AMD Athlon 500 MHz je první procesor vydaný pro patici slot A, který vypadal stejně jako od Intelu slot 1, s rozdílem, že byly vzájemně otočené, takže s chladičem na procesoru záměna v základní desce opravdu nehrozila. Jeho soupeřem je procesor od stejné firmy, jde však o K6-3 na 450 MHz, který jsem přetaktoval na 500 MHz pouze změnou multiplikátoru z původních 4,5x na 5x. Oba byly uvedeny na trh ve stejném roce 1999, přičemž K6-3 v únoru a Athlon v červnu.
Když se podíváte na základní parametry, je vidět, že Athlon má hodně tranzistorů, a přitom L2 cache není přímo v čipu procesoru, ale jen v jeho blízkosti. Tvoří ji levné Burst SRAM, které pracovaly na polovině taktu procesoru z toho důvodu, aby CPU mohly dosahovat vyšších frekvencí. Zatímco K6-3 má přímo L2 cache 256 KB v křemíku procesoru, a proto mají tito dva skoro stejný počet tranzistorů. Podle parametrů K6-2 lze vypočítat, kolik tranzistorů zabírá v křemíku procesoru ta L2 cache, a je to 12 milionů.
Základní parametry |
|||
Model | TDP | Technologie | Transistors |
Athlon 500 MHz | 42 W | 250 nm | 22 M |
K6-3 450 MHz | 31 W | 250 nm | 21.3 M |
K6-2 500 MHz | 20 W | 250 nm | 9.3 M |
Ceny procesorů prosinec 1999 | |
AMD Ahtlon 500 MHz | 10721 Kč |
AMD K6-3 450 MHz | 7344 Kč |
Z tabulky jasně vyplývá, že ve hrách Athlon 500 MHz se svými 22 miliony výpočtovými tranzistory v klidu poráží starší generaci K6-3, i když ta má L2 cache přímo v procesoru. A není se čemu divit, jelikož se červená žárovka rozsvítila i u Intelu, když Athlon porážel Pentium 3 na stejné frekvenci.
Testy ve Windows Me |
|||
Hry z 1998 | AMD Athlon 500 MHz | OC AMD K6-3 500 MHz | |
nVidia Riva TNT2 | |||
Carmageddon 2 – 640×480/16 | 32.2 | 24.2 | FPS |
Descent 3 – 1024×768/16 (Very High) | 29.1 | 27.4 | FPS |
Forsaken – 1024×768/16 | 59.25 | 58.81 | FPS |
Half-Life – 1024×768/16 | 62.8 | 52.1 | FPS |
Monster Truck Meadness 2 – 640×480/16 | 76.6 | 36.6 | FPS |
SiN – 1024×768/16 | 49.8 | 44.7 | FPS |
Thief – 1024×768/16 | 51.6 | 38.0 | FPS |
Tomb Raider III -1024×768/16 | 30.0 | 30.0 | FPS |
Turok 2 – 1024×768/16 | 51.6 | 41.0 | FPS |
Unreal – 1024×768/16 | 29.6 | 30.9 | FPS |
Viper Racing – 800×600/16 | 50.4 | 50.5 | FPS |
Hry z 1999 | AMD Athlon 500 MHz | OC AMD K6-3 500 MHz | |
Kingpin – 1024×768/16 | 29.9 | 28.0 | FPS |
Midtown Madness – 1024×768/16 | 37.5 | 24.7 | FPS |
Nascar Racing 3 – 1024×768/16 | 19.8 | 15.9 | FPS |
Quake 3 Arena – 1024×768/16 | 38.6 | 35.0 | FPS |
Hry z 2000 | AMD Athlon 500 MHz | OC AMD K6-3 500 MHz | |
Grand Prix 3 – 1024×768/16 | 21.3 | 21.2 | FPS |
Midtown Madness 2 – 1024×768/16 | 29.2 | 17.9 | FPS |
Need For Speed Porsche – 1024×768/16 | 44.3 | 26.8 | FPS |
No One Lives Forever – 1024×768/16 |
12.0 | 10.2 | FPS |
Soldier of Fortune – 1024×768/16 | 42.2 | 29.1 | FPS |
Tomb Raider: Chronicles – 1024×768/16 | 30.0 | 28.7 | FPS |
Final Reality | AMD Athlon 500 MHz | OC AMD K6-3 500 MHz | |
Robots | 63.61 | 42.81 | FPS |
City scene | 70.34 | 50.56 | FPS |
Final Score |
5.18 | 4.18 | RM |
3D Mark 1999 – 800×600/16 | AMD Athlon 500 MHz | OC AMD K6-3 500 MHz | |
Game 1 – Race | 55.8 | 41.4 | FPS |
Game 2 – First Person | 44.2 | 29.7 | FPS |
CPU 3D Speed |
9417 | 7243 | |
Final Score | 4933 | 3457 | |
3D Mark 1999 – 1024×768/16 | AMD Athlon 500 MHz | OC AMD K6-3 500 MHz | |
Game 1 – Race | 46.4 | 36.6 | FPS |
Game 2 – First Person | 41.7 | 28.4 | FPS |
CPU 3D Speed |
9293 | 7359 | |
Final Score | 4392 | 3201 | |
3D Mark 2000 – 1024×768/16 | AMD Athlon 500 MHz | OC AMD K6-3 500 MHz | |
Game 1 – Helicopter – High Detail | 16.7 | 7.7 | FPS |
Game 2 – Adventure – High Detail | 20.2 | 11.6 | FPS |
CPU 3D Speed |
169 | 89 | |
Final Score | 2479 | 1669 |
Komentáře