Hercules 3D Prophet 4000XT 64MB

Hercules 3D Prophet 4000XT 64MB používá GPU bývalé společnosti Imagination Technology s označením PowerVR Kyro. Karta má aktivní chlazení, které stále funguje. Kdysi dávno tento kousek hardwaru silně kritizovala firma nVidia. Bohužel se mi nepodařilo najít konkrétní cenovou nabídku ani zmínku v recenzích tehdejších časopisů, jako byl například Chip. Dokonce ani v srpnovém čísle z roku 2000, kde byl velký test grafických karet, není o Kyro žádná zmínka. Jedinou cenu 5502 Kč, kterou jsem našel, je až z března roku 2001.

Společnost STMicroelectronics šla svou vlastní technologickou cestou, což dnes činí kartu Hercules 3D Prophet 4000XT unikátní, protože vsadila na architekturu tiled-based rendering, techniku, kterou čip PowerVR Kyro využíval k optimalizaci výkonu. Na rozdíl od tradičního zpracování obrazu PowerVR Kyro nekreslí obraz pixel po pixelu, ale rozděluje ho na malé dlaždice, což mu umožňuje efektivněji řídit paměť a lépe pracovat se scénami plnými detailů. Tato karta dokázala překvapit v hrách náročných na paměť a v některých případech dokonce konkurovat dražším modelům tehdejší konkurence.

Nicméně jedním z klíčových omezení této karty bylo, že neobsahovala jednotky pro Transform and Lighting (T&L), které už konkurence nabízela a často na to upozorňovala. Absence T&L jednotek znamenala, že větší část grafických úloh, jako jsou výpočty geometrie a nasvětlování, musel vykonávat procesor. To vedlo k horšímu výkonu v syntetických testech, jako jsou 3D Mark 2000 a 2001, které tyto pokročilé funkce intenzivně využívaly.

Ve hrách byla situace samozřejmě jiná, protože herní enginy tehdy ještě nevyužívaly Transform and Lighting. Než ale přišla doba, kdy je začaly využívat, byly grafické karty střední třídy z roku 2000 tak slabé, že hry nebylo možné plynule hrát. Například jsem testoval Serious Sam: The Second Encounter z roku 2002, který byl na tyto testované karty už moc náročný i se silným procesorem.

Grafická karta Hercules 3D Prophet 4000XT se také zvláštně chovala ve hře Soldier of Fortune z roku 2000, která běžela pomalu na všech sestavách, pravděpodobně kvůli ovladačům. To ukazuje, jak jiná technologie mohla někdy špatně fungovat, což muselo být v té době frustrující, protože internet nebyl tak rozšířený a náprava mohla být zdlouhavá. Já sám jsem řešení zatím nehledal.

 

 

PARAMETRY
Uvedeno na trh: 2000
Obecný název jádra:
Kyro
Kódové označení jádra: STG4000-X
Připojení přes: AGP 4x
Jádro vyrobeno technologii: 250nm
Frekvence jádra: 115MHz
Pixel Pipeline: 2
TMU Per Pipeline:
Pixel Fillrate: 230 MPixel/s
Texel Fillrate: 230 MTexel/s
Podpora DirectX: Verze 6
Velikost pamětí: 64MB
Frekvence pamětí: 115MHz
Efektivní taktování pamětí: 115MHz
Typ paměti: SD-RAM
Šířka sběrnice: 128-bit
Šířka pásma pamětí: 1840 MB/s

Porovnání s konkurencí na mých nejvýkonnějších šesti procesorech z let 1999 až 2001

 

POROVNÁNÍ PARAMETRŮ
VGA čipy VR Kyro 4000XT Voodoo5 5500 Radeon 7200 nVidia GeForce2 MX
Uvedeno na trh: 06/2000 08/2000 04/2000 06/2000
Kódové označení jádra: STG4000-X VSA-100 R100 NV11
Připojení přes: AGP 4X AGP 4x AGP 4X AGP 4X
Jádro vyrobeno technologii: 250 nm 250 nm 180 nm 180 nm
Frekvence jádra: 115 MHz 166 MHz 166 MHz 175 MHz
Pixel Pipeline: 2 2 (2x) 2 2
TMU Per Pipeline: 2 1 6
Vertex Shaders: — 
Pixel Shaders:
Pixel Fillrate: 230 MPixel/s 667 MPixel/s 332 MPixel/s 350 MPixel/s
Texel Fillrate: 230 MPixel/s 667 MPixel/s 996 MPixel/s 700 MPixel/s
Podpora DirectX: 6 6 7 7
Velikost pamětí: 64 MB 64 MB 32 MB 32MB
Frekvence pamětí: 115 MHz 166 MHz 166 MHz 183MHz
Efektivní taktování pamětí: 115 MHz 166 MHz 332 MHz 183MHz
Typ paměti: SDR SDR DDR SDR
Šířka sběrnice: 128-bit 128-bit (2x 64-bit) 128-bit 128-bit
Šířka pásma pamětí: 1840 MB/s 5300 MB/s 5312 MB/s 2328 MB/s
Cena v roce 2000:   09 / 14 905 Kč 09 / 13 848 Kč 09 / 6208 Kč
Cena v roce.2001: 03 / 5502 Kč 03 / 8296 Kč 03 / 8119 Kč  03 / 4252 Kč

 

Konstrukčně je PowerVR Kyro jednoduchá karta, která využívala v té době levnější výrobní technologii 250 nm. I přes relativně nízký takt vyžadovala aktivní chlazení. Musím uznat, že napříč různými procesory dokázala porážet robustní kartu 3dfx Voodoo5 5500, která měla dokonce dva VGA čipy. Jakmile ale software podporoval T&L jednotky, karty jako nVidia GeForce2 MX a ATi Radeon 7200 získávaly výraznou výhodu oproti PowerVR Kyro, což jim dávalo značný náskok ve výkonnosti.

Výrobce PowerVR Kyro argumentoval tím, že v roce 2000 žádná hra plně nevyužívala T&L jednotky, což byla pravda, ale absence této technologie se ukázala jako velká nevýhoda. Grafické karty vybavené jednotkami pro Transform and Lighting (T&L) měly v té době značnou výhodu. Nejenže poskytovaly lepší výkon v náročnějších aplikacích, ale také měly silný dopad na marketing. V benchmarkových testech, jako byly 3DMark 2000 a 2001, přítomnost T&L jednotek dramaticky zvyšovala skóre. To bylo pro zákazníky jasným signálem o výkonnostním posunu a tato výhoda hrála významnou roli v rozhodovacím procesu při výběru grafické karty.

 

Testy na mém nejvýkonnějším procesoru z roku 1999 od Intelu
Intel Pentium III 800MHz
Intel Pentium III 800MHz
VGA VR Kyro 4000XT Voodoo5 5500 Radeon 7200 nV GeForce2 MX
Soldier of Fortune – 2000
1024×768 – High 16.7 47.4 47.2 43.6 FPS
Return to Castle Wolfenstein – 2001
1024×768 – High 43.7 40.4 50.4 49.6 FPS
Serious Sam: The Second Encountern – 2002
1024×768 – Quality 20.2 21.8 23.2 21.7 FPS
VGA VR Kyro 4000XT Voodoo5 5500 Radeon 7200 nV GeForce2 MX
Final Reality – 640×480/16
Robots 92.5 94.8 56.1 54.4 FPS
City Scene 109.4 112.3 75.5 67.5 FPS
Final Score 6.44 6.04 5.84 5.33  
VGA VR Kyro 4000XT Voodoo5 5500 Radeon 7200 nV GeForce2 MX
3D Mark 1999 – 800×600/16
Game 1 – Race 73.2 81.9 49.7 61.1 FPS
Game 2 – First Person 51.2 53.3 42.6 47.5 FPS
CPU 3D Speed
12226 12345 12274 12216  
Final Score 6671 6460 4585 5346  
VGA VR Kyro 4000XT Voodoo5 5500 Radeon 7200 nV GeForce2 MX
3D Mark 2000 – 1024×768/16
Game 1 – Helicopter – High Detail 26.0 21.8 32.2 37.0 FPS
Game 2 – Adventure – High Detail 33.9 29.2 35.6 37.8 FPS
CPU 3D Speed
267 225 371 391  
Final Score 4080 4082 4540 4761  
VGA VR Kyro 4000XT Voodoo5 5500 Radeon 7200 nV GeForce2 MX
3D Mark 2001 – 1024×768/32
Game 1 – Car Chase – High Detail 10.1 7.5 14.4 13.0 FPS
Game 2 – Dragothic – High Detail 11.6 7.4 18.7 20.6 FPS
Game 3 – Lobby – High Detail
15.4 19.7 24.0 23.5 FPS
Game 3 – Nature FPS
Final Score 1712 1557 2563 2481  

 

Testy na mém nejvýkonnějším procesoru z roku 1999 od AMD
AMD Athlon 750MHz
AMD Athlon 750MHz
VGA VR Kyro 4000XT Voodoo5 5500 Radeon 7200 nV GeForce2 MX
Soldier of Fortune – 2000
1024×768 – High 16.6 42.0 42.1 42.6 FPS
Return to Castle Wolfenstein – 2001
1024×768 – High 40.0 38.7 45.5 44.7 FPS
Serious Sam: The Second Encountern – 2002
1024×768 – Quality 17.6 18.9 21.4 19.4 FPS
VGA VR Kyro 4000XT Voodoo5 5500 Radeon 7200 nV GeForce2 MX
Final Reality – 640×480/16
Robots 92.4 94.9 47.3 58.4 FPS
City Scene 110.0 112.3 58.4 72.2 FPS
Final Score 6.28 6.08 5.02 5.14  
VGA VR Kyro 4000XT Voodoo5 5500 Radeon 7200 nV GeForce2 MX
3D Mark 1999 – 800×600/16
Game 1 – Race 58.1 60.2 44.6 55.7 FPS
Game 2 – First Person 50.1 45.2 36.0 38.7 FPS
CPU 3D Speed
11846 11646 11908 11875  
Final Score 5384 5166 3987 4567  
VGA VR Kyro 4000XT Voodoo5 5500 Radeon 7200 nV GeForce2 MX
3D Mark 2000 – 1024×768/16
Game 1 – Helicopter – High Detail 20.9 19.5 31.0 32.6 FPS
Game 2 – Adventure – High Detail 26.9 24.6 29.6 30.8 FPS
CPU 3D Speed
219 199 308 328  
Final Score 3536 3424 3911 4006  
VGA VR Kyro 4000XT Voodoo5 5500 Radeon 7200 nV GeForce2 MX
3D Mark 2001 – 1024×768/32
Game 1 – Car Chase – High Detail 8.6 6.8 12.2 13.1 FPS
Game 2 – Dragothic – High Detail 11.4 7.9 16.0 16.8 FPS
Game 3 – Lobby – High Detail
11.4 18.0 20.5 20.5 FPS
Game 3 – Nature FPS
Final Score 1589 1467 2222 2190  

 

Testy na mém nejvýkonnějším procesoru z roku 2000 od Intelu
Intel Pentium 4 1.5GHz
Intel Pentium 4 1.5GHz
VGA VR Kyro 4000XT Voodoo5 5500 Radeon 7200 nV GeForce2 MX
Soldier of Fortune – 2000
1024×768 – High 16.6 48.5 36.3 43.5 FPS
Return to Castle Wolfenstein – 2001
1024×768 – High 48.7 46.7 58.3 55.4 FPS
Serious Sam: The Second Encountern – 2002
1024×768 – Quality 18.4 22.5 25.6 21.2 FPS
VGA VR Kyro 4000XT Voodoo5 5500 Radeon 7200 nV GeForce2 MX
Final Reality – 640×480/16
Robots 142.2 130.7 76.0 74.3 FPS
City Scene 181.1 150.3 92.8 90.2 FPS
Final Score 8.95 8.39 7.85 7.75  
VGA VR Kyro 4000XT Voodoo5 5500 Radeon 7200 nV GeForce2 MX
3D Mark 1999 – 800×600/16
Game 1 – Race 88.0 105.6 56.6 68.1 FPS
Game 2 – First Person 70.1 66.7 52.8 56.0 FPS
CPU 3D Speed
18552 18867 18195 18312  
Final Score 7804 8177 5462 6149  
VGA VR Kyro 4000XT Voodoo5 5500 Radeon 7200 nV GeForce2 MX
3D Mark 2000 – 1024×768/16
Game 1 – Helicopter – High Detail 27.2 25.2 32.5 37.7 FPS
Game 2 – Adventure – High Detail 38.6 35.5 39.8 41.3 FPS
CPU 3D Speed
307 269 434 449  
Final Score 4305 4700 4847 4972  
VGA VR Kyro 4000XT Voodoo5 5500 Radeon 7200 nV GeForce2 MX
3D Mark 2001 – 1024×768/32
Game 1 – Car Chase – High Detail 12.6 9.9 19.6 19.0 FPS
Game 2 – Dragothic – High Detail 13.9 10.9 24.0 24.6 FPS
Game 3 – Lobby – High Detail
16.8 23.9 27.5 25.0 FPS
Game 3 – Nature FPS
Final Score 2017 1998 3023 2812  

 

Testy na mém nejvýkonnějším procesoru z roku 2000 od AMD
AMD Athlon 1200
AMD Athlon 1200
VGA VR Kyro 4000XT Voodoo5 5500 Radeon 7200 nV GeForce2 MX
Soldier of Fortune – 2000
1024×768 – High 16.6 63.4 47.1 43.8 FPS
Return to Castle Wolfenstein – 2001
1024×768 – High 51.5 50.8 62.1 57.2 FPS
Serious Sam: The Second Encountern – 2002
1024×768 – Quality 20.9 26.8 28.5 22.9 FPS
VGA VR Kyro 4000XT Voodoo5 5500 Radeon 7200 nV GeForce2 MX
Final Reality – 640×480/16
Robots 145.6 148.4 138.0 91.5 FPS
City Scene 172.1 175.1 186.4 108.8 FPS
Final Score 8.50 7.92 8.43 7.00  
VGA VR Kyro 4000XT Voodoo5 5500 Radeon 7200 nV GeForce2 MX
3D Mark 1999 – 800×600/16
Game 1 – Race 104.4 123.0 68.5 79.8 FPS
Game 2 – First Person 82.1 74.5 63.1 63.8 FPS
CPU 3D Speed
20142 20524 20487 20146  
Final Score 9188 9278 6570 7089  
VGA VR Kyro 4000XT Voodoo5 5500 Radeon 7200 nV GeForce2 MX
3D Mark 2000 – 1024×768/16
Game 1 – Helicopter – High Detail 29.6 28.9 32.5 38.0 FPS
Game 2 – Adventure – High Detail 46.7 37.7 48.7 52.6 FPS
CPU 3D Speed
381 293 493 546  
Final Score 4650 5072 5215 5374  
VGA VR Kyro 4000XT Voodoo5 5500 Radeon 7200 nV GeForce2 MX
3D Mark 2001 – 1024×768/32
Game 1 – Car Chase – High Detail 17.4 12.6 26.2 24.5 FPS
Game 2 – Dragothic – High Detail 17.5 11.8 29.2 25.4 FPS
Game 3 – Lobby – High Detail
19.1 27.0 30.0 27.6 FPS
Game 3 – Nature FPS
Final Score 2502 2264 3378 3010  

 

Testy na mém nejvýkonnějším procesoru z roku 2001 od Intelu
Intel Pentium 4 1.9 GHz
Intel Pentium 4 1.9 GHz
VGA VR Kyro 4000XT Voodoo5 5500 Radeon 7200 nV GeForce2 MX
Soldier of Fortune – 2000
1024×768 – High 16.6 56.2 52.9 59.6 FPS
Return to Castle Wolfenstein – 2001
1024×768 – High 52.4 50.6 66.3 58.4 FPS
Serious Sam: The Second Encountern – 2002
1024×768 – Quality 18.4 25.3 28.3 22.9 FPS
VGA VR Kyro 4000XT Voodoo5 5500 Radeon 7200 nV GeForce2 MX
Final Reality – 640×480/16
Robots 188.4 158.0 115.8 103.0 FPS
City Scene 237.8 181.5 149.2 119.9 FPS
Final Score 11.98 9.48 11.25 10.14  
VGA VR Kyro 4000XT Voodoo5 5500 Radeon 7200 nV GeForce2 MX
3D Mark 1999 – 800×600/16
Game 1 – Race 107.2 123.6 66.8 82.8 FPS
Game 2 – First Person 90.2 79.2 65.7 73.8 FPS
CPU 3D Speed
24306 23312 25154 24951  
Final Score 9798 9653 6624 7808  
VGA VR Kyro 4000XT Voodoo5 5500 Radeon 7200 nV GeForce2 MX
3D Mark 2000 – 1024×768/16
Game 1 – Helicopter – High Detail 30.0 28.3 32.5 38.0 FPS
Game 2 – Adventure – High Detail 54.7 40.4 50.6 56.6 FPS
CPU 3D Speed
414 298 467 538  
Final Score 4841 5121 5221 5499  
VGA VR Kyro 4000XT Voodoo5 5500 Radeon 7200 nV GeForce2 MX
3D Mark 2001 – 1024×768/32
Game 1 – Car Chase – High Detail 17.8 12.2 27.4 25.7 FPS
Game 2 – Dragothic – High Detail 18.3 12.5 29.6 26.7 FPS
Game 3 – Lobby – High Detail
19.6 26.7 32.2 28.4 FPS
Game 3 – Nature FPS
Final Score 2602 2274 3491 3109  

 

Testy na mém nejvýkonnějším procesoru z roku 2001 od AMD
AMD Athlon XP 1900+
AMD Athlon XP 1900+
VGA VR Kyro 4000XT Voodoo5 5500 Radeon 7200 nV GeForce2 MX
Soldier of Fortune – 2000
1024×768 – High 16.6 66.8 50.1 43.8 FPS
Return to Castle Wolfenstein – 2001
1024×768 – High 52.8 53.8 66.9 58.9 FPS
Serious Sam: The Second Encountern – 2002
1024×768 – Quality 20.9 31.2 30.6 21.9 FPS
VGA VR Kyro 4000XT Voodoo5 5500 Radeon 7200 nV GeForce2 MX
Final Reality – 640×480/16
Robots 193.7 189.9 179.3 120.4 FPS
City Scene 227.6 223.8 241.1 142.3 FPS
Final Score 10.92 10.27 10.99 9.44  
VGA VR Kyro 4000XT Voodoo5 5500 Radeon 7200 nV GeForce2 MX
3D Mark 1999 – 800×600/16
Game 1 – Race 121.8 130.0 78.0 91.4 FPS
Game 2 – First Person 97.2 91.1 74.4 77.8 FPS
CPU 3D Speed
29366 29680 29359 29386  
Final Score 10814 10710 7618 8408  
VGA VR Kyro 4000XT Voodoo5 5500 Radeon 7200 nV GeForce2 MX
3D Mark 2000 – 1024×768/16
Game 1 – Helicopter – High Detail 29.9 32.7 32.6 38.1 FPS
Game 2 – Adventure – High Detail 58.1 45.6 55.2 61.6 FPS
CPU 3D Speed
433 334 502 571  
Final Score 4935 5503 5374 5623  
VGA VR Kyro 4000XT Voodoo5 5500 Radeon 7200 nV GeForce2 MX
3D Mark 2001 – 1024×768/32
Game 1 – Car Chase – High Detail 20.3 15.9 29.4 26.4 FPS
Game 2 – Dragothic – High Detail 20.3 14.4 34.1 26.7 FPS
Game 3 – Lobby – High Detail
20.3 29.6 32.3 28.2 FPS
Game 3 – Nature FPS
Final Score 2799 2628 3630 3122  

 

Clous

www.clous.cz

Stačí kliknout O mně

Čtěte dál

PředchozíDalší

Komentáře

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *