ATi Radeon X850 XT-PE vs nVidia GeForce 6800 Ultra

Tohle je takový druhotný souboj dvou nejvýkonnějších grafických karet, které zároveň jako poslední oficiálně podporují ovladače pro Windows 98 a Windows Millennium. Prvním, kdo se postavil obávané kartě nVidia GeForce 6800 Ultra, uvedené v dubnu 2004, byl ATi Radeon X800 XT-PE, který spatřil světlo světa v květnu téhož roku.

Jako fyzická karta byl ATi Radeon X850 XT-PE ve verzi pro AGP rozhraní vydán až v únoru 2005, ačkoliv stejné GPU se na PCIe kartách objevilo už v prosinci 2004. Srdcem původního ATi Radeonu X800 XT-PE bylo jádro R420, zatímco Radeon X850 XT-PE využívá vylepšený R481. Ten nepřinesl žádné revoluční změny oproti R420, ale spíše jen drobná vylepšení, z nichž nejvýznamnější bylo mírné zvýšení taktovacích frekvencí jádra i pamětí.

Co se týče technologií, byla nVidia GeForce 6800 Ultra o něco napřed – nabízela plnou podporu DirectX 9.0c, zatímco ATi Radeon X850 XT-PE podporoval pouze DirectX 9.0b. Na druhou stranu, ATi měla výrazně vyšší taktovací frekvence GPU, takže na papíře působila její karta impozantněji a nabízela atraktivnější technické specifikace.

Z dnešního pohledu je až zázrak, že tyto karty stále fungují. Byly totiž poměrně drahé, takže se jich neprodalo mnoho, a vše u nich bylo naladěno na maximální výkon. Obě karty navíc disponují dvouslotovým chladičem, který odvádí značné množství horkého vzduchu – u ATi naštěstí ven z počítačové skříně. Pokud jste je tehdy měli v dobových skříních, které nebyly zrovna proslulé dobrým prouděním vzduchu, chladič se poměrně rychle zanesl prachem, což často vedlo k přehřívání a následnému poškození karty.

ATi Radeon X850 XT-PE má podle mého měření před nVidia GeForce 6800 Ultra zřetelný výkonnostní náskok, zejména v novějších a náročnějších testech. I když nVidia GeForce 6800 Ultra dominovala v některých starších testech nebo specifických API (např. OpenGL ve hře Serious Sam), tak Radeon X850 XT-PE konzistentně dosahoval vyšších skóre v celkových 3DMark testech (3DMark 2003, 3DMark 2005) a výrazně vyšších FPS ve hrách jako Half-Life 2 (rozdíl až 33 FPS) a Crysis. Tento rozdíl poukazuje na efektivnější architekturu Radeonu pro modernější herní tituly. Potom je tu ještě engine id Tech 4, který využívají hry jako DOOM 3 a Quake 4 – a právě v nich je o něco rychlejší nVidia GeForce 6800 Ultra.

 

Testovací sestava

 

Parametry a porovnání
Grafické karty ATi Radeon X850 XTPE