Když se podíváme zpět na začátek 21. století, rok 2001 byl pro ATI významným milníkem. Právě tehdy uvedla na trh grafickou kartu Radeon 8500, která měla za cíl poskytnout hráčům výrazně vyšší výkon než její předchůdce, Radeon 7200, a konkurovat tehdejšímu lídrovi na trhu, nVidia GeForce 3. Radeon 8500 byla první karta od ATI, která podporovala DirectX 8.1, což jí umožňovalo využívat pokročilé grafické efekty a technologie. Aby se karta nepřehřívala, byl na GPU malý aktivní chladič, který je i dnes ještě funkční.
Radeon 8500 je vybavena 64 MB DDR pamětí a běží na frekvenci 275 MHz pro jádro i paměť, což jí poskytuje dostatečný výkon pro tehdejší hry a aplikace. Ve srovnání s GeForce3 Ti 500 má Radeon 8500 vyšší taktovací frekvence, což jí teoreticky tehdy poskytovalo výhodu ve výkonu. Nicméně, problémy s ovladači a optimalizací znamenaly, že v reálných testech často zaostávala za svým konkurentem.
Jednou z hlavních předností Radeon 8500 byla technologie SMOOTHVISION, která zajišťovala vyhlazování hran (anti-aliasing), což mělo přinést hladší obraz a lepší herní zážitek. Bohužel tato funkce nebyla v prvních ovladačích plně implementována, což vedlo ke zklamání mezi uživateli, kteří očekávali vyšší kvalitu obrazu už od začátku. Pozdější aktualizace ovladačů však výrazně zlepšily kvalitu obrazu i výkon, což kartu učinilo atraktivnější. Ale znáte to, na pozdější dobu se nahraje, protože vývoj GPU jader v té době byl opravdu rychlý.
Podle ceníku z roku 2001 se grafické karty Radeon 8500 prodávaly v rozmezí 10 000 až 15 000 Kč. Cena se však značně lišila v závislosti na výrobci a konkrétní edici. Prémiové modely, jako například od společnosti Hercules, byly často dražší, což bylo dáno použitím kvalitnějších elektronických součástek, vylepšeným chlazením a někdy i přiloženými originálními hrami v balení.
ATI Radeon 8500 byla ambiciózní grafická karta, která technologicky předběhla svou dobu a měla potenciál stát se lídrem na trhu. Ačkoliv se jí nepodařilo plně překonat konkurenční GeForce3, přinesla do světa grafiky mnoho inovací. Dnes je Radeon 8500 považován za důležitý milník v historii grafických karet a díky své historické hodnotě zůstává oblíbeným retro klenotem mezi nadšenci a sběrateli.
PARAMETRY | |
Uvedeno na trh: | 2001 |
Obecný název jádra: |
Radeon 8500 |
Kódové označení jádra: | R200 |
Připojení přes: | AGP 4x |
Jádro vyrobeno technologii: | 150nm |
Frekvence jádra: | 275MHz |
Pixel Pipeline: | 4 |
TMU Per Pipeline: | 8 |
Vertex Shaders: | 4 |
Pixel Shaders: | 2 |
Pixel Fillrate: | 1100 MPixel/s |
Texel Fillrate: | 2200 MPixel/s |
Podpora DirectX: | Verze 8.1 |
Velikost pamětí: | 64MB |
Frekvence pamětí: | 275MHz |
Efektivní taktování pamětí: | 550MHz |
Typ paměti: | DD-RAM |
Šířka sběrnice: | 128-bit |
Šířka pásma pamětí: | 8800 MB/s |
Na téhle kartě jsem provedl testy na těch nejvýkonnějších procesorech od Intelu a AMD, co mám ve své sbírce a které byly uvedeny na trh v letech 2000 až 2002.
Závěrem lze říci, že v roce 2000 měl Intel na této kartě horší výsledky a stejná situace byla i v roce 2001. Ovšem v roce 2002 se situace otočila a Intel získal náskok nad AMD.
