2 – First Person | 11.5 | 10.4 | 7.3 | FPS |
CPU 3D Speed |
1417 | 1132 | 655 | |
Celkově | 1124 | 1006 | 672 |
Matrox
Není to špatná karta, původně jsem chtěl použít model Productiva G100, ale s ní se objevily potíže a obraz nevypadal tak, jak by měl být při 3D akceleraci. Podle provedených testů je ale jasně vidět, že na méně výkonných procesorech karta G200 zaostává, jako třeba právě onen IDT WinChip. Celkově jsem zaznamenal, že počítač jako celek s touto kartou působí v operačním systému značně pomaleji, což zahrnuje rychlost spouštění programů a her. Vyzkoušel jsem i různé ovladače, avšak s některými z nich se testování téměř stalo nemožným úkolem.
Test ve Windows 95 s Matrox Millenium G200 8MB SDR |
||||
Výkon ve hrách | Intel Pentium MMX 200 MHz | AMD K6 200 MHz | IDT WinChip C6 200MHz | |
Carmageddon 2 – 640×480/16 | 12.2 | 8.0 | 6.7 | FPS |
Descent 3 | 24.3 | 22.6 | 20.3 | FPS |
Forsaken – 640×480/16 | 43.68 | 41.91 | 38.43 | FPS |
Forsaken – 800×600/16 | 43.00 | 41.56 | 33.39 | FPS |
Forsaken – 1024×768/16 | 34.37 | 33.99 | 29.94 | FPS |
PC Player 3D Bechmark – 640×480/16 | 33.0 | 35.8 | 28.1 | FPS |
PC Player 3D Bechmark – 800×600/16 | 32.4 | 34.3 | 27.5 | FPS |
PC Player 3D Bechmark – 1024×768/16 | 27.2 | 29.5 | 25.8 | FPS |
Quake – 640×480/16 | 27.6 | 26.8 | 21.8 | FPS |
Quake – 800×600/16 | 23.6 | 22.6 | 18.8 | FPS |
Quake – 1024×768/16 | 16.7 | 16.1 | 14.4 | FPS |
Quake 2 – 640×480/16 | 20.6 | 19.6 | 13.2 | FSP |
Quake 2 – 800×600/16 | 18.5 | 18.2 | 12.8 | FPS |
Quake 2 – 1024×768/16 | 14.6 | 14.3 | 11.4 | FPS |
SiN – 640×480/16 | 17.4 | 16.1 | 11.3 | FPS |
Tomb Raider III – 1024×768/16 | 25.2 | 25.3 | 24.1 | FPS |
Turok – 640×480/16 | 24.9 | 24.8 | 22.5 | FPS |
Viper Racing – 640×480/16 | 30.1 | 28.6 | 20.5 | FPS |
Viper Racing – 800×600/16 | 26.2 | 25.7 | 20.1 | FPS |
Viper Racing – 1024×768/16 | 23.3 | 22.7 | 18.0 | FPS |
Final Reality | Intel Pentium MMX 200 MHz | AMD K6 200 MHz | IDT WinChip C6 200MHz | |
Robots | 21.96 | 19.41 | 14.31 | FPS |
City scene | 29.57 | 26.85 | 19.81 | FPS |
Celkově |
2.19 | 2.01 | 1.76 | RM |
3D Mark 1999 – 640×480/16 | Intel Pentium MMX 200 MHz | AMD K6 200 MHz | IDT WinChip C6 200MHz | |
Game 1 – Race | 12.4 | 10.0 | 6.5 | FPS |
Game 2 – First Person | 10.5 | 8.2 | 6.2 | FPS |
CPU 3D Speed |
1425 | 1132 | 666 | |
Celkově | 1136 | 900 | 633 | |
3D Mark 1999 – 800×600/16 | Intel Pentium MMX 200 MHz | AMD K6 200 MHz | IDT WinChip C6 200MHz | |
Game 1 – Race | 12.3 | 10.0 | 6.5 | FPS |
Game 2 – First Person | 10.5 | 8.2 | 6.2 | FPS |
CPU 3D Speed |
1417 | 1128 | 666 | |
Celkově | 1133 | 902 | 634 | |
3D Mark 1999 – 1024×768/16 | Intel Pentium MMX 200 MHz | AMD K6 200 MHz | IDT WinChip C6 200MHz | |
Game 1 – Race | 12.3 | 9.8 | 6.3 | FPS |
Game 2 – First Person | 10.3 | 8.1 | 6.0 | FPS |
CPU 3D Speed |
1422 | 1132 | 647 | |
Celkově | 1122 | 887 | 611 |
IDT
V roce 1997 jako blesk z čistého nebe dorazil procesor IDT WinChip C6 s pracovní frekvencí 200MHz. Byla to taková světelná hvězdička, která na obzoru blikla a rychle zase zmizela, zatlačena září jiných procesorových gigantů. Byl prezentován jako vhodná volba pro méně náročné uživatele. Což se potvrdilo ve výsledcích benchmarků, kde procesor zaostával za stejně taktovanými konkurenty.
Co se týče kompatibility, procesor se při testech choval bez větších problémů. V porovnání s konkurenčními produkty od AMD či Cyrix nebyl dostatečně levný na to, aby kompenzoval svůj nízký výkon. Při rozhodování mezi nákupem a nepořízením bych se přikláněl spíše k tomu druhému. V minulosti byl tento procesor prodáván v kompletních počítačích značek Yakumo a Comfor.
Trochu reklamy
Komentáře