AMD 386DX 40MHz vs IT 486DLC 40MHz

První procesor Intel 386DX byl uveden už v roce 1986 na frekvenci 16MHz. O tři roky později se na trh dostal Intel 386DX na 33MHz a zároveň s ním i nové Intel 486DX na 20, 25, 33, 50MHz. Pokud jste nějaký takový kompletní počítač v roce 1991 chtěli, bylo jedno zda 386DX nebo 486DX, museli jste si prostě nachystat 100000 Kčs a víc. Na to by vám asi v té době z rodinného rozpočtu nezbylo a nejspíš ani dnes ne. Snad díky tomu, že procesory byly velice drahou komponentou, možná kvůli tomu společnost Cyrix vymyslela takový hybrid mezi 386 a 486, ze kterého vychází můj první testovací procesor Texas Instruments 486DLC na 40MHz z roku 1992 a díky tomu i prodloužila život této platformě. Potom už i Intel zpětně vydával procesory pro starší základní desky a říkalo se jim Pentium Overdrive. První takový se zabydlel v deskách 486 (socket 3) a je to Pentium OverDrive 83MHz.

Jelikož ale Intel svoji řadu 386DX zakončil na frekvenci 33MHz, bude druhým testovaným procesorem AMD 386DX na 40MHz (1992), což zároveň byla maximální frekvence této platformy. Samozřejmě jsem použil svoji nejrychlejší ISA grafickou kartu, kterou jsem získal vylučovací metodou ve hře Wolftenstein 3D + je tam i postup a že na ní záleží! Zvláštní je, že i procesor 486DX2 na 66MHz vykazoval nízké FPS, ale v této desce se grafice daří o něco lépe, přičemž vše samozřejmě proběhlo na operačním systému MS-DOS.

Frekvenci tedy mají těch 40MHz oba a jsou fyzicky samozřejmě stejné. AMD 386DX je čistokrevný klon Intelu, zatímco Texas Instruments je tak na půl cesty ke 486SX. Počet tranzistorů u AMD je 275.000 a u Texas Instruments 600.000. Navíc má Texas Instruments i L1 cache o velikosti 1KB a základní deska deska má L2 cache 128KB. V BIOSu jsem pouze měnil onu podporu 486 a jinak veškeré nastavení zůstávalo stejné.

AMD 386DX 40MHz
VGA benchmark v1.0 15.1 FPS
PC Player Benchmark / 320x200 17.1 FPS
PC Player Benchmark / 640x400 7.7 FPS
Wolfenstein 3D 24.6 FPS
DOOM v1.9 37.7 FPS
QUAKE v1.06 / 320x200 16.1 FPS
QUAKE v1.06 / 640x480 FPS
HWinfo 4.7.8
CPU 16-bit 11964 Dhrystones/s
FPU 16-bit 53078 Whetstones/s
CPU 32-bit 25 Bodů
HWinfo 4.7.8: Výkon v MMX Bodů
CheckIt 2.1
CPU 16-bit 11236 Dhrystones/s
FPU 16-bit 204.7K Whetstones/s
Video Speed 13632 Characters/s
HWinfo 4.7.8:: Rychlost čtení CD-ROM KB/s
AIDA32 v3.80: Propustnost pamětí čtení
AIDA32 v3.80: Propustnost pamětí zápis
Final Reality
3D Mark 1999 - GPU
3D Mark 1999 - CPU
Forsaken 320x240 / 16-bit barev
Forsaken 640x480 / 16-bit barev
Quake 2 / 3D 320x240 / 16-bit barev
Quake 2 / 3D 640x480 / 16-bit barev
Quake 2 / Soft 3D 320x240 / 16-bit barev
Quake 2 / Soft 3D 640x480 / 16-bit barev
CPUMARK 2.1
 
TI 486DLC 40MHz
VGA benchmark v1.0 20.4 FPS
PC Player Benchmark / 320x200 17.1 FPS
PC Player Benchmark / 640x400 7.7 FPS
Wolfenstein 3D 29.4 FPS
DOOM v1.9 37.7 FPS
QUAKE v1.06 / 320x200 16.1 FPS
QUAKE v1.06 / 640x480 FPS
HWinfo 4.7.8
CPU 16-bit 15957 Dhrystones/s
FPU 16-bit 53078 Whetstones/s
CPU 32-bit 57 Bodů
HWinfo 4.7.8: Výkon v MMX Bodů
CheckIt 2.1
CPU 16-bit 15067 Dhrystones/s
FPU 16-bit 307.1K Whetstones/s
Video Speed 17192 Characters/s
HWinfo 4.7.8:: Rychlost čtení CD-ROM KB/s
AIDA32 v3.80: Propustnost pamětí čtení
AIDA32 v3.80: Propustnost pamětí zápis
Final Reality
3D Mark 1999 - GPU
3D Mark 1999 - CPU
Forsaken 320x240 / 16-bit barev
Forsaken 640x480 / 16-bit barev
Quake 2 / 3D 320x240 / 16-bit barev
Quake 2 / 3D 640x480 / 16-bit barev
Quake 2 / Soft 3D 320x240 / 16-bit barev
Quake 2 / Soft 3D 640x480 / 16-bit barev
CPUMARK 2.1

A co se stane, když se do sytému vloží koprocesor Intel 387 33MHz, který počítá závratnou rychlostí čísla s desetinou čárkou? Vůbec nic, jen se samozřejmě zvýší výkon v dané oblasti. I když i387 pracuje defaultně na 33MHz, plus byl s 386 správě detekován, tak se přetaktoval na 40MHz a to zcela stabilně. Dokonce i s Texas Instruments 486DLC 40MHz si to smaží na vyšší obrátky, jen chudák testovací program HWinfo 4.7.8 tentokrát nevím, cože to tam vlastně přibylo.

AMD 386DX 40MHz
VGA benchmark v1.0 15.1 FPS
PC Player Benchmark / 320x200 17.1 FPS
PC Player Benchmark / 640x400 7.7 FPS
Wolfenstein 3D 24.6 FPS
DOOM v1.9 37.7 FPS
QUAKE v1.06 / 320x200 16.1 FPS
QUAKE v1.06 / 640x480 FPS
HWinfo 4.7.8
CPU 16-bit 11964 Dhrystones/s
FPU 16-bit 9120 Whetstones/s
CPU 32-bit 25 Bodů
HWinfo 4.7.8: Výkon v MMX Bodů
CheckIt 2.1
CPU 16-bit 11236 Dhrystones/s
FPU 16-bit 3028.2K Whetstones/s
Video Speed 13632 Characters/s
HWinfo 4.7.8:: Rychlost čtení CD-ROM KB/s
AIDA32 v3.80: Propustnost pamětí čtení
AIDA32 v3.80: Propustnost pamětí zápis
Final Reality
3D Mark 1999 - GPU
3D Mark 1999 - CPU
Forsaken 320x240 / 16-bit barev
Forsaken 640x480 / 16-bit barev
Quake 2 / 3D 320x240 / 16-bit barev
Quake 2 / 3D 640x480 / 16-bit barev
Quake 2 / Soft 3D 320x240 / 16-bit barev
Quake 2 / Soft 3D 640x480 / 16-bit barev
CPUMARK 2.1
 
TI 486DLC 40MHz
VGA benchmark v1.0 20.4 FPS
PC Player Benchmark / 320x200 17.1 FPS
PC Player Benchmark / 640x400 7.7 FPS
Wolfenstein 3D 29.6 FPS
DOOM v1.9 37.7 FPS
QUAKE v1.06 / 320x200 16.1 FPS
QUAKE v1.06 / 640x480 FPS
HWinfo 4.7.8
CPU 16-bit 15957 Dhrystones/s
FPU 16-bit 10159 Whetstones/s
CPU 32-bit 57 Bodů
HWinfo 4.7.8: Výkon v MMX Bodů
CheckIt 2.1
CPU 16-bit 15067 Dhrystones/s
FPU 16-bit 3778.1K Whetstones/s
Video Speed 17192 Characters/s
HWinfo 4.7.8:: Rychlost čtení CD-ROM KB/s
AIDA32 v3.80: Propustnost pamětí čtení
AIDA32 v3.80: Propustnost pamětí zápis
Final Reality
3D Mark 1999 - GPU
3D Mark 1999 - CPU
Forsaken 320x240 / 16-bit barev
Forsaken 640x480 / 16-bit barev
Quake 2 / 3D 320x240 / 16-bit barev
Quake 2 / 3D 640x480 / 16-bit barev
Quake 2 / Soft 3D 320x240 / 16-bit barev
Quake 2 / Soft 3D 640x480 / 16-bit barev
CPUMARK 2.1

Závěr tedy je, že systém ISA 386 jako takový, není schopen hru Wolfenstein 3D rozběhat k 30FPS, ale s Texas Instruments 486DLC 40MHz, už ano. Očividně taky záleží i na základní desce, jelikož v testu z roku 2019, jsem na 386DX 40MHz dosáhl ve Wolfovi 3D 21.1 FPS, ale dnešní použitá deska, to nakopla na 24.6 FPS a s Texas Instruments 486DLC 40MHz až na 29.6 FPS. Zřejmě tedy lepší chipset. Oba testované procesory spatřili světlo světa ve stejný rok 1992, stejně jako hra Wolfenstein 3D a tak na obou si ho zahrajete dobře. Je ovšem potřeba vybrat dobrou VGA kartu a u toho se vyhnout některým hlavně Tridentkám. Mám za to, že ty byly asi nejrozšířenější.

 

1 komentář

Vložit komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *