Hercules 3D Prophet 4000XT 64MB používá GPU bývalé společnosti Imagination Technology s označením PowerVR Kyro. Karta má aktivní chlazení, které stále funguje. Kdysi dávno tento kousek hardwaru silně kritizovala firma nVidia. Bohužel se mi nepodařilo najít konkrétní cenovou nabídku ani zmínku v recenzích tehdejších časopisů, jako byl například Chip. Dokonce ani v srpnovém čísle z roku 2000, kde byl velký test grafických karet, není o Kyro žádná zmínka. Jedinou cenu 5502 Kč, kterou jsem našel, je až z března roku 2001.
Společnost STMicroelectronics šla svou vlastní technologickou cestou, což dnes činí kartu Hercules 3D Prophet 4000XT unikátní, protože vsadila na architekturu tiled-based rendering, techniku, kterou čip PowerVR Kyro využíval k optimalizaci výkonu. Na rozdíl od tradičního zpracování obrazu PowerVR Kyro nekreslí obraz pixel po pixelu, ale rozděluje ho na malé dlaždice, což mu umožňuje efektivněji řídit paměť a lépe pracovat se scénami plnými detailů. Tato karta dokázala překvapit v hrách náročných na paměť a v některých případech dokonce konkurovat dražším modelům tehdejší konkurence.
Nicméně jedním z klíčových omezení této karty bylo, že neobsahovala jednotky pro Transform and Lighting (T&L), které už konkurence nabízela a často na to upozorňovala. Absence T&L jednotek znamenala, že větší část grafických úloh, jako jsou výpočty geometrie a nasvětlování, musel vykonávat procesor. To vedlo k horšímu výkonu v syntetických testech, jako jsou 3D Mark 2000 a 2001, které tyto pokročilé funkce intenzivně využívaly.
Ve hrách byla situace samozřejmě jiná, protože herní enginy tehdy ještě nevyužívaly Transform and Lighting. Než ale přišla doba, kdy je začaly využívat, byly grafické karty střední třídy z roku 2000 tak slabé, že hry nebylo možné plynule hrát. Například jsem testoval Serious Sam: The Second Encounter z roku 2002, který byl na tyto testované karty už moc náročný i se silným procesorem.
Grafická karta Hercules 3D Prophet 4000XT se také zvláštně chovala ve hře Soldier of Fortune z roku 2000, která běžela pomalu na všech sestavách, pravděpodobně kvůli ovladačům. To ukazuje, jak jiná technologie mohla někdy špatně fungovat, což muselo být v té době frustrující, protože internet nebyl tak rozšířený a náprava mohla být zdlouhavá. Já sám jsem řešení zatím nehledal.
PARAMETRY | |
Uvedeno na trh: | 2000 |
Obecný název jádra: |
Kyro |
Kódové označení jádra: | STG4000-X |
Připojení přes: | AGP 4x |
Jádro vyrobeno technologii: | 250nm |
Frekvence jádra: | 115MHz |
Pixel Pipeline: | 2 |
TMU Per Pipeline: | 2 |
Pixel Fillrate: | 230 MPixel/s |
Texel Fillrate: | 230 MTexel/s |
Podpora DirectX: | Verze 6 |
Velikost pamětí: | 64MB |
Frekvence pamětí: | 115MHz |
Efektivní taktování pamětí: | 115MHz |
Typ paměti: | SD-RAM |
Šířka sběrnice: | 128-bit |
Šířka pásma pamětí: | 1840 MB/s |
Porovnání s konkurencí na mých nejvýkonnějších šesti procesorech z let 1999 až 2001
POROVNÁNÍ PARAMETRŮ | ||||
VGA čipy | VR Kyro 4000XT | Voodoo5 5500 | Radeon 7200 | nVidia GeForce2 MX |
Uvedeno na trh: | 06/2000 | 08/2000 | 04/2000 | 06/2000 |
Kódové označení jádra: | STG4000-X | VSA-100 | R100 | NV11 |
Připojení přes: | AGP 4X | AGP 4x | AGP 4X | AGP 4X |
Jádro vyrobeno technologii: | 250 nm | 250 nm | 180 nm | 180 nm |
Frekvence jádra: | 115 MHz | 166 MHz | 166 MHz | 175 MHz |
Pixel Pipeline: | 2 | 2 (2x) | 2 | 2 |
TMU Per Pipeline: | 2 | 1 | 6 | 4 |
Vertex Shaders: | — | — | — | — |
Pixel Shaders: | — | — | — | — |
Pixel Fillrate: | 230 MPixel/s | 667 MPixel/s | 332 MPixel/s | 350 MPixel/s |
Texel Fillrate: | 230 MPixel/s | 667 MPixel/s | 996 MPixel/s | 700 MPixel/s |
Podpora DirectX: | 6 | 6 | 7 | 7 |
Velikost pamětí: | 64 MB | 64 MB | 32 MB | 32MB |
Frekvence pamětí: | 115 MHz | 166 MHz | 166 MHz | 183MHz |
Efektivní taktování pamětí: | 115 MHz | 166 MHz | 332 MHz | 183MHz |
Typ paměti: | SDR | SDR | DDR | SDR |
Šířka sběrnice: | 128-bit | 128-bit (2x 64-bit) | 128-bit | 128-bit |
Šířka pásma pamětí: | 1840 MB/s | 5300 MB/s | 5312 MB/s | 2328 MB/s |
Cena v roce 2000: | 09 / 14 905 Kč | 09 / 13 848 Kč | 09 / 6208 Kč | |
Cena v roce.2001: | 03 / 5502 Kč | 03 / 8296 Kč | 03 / 8119 Kč | 03 / 4252 Kč |
Konstrukčně je PowerVR Kyro jednoduchá karta, která využívala v té době levnější výrobní technologii 250 nm. I přes relativně nízký takt vyžadovala aktivní chlazení. Musím uznat, že napříč různými procesory dokázala porážet robustní kartu 3dfx Voodoo5 5500, která měla dokonce dva VGA čipy. Jakmile ale software podporoval T&L jednotky, karty jako nVidia GeForce2 MX a ATi Radeon 7200 získávaly výraznou výhodu oproti PowerVR Kyro, což jim dávalo značný náskok ve výkonnosti.
Výrobce PowerVR Kyro argumentoval tím, že v roce 2000 žádná hra plně nevyužívala T&L jednotky, což byla pravda, ale absence této technologie se ukázala jako velká nevýhoda. Grafické karty vybavené jednotkami pro Transform and Lighting (T&L) měly v té době značnou výhodu. Nejenže poskytovaly lepší výkon v náročnějších aplikacích, ale také měly silný dopad na marketing. V benchmarkových testech, jako byly 3DMark 2000 a 2001, přítomnost T&L jednotek dramaticky zvyšovala skóre. To bylo pro zákazníky jasným signálem o výkonnostním posunu a tato výhoda hrála významnou roli v rozhodovacím procesu při výběru grafické karty.
Testy na mém nejvýkonnějším procesoru z roku 1999 od Intelu | |||||
|
|||||
VGA | VR Kyro 4000XT | Voodoo5 5500 | Radeon 7200 | nV GeForce2 MX | |
Soldier of Fortune – 2000 |
|||||
1024×768 – High | 16.7 | 47.4 | 47.2 | 43.6 | FPS |
Return to Castle Wolfenstein – 2001 | |||||
1024×768 – High | 43.7 | 40.4 | 50.4 | 49.6 | FPS |
Serious Sam: The Second Encountern – 2002 |
|||||
1024×768 – Quality | 20.2 | 21.8 | 23.2 | 21.7 | FPS |
VGA | VR Kyro 4000XT | Voodoo5 5500 | Radeon 7200 | nV GeForce2 MX | |
Final Reality – 640×480/16 | |||||
Robots | 92.5 | 94.8 | 56.1 | 54.4 | FPS |
City Scene | 109.4 | 112.3 | 75.5 | 67.5 | FPS |
Final Score | 6.44 | 6.04 | 5.84 | 5.33 | |
VGA | VR Kyro 4000XT | Voodoo5 5500 | Radeon 7200 | nV GeForce2 MX | |
3D Mark 1999 – 800×600/16 | |||||
Game 1 – Race | 73.2 | 81.9 | 49.7 | 61.1 | FPS |
Game 2 – First Person | 51.2 | 53.3 | 42.6 | 47.5 | FPS |
CPU 3D Speed |
12226 | 12345 | 12274 | 12216 | |
Final Score | 6671 | 6460 | 4585 | 5346 | |
VGA | VR Kyro 4000XT | Voodoo5 5500 | Radeon 7200 | nV GeForce2 MX | |
3D Mark 2000 – 1024×768/16 |
|||||
Game 1 – Helicopter – High Detail | 26.0 | 21.8 | 32.2 | 37.0 | FPS |
Game 2 – Adventure – High Detail | 33.9 | 29.2 | 35.6 | 37.8 | FPS |
CPU 3D Speed |
267 | 225 | 371 | 391 | |
Final Score | 4080 | 4082 | 4540 | 4761 | |
VGA | VR Kyro 4000XT | Voodoo5 5500 | Radeon 7200 | nV GeForce2 MX | |
3D Mark 2001 – 1024×768/32 |
|||||
Game 1 – Car Chase – High Detail | 10.1 | 7.5 | 14.4 | 13.0 | FPS |
Game 2 – Dragothic – High Detail | 11.6 | 7.4 | 18.7 | 20.6 | FPS |
Game 3 – Lobby – High Detail |
15.4 | 19.7 | 24.0 | 23.5 | FPS |
Game 3 – Nature | — | — | — | — | FPS |
Final Score | 1712 | 1557 | 2563 | 2481 |
Testy na mém nejvýkonnějším procesoru z roku 1999 od AMD | |||||
|
|||||
VGA | VR Kyro 4000XT | Voodoo5 5500 | Radeon 7200 | nV GeForce2 MX | |
Soldier of Fortune – 2000 |
|||||
1024×768 – High | 16.6 | 42.0 | 42.1 | 42.6 | FPS |
Return to Castle Wolfenstein – 2001 | |||||
1024×768 – High | 40.0 | 38.7 | 45.5 | 44.7 | FPS |
Serious Sam: The Second Encountern – 2002 |
|||||
1024×768 – Quality | 17.6 | 18.9 | 21.4 | 19.4 | FPS |
VGA | VR Kyro 4000XT | Voodoo5 5500 | Radeon 7200 | nV GeForce2 MX | |
Final Reality – 640×480/16 | |||||
Robots | 92.4 | 94.9 | 47.3 | 58.4 | FPS |
City Scene | 110.0 | 112.3 | 58.4 | 72.2 | FPS |
Final Score | 6.28 | 6.08 | 5.02 | 5.14 | |
VGA | VR Kyro 4000XT | Voodoo5 5500 | Radeon 7200 | nV GeForce2 MX | |
3D Mark 1999 – 800×600/16 | |||||
Game 1 – Race | 58.1 | 60.2 | 44.6 | 55.7 | FPS |
Game 2 – First Person | 50.1 | 45.2 | 36.0 | 38.7 | FPS |
CPU 3D Speed |
11846 | 11646 | 11908 | 11875 | |
Final Score | 5384 | 5166 | 3987 | 4567 | |
VGA | VR Kyro 4000XT | Voodoo5 5500 | Radeon 7200 | nV GeForce2 MX | |
3D Mark 2000 – 1024×768/16 |
|||||
Game 1 – Helicopter – High Detail | 20.9 | 19.5 | 31.0 | 32.6 | FPS |
Game 2 – Adventure – High Detail | 26.9 | 24.6 | 29.6 | 30.8 | FPS |
CPU 3D Speed |
219 | 199 | 308 | 328 | |
Final Score | 3536 | 3424 | 3911 | 4006 | |
VGA | VR Kyro 4000XT | Voodoo5 5500 | Radeon 7200 | nV GeForce2 MX | |
3D Mark 2001 – 1024×768/32 |
|||||
Game 1 – Car Chase – High Detail | 8.6 | 6.8 | 12.2 | 13.1 | FPS |
Game 2 – Dragothic – High Detail | 11.4 | 7.9 | 16.0 | 16.8 | FPS |
Game 3 – Lobby – High Detail |
11.4 | 18.0 | 20.5 | 20.5 | FPS |
Game 3 – Nature | — | — | — | — | FPS |
Final Score | 1589 | 1467 | 2222 | 2190 |
Testy na mém nejvýkonnějším procesoru z roku 2000 od Intelu | |||||
|
|||||
VGA | VR Kyro 4000XT | Voodoo5 5500 | Radeon 7200 | nV GeForce2 MX | |
Soldier of Fortune – 2000 |
|||||
1024×768 – High | 16.6 | 48.5 | 36.3 | 43.5 | FPS |
Return to Castle Wolfenstein – 2001 | |||||
1024×768 – High | 48.7 | 46.7 | 58.3 | 55.4 | FPS |
Serious Sam: The Second Encountern – 2002 |
|||||
1024×768 – Quality | 18.4 | 22.5 | 25.6 | 21.2 | FPS |
VGA | VR Kyro 4000XT | Voodoo5 5500 | Radeon 7200 | nV GeForce2 MX | |
Final Reality – 640×480/16 | |||||
Robots | 142.2 | 130.7 | 76.0 | 74.3 | FPS |
City Scene | 181.1 | 150.3 | 92.8 | 90.2 | FPS |
Final Score | 8.95 | 8.39 | 7.85 | 7.75 | |
VGA | VR Kyro 4000XT | Voodoo5 5500 | Radeon 7200 | nV GeForce2 MX | |
3D Mark 1999 – 800×600/16 | |||||
Game 1 – Race | 88.0 | 105.6 | 56.6 | 68.1 | FPS |
Game 2 – First Person | 70.1 | 66.7 | 52.8 | 56.0 | FPS |
CPU 3D Speed |
18552 | 18867 | 18195 | 18312 | |
Final Score | 7804 | 8177 | 5462 | 6149 | |
VGA | VR Kyro 4000XT | Voodoo5 5500 | Radeon 7200 | nV GeForce2 MX | |
3D Mark 2000 – 1024×768/16 |
|||||
Game 1 – Helicopter – High Detail | 27.2 | 25.2 | 32.5 | 37.7 | FPS |
Game 2 – Adventure – High Detail | 38.6 | 35.5 | 39.8 | 41.3 | FPS |
CPU 3D Speed |
307 | 269 | 434 | 449 | |
Final Score | 4305 | 4700 | 4847 | 4972 | |
VGA | VR Kyro 4000XT | Voodoo5 5500 | Radeon 7200 | nV GeForce2 MX | |
3D Mark 2001 – 1024×768/32 |
|||||
Game 1 – Car Chase – High Detail | 12.6 | 9.9 | 19.6 | 19.0 | FPS |
Game 2 – Dragothic – High Detail | 13.9 | 10.9 | 24.0 | 24.6 | FPS |
Game 3 – Lobby – High Detail |
16.8 | 23.9 | 27.5 | 25.0 | FPS |
Game 3 – Nature | — | — | — | — | FPS |
Final Score | 2017 | 1998 | 3023 | 2812 |
Testy na mém nejvýkonnějším procesoru z roku 2000 od AMD | |||||
|
|||||
VGA | VR Kyro 4000XT | Voodoo5 5500 | Radeon 7200 | nV GeForce2 MX | |
Soldier of Fortune – 2000 |
|||||
1024×768 – High | 16.6 | 63.4 | 47.1 | 43.8 | FPS |
Return to Castle Wolfenstein – 2001 | |||||
1024×768 – High | 51.5 | 50.8 | 62.1 | 57.2 | FPS |
Serious Sam: The Second Encountern – 2002 |
|||||
1024×768 – Quality | 20.9 | 26.8 | 28.5 | 22.9 | FPS |
VGA | VR Kyro 4000XT | Voodoo5 5500 | Radeon 7200 | nV GeForce2 MX | |
Final Reality – 640×480/16 | |||||
Robots | 145.6 | 148.4 | 138.0 | 91.5 | FPS |
City Scene | 172.1 | 175.1 | 186.4 | 108.8 | FPS |
Final Score | 8.50 | 7.92 | 8.43 | 7.00 | |
VGA | VR Kyro 4000XT | Voodoo5 5500 | Radeon 7200 | nV GeForce2 MX | |
3D Mark 1999 – 800×600/16 | |||||
Game 1 – Race | 104.4 | 123.0 | 68.5 | 79.8 | FPS |
Game 2 – First Person | 82.1 | 74.5 | 63.1 | 63.8 | FPS |
CPU 3D Speed |
20142 | 20524 | 20487 | 20146 | |
Final Score | 9188 | 9278 | 6570 | 7089 | |
VGA | VR Kyro 4000XT | Voodoo5 5500 | Radeon 7200 | nV GeForce2 MX | |
3D Mark 2000 – 1024×768/16 |
|||||
Game 1 – Helicopter – High Detail | 29.6 | 28.9 | 32.5 | 38.0 | FPS |
Game 2 – Adventure – High Detail | 46.7 | 37.7 | 48.7 | 52.6 | FPS |
CPU 3D Speed |
381 | 293 | 493 | 546 | |
Final Score | 4650 | 5072 | 5215 | 5374 | |
VGA | VR Kyro 4000XT | Voodoo5 5500 | Radeon 7200 | nV GeForce2 MX | |
3D Mark 2001 – 1024×768/32 |
|||||
Game 1 – Car Chase – High Detail | 17.4 | 12.6 | 26.2 | 24.5 | FPS |
Game 2 – Dragothic – High Detail | 17.5 | 11.8 | 29.2 | 25.4 | FPS |
Game 3 – Lobby – High Detail |
19.1 | 27.0 | 30.0 | 27.6 | FPS |
Game 3 – Nature | — | — | — | — | FPS |
Final Score | 2502 | 2264 | 3378 | 3010 |
Testy na mém nejvýkonnějším procesoru z roku 2001 od Intelu | |||||
|
|||||
VGA | VR Kyro 4000XT | Voodoo5 5500 | Radeon 7200 | nV GeForce2 MX | |
Soldier of Fortune – 2000 |
|||||
1024×768 – High | 16.6 | 56.2 | 52.9 | 59.6 | FPS |
Return to Castle Wolfenstein – 2001 | |||||
1024×768 – High | 52.4 | 50.6 | 66.3 | 58.4 | FPS |
Serious Sam: The Second Encountern – 2002 |
|||||
1024×768 – Quality | 18.4 | 25.3 | 28.3 | 22.9 | FPS |
VGA | VR Kyro 4000XT | Voodoo5 5500 | Radeon 7200 | nV GeForce2 MX | |
Final Reality – 640×480/16 | |||||
Robots | 188.4 | 158.0 | 115.8 | 103.0 | FPS |
City Scene | 237.8 | 181.5 | 149.2 | 119.9 | FPS |
Final Score | 11.98 | 9.48 | 11.25 | 10.14 | |
VGA | VR Kyro 4000XT | Voodoo5 5500 | Radeon 7200 | nV GeForce2 MX | |
3D Mark 1999 – 800×600/16 | |||||
Game 1 – Race | 107.2 | 123.6 | 66.8 | 82.8 | FPS |
Game 2 – First Person | 90.2 | 79.2 | 65.7 | 73.8 | FPS |
CPU 3D Speed |
24306 | 23312 | 25154 | 24951 | |
Final Score | 9798 | 9653 | 6624 | 7808 | |
VGA | VR Kyro 4000XT | Voodoo5 5500 | Radeon 7200 | nV GeForce2 MX | |
3D Mark 2000 – 1024×768/16 |
|||||
Game 1 – Helicopter – High Detail | 30.0 | 28.3 | 32.5 | 38.0 | FPS |
Game 2 – Adventure – High Detail | 54.7 | 40.4 | 50.6 | 56.6 | FPS |
CPU 3D Speed |
414 | 298 | 467 | 538 | |
Final Score | 4841 | 5121 | 5221 | 5499 | |
VGA | VR Kyro 4000XT | Voodoo5 5500 | Radeon 7200 | nV GeForce2 MX | |
3D Mark 2001 – 1024×768/32 |
|||||
Game 1 – Car Chase – High Detail | 17.8 | 12.2 | 27.4 | 25.7 | FPS |
Game 2 – Dragothic – High Detail | 18.3 | 12.5 | 29.6 | 26.7 | FPS |
Game 3 – Lobby – High Detail |
19.6 | 26.7 | 32.2 | 28.4 | FPS |
Game 3 – Nature | — | — | — | — | FPS |
Final Score | 2602 | 2274 | 3491 | 3109 |
Testy na mém nejvýkonnějším procesoru z roku 2001 od AMD | |||||
|
|||||
VGA | VR Kyro 4000XT | Voodoo5 5500 | Radeon 7200 | nV GeForce2 MX | |
Soldier of Fortune – 2000 |
|||||
1024×768 – High | 16.6 | 66.8 | 50.1 | 43.8 | FPS |
Return to Castle Wolfenstein – 2001 | |||||
1024×768 – High | 52.8 | 53.8 | 66.9 | 58.9 | FPS |
Serious Sam: The Second Encountern – 2002 |
|||||
1024×768 – Quality | 20.9 | 31.2 | 30.6 | 21.9 | FPS |
VGA | VR Kyro 4000XT | Voodoo5 5500 | Radeon 7200 | nV GeForce2 MX | |
Final Reality – 640×480/16 | |||||
Robots | 193.7 | 189.9 | 179.3 | 120.4 | FPS |
City Scene | 227.6 | 223.8 | 241.1 | 142.3 | FPS |
Final Score | 10.92 | 10.27 | 10.99 | 9.44 | |
VGA | VR Kyro 4000XT | Voodoo5 5500 | Radeon 7200 | nV GeForce2 MX | |
3D Mark 1999 – 800×600/16 | |||||
Game 1 – Race | 121.8 | 130.0 | 78.0 | 91.4 | FPS |
Game 2 – First Person | 97.2 | 91.1 | 74.4 | 77.8 | FPS |
CPU 3D Speed |
29366 | 29680 | 29359 | 29386 | |
Final Score | 10814 | 10710 | 7618 | 8408 | |
VGA | VR Kyro 4000XT | Voodoo5 5500 | Radeon 7200 | nV GeForce2 MX | |
3D Mark 2000 – 1024×768/16 |
|||||
Game 1 – Helicopter – High Detail | 29.9 | 32.7 | 32.6 | 38.1 | FPS |
Game 2 – Adventure – High Detail | 58.1 | 45.6 | 55.2 | 61.6 | FPS |
CPU 3D Speed |
433 | 334 | 502 | 571 | |
Final Score | 4935 | 5503 | 5374 | 5623 | |
VGA | VR Kyro 4000XT | Voodoo5 5500 | Radeon 7200 | nV GeForce2 MX | |
3D Mark 2001 – 1024×768/32 |
|||||
Game 1 – Car Chase – High Detail | 20.3 | 15.9 | 29.4 | 26.4 | FPS |
Game 2 – Dragothic – High Detail | 20.3 | 14.4 | 34.1 | 26.7 | FPS |
Game 3 – Lobby – High Detail |
20.3 | 29.6 | 32.3 | 28.2 | FPS |
Game 3 – Nature | — | — | — | — | FPS |
Final Score | 2799 | 2628 | 3630 | 3122 |
Komentáře