Wolfenstein 3D

Každý moc dobře ví, jak tahle hra změnila jeho život, pokud ji hrál v době jejího vzniku (1992). Neskutečná grafika, ten pocit jako byste tam stáli právě vy, drželi zbraň a volně se pohybovali. Bylo to sice jen na úrovni roviny, ale hybnost byla okamžitá a to bylo důležité. Hra vás neustále držela ve střehu, nepřátelé byli pevně daní i rozmístění. Nehrozilo tedy, že když jste něco už vyčistili, tak že tam zase někoho potkáte, pokud se tam vrátíte. Tohle bylo právě u starých 8-bitových her frustrující, pořád se obnovující nepřátelé, nebo nekonečné hordy, co se hrnou proti vám a dohrát takovou hru byla i hodně náhoda. Něco takového člověk dlouho hrát nevydržel, proto taky vzniklo obrovské množství her a já konkrétně je hrával na Didaktiku M. V té době však i tyto hry měly své kouzlo, ale pokud si já osobně mám dnes vybrat, co budu hrát, jsem spíš pro ty vyzrálejší a tím myslím že Wolfeinstein 3D je. Byla to první akční střílečka, kterou já začal hrát na svém počítači v prosinci 1993 a hrál jsem ji hodně dlouho. Bohužel, první 4 měsíce jsem jako zvukové efekty používal PC spíkr, ale  v dubnu 1994 jsem si pořídil svoji první zvukovou kartu Sound Blaster 16 a po jeho nainstalování se hra dostala v mém podvědomí o další level výš.

O čem hra je? Tak tady není moc co psát, snad jen že se dostanete do kůže agenta B. J. Blazkowicze v době nacistického režimu, jste uvězněn a musíte se prostřílet na svobodu. Dokonce se vám poštěstí sejmout si samotnou zrůdu Adolfa Hitlera.

Já to tehdy hrál na svém počítači BAM/12S, ve kterém je procesor 286 na 12MHz. Co jsem měl za grafiku v tom roce 1993 už ovšem nemám páru. Nedávno jsem si ale stáhl test, kde se dá výkon hardwaru na této hře otestovat a tak jsem se do toho pustil. 

Postup byl následný: Vyhrabal jsem u mě ty nejdostupnější grafické karty ISA rok 1990-1995, zapojil jednu základní desku PA286-SA1 s procesorem 286 na 20MHz a začal grafické karty testovat. Vyhledal jsem jednu nejrychlejší a jednu nejpomalejší. Že je mezi mini výkonnostní rozdíl? Ano je a někdy dost znatelný. První tabulka obsahuje výkon všech karet.

Grafický čip na VGA kartě  Výkon ve snímcích za sekundu (FPS)
Cirrus Logic CL-GD5422 13.4 FPS
OAK OTI077 12.2 FPS
Trident TVGA8800CS 8.3 FPS
Trident TVGA9000B 10.8 FPS
Trident TVGA9000D 13.3 FPS
Trident TVGA9000I-3 10.9 FPS
WD Paradise – čip polepen logem 13.4 FPS
WD90C30-LR 13.4 FPS

Grafickou kartu Trident TVGA8800CS jsem z testu vyřadil, je to nějaká stará raketa z roku 1989, co má ještě i EGA výstup a její výkon je tragický. Druhá tabulka ukazuje, jaký výkon je pod různými procesory s tou nejlepší VGA WD Paradise a nejhorší VGA Trident TVGA9000B. Oranžově jsem označil procesor i výkon u PC, které jsou jako celek a mají vlastní integrovanou grafickou kartu. Musel bych je i sebe trápit rozděláváním.


 
VGA WD Paradise
VGA Trident TVGA9000B
Typ a rychlost procesoru: Výkon ve snímcích za sekundu (FPS) Výkon ve snímcích za sekundu (FPS)
286 na 12MHz 9.3 FPS 7.9 FPS
286 na 16MHz 8.6 FPS 7.4 FPS
286 na 20MHz 13.4 FPS 10.8 FPS
286 na 25MHz 13.8 FPS 11.0 FPS
386SX na 16MHz 9.3 FPS 9.3 FPS
386SX na 25MHz 11.8 FPS 11.8 FPS
386SX na 33MHz 14.0 FPS 10.9 FPS
386SX na 40MHz 16.4 FPS 12.2 FPS
386DX na 33MHz 16.5 FPS 13.4 FPS
386DX na 40MHz 21.1 FPS 14.4 FPS
486DLC na 40MHz 29.6 FPS — 
486DX2 na 66MHz 21.5 FPS 15.3 FPS
 
S3 805 – 86C805
S3 Trio64V2DX
Typ a rychlost procesoru: Výkon ve snímcích za sekundu (FPS) Výkon ve snímcích za sekundu (FPS)
486DX2 na 66MHz 57.4 FPS 51.8 FPS

Závěr tedy podle tabulky je, že ani nejvýkonnější procesor z řady AMD 386DX na 40MHz nedokáže hru rozhýbat nad 30 snímků za sekundu, ale je to už to dobře hratelné. Z řady 286 je samozřejmě nejlepší s nejvyšší frekvencí 25MHz a trochu záhadou je, že 12MHz je výkonnější než 16MHz. U té s 16MHz jsem zkoušel trochu laborovat, přehazovat grafiku do různých slotů, měnit paměti RAM, ale nic jí nepomohlo. Půjde tedy o nějaký slabší chipset od firmy ACT, kde vázne celkově komunikace. Nakonec jsem ještě ze zvědavosti vytáhl desku 486 s procesorem 486DX2 na 66MHz a zkusil otestovat grafiky tam. Dá se tedy vyvodit, že ISA sběrnice bude hlavní brzda u této hry. Čistě teoreticky je ideálním strojem pro tuto střílečku mikroprocesor 486DX 33MHz s použitím slotu pro grafiku VLBus. Potom ještě existuje procesor 486DLC 40MHz, který se instaluje do základních desek 386 s ISA, ten potom ve hře dosahuje 29.6FPS a to je trhač asfaltu.

Já tedy hru hrál pravděpodobně s počtem snímků okolo 8-9 FPS a dnes nevím, kdo by si to tak chtěl užívat. Ještě v horším případě, pokud jsem tam měl něco podobného jako právě Trident TVGA8800CS, musela to být tragédie, ale nevzpomínám si, že by měla i EGA výstup, spíše ne. Ve hře ale jde zmenšit okno, kazí to sice vizuální stránku hry, ale zvedne to právě onen počet snímků. Já už si nepamatuji, zda jsem toho využíval, ale asi ano, hlavně když tam mělo být hodně nepřátel a chtěl jsem daný souboj přežít.


CPU 386DX40MHz + VGA WD Paradise ISA


A tady je kompletní tabulka s celkovým výkonem, kterou budu nadále v rámci možností rozšiřovat.


A nakonec hudba ze hry.

Clous

www.clous.cz

Stačí kliknout O mně

Čtěte dál

PředchozíDalší

10 komentáře “Wolfenstein 3D

  1. Opat super citanie 🙂

    Uz je to davno ale “Čistě teoreticky je ideálním strojem pro tuto střílečku mikroprocesor 486DX…” to vazne? Hmm ved Dooma sme hravali na 386kach a bolo to celkom pouzitelne. Fakt ma zarazili tie cisla FPS ktore pises. Strasne nizke. Zial nemam stary HW aby som to otestoval 🙁 Tak ale otestoval si bude to tak, ako vieme spomienkam sa neda verit casom sa menia 😀

    1. Joo dík! Pokud to měření ve hře funguje, tak to tak bude. ISA sběrnice je hold brzda, ale na té 386DX40MHz se to dá už v pohodě hrát a obraz už tak neuskakuje. V minulosti jsem to hráli, byli jsme rádi že to hrajeme a obraz se mohl trhat sebevíc 😀

  2. Zdravím, moc hezký web. Rád bych přidal připomínku k výsledkům testů, které se mi taky nezdají. Vím určitě, že Wolf3D šel hrát i na těch nejpomalejších 386SX bez znatelného sekání (20+ fps). To stejné Doom na 486SX.
    Napadá mě pár důvodů, čím by to mohlo být, ale jsou to jen odhady a nemám na čem otestovat:
    – vyladění biosu (RAM WS, stínování video biosu + povolení kešovatelnosti, přetaktování ISA)
    – verze a konfigurace DOSu (starší jsou asi rychlejší, z konfigurace ne/přítomnost EMM386)
    – verze her (starší nebo shareware verze můžou být menší a líp se vejít do cache)
    – nastavení her (různé zvukové výstupy to můžou různě zpomalovat) a
    …možná jsme to jen hráli s menším oknem 🙂

    1. Díky moc! Testoval jsem to na různých deskách, k tomu dvou grafikách, jedna nejpomalejší a jedna nejrychlejší. Kde to šlo, jsem používal i stejný paměti. V BIOSu jsem nastavoval stínování videa i BIOSu. Nic jsem nepřetaktoval. V minulosti jsem taktoval až procesor 486. V článku je i test 486DX2 na 66MHz se stejnou grafikou, jako jsem použil u 286 a 386. Ani ta nepřesáhla 22FPS, je tedy jasné, že brzdou je ISA. Teď testuji starý notebook s procesorem 386SX na 20MHz s ISA a ten v této hře dosáhl na 8.9FPS. Myslím si, že v minulosti žádný test, který by ukázal výkon v této hře neexistoval a byl udělán rozhodně až po roce 2000. Trochu jsem doufal, že se někdo ozve s tím, že to porovná, co má v tabulkách, i když HW bude jiný, mělo by to být podobné a tím trochu potvrdil mé výsledky. Test je ZDE

  3. Až budu mít čas, tak čistě ze zvědavosti si dovolím malý test, který když dobře vyjde tak ti trochu naboří tabulku. Mám tu totiž dvě zajímavosti: raritní desku (v origo krabici a s manuálem) osazenou AMD 386DX 40MHz, která má však VESA local bus. VLBus kartu do 386 se běžně jen tak narvat nepodaří. deska je také zajímavá tím, že je osazená 128KB cache, ale umožňuje i konfiguraci s 256KB cache. To jsem také zatím na žádné 386 neviděl. Zkusil jsem patřičné cache čipy osadit a nastavit, ale deska nenajela, asi nějaká nekompatibilita nebo jsem udělal chybu v jumperech.

    Jako další zajímavost tu mám nějakou hodně pozdní ISA VGA kartu tuším s čipem SIS a 2MB paměti. Ta by mohla podávat navzdory sběrnici zajímavé výsledky. A nebo se naopak ukáže, že sběrnice je limitní a víc se z toho vytřískat nedá.

    Další test by mohl proběhnout s mým oblíbeným podivným Cyrix 486DLC, který je jakýmsi hybridem mezi 386 a 486SX.

    Podmínkou je, že se mi do rukou dostane ten software na měření FPS. nemohl bys ho sem dát někam do downloadu?

    Jinak Wolfenstaina jsme hrávali plynule na 386DX 40MHz (s cache!) v pohodě bez pocitu cukání, Doom měl jako minimálku 486SX, ale nebylo to ono. Chtělo to buď přetaktovat (486SX 25MHz dost často běžely bez problému i na 50MHz), optimum byla 486DX2-66MHz a nebo raritní 486SX2-66MHz (myslím že Doom moc koprocesor nevyužíval pokud vůbec). Výborné (a rovněž vzácné) byly 486DX-50MHz, které se používaly v serverech a pracovních stanicích. Tam totiž i sběrnice běžela na stejném kmitočtu jako jádro procesoru, bez děličky díky čemuž grafické karty dosahovaly na tehdejší dobu úžasných výkonů a vůbec systém měl parádní propustnost. Ne každá VLBus grafika to ovšem dala.

