Intel Celeron 300 vs 300A

7. května roku 1997 u firmy Intel začíná éra slotových procesorů a jako první do této patice vzniklo CPU Pentium 2. To dostalo kódové označení Klamath a je samozřejmě úplně jiné než předchůdce do soketu 7. Jeho první frekvence byly 233, 266 a 300MHz. Důležité je, že každý model obsahoval L2 cache 512KB, která byla součástí pouzdra, kde se nacházel procesor a byla připojena přímo u jádra procesoru. Nebyla už tedy součástí základní desky, jak tomu bylo u předchozích generací a výjimku tvoří Pentium PRO. Počítače s tímto matematickým počtářem byly šíleně drahé a cena 70.000,-kč byla normálka. V dubnu roku 1998 Intel vydává svůj první Celeron, který je stejný jako Pentium 2, jenom mu schází ona L2 cache. Jejich kmitočet je 266MHz a druhý má 300MHz, což si myslím, že je v počítačovém světě docela zajímavé. Proč? Vycházely jen po dobu pěti měsíců, jelikož je uživatelé moc dobře nepřijali a to i když byly právě levné. Taky jsou to jen dva modely. Jako první nesou název Celeron a mají i své vlastní kódové označení Covington. 

Že to bylo drsné rozhodnutí, Intel pocítil velice brzy, už v srpnu stejného roku uvádí Celeron-A na 300MHz. Písmenko A značí, že Celeron dostal L2 cache o velikosti 128KB. Takže ty první se označovaly 266/66 + 300/66 a ten resetovací 300A/66. Tím je tedy jako jediný označen tak zvláštně a i název jádra se změnil na Mendocino.

Protože mojí baštou jsou hry, tak se podíváme na herní rozdíl mezi Celeronem 300 a 300A. Jako základní desku jsem použil Asus P2B-F a paměť RAM 64MB na 133MHz. K této sestavě jsem vybral grafické karty, které měly minimálně 16MB paměti a z let 1998-2000. Největší problém představovala karta 3DFX Benshee od Creative a ta mě stála hodně času. Chovala se divným způsobem a často se kousla. Co jsem u ní musel dělat, tak po každém testu, který doběhl do konce, celý počítač vyresetovat a mohl jsem začít další. Pokud jsem to neudělal, došlo k 100% zatuhnutí PC a to i s jinými kartami Benshee. Zkusil jsem pro jistotu i jinou základní desku s VIA čipsetem a tam se zmiňovaná grafika chovala úplně normálně. Dělalo to jen na chipsetech Intel LX, ZX a BX. Takže to dávám za vinu jim.

Všechny testy jsou provedeny v rozlišení 1024×768 a 16-bit barev. S ohledem na 3DFX, které 32-bit barev nikde neumí. U 3DMarků vše na default.

 

Intel Celeron 300MHz
3D Mark 99 2760 3D marks
Quake 1 - 320x240 60.3 FPS
Quake 1 - 640x480 26.4 FPS
Quake 2 - 640x480 15.3 FPS
CPU Mark 2.1
Test registrů 137 Bodů
Test plovoucí čárky 78.3 Bodů
Test s celými čísly 586.3 Bodů
Total Score 586.5 Bodů
AIDA32 - Rychlost paměti RAM
Čtení 454 MB/s
Zápis 121 MB/s
 
Intel Celeron-A 300MHz
3D Mark 99 2972 3D marks
Quake 1 - 320x240 66.1 FPS
Quake 1 - 640x480 28.9 FPS
Quake 2 - 640x480 17.6 FPS
CPU Mark 2.1
Test registrů 136.3 Bodů
Test plovoucí čárky 79 Bodů
Test s celými čísly 586.3 Bodů
Total Score 586.8 Bodů
AIDA32 - Rychlost paměti RAM
Čtení 412 MB/s
Zápis 126 MB/s

300   Nvidia RIVA TNT 16MB – 1998   300A
 
3D Mark 1999 2063 3D marks
3D Mark 2000 888 3D marks
Final reality 3 3D performance
Forsaken 43.30 FPS
Kingpin 18.1 FPS
Quake 2 32.9 FPS
Unreal 21.27 FPS
 
3D Mark 1999 2515 3D marks
3D Mark 2000 1054 3D marks
Final reality 3.25 3D performance
Forsaken 49.99 FPS
Kingpin 24.6 FPS
Quake 2 27.9 FPS
Unreal 20 FPS
 
Nvidia RIVA TNT 16MB Nvidia RIVA TNT 16MB

300   Nvidia RIVA TNT2 Ultra 32MB – 1999   300A
 
3D Mark 1999 2086 3D marks
3D Mark 2000 901 3D marks
Final reality 3 3D performance
Forsaken 43.30 FPS
Kingpin 18.9 FPS
Quake 2 30.5 FPS
Unreal 24.80 FPS
 
3D Mark 1999 2519 3D marks
3D Mark 2000 1070 3D marks
Final reality 3.25 3D performance
Forsaken 49.99 FPS
Kingpin 23.5 FPS
Quake 2 55.5 FPS
Unreal 30.52 FPS
 
Nvidia RIVA TNT2 Ultra 32MB Nvidia RIVA TNT2 Ultra 32MB

300   Nvidia GeForce 256 32MB – 1999   300A
 
3D Mark 1999 1767 3D marks
3D Mark 2000 1266 3D marks
Final reality 3 3D performance
Forsaken 43.30 FPS
Kingpin 25.6 FPS
Quake 2 38.7 FPS
Unreal 22.21 FPS
 
3D Mark 1999 2278 3D marks
3D Mark 2000 2078 3D marks
Final reality 3.25 3D performance
Forsaken 49.99 FPS
Kingpin 46.9 FPS
Quake 2 53.4 FPS
Unreal 30.28 FPS
 
Nvidia GeForce 256 32MB Nvidia GeForce 256 32MB

300   Nvidia GeForce2 MX200 32MB – 2000   300A
 
3D Mark 1999 1609 3D marks
3D Mark 2000 1258 3D marks
Final reality 3 3D performance
Forsaken 43.30 FPS
Kingpin 32.6 FPS
Quake 2 60.4 FPS
Unreal 24.14 FPS
 
3D Mark 1999 1954 3D marks
3D Mark 2000 1970 3D marks
Final reality 3.25 3D performance
Forsaken 49.99 FPS
Kingpin 44.2 FPS
Quake 2 80.4 FPS
Unreal 30.07 FPS
 
Nivida GeForce2 MX 200 32MB Nivida GeForce2 MX 200 32MB

300   ATI Rage 128 Xpert PRO 32MB – 1999   300A
 
3D Mark 1999 1993 3D marks
3D Mark 2000 842 3D marks
Final reality 3 3D performance
Forsaken 43.30 FPS
Kingpin 14.8 FPS
Quake 2 27.7 FPS
Unreal 24.30 FPS
 
3D Mark 1999 2319 3D marks
3D Mark 2000 968 3D marks
Final reality 3.25 3D performance
Forsaken 49.99 FPS
Kingpin 20.1 FPS
Quake 2 36.1 FPS
Unreal 20.98 FPS
 
ATI Rage 128 Xpert PRO 32MB ATI Rage 128 Xpert PRO 32MB

300   ATI Radeon 7000 32MB – 2000   300A
 
3D Mark 1999 1164 3D marks
3D Mark 2000 842 3D marks
Final reality 3 3D performance
Forsaken 43.30 FPS
Kingpin 13.4 FPS
Quake 2 28.7 FPS
Unreal 15.88 FPS
 
3D Mark 1999 1700 3D marks
3D Mark 2000 831 3D marks
Final reality 3.25 3D performance
Forsaken 49.99 FPS
Kingpin 17,6 FPS
Quake 2 40.7 FPS
Unreal 25,76 FPS
 
ATI Radeon 7000 32MB ATI Radeon 7000 32MB

300   ATI Radeon 7200 32MB – 2000   300A
 
3D Mark 1999 1185 3D marks
3D Mark 2000 1136 3D marks
Final reality ---- 3D performance
Forsaken ---- FPS
Kingpin 17.3 FPS
Quake 2 33.1 FPS
Unreal 16.40 FPS
 
3D Mark 1999 1751 3D marks
3D Mark 2000 1830 3D marks
Final reality 3.25 3D performance
Forsaken 49.99 FPS
Kingpin 25 FPS
Quake 2 50.7 FPS
Unreal 27.24 FPS
 
ATI Radeon 7200 32MB ATI Radeon 7200 32MB

300   3DFX Banshee 16MB – 1998   300A
 
3D Mark 1999 1916 3D marks
3D Mark 2000 690 3D marks
Final reality ---- 3D performance
Forsaken ---- FPS
Kingpin 20.9 FPS
Quake 2 24.3 FPS
Unreal ---- FPS
 
3D Mark 1999 2380 3D marks
3D Mark 2000 819 3D marks
Final reality 3.25 3D performance
Forsaken 49.99 FPS
Kingpin 21.4 FPS
Quake 2 24.6 FPS
Unreal ---- FPS
 
3DFX Banshee 16MB 3DFX Banshee 16MB

300   3DFX Voodoo3 16MB – 1999   300A
 
3D Mark 1999 1773 3D marks
3D Mark 2000 888 3D marks
Final reality ---- 3D performance
Forsaken ---- FPS
Kingpin 27.5 FPS
Quake 2 41.7 FPS
Unreal 27.41 FPS
 
3D Mark 1999 2330 3D marks
3D Mark 2000 1052 3D marks
Final reality 3.25 3D performance
Forsaken 49.99 FPS
Kingpin 35.6 FPS
Quake 2 70.9 FPS
Unreal 35.06 FPS
 
3DFX Voodoo3 3000 16MB 3DFX Voodoo3 3000 16MB

Jak vidíte z testů, tak Celeron 300A je opravdu lepší a někde o hodně. Špatně jsou na tom hlavně grafiky ATI a 3DFX Benshee. Zato na 3DFX Voodoo3 a GeForce 256 jste si zahráli už na pohodu. Samozřejmě i na Nvidia GeForce2 MX 200, ale tady si nejsem jistý, zda karta není až z roku 2001, protože první měly v názvu jen MX. Ovšem podle parametrů je MX200 slabší díky 64-bitové paměťové sběrnici a MX ji má 128-bitovou. Každopádně GeForce2 MX byl totální lidový hit a v rozlišení 1024×768 se na ní dalo dobře hrát. Tím se nakonec stal i testovaný Celeron s L2 cache, jak díky ceně, tak byla dobrá i možnost jej přetaktovat. Což jsem zkusil, ale dostal jsem se jen na stabilních 83 MHz FSB a na 100MHz se vůbec nerozjely.

SOUBOJ GENERACÍ

Kdo byl lepší na stejné (podobné) frekvenci – Intel Pentium MMX anebo Celeron 300? To asi nejde přesně říci, jelikož pro socket 7 existovala spousta různých desek s různými chipsety. Výkon na nich byl hodně různorodý a kompatibilita všelijaká. Podle mých testů ale Celeron s přehledem vyhrál a to i s nižší frekvencí. Mám za to, že prostě celek Intel chipset + Intel procesor je lépe vyladěn. Navíc já si musel vybrat mezi deskami socket 7 takovou, na které fungují procesory + grafiky, které chci otestovat, přičemž ne každá to zvládne. Zcela určitě vím, že o něco lepších výsledků jsem dosáhl na jiné desce, ale ta bohužel nefunguje s ATI grafikami a zase většina ostatních desek má problémy s procesory Cyrix. Nebyla to tak jednoduchá doba jako dnes. K tomu i ti výrobci chipsetů dodávali aktualizované ovladače do operačních systémů a ne vždy se vše povedlo. Každopádně laborování je zdlouhavé, leč se starým hardware příjemné a vůbec žádný problém jsem neměl s grafikami Nvidia.

Všechny testy jsou provedeny v rozlišení 640×480 a 16-bit barev. U 3DMarků vše na default.

 

Intel Celeron 300MHz
3D Mark 99 2760 3D marks
Quake 1 - 320x240 60.3 FPS
Quake 1 - 640x480 26.4 FPS
Quake 2 - 640x480 15.3 FPS
CPU Mark 2.1
Test registrů 137 Bodů
Test plovoucí čárky 78.3 Bodů
Test s celými čísly 586.3 Bodů
Total Score 586.5 Bodů
AIDA32 - Rychlost paměti RAM
Čtení 454 MB/s
Zápis 121 MB/s
 
Intel Pentium MMX 266MHz - OC 350MHz
3D Mark 99 2077 3D marks
Quake 1 - 320x240 63.1 FPS
Quake 1 - 640x480 20.3 FPS
Quake 2 - 640x480 9.5 FPS
CPU Mark 2.1
Test registrů 192.4 Bodů
Test plovoucí čárky 80.3 Bodů
Test s celými čísly 514.5 Bodů
Total Score 552.8 Bodů
AIDA32 - Rychlost paměti RAM
Čtení 254 MB/s
Zápis 122 MB/s

300MHz   Nvidia RIVA TNT 16MB – 1998   350MHz
 
3D Mark 1999 2065 3D marks
3D Mark 2000 888 3D marks
Final reality 3 3D performance
Forsaken 43.30 FPS
Kingpin 19.6 FPS
Quake 2 32.3 FPS
Unreal 27.49 FPS
 
3D Mark 1999 1424 3D marks
3D Mark 2000 607 3D marks
Final reality 3.25 3D performance
Forsaken 49.99 FPS
Kingpin 15.6 FPS
Quake 2 24 FPS
Unreal 14.54 FPS
 
Nvidia RIVA TNT 16MB Nvidia RIVA TNT 16MB

300MHz   Nvidia RIVA TNT2 Ultra 32MB – 1999   350MHz
 
3D Mark 1999 2066 3D marks
3D Mark 2000 901 3D marks
Final reality 3 3D performance
Forsaken 43.30 FPS
Kingpin 19.4 FPS
Quake 2 32 FPS
Unreal 26.30 FPS
 
3D Mark 1999 1419 3D marks
3D Mark 2000 611 3D marks
Final reality 3.39 3D performance
Forsaken 43.06 FPS
Kingpin 15.4 FPS
Quake 2 23.7 FPS
Unreal 19.37 FPS
 
Nvidia RIVA TNT2 Ultra 32MB Nvidia RIVA TNT2 Ultra 32MB

300MHz   Nvidia GeForce 256 32MB – 1999   350MHz
 
3D Mark 1999 1767 3D marks
3D Mark 2000 1266 3D marks
Final reality 3 3D performance
Forsaken 43.30 FPS
Kingpin 25.6 FPS
Quake 2 38.7 FPS
Unreal 22.21 FPS
 
3D Mark 1999 1269 3D marks
3D Mark 2000 830 3D marks
Final reality 3.35 3D performance
Forsaken 44.28 FPS
Kingpin 18.9 FPS
Quake 2 26.7 FPS
Unreal 19.91 FPS
 
Nvidia GeForce 256 32MB Nvidia GeForce 256 32MB

300MHz   Nvidia GeForce2 MX200 32MB – 2000   350MHz
 
3D Mark 1999 1727 3D marks
3D Mark 2000 1258 3D marks
Final reality 3 3D performance
Forsaken 43.30 FPS
Kingpin 28.2 FPS
Quake 2 53 FPS
Unreal 24.47 FPS
 
3D Mark 1999 1244 3D marks
3D Mark 2000 838 3D marks
Final reality 2.85 3D performance
Forsaken 45.82 FPS
Kingpin 23.4 FPS
Quake 2 36.1 FPS
Unreal 16.36 FPS
 
Nivida GeForce2 MX 200 32MB Nivida GeForce2 MX 200 32MB

300MHz   ATI Rage 128 Xpert PRO 32MB – 1999   350MHz
 
3D Mark 1999 2014 3D marks
3D Mark 2000 842 3D marks
Final reality 3 3D performance
Forsaken 43.30 FPS
Kingpin 16.2 FPS
Quake 2 29.9 FPS
Unreal 26.55 FPS
 
3D Mark 1999 1444 3D marks
3D Mark 2000 620 3D marks
Final reality 2.68 3D performance
Forsaken 33.59 FPS
Kingpin 12.9 FPS
Quake 2 20.1 FPS
Unreal 20.09 FPS
 
ATI Rage 128 Xpert PRO 32MB ATI Rage 128 Xpert PRO 32MB

300MHz   ATI Radeon 7000 32MB – 2000   350MHz
 
3D Mark 1999 2014 3D marks
3D Mark 2000 842 3D marks
Final reality 3 3D performance
Forsaken 43.30 FPS
Kingpin 16.2 FPS
Quake 2 29.9 FPS
Unreal 26.55 FPS
 
3D Mark 1999 941 3D marks
3D Mark 2000 500 3D marks
Final reality 2.24 3D performance
Forsaken 46.33 FPS
Kingpin 11.1 FPS
Quake 2 20 FPS
Unreal 14.43 FPS
 
ATI Radeon 7000 32MB ATI Radeon 7000 32MB

300MHz   ATI Radeon 7200 32MB – 2000   350MHz
 
3D Mark 1999 1233 3D marks
3D Mark 2000 1136 3D marks
Final reality ---- 3D performance
Forsaken ---- FPS
Kingpin 18.1 FPS
Quake 2 33.2 FPS
Unreal 16.18 FPS
 
3D Mark 1999 959 3D marks
3D Mark 2000 879 3D marks
Final reality 2.23 3D performance
Forsaken 31.08 FPS
Kingpin 13.3 FPS
Quake 2 20.1 FPS
Unreal 13.54 FPS
 
ATI Radeon 7200 32MB ATI Radeon 7200 32MB

300MHz   3DFX Banshee 16MB – 1998   350MHz
 
3D Mark 1999 1907 3D marks
3D Mark 2000 690 3D marks
Final reality ---- 3D performance
Forsaken ---- FPS
Kingpin 26 FPS
Quake 2 46.1 FPS
Unreal ---- FPS
 
3D Mark 1999 1197 3D marks
3D Mark 2000 464 3D marks
Final reality 2.55 3D performance
Forsaken 49.85 FPS
Kingpin 19.3 FPS
Quake 2 29.5 FPS
Unreal --- FPS
 
3DFX Banshee 16MB 3DFX Banshee 16MB

300MHz   3DFX Voodoo3 16MB – 1999   350MHz
 
3D Mark 1999 1774 3D marks
3D Mark 2000 888 3D marks
Final reality ---- 3D performance
Forsaken ---- FPS
Kingpin 27.1 FPS
Quake 2 41.1 FPS
Unreal 31.66 FPS
 
3D Mark 1999 1092 3D marks
3D Mark 2000 573 3D marks
Final reality 2.54 3D performance
Forsaken 54.88 FPS
Kingpin 17.8 FPS
Quake 2 23.9 FPS
Unreal 19.26 FPS
 
3DFX Voodoo3 3000 16MB 3DFX Voodoo3 3000 16MB

Výsledky jsou docela překvapivé, ale jak jsem psal nahoře, podle mě Intel Pentium MMX 266MHz s OC 350 v mé desce neběží úplně naplno. Ovšem deska není žádný Noname produkt, je to model GA-5AX od firmy Gigabyte a zvládne až FSB 140MHz. Je to sice chipset ALi, ale na výběr v minulosti byly potom už jen VIA anebo SiS. Na druhou stranu, má docela dobrou kompatibilitu se vším, co jsem do ní instaloval, jen první procesory Cyrix bez MX tam nejedou korektně s mnoha AGP grafikami. 

Asus P2B-F

Asus P2B-F

Gigabyte GA-5AX

Gigabyte GA-5AX

  • QUAKE 1 (1996)
  • QUAKE 2 (1997)
  • Unreal Gold (1999)
  • Kingpin (1999)
  • 3D Mark MAX 1999 (1999)
  • 3D Mark 2000 (1999)
Štítky:
3 komentářů

Vložit komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *