3D ATI Rage Pro AGP 2x používá grafický čip od bývalé společnosti ATI, kterou v roce 2006 koupila firma AMD. Ta spadá do rozsáhlé řady 3D RAGE s názvem Xpert@Play 98. Karta se skoro nehřeje a proto nemá žádný chladič. Cena, za kterou se prodávaly tyto modely na začátku roku 1997, byla okolo 7400 Kč, ovšem záleželo na verzi, kterých bylo více. I když sběrnice AGP pochází z roku 1997, tak v tomto roce se mezi uživatele moc nepodívala, neboť světu vládly procesory Intel, AMD, Cyrix spolčený s IBM a všechny do socketu 7 s frekvencí 200MHz. To až rok 1998 byl tím pravým průlomem a výrobci na ni samozřejmě přešli i se starými jádry. Aby v tom nebyl zmatek, je to napsáno přímo na čipech. To mě vedlo k zamyšlení, že PCI budou samozřejmě starší a AGP novější. Neliší se jen nápisy, ale i proporčně, takže možná byly vyrobeny i nižším výrobním procesem anebo to je jen jiné zapouzdření.
Jde tedy o grafiku, která se prodávala v roce 1998 a prolínala se s novinkou Rage 128. Karta má pouze 4MB, ale má notebookový paměťový slot, kterým se dá jednoduše rozšířit až na 8MB. Rozšířil jsem ji tedy na maximum, čímž se zpřístupnily vyšší rozlišení a v těch nižších možnost použít i vícebarevnou hloubku. Svým způsobem to ale bylo zbytečné, jelikož její výkon není ideální ani v rozlišení 640×480 při 16-bit barev a se slabším CPU by to bylo ještě horší. Podle testů jádro neumí některé funkce Bump Mapping Emboss + také (Environment), což se mi projevilo viditelně jen v jedné hře – Turok 2. Při vzniku efektu, kdy světlo dělá takové kruhy v prostoru, tam byly jen bílé koule.
Podle mého průzkumu je nejrealističtější na testy grafických karet z let 1996 až 1999 použít složený počítač z roku 1998, který obsahuje základní desku ZIDA CreateBXe (1998) s čipsetem Intel BX a v ní procesor Intel Celeron 333MHz (1998) přetaktovaný na 500MHz. Prodejci totiž běžně do tohoto levného stroje instalovali jak levné (slabé), tak i dražší (středně silné) grafické karty. A díky lehce provedenému přetaktování by měl relativně nakrmit i grafiky drahé (silnější) a vykreslit tu dobovost. Pro hladký chod je přítomno 128MB RAM a zvuky s hudbou produkovala integrovaná zvukovka Creative PCI 128. Vše běželo na operačním systému Windows 98.
PARAMETRY | |
Uvedeno na trh: | 1997 |
Obecný název jádra: |
3D Rage Pro |
Kódové označení jádra: | Ragell |
Připojení přes: | AGP 2x |
Jádro vyrobeno technologii: | 350nm |
Frekvence jádra: | 75MHz |
Pixel Pipeline: | 1 |
TMU Per Pipeline: | 1 |
Pixel Fillrate: | 75 MPixel/s |
Texel Fillrate: | 75 MPixel/s |
Podpora DirectX: | Verze 6 |
Velikost pamětí: | 4MB |
Frekvence pamětí: | 75MHz |
Efektivní taktování pamětí: | 75MHz |
Typ paměti: | SG-RAM |
Šířka sběrnice: | 64-bit |
Šířka pásma pamětí: | 600 MB/s |
Intel Celeron 333MHz @ 500MHz | ||
Final Reality | ||
Overal score: | 4.32 | RM |
Robots: | 49.6 | FPS |
City scene: | 67.5 | FPS |
3D Mark 1999 | ||
Overal score 640×480/16: | 1771 | 3D marks |
Overal score 640×480/32: | 1449 | 3D marks |
Overal score 800×600/16: | 1336 | 3D marks |
Overal score 800×600/32: | 1040 | 3D marks |
Overal score 1024×768/16: | 936 | 3D marks |
Overal score 1024×768/32: | 634 | 3D marks |
Game 1-Race 640×480/16: | 17.7 | FPS |
Game 1-Race 640×480/32: | 15.3 | FPS |
Game 2-First Person 640×480/16: | 17.7 | FPS |
Game 2-First Person 640×480/32: | 13.8 | FPS |
Game 1-Race 800×600/16: | 13.7 | FPS |
Game 1-Race 800×600/32: | 11.1 | FPS |
Game 2-First Person 800×600/16: | 13.1 | FPS |
Game 2-First Person 800×600/32: | 9.8 | FPS |
Game 1-Race 1024×768/16: | 9.8 | FPS |
Game 1-Race 1024×768/32: | 6.9 | FPS |
Game 2-First Person 1024×768/16: | 8.9 | FPS |
Game 2-First Person 1024×768/32: | 5.9 | FPS |
3D Mark 2000 – High Detail | ||
Overal score 640×480/16: | 1042 | 3D marks |
Overal score 640×480/32: | 900 | 3D marks |
Overal score 800×600/16: | 816 | 3D marks |
Overal score 800×600/32: | 656 | 3D marks |
Overal score 1024×768/16: | 575 | 3D marks |
Overal score 1024×768/32: | 428 | 3D marks |
Game 1-Helicopter 640×480/16: | 5.7 | FPS |
Game 1-Helicopter 640×480/32: | 5.0 | FPS |
Game 2-Adventure 640×480/16: | 9.2 | FPS |
Game 2-Adventure 640×480/32: | 8.8 | FPS |
Game 1-Helicopter 800×600/16: | 4.7 | FPS |
Game 1-Helicopter 800×600/32: | 3.7 | FPS |
Game 2-Adventure 800×600/16: | 8.4 | FPS |
Game 2-Adventure 800×600/32: | 7.4 | FPS |
Game 1-Helicopter 1024×768/16: | 3.2 | FPS |
Game 1-Helicopter 1024×768/32: | 2.3 | FPS |
Game 2-Adventure 1024×768/16: | 6.8 | FPS |
Game 2-Adventure 1024×768/32: | 5.6 | FPS |
Alien vs Predator – 1999 | ||
640×480/16: | 25.6 | FPS |
640×480/32: | 22.7 | FPS |
800×600/16: | 21.3 | FPS |
800×600/32: | 17.3 | FPS |
1024×768/16: | 15.7 | FPS |
1024×768/32: | 11.1 | FPS |
Blood 2 – 1998 | ||
640×480/16: | 26.8 | FPS |
640×480/32: | 20.0 | FPS |
800×600/16: | 13.9 | FPS |
Carmagenon 2 – 1998 | ||
640×480/16: | 17.9 | FPS |
Descent 3 – 1998 | ||
640×480/16: | 20.0 | FPS |
800×600/16: | 16.9 | FPS |
Dethkarz – 1999 | ||
640×480/16: | 21.6 | FPS |
640×480/32: | 18.1 | FPS |
800×600/16: | 16.8 | FPS |
800×600/32: | 12.8 | FPS |
1024×768/16: | 11.9 | FPS |
1024×768/32: | 7.8 | FPS |
Dungeon Keeper 2 – 1999 | ||
640×480/16: | 16.3 | FPS |
800×600/16: | 11.0 | FPS |
Forsaken – 1998 | ||
640×480/16: | 38.4 | FPS |
800×600/16: | 27.1 | FPS |
1024×768/16: | 20.7 | FPS |
Half Life – 1998 | ||
640×480/16: | 13.6 | FPS |
800×600/16: | 10.1 | FPS |
1024×768/16: | 8.5 | FPS |
Hexen 2 – 1997 | ||
640×480/16: | 13.6 | FPS |
800×600/16: | 10.1 | FPS |
1024×768/16: | 8.5 | FPS |
Jedi Knight – MOTS – 1998 | ||
640×480/16: | 50.0 | FPS |
800×600/16: | 43.8 | FPS |
1024×768/16: | 27.0 | FPS |
Kingpin: Life of Crime – 1999 | ||
640×480/16: | 16.1 | FPS |
800×600/16: | 12.7 | FPS |
1024×768/16: | 8.6 | FPS |
Midtown Madness – 1999 | ||
640×480/16: | 14.9 | FPS |
800×600/16: | 12.5 | FPS |
1024×768/16: | 8.4 | FPS |
Need For Speed 3: Hot Pursuit – 1998 | ||
640×480/16: | 18.1 | FPS |
800×600/16: | 13.0 | FPS |
Need For Speed 4 – High Stakes – 1999 | ||
640×480/16: | 22.4 | FPS |