Intel Pentium 4 + ATI Radeon 8500 | ||||
Procesor | 1.5 GHz / 2000 | 1.9 GHz / 2001 | 3.06 GHz HT / 2002 | |
Soldier of Fortune – 2000 |
||||
1024×768 – High | 81.2 | 99.2 | 134.9 | FPS |
Return to Castle Wolfenstein – 2001 | ||||
1024×768 – High | 69.7 | 94.7 | 153.4 | FPS |
Serious Sam: The Second Encountern – 2002 |
||||
1024×768 – Quality | 37.8 | 46.2 | 58.6 | FPS |
DOOM 3 – 2004 |
||||
1024×768 – Ultra | — | — | 3.1 | FPS |
Final Reality – 640×480/16 | ||||
Robots | 105.8 | 133.9 | 229.9 | FPS |
City Scene | 137.8 | 176.3 | 303.0 | FPS |
Final Score | 9.32 | 12.02 | 17.54 | |
3D Mark 1999 – 800×600/16 | ||||
Game 1 – Race | 86.1 | 114.8 | 173.4 | FPS |
Game 2 – First Person | 65.5 | 88.3 | 132.4 | FPS |
CPU 3D Speed |
19013 | 24877 | 41158 | |
Final Score | 7443 | 9986 | 15049 | |
3D Mark 2000 – 1024×768/16 |
||||
Game 1 – Helicopter – High Detail | 73.3 | 94.2 | 104.4 | FPS |
Game 2 – Adventure – High Detail | 45.1 | 64.0 | 100.1 | FPS |
CPU 3D Speed |
515 | 607 | 750 | |
Final Score | 7099 | 9978 | 13548 | |
3D Mark 2001 – 1024×768/32 |
||||
Game 1 – Car Chase – High Detail | 28.4 | 42.9 | 72.7 | FPS |
Game 2 – Dragothic – High Detail | 70.9 | 78.8 | 91.5 | FPS |
Game 3 – Lobby – High Detail |
39.1 | 56.5 | 79.7 | FPS |
Game 3 – Nature | 40.5 | 41.2 | 42.4 | FPS |
Final Score | 6635 | 8309 | 10494 | |
3D Mark 2003 – 1024×768/32 |
||||
GT1 – Wings of Fury | 65.4 | 78.0 | 87.5 | FPS |
GT2 – Battle of Proxycon | 7.1 | 8.6 | 8.9 | FPS |
GT3 – Trolls Lair |
9.0 | 9.7 | 10.1 | FPS |
GT4 – Mother Nature | — | — | — | FPS |
Final Score | 1164 | 1345 | 1443 |
AMD Athlon + ATI Radeon 8500 | ||||
Procesor | 1200 / 2000 | XP 1900+ / 2001 | XP 2700+ / 2002 | |
Soldier of Fortune – 2000 |
||||
1024×768 – High | 97.4 | 113.6 | 119.5 | FPS |
Return to Castle Wolfenstein – 2001 | ||||
1024×768 – High | 78.0 | 103.1 | 118.0 | FPS |
Serious Sam: The Second Encountern – 2002 |
||||
1024×768 – Quality | 46.0 | 53.3 | 54.8 | FPS |
DOOM 3 – 2004 |
||||
1024×768 – Ultra | — | — | 8.4 | FPS |
Final Reality – 640×480/16 | ||||
Robots | 97.7 | 131.5 | 167.9 | FPS |
City Scene | 134.0 | 179.4 | 229.2 | FPS |
Final Score | 8.63 | 11.52 | 12.39 | |
3D Mark 1999 – 800×600/16 | ||||
Game 1 – Race | 108.1 | 140.6 | 161.7 | FPS |
Game 2 – First Person | 74.4 | 97.9 | 112.1 | FPS |
CPU 3D Speed |
20732 | 30942 | 38260 | |
Final Score | 8817 | 11541 | 13241 | |
3D Mark 2000 – 1024×768/16 |
||||
Game 1 – Helicopter – High Detail | 82.1 | 96.5 | 101.4 | FPS |
Game 2 – Adventure – High Detail | 57.7 | 74.1 | 87.0 | FPS |
CPU 3D Speed |
594 | 666 | 717 | |
Final Score | 8447 | 10596 | 12025 | |
3D Mark 2001 – 1024×768/16 |
||||
Game 1 – Car Chase – High Detail | 36.0 | 48.9 | 60.6 | FPS |
Game 2 – Dragothic – High Detail | 73.6 | 79.9 | 84.5 | FPS |
Game 3 – Lobby – High Detail |
46.0 | 57.0 | 64.1 | FPS |
Game 3 – Nature | 37.2 | 39.8 | 41.2 | FPS |
Final Score | 7306 | 8528 | 9331 | |
3D Mark 2003 – 1024×768/32 |
||||
GT1 – Wings of Fury | 65.6 | 73.2 | 77.3 | FPS |
GT2 – Battle of Proxycon | 7.6 | 7.8 | 7.6 | FPS |
GT3 – Trolls Lair |
9.4 | 9.5 | 9.6 | FPS |
GT4 – Mother Nature | — | — | — | FPS |
Final Score | 1198 | 1269 | 1295 |
Testy proběhly na operačním systému Windows Millennium Edition.
Komentáře