Kdysi měl Intel problémy s procesory Intel Pentium 3 s jádrem Coppermine, které měly dosáhnout frekvencí přes 1 GHz. Tyto problémy způsobily, že nakonec byly uvedeny pouze dva modely: jeden s frekvencí 1100 MHz a FSB 100 MHz, druhý s 1133 MHz a FSB 133 MHz.
Pro své experimenty jsem si zvolil verzi s FSB 100 MHz, protože díky nižší frekvenci sběrnice nabízí větší prostor pro přetaktování. V dobách, kdy výkon počítačů často nestačil na plynulé hraní náročnějších her, bylo přetaktování procesoru klíčem k vyššímu počtu snímků za sekundu, zejména pokud jste měli slabší grafickou kartu a byla to i zábava.
Jako hlavního soupeře jsem si vybral tehdejší novinku z konce roku 2000, procesor Intel Pentium 4 na frekvenci 1.4 GHz. Místo základní desky s paměťmi typu RIMM jsem však záměrně použil desku s SDRAM, aby bylo možné provést testy se stejným paměťovým modulem o velikosti 128 MB. Tento krok, „v uvozovkách“, zajistil konzistenci a spravedlivé srovnání výkonu mezi platformami.
Představte si, že by vám na začátku roku 2001 přistál na stůl počítač vybavený tehdy nejnovějším procesorem Intel Pentium 4, základní deskou od Intelu a absencí možnosti přetaktování. Intel totiž dlouhodobě vyráběl základní desky bez této funkcionality, které často končily jako OEM součást značkových počítačů. Takový počítač máte, ale zároveň máte i kamaráda, který si pořídil Intel Pentium 3 na frekvenci 1.1 GHz a jeho základní deska naopak přetaktování umožňuje.
Říkáte si, že máte výhodu – váš procesor má vyšší základní frekvenci a je postaven na nejmodernější architektuře NetBurst, která slibovala zlepšení výkonu oproti starší generaci. I kdyby kamarád svůj procesor přetaktoval na stejnou frekvenci, stále by vás měl chránit náskok v modernosti.
Jenže realita byla jiná. Když jste porovnali výkon obou sestav, nestačili jste se divit. Přetaktované Pentium 3 na 1.4 GHz s jádrem Coppermine totiž dokázalo v mnoha aplikacích a hrách deklasovat váš Pentium 4, běžící na stejné frekvenci. Rozdíl byl patrný zejména v aplikacích závislých na efektivitě výpočetní architektury, kde starší Coppermine, těžící z kratšího pipeline a nižší latence paměti, ukázalo svou sílu oproti první generaci NetBurst.
Protože mám k dispozici pouze jeden vzorek Intel Pentium III na frekvenci 1100 MHz s jádrem Coppermine, odhaduji, že hranice 1.4 GHz je konečnou stanicí pro tuto architekturu při 180nm výrobním procesu. Můj konkrétní kousek dosahuje při standardním napětí 1.75 V stabilních 1.3 GHz, což je slušný výsledek. Pokud ale chcete dosáhnout magické hranice 1.4 GHz, začínají se věci komplikovat.
Pro stabilní provoz na této frekvenci jsem musel zvýšit napětí na 2,1 V, což už je značné navýšení, které s sebou přináší řadu nevýhod. Zisk 85–100 MHz navíc rozhodně není úměrný zvýšené zátěži na křemík a vyšší produkci tepla. V té době bych si pravděpodobně provoz při tak vysokém napětí dvakrát rozmyslel, protože by mohl zásadně zkrátit životnost procesoru.
Když se na to ale podívám zpětně, myslím si, že by procesor takovou zátěž mohl vydržet až do roku 2003. V té době by však byl nevyhnutelný upgrade na výkonnější model, protože technologický pokrok by mezitím procesory na této úrovni výkonu zanechal dost pozadu. Nakonec někdy později určitě takto přetaktovaný procesor porovnám s dalšími z roku 2002 a uvidí se.
Testovací sestavy
POROVNÁNÍ PARAMETRŮ | ||||
CPU | Pentium 3 1.4 GHz | Celeron 1.0 GHz | Pentium 4 1.4 GHz | Athlon 1.0 GHz |
Uvedeno na trh: | 06/2000 | 08/2000 | 04/2000 | 06/2000 |
Kódové označení jádra: | Coppermine | Coppermine-128 | Willamette | Thunderbird |
Kódové označení: | SL5QW | SL5WQ | SL4SG | A1000AMT3B |
Socket: | 370 | 370 | 423 | 462 |
Jádro vyrobeno technologii: | 180 nm | 180 nm | 180 nm | 180 nm |
Frekvence: | 1100 MHz | 1000 MHz | 1400 MHz | 1000 MHz |
L1 Cache: | 32 KB | 32 KB | 20 KB | 128 KB |
L2 Cache: | 256 KB | 128 KB | 256 KB | 256 KB |
Rychlost sběrnice: | 100 MHz | 100 MHz | 100 MHz | 100 MHz |
Násobič: | 11x | 10x | 14x | 10x |
Napětí: | 1.75 V | 1.75 V | 1.7 V | 1.75 V |
TDP: | 40 W | 29 W | 52 W | 54 W |
Multimediální Instrukce: | MMX/SSE | MMX/SSE | MMX/SSE/SSE2 | MMX/3DNow! |
Cena v roce.2001: | 01/ 13664 Kč | 08/ 4514 Kč | 02/ 30500 Kč | 01/ 9028 Kč |
Základní desky | ASUS CUSL2 | ASUS CUSL2 | Gigabyte GA-8IDX3 | Gigabyte GA-7ZM |
Čipset: | Intel i815E | Intel i815E | Intel i845 | VIA KT133 |
Čipset uveden na trh: | 06/2000 | 06/2000 | 09/2001 | 05/2000 |
Typ paměti RAM: | SDR | SDR | SDR | SDR |
Instalovaná RAM: | 128 MB | 128 MB | 128 MB | 128 MB |
Testy výkonu HDD nejsou dobové, jelikož na testování používám SATA-to-IDE převodník, který ne každé desce plně vyhovuje. I když testy vykazují nízké skóre, systém a spouštění aplikací jsou svižné. nVidia ovladače měly všechny sestavy stejné, a to ve verzi 53.04 z 11/2003.
Testy výkonu CPU a RAM | |||||
|
|||||
CPU | Pentium 3 1.4 GHz OC | Celeron 1.0 GHz | Pentium 4 1.4 GHz | Athlon 1.0 GHz | |
AIDA64 Extreme Edition ver.2.60 |
|||||
RAM čtení | 981 | 783 | 1040 | 1001 | MB/s |
RAM zápis | 981 | 786 | 945 | 1045 | MB/s |
RAM kopírování | 712 | 582 | 881 | 1017 | MB/s |
RAM latence | 110.4 | 144.7 | 160.0 | 189.3 | ns |
CPU Queen | 2655 | 1933 | 1427 | 1578 | Score |
CPU PhotoWorxx | 1105 | 829 | 997 | 690 | Score |
CPU Zlib | 10.5 | 5.5 | 9.2 | 9.8 | Score |
CPU AES | 1920 | 1420 | 1282 | 1107 | Score |
CPU Hash | 136 | 99 | 129 | 129 | MB/s |
FPU VP8 | 177 | 164 | 183 | 175 | Score |
FPU Julia | 303 | 221 | 484 | 272 | Score |
FPU Mandel | 107 | 78 | 248 | 125 | Score |
FPU SinJulia | 225 | 164 | 153 | 160 | Score |
CPU | Pentium 3 1.4 GHz OC | Celeron 1.0 GHz | Pentium 4 1.4 GHz | Athlon 1.0 GHz | |
PC Mark 2002 – CPU test | |||||
Jpeg Decoding | 13.6 | 9.8 | 10.0 | 9.4 | MPixel/s |
Zlib Compression | 6.1 | 2.4 | 3.9 | 3.6 | MB/s |
Zlib Decompression | 53.7 | 38.9 | 51.8 | 41.8 | MB/s |
Text Search | 81.6 | 62.4 | 185.0 | 69.7 | KR/s |
Audio Conversion | 62.2 | 42.7 | 54.4 | 50.5 | KB/s |
3D Vector Calculation | 41.4 | 30.6 | 33.6 | 32.5 | KB/s |
CPU | Pentium 3 1.4 GHz OC | Celeron 1.0 GHz | Pentium 4 1.4 GHz | Athlon 1.0 GHz | |
PC Mark 2002 – Total Score | |||||
CPU | 3406 | 2310 | 3294 | 2551 | Score |
Memory | 1980 | 1423 | 2653 | 2228 | Score |
HDD | 130 | 119 | 1081 | 851 | Score |
CPU | Pentium 3 1.4 GHz OC | Celeron 1.0 GHz | Pentium 4 1.4 GHz | Athlon 1.0 GHz | |
CPU Mark 2.1 |
|||||
Final | 2785.3 | 1947.0 | 2000.1 | 1963.6 | Score |
Test 1 – Registry | 630.3 | 458.4 | 933.7 | 494.3 | Score |
Test 2 – Plovoucí čárka |
365.4 | 265.4 | 94.1 | 406.6 | Score |
Test 3 – Celá čísla | 2801.1 | 1939.2 | 1939.2 | 1800.7 | Score |
CPU | Pentium 3 1.4 GHz OC | Celeron 1.0 GHz | Pentium 4 1.4 GHz | Athlon 1.0 GHz | |
AIDA32 ver.3.80 – RAM |
|||||
RAM čtení | 963 | 763 | 1020 | 981 | MB/s |
RAM zápis | 260 | 211 | 448 | 344 | MB/s |
CPU | Pentium 3 1.4 GHz OC | Celeron 1.0 GHz | Pentium 4 1.4 GHz | Athlon 1.0 GHz | |
CPU-Z – 1.78.1.x32 |
|||||
Single Thread | 92 | 70 | 72 | 77 | MB/s |
Multi Thread | 40 | 27 | 27 | 27 | MB/s |
3D testy na nejvýkonnější grafické kartě z roku 2000 | |||||
|
|||||
CPU | Pentium 3 1.4 GHz OC | Celeron 1.0 GHz | Pentium 4 1.4 GHz | Athlon 1.0 GHz | |
Soldier of Fortune – 2000 |
|||||
1024×768 – High | 116.4 | 83.9 | 86.6 | 99.2 | FPS |
Return to Castle Wolfenstein – 2001 | |||||
1024×768 – High | 76.3 | 51.0 | 67.0 | 58.8 | FPS |
Serious Sam: The Second Encountern – 2002 |
|||||
1024×768 – Quality | 43.2 | 30.7 | 36.5 | 36.4 | FPS |
CPU | Pentium 3 1.4 GHz OC | Celeron 1.0 GHz | Pentium 4 1.4 GHz | Athlon 1.0 GHz | |
Final Reality – 640×480/16 | |||||
Robots | 90.9 | 59.9 | 88.4 | 81.0 | FPS |
City Scene | 107.8 | 74.1 | 103.6 | 97.4 | FPS |
Final Score | 6.76 | 4.94 | 7.38 | 5.62 | |
CPU | Pentium 3 1.4 GHz OC | Celeron 1.0 GHz | Pentium 4 1.4 GHz | Athlon 1.0 GHz | |
3D Mark 1999 – 800×600/16 | |||||
Game 1 – Race | 105.3 | 63.3 | 85.4 | 88.3 | FPS |
Game 2 – First Person | 80.5 | 51.7 | 66.6 | 62.4 | FPS |
CPU 3D Speed |
18733 | 12913 | 17309 | 15484 | |
Final Score | 9125 | 5693 | 7484 | 7309 | |
CPU | Pentium 3 1.4 GHz OC | Celeron 1.0 GHz | Pentium 4 1.4 GHz | Athlon 1.0 GHz | |
3D Mark 2000 – 1024×768/16 |
|||||
Game 1 – Helicopter – High Detail | 67.8 | 37.8 | 58.7 | 64.4 | FPS |
Game 2 – Adventure – High Detail | 56.4 | 31.5 | 41.5 | 45.5 | FPS |
CPU 3D Speed |
591 | 306 | 446 | 505 | |
Final Score | 8047 | 4119 | 6422 | 6834 | |
CPU | Pentium 3 1.4 GHz OC | Celeron 1.0 GHz | Pentium 4 1.4 GHz | Athlon 1.0 GHz | |
3D Mark 2001 – 1024×768/32 |
|||||
Game 1 – Car Chase – High Detail | 26.4 | 14.2 | 20.8 | 21.4 | FPS |
Game 2 – Dragothic – High Detail | 33.7 | 25.5 | 32.3 | 31.3 | FPS |
Game 3 – Lobby – High Detail |
36.6 | 24.5 | 31.1 | 30.0 | FPS |
Game 3 – Nature | — | — | — | — | FPS |
Final Score | 4274 | 3045 | 3865 | 3728 |
PC Mark 2002 – CPU test
- JPEG Decoding: Tento test měří rychlost, s jakou počítač dokáže dekódovat (rozbalit) obrázky ve formátu JPEG. To je důležité pro prohlížení fotografií a práci s grafickými aplikacemi.
- Zlib Compression: Tento test hodnotí schopnost počítače komprimovat data pomocí algoritmu Zlib. Komprese je důležitá pro ukládání souborů, archivaci a přenos dat přes síť.
- Zlib Decompression: Opačný proces ke kompresi. Testuje rychlost rozbalování dat komprimovaných pomocí Zlib.
- Text Search: Měří rychlost vyhledávání textu v rozsáhlých souborech. Tento test je relevantní pro kancelářské aplikace, databáze a fulltextové vyhledávání.
- Audio Conversion: Hodnotí schopnost počítače převádět zvukové soubory mezi různými formáty. To je důležité pro editaci zvuku a přehrávání různých audio formátů.
- 3D Vector Calculation: Tento test se zaměřuje na výkon počítače při provádění 3D výpočtů, což je důležité pro 3D grafiku, hry a vědecké výpočty.
Komentáře