640×480/32: | 19.6 | FPS |
800×600/16: | 16.2 | FPS |
800×600/32: | 14.1 | FPS |
1024×768/16: | 11.8 | FPS |
1024×768/32: | 10.0 | FPS |
GLQuake – 1996 | ||
640×480/16: | 23.1 | FPS |
800×600/16: | 15.1 | FPS |
1024×768/16: | 9.9 | FPS |
Quake 2 – 1997 | ||
640×480/16: | 21.5 | FPS |
800×600/16: | 15.5 | FPS |
1024×768/16: | 10.1 | FPS |
Quake 3: Arena – 1999 | ||
640×480/16: | 15.2 | FPS |
800×600/16: | 10.6 | FPS |
1024×768/16: | 6.9 | FPS |
Requiem Avenging Angel – 1999 | ||
640×480/16: | 23.2 | FPS |
800×600/16: | 16.9 | FPS |
1024×768/16: | 12.6 | FPS |
SiN – 1998 | ||
640×480/16: | 17.7 | FPS |
800×600/16: | 14.8 | FPS |
1024×768/16: | 9.5 | FPS |
The Infernal Machines – Indiana Jones – 1999 | ||
640×480/16: | 65.9 | FPS |
640×480/32: |
56.4 | FPS |
800×600/16: | 53.4 | FPS |
800×600/32: | 46.0 | FPS |
1024×768/16: | 33.6 | FPS |
Thief the Dark Project – 1998 | ||
640×480/16: | 28.3 | FPS |
800×600/16: | 24.3 | FPS |
1024×768/16: | 17.6 | FPS |
Tomb Raider 3 – 1998 | ||
640×480/16: | 29.9 | FPS |
640×480/32: | 28.2 | FPS |
800×600/16: | 28.3 | FPS |
800×600/32: | 21.5 | FPS |
1024×768/16: | 21.6 | FPS |
1024×768/32: | 12.8 | FPS |
1280×1024/16: | 12.8 | FPS |
Tomb Raider 4 – 1999 | ||
640×480/16: | 26.0 | FPS |
640×480/32: | 23.6 | FPS |
800×600/16: | 21.6 | FPS |
800×600/32: | 17.2 | FPS |
1024×768/16: | 14.2 | FPS |
1024×768/32: | 10.4 | FPS |
1280×1024/16: | 8.1 | FPS |
Trespasser – 1998 | ||
640×480/16: | 20.5 | FPS |
800×600/16: | 14.7 | FPS |
Turok – 1997 | ||
640×480/16: | 27.0 | FPS |
800×600/16: | 17.9 | FPS |
Turok 2: Seeds of Evil – 1998 | ||
640×480/16: | 27.7 | FPS |
800×600/16: | 23.8 | FPS |
1024×768/16: | 15.5 | FPS |
Unreal Gold – 1999 | ||
640×480/16: | 17.1 | FPS |
640×480/32: | 10.0 | FPS |
800×600/16: | 11.5 | FPS |
800×600/32: | 5.7 | FPS |
1024×768/16: | 7.4 | FPS |
Viper Racing – 1998 | ||
640×480/16: | 49.0 | FPS |
800×600/16: | 36.6 | FPS |
1024×768/16: | 24.7 | FPS |
Wipeout 2097 – 1997 | ||
640×480/16: | 31.2 | FPS |
800×600/16: | 27.2 | FPS |
1024×768/16: | 18.1 | FPS |
Tady můžete vidět, jak moc se nová generace 3D Rage Pro AGP v rozlišení 640×480/16 vzdálila ve hrách jádru označovaném 3D Rage II.
Srovnání s minulou generací | ATI 3D Rage Pro AGP 2x | ATI 3D Rage II +DVD PCI | |
Hexen 2: | 13.6 | 0.9 | FPS |
Turok: | 27.0 | 11.1 | FPS |
Wipeout 2097: | 31.2 | 8.9 | FPS |
Blood2: | 26.8 | 4.5 | FPS |
Descent 3: | 20.0 | 4.9 | FPS |
Dethkarz: | 21.6 | 5.2 | FPS |
Forsaken: | 38.4 | 11.5 | FPS |
Indiana Jones – The Infernal Machines: | 65.9 | 18.8 | FPS |
Jedi Knight – MOTS: | 50.0 | 26.7 | FPS |
Need For Speed 3 – Hot Pursuit: | 18.1 | 6.8 | FPS |
Thief the Dark Project: | 28.3 | 6.2 | FPS |
Tomb Raider 3: | 29.9 | 10.2 | FPS |
Viper Racing: | 49.0 | 9.6 | FPS |
Alien vs Predator: | 25.6 | 6.7 | FPS |
Dungeon Keeper 2: | 16.3 | 6.2 | FPS |
Midtown Madness: | 14.9 | 2.0 | FPS |
Need For Speed 4 – High Stakes: | 22.4 | 5.7 | FPS |
Requiem Avenging Angel: | 23.2 | 6.8 | FPS |
Tomb Raider 4: | 26.0 | 8.0 | FPS |
Komentáře