Notebook Acer Aspire 1652WLMi byl uveden na trh v roce 2005 a má hardware odpovídající nižší výkonnostní třídě, takže náročnější hry z té doby na něm moc dobře nepoběží. Celkově je však ve vynikajícím stavu, jako by ho skoro nikdo nepoužíval. Klávesnice není ošoupaná od prstů, stejně jako touchpad. LCD displej má krásně jasný obraz, panty jsou pevné a na povrchu ve stříbrné barvě jsou pouze mírné oděrky.
Na konci článku je srovnání s přímou konkurencí nVidia GeForce Go 6200.
PARAMETRY NOTEBOOKU |
|
TYP HARDWARE | JEHO PARAMETRY |
Předpokládaný rok výroby | 2005 |
Procesor | Intel Pentium M 735 1700 MHz / FSB 400MHz |
Čipová sada | Intel Alviso i915PM |
Paměť | 1 GB / DDR2 533MHz |
VGA | ATi Mobility Radeon X300 / 64 MB DDR 128-bit |
Harddisk | 80 GB / WDC WD800UE-22HCT0 |
CD-ROM | PHILIPS DVD+-RW SDVD8441 |
Zvukovka | Realtek ALC660/861 |
LCD | Aktivní 15.4 / barevný 1280×800 32bit |
Pcmcia | 1x Texas Instruments PCIxx21/x515 |
USB | 3x Intel 82801FBM ICH6-M |
Síťovka | Broadcom NetXtreme BCM4401-A1 |
Modem | AC’97 Modem |
VGA ex. výstup / DVI | Ano / Ne |
Wi-Fi | Intel PRO/Wireless 3945ABG |
Baterie | 11.1V 4800mAh |
Klávesnice | Česká |
Procesor
V roce 2005 firma Asus vsadila na procesor Intel Pentium M 735 s frekvencí 1700 MHz a jádrem, jehož kódové označení je Dothan. Tento jednojádrový procesor disponuje 64 KB L1 a 2 MB L2 cache a bylo mu nastaveno pracovní napětí až do 1,34 voltu. Při jeho intenzivním maximálním dlouhodobém zatížení by měl mít spotřebu okolo 21 wattů, proto nebylo nutné použít masivní chladicí systém. Přesto zůstával notebook tichý a nepřehříval se ani při náročných úkolech.
Grafika je 3D
V tomto stroji tedy najdeme poměrně slabou grafickou kartu Mobility Radeon X300, která disponuje 64 MB vlastní video paměti typu DDR, připojenou na sběrnici o šířce 128 bitů. Veškerá komunikace probíhá po sběrnici PCI-express s rychlostí x16. Výstup z grafické karty se zobrazuje na lesklém LCD displeji o velikosti 15,4 palců a rozlišení 1280×800 s 32bitovou barevnou hloubkou. Obraz na něm je i dnes úžasný a jasu má více než dost. Panty víka nemají žádnou vůli a drží v jakékoliv poloze.
V tabulce je vidět výkon ve hře DOOM 3, která pochází z roku 2005 a je pro Mobility Radeon X300 velmi náročná. Pokud byste tedy chtěli tuto hru hrát, museli byste se spokojit s rozlišením 640×480, což bylo na rok 2005 už velmi nízké rozlišení, a přitom maximálně nastavit grafické detaily na High.
DOOM 3 (2005) | |
640×480 – High | 35.5 FPS |
800×600 – High | 28.3 FPS |
800×600 – Ultra | 23.9 FPS |
1024×768 – Low | 19.1 FPS |
1024×768 – Medium | 19.1 FPS |
Dráhy RAM
Operační paměť má kapacitu 1 GB, což je dostatečné pro pohodlný běh systému Windows XP, dodávaného s tímto notebookem. Původní velikost při prodeji byla podle štítku 512 MB, ale někdo ji jednoduše rozšířil, protože zde jsou k dispozici dva sloty mikro SO-DIMM, které jsou lehce přístupné pod krytkou. Co se týče rychlosti, hodnoty jsou docela dobré, s rychlostí čtení 2446 MB/s a zápisu 655 MB/s, jak ukazuje aplikace AIDA32.
Srovnání
Zpracovávám pouze osm syntetických testů, což má tu výhodu, že si svoje výsledky výkonu můžete porovnat s mými. Zde jsou čtyři z nich.
VÝKONNOSTNÍ TESTY VE WINDOWS XP
PROCESOR A RAM | ||
CPU-Z Ver. 1.78.1.x32 |
||
Bench CPU – Single Thread | 174 | Score |
Bench CPU – Multi Thread | 180 | Score |
CPU Mark 2.1 | ||
CPU Mark 2.1 | 4706.6 | Final Score |
Test 1 – Registry | 869.3 | Score |
Test 2 – Plovoucí čárka | 406.6 | Score |
Test 3 – Celá čísla | 5042.0 | Score |
AIDA32 ver.3.80 |
||
RAM čtení | 2446 | MB/s |
RAM zápis | 655 | MB/s |
AIDA64 Extreme Edition ver.2.60 |
||
RAM čtení | 2556 | MB/s |
RAM zápis | 2083 | MB/s |
RAM kopírování | 1897 | MB/s |
RAM latence | 124.0 | ns |
CPU Queen | 3277 | Score |
CPU PhotoWorxx | 2739 | Score |
CPU Zlib | 17.7 | MB/s |
CPU AES | 2999 | Score |
CPU Hash | 175 | MB/s |
FPU VP8 | 293 | Score |
FPU Julia | 493 | Score |
FPU Mandel | 217 | Score |
FPU SinJulia | 287 | Score |
3D SYNTETICKÉ TESTY | ||
Final Reality | ||
Overal score: | 20.29 | RM |
Robots: | 228.3 | FPS |
City scene: | 314.5 | FPS |
3D Mark 1999 – Default | ||
Overal score: | 14248 | 3D marks |
CPU: | 22759 | 3D marks |
Game 1-Race: | 146.5 | FPS |
Game 2-First Person: | 138.7 | FPS |
3D Mark 2000 – Default | ||
Overal score: | 13380 | 3D marks |
CPU: | 1006 | 3D marks |
Game 1 – Helicopter – High Detail | 123.9 | FPS |
Game 2 – Adventure – High Detail | 96.7 | FPS |
3D Mark 2001 – Default | ||
Overal score: | 9863 | 3D marks |
Game 1 – Car Chase – High Detail | 64.0 | FPS |
Game 2 – Dragothic – High Detail | 84.4 | FPS |
Game 3 – Lobby – High Detail | 84.5 | FPS |
Game 4 – Nature | 46.8 | FPS |
3D Mark 2003 – Default | ||
Overal score: | 2567 | 3D marks |
Wing of Fury | 102.6 | FPS |
Battle of Proxycon | 14.4 | FPS |
Trolls Lair | 13.8 | FPS |
Mother Nature | 16.4 | FPS |
Závěrečný verdikt:
Klady: Přístup k HDD. Skoro jako nový.
Zápory: BIOS baterii jsem nenašel. Slabší grafika.
Při srovnání výkonu mobilních grafických karet zjistíme, že obě měly relativně podobný výkon. Věřím však, že nVidia díky své technologii TurboCache byla levnější na výrobu, což znamenalo buď vyšší zisk pro nVidii, nebo levnější notebooky s touto grafickou kartou.
PARAMETRY | ||
GPU | Mobility Radeon X300 | GeForce Go 6200 |
Uvedeno na trh: | 11/2005 | 01/2005 |
Obecný název jádra: |
X300 | Go 6200 |
Kódové označení jádra: | M22 | NV44 M |
Připojení přes: | PCI-ex x16 | PCI-ex x16 |
Jádro vyrobeno technologii: | 110nm | 110nm |
Frekvence jádra: | 325 MHz | 300 MHz |
Pixel Pipeline: | 4 | 2 |
TMU Per Pipeline: | 4 | 4 |
Vertex Shaders: | 2 | 3 |
Pixel Shaders: | 4 | 4 |
Pixel Fillrate: | 1300 MPixel/s | 600 MPixel/s |
Texel Fillrate: | 1300 MPixel/s | 1200 MPixel/s |
Podpora DirectX: | 9 | 9 |
Velikost pamětí: | 64MB | 32 MB + w/TC 96 MB |
Frekvence pamětí: | 230MHz | 300 MHz |
Efektivní taktování pamětí: | 460MHz | 600 MHz |
Typ paměti: | DDR | DDR |
Šířka sběrnice: | 128-bit | 64-bit |
Šířka pásma pamětí: | 7400 MB/s | 4800 MB/s |
ATi Mobility Radeon X300 vs nVidia GeForce Go 6200 | |||
Procesor | Intel Pentium M 735 1700 MHz | Intel Pentium M 740 1733 MHz | |
DOOM 3 | Mobility Radeon X300 | GeForce Go 6200 | |
640×480 – High | 35.5 | 37.4 | FPS |
640×480 – Ultra | — | 34.3 | FPS |
800×600 – High | 28.3 | 27.1 | FPS |
800×600 – Ultra | 23.9 | 25.1 | FPS |
1024×768 – Low | 19.1 | 19.7 | FPS |
1024×768 – Medium | 19.1 | 19.6 | FPS |
3D Mark 1999 – 800×600/16 | Mobility Radeon X300 | GeForce Go 6200 | |
Game 1 – Race | 146.5 | 163.6 | FPS |
Game 2 – First Person | 138.7 | 135.7 | FPS |
CPU 3D Speed |
22759 | 31821 | |
Final Score | 14248 | 14822 | |
3D Mark 2000 – 1024×768/16 | Mobility Radeon X300 | GeForce Go 6200 | |
Game 1 – Helicopter – High Detail | 123.9 | 82.8 | FPS |
Game 2 – Adventure – High Detail | 96.7 | 97.1 | FPS |
CPU 3D Speed |
1006 | 894 | |
Final Score | 13380 | 10589 | |
3D Mark 2001 – 1024×768/32 | Mobility Radeon X300 | GeForce Go 6200 | |
Game 1 – Car Chase – High Detail | 64.0 | 67.2 | FPS |
Game 2 – Dragothic – High Detail | 84.4 | 81.9 | FPS |
Game 3 – Lobby – High Detail |
84.5 | 71.8 | FPS |
Game 3 – Nature | 46.8 | 31.0 | FPS |
Final Score | 9863 | 9215 | |
3D Mark 2003 – 1024×768/32 | Mobility Radeon X300 | GeForce Go 6200 | |
GT1 – Wings of Fury | 102.6 | 91.8 | FPS |
GT2 – Battle of Proxycon | 14.4 | 14.3 | FPS |
GT3 – Trolls Lair |
13.8 | 13.3 | FPS |
GT4 – Mother Nature | 16.4 | 18.1 | FPS |
Final Score | 2567 | 2524 |
Komentáře