S3 Virge je první 3D grafický čip od bývalé společnosti S3, kterou v roce 2000 koupila firma VIA. Patří do řady Virge a díky své nízké spotřebě energie není vybaven žádným chladičem. Cena za tyto modely se v polovině roku 1996 pohybovala okolo 2300 Kč, ale záleželo na konkrétním výrobci a edici. První 3D akcelerátory se začaly vyrábět už v roce 1994, například Matrox IS-ATHENA, ale masovou výrobu zahájila právě společnost S3 Graphics s modelem Virge. Toto jádro bylo však slabé, dokonce slabší než ATI 3D Rage II a méně schopné, což vedlo k tomu, že se některé hry na kartě odmítaly spustit. Nicméně v minulosti nebyl výkon tak důležitý jako cena a právě ta byla vždy silnou stránkou S3, což vedlo k vysokému prodeji. Hlavním trhákem byla hra Terminal Velocity, kterou někteří výrobci přidávali do balení s grafickou kartou, někdy se však jednalo jen o demo verzi. Později vyšly i další patche pro hry, z nichž nejznámější jsou Descent 2, TOCA Touring Car Championship a Tomb Raider. Rozdíly ve výkonu mezi modely DX, GX a GX2 jsou minimální.
Podle mého průzkumu je nejrealističtější na 3D testy grafických karet z let 1996 až 1999 použít složený počítač z roku 1998, který obsahuje základní desku ZIDA CreateBXe (1998) s čipsetem Intel BX a v ní procesor Intel Celeron 333MHz (1998) přetaktovaný na 500MHz. Prodejci totiž běžně do tohoto levného stroje instalovali jak levné (slabé), tak i dražší (středně silné) grafické karty. A díky lehce provedenému přetaktování by měl relativně nakrmit i grafiky drahé (silnější) a vykreslit tu dobovost. Pro hladký chod je přítomno 128MB RAM a zvuky s hudbou produkovala integrovaná zvukovka Creative PCI 128. Vše běželo na operačním systému Windows 98.
PARAMETRY | |
Uvedeno na trh: | 1996 |
Obecný název jádra: |
S3 Virge |
Kódové označení jádra: | 86C325 |
Připojení přes: | PCI |
Frekvence jádra: | 67MHz |
Pixel Pipeline: | 1 |
TMU Per Pipeline: | 1 |
Pixel Fillrate: | 67 MPixel/s |
Texel Fillrate: | 67 MTexel/s |
Podpora DirectX: | Verze 3 |
Velikost pamětí: | 4MB |
Frekvence pamětí: | 67MHz |
Typ paměti: | SD-RAM |
Intel Celeron 333MHz @ 500MHz |
||
Final Reality | ||
Overal score: | 2.60 | RM |
Robots: | 4.81 | FPS |
City scene: | 5.70 | FPS |
Blood 2 – 1998 | ||
640×480/16: | 5.3 | FPS |
640×480/32: | 3.9 | FPS |
Carmagenon 2 – 1998 | ||
640×480/16: | 4.2 | FPS |
Dungeon Keeper 2 – 1999 | ||
640×480/16: | 9.8 | FPS |
Deathkarz – 1998 | ||
640×480/16: | 3.3 | FPS |
Jedi Knight – MOTS – 1998 | ||
640×480/16: | 14.2 | FPS |
800×600/16: | 9.5 | FPS |
Midtown Madness – 1999 | ||
640×480/16: | 2.8 | FPS |
Need For Speed 3: Hot Pursuit – 1998 | ||
640×480/16: | 7.3 | FPS |
Need For Speed 4 – High Stakes – 1999 | ||
640×480/16: | 6.3 | FPS |
The Infernal Machines – Indiana Jones – 1999 | ||
640×480/16: | 9.0 | FPS |
Tomb Raider 3 – 1998 | ||
640×480/16: | 12.4 | FPS |
640×480/32: | 6.6 | FPS |
Tomb Raider 4 – 1999 | ||
640×480/16: | 3.3 | FPS |
Turok – 1997 | ||
640×480/16: | 8.5 | FPS |
Wipeout 2097 – 1997 | ||
640×480/16: | 6.8 | FPS |
Komentáře