      1. Klidně si to porovnej. Výsledky záleží na tom jaká je deska a jak moc je aplikace citlivá na propustnost systému. Na ISA sběrnici rozdíl mezi DX-50 a DX2-50 velký nebude, pokud vůbec nějaký (myšleno na stejné desce), ale jakmile deska disponuje nějakými kartami náročnějšími na datový tok (jako třeba právě grafika) a ty jsou umístěny v nějaké rychlejší sběrnici, tak to znát je a to jako že dost. nejznatelnější je to asi právě na VLBusu, ale jak jsem psal ne všechny karty to zvládají. Některé mají na sobě také přepínač 33/50MHz.
        Že to tak je dokládá i test síťových serverů se zcela novým Pentiem 60 a 66MHz, které pokud mě paměť neklame provedl časopis Byte (česká verze) v roce 1993. Jeden stroj dorazil pozdě do předchozího testu serverů založených na 486, konkrétně to byl stroj osazený právě 486DX 50MHz. Tak ho jen tak pro zajímavost zařadili pro porovnání do testu Pentií. Pentium mělo v syntetických testech vyšší výkon, ale ta dobře odladěná 486 všechna ta nedoladěná Pentia svou propustností systému porazila. Holt překvápko. Ten časák mám ještě někde schovaný.
        Podobně překvapený jsem byl i já, když jsem si kdysi hrál s jednou serverovou deskou, kterou mám doma. Také je v ní 486DX 50MHz a sběrnici používá EISA. Na to jak slabá je to konfigurace tak Win NT 3.51 a 4.0 na ní běžely oproti očekávání dost svižně až jsem nechápal. Všechno běželo mnohem rychleji než na standardní 486DX/2 66MHz.

  4. Ahoj. Veľmi pekné a zaujímavé porovnanie. Pred časom som oživil svoju SX386/25Mhz (fotky boli aj na https://www.high-voltage.cz/) a vyskúšal som tiež tento benchmark. Hodnoty sa mi dosť líšia od tých tvojich. Tá moja Am SX386/25Mhz disponuje 16Mb RAM, TSENG LABS ET4000 a na pomery SX procesorov aj nezvyklou 64Kb externou cache. Pri plnom okne a myši mi to dáva hodnoty 10,4 (vypnutá cache) a 16,4 (zapnutá cache). Ešte otázočka, len benchmark landmark spoľahlivý? Pri vypnutej cache ukazuje 25Mhz, pri zapnutej cache nejakých 37Mhz. Vopred dik za odpoveď.

    1. Ahoj a díky!! Nejlepší je ty staré stroje testovat na Wolfenstein 3D, je to přeci jen hra a hrávala se na takových PC. Tak to zkus. Ten VGA benchmark v1.0 je Superscape benchmark. Existují dvě verze, ta starší blbne na novějších PC a ta novější zase na starších PC. Jinak počítače s DX mají L2 cache a SX ne u mě. Hodně záleží i jak je udělaná deska. Tady je taky 386SX25MHz a s ATI.

  5. Ahoj. Teda ta moja 386sx/25Mhz s externou 64kbit cache je podľa testov na Wolfenstein 3D na úrovni tvojej testovanej 386sx/40Mhz. Myslím si že je to celkom pekný výsledok. K tej mojej 386 mám dosť málo informácií, viem že je to produkt od WYSE čo je v súčasnosti DELL, ale žiadny program nevie detekovať typ dosky…Tá tvoja 386sx/25Mhz s ATI dáva veľmi pekné výsledky vzhľadom na absenciu cache, musí byť dobre odladená hmm. Z tých porovnaní to vyzerá tak že SX verzia s cache sa doťahuje na DX verzie.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *