ATI Radeon 8500

Když se podíváme zpět na začátek 21. století, rok 2001 byl pro ATI významným milníkem. Právě tehdy uvedla na trh grafickou kartu Radeon 8500, která měla za cíl poskytnout hráčům výrazně vyšší výkon než její předchůdce, Radeon 7200, a konkurovat tehdejšímu lídrovi na trhu, nVidia GeForce 3. Radeon 8500 byla první karta od ATI, která podporovala DirectX 8.1, což jí umožňovalo využívat pokročilé grafické efekty a technologie. Aby se karta nepřehřívala, byl na GPU malý aktivní chladič, který je i dnes ještě funkční.

Radeon 8500 je vybavena 64 MB DDR pamětí a běží na frekvenci 275 MHz pro jádro i paměť, což jí poskytuje dostatečný výkon pro tehdejší hry a aplikace. Ve srovnání s GeForce3 Ti 500 má Radeon 8500 vyšší taktovací frekvence, což jí teoreticky tehdy poskytovalo výhodu ve výkonu. Nicméně, problémy s ovladači a optimalizací znamenaly, že v reálných testech často zaostávala za svým konkurentem.

Jednou z hlavních předností Radeon 8500 byla technologie SMOOTHVISION, která zajišťovala vyhlazování hran (anti-aliasing), což mělo přinést hladší obraz a lepší herní zážitek. Bohužel tato funkce nebyla v prvních ovladačích plně implementována, což vedlo ke zklamání mezi uživateli, kteří očekávali vyšší kvalitu obrazu už od začátku. Pozdější aktualizace ovladačů však výrazně zlepšily kvalitu obrazu i výkon, což kartu učinilo atraktivnější. Ale znáte to, na pozdější dobu se nahraje, protože vývoj GPU jader v té době byl opravdu rychlý.

Podle ceníku z roku 2001 se grafické karty Radeon 8500 prodávaly v rozmezí 10 000 až 15 000 Kč. Cena se však značně lišila v závislosti na výrobci a konkrétní edici. Prémiové modely, jako například od společnosti Hercules, byly často dražší, což bylo dáno použitím kvalitnějších elektronických součástek, vylepšeným chlazením a někdy i přiloženými originálními hrami v balení.

ATI Radeon 8500 byla ambiciózní grafická karta, která technologicky předběhla svou dobu a měla potenciál stát se lídrem na trhu. Ačkoliv se jí nepodařilo plně překonat konkurenční GeForce3, přinesla do světa grafiky mnoho inovací. Dnes je Radeon 8500 považován za důležitý milník v historii grafických karet a díky své historické hodnotě zůstává oblíbeným retro klenotem mezi nadšenci a sběrateli.

 

 

PARAMETRY
Uvedeno na trh: 2001
Obecný název jádra:
Radeon 8500
Kódové označení jádra: R200
Připojení přes: AGP 4x
Jádro vyrobeno technologii: 150nm
Frekvence jádra: 275MHz
Pixel Pipeline: 4
TMU Per Pipeline: 8
Vertex Shaders: 4
Pixel Shaders: 2
Pixel Fillrate: 1100 MPixel/s
Texel Fillrate: 2200 MPixel/s
Podpora DirectX: Verze 8.1
Velikost pamětí: 64MB
Frekvence pamětí: 275MHz
Efektivní taktování pamětí: 550MHz
Typ paměti: DD-RAM
Šířka sběrnice: 128-bit
Šířka pásma pamětí: 8800 MB/s

 

Na téhle kartě jsem provedl testy na těch nejvýkonnějších procesorech od Intelu a AMD, co mám ve své sbírce a které byly uvedeny na trh v letech 2000 až 2002.

Závěrem lze říci, že v roce 2000 měl Intel na této kartě horší výsledky a stejná situace byla i v roce 2001. Ovšem v roce 2002 se situace otočila a Intel získal náskok nad AMD.

 

Intel Pentium 4 + ATI Radeon 8500
Procesor  1.5 GHz / 2000 1.9 GHz / 2001 3.06 GHz HT / 2002
Soldier of Fortune – 2000
1024×768 – High 81.2 99.2 134.9 FPS
Return to Castle Wolfenstein – 2001
1024×768 – High 69.7 94.7 153.4 FPS
Serious Sam: The Second Encountern – 2002
1024×768 – Quality 37.8 46.2 58.6 FPS
DOOM 3 – 2004
1024×768 – Ultra 3.1 FPS
Final Reality – 640×480/16
Robots 105.8 133.9 229.9 FPS
City Scene 137.8 176.3 303.0 FPS
Final Score 9.32 12.02 17.54  
3D Mark 1999 – 800×600/16
Game 1 – Race 86.1 114.8 173.4 FPS
Game 2 – First Person 65.5 88.3 132.4 FPS
CPU 3D Speed
19013 24877 41158  
Final Score 7443 9986 15049  
3D Mark 2000 – 1024×768/16
Game 1 – Helicopter – High Detail 73.3 94.2 104.4 FPS
Game 2 – Adventure – High Detail 45.1 64.0 100.1 FPS
CPU 3D Speed
515 607 750  
Final Score 7099 9978 13548  
3D Mark 2001 – 1024×768/32
Game 1 – Car Chase – High Detail 28.4 42.9 72.7 FPS
Game 2 – Dragothic – High Detail 70.9 78.8 91.5 FPS
Game 3 – Lobby – High Detail
39.1 56.5 79.7 FPS
Game 3 – Nature 40.5 41.2 42.4 FPS
Final Score 6635 8309 10494  
3D Mark 2003 – 1024×768/32
GT1 – Wings of Fury 65.4 78.0 87.5 FPS
GT2 – Battle of Proxycon 7.1 8.6 8.9 FPS
GT3 – Trolls Lair
9.0 9.7 10.1 FPS
GT4 – Mother Nature FPS
Final Score 1164 1345 1443  

AMD Athlon + ATI Radeon 8500
Procesor  1200 / 2000 XP 1900+ / 2001 XP 2700+ / 2002
Soldier of Fortune – 2000
1024×768 – High 97.4 113.6 119.5 FPS
Return to Castle Wolfenstein – 2001
1024×768 – High 78.0 103.1 118.0 FPS
Serious Sam: The Second Encountern – 2002
1024×768 – Quality 46.0 53.3 54.8 FPS
DOOM 3 – 2004
1024×768 – Ultra 8.4 FPS
Final Reality – 640×480/16
Robots 97.7 131.5 167.9 FPS
City Scene 134.0 179.4 229.2 FPS
Final Score 8.63 11.52 12.39  
3D Mark 1999 – 800×600/16
Game 1 – Race 108.1 140.6 161.7 FPS
Game 2 – First Person 74.4 97.9 112.1 FPS
CPU 3D Speed
20732 30942 38260  
Final Score 8817 11541 13241  
3D Mark 2000 – 1024×768/16
Game 1 – Helicopter – High Detail 82.1 96.5 101.4 FPS
Game 2 – Adventure – High Detail 57.7 74.1 87.0 FPS
CPU 3D Speed
594 666 717  
Final Score 8447 10596 12025  
3D Mark 2001 – 1024×768/16
Game 1 – Car Chase – High Detail 36.0 48.9 60.6 FPS
Game 2 – Dragothic – High Detail 73.6 79.9 84.5 FPS
Game 3 – Lobby – High Detail
46.0 57.0 64.1 FPS
Game 3 – Nature 37.2 39.8 41.2 FPS
Final Score 7306 8528 9331  
3D Mark 2003 – 1024×768/32
GT1 – Wings of Fury 65.6 73.2 77.3 FPS
GT2 – Battle of Proxycon 7.6 7.8 7.6 FPS
GT3 – Trolls Lair
9.4 9.5 9.6 FPS
GT4 – Mother Nature FPS
Final Score 1198 1269 1295  

Testy proběhly na operačním systému Windows Millennium Edition

Clous

www.clous.cz

Stačí kliknout O mně

Čtěte dál

PředchozíDalší

Komentáře

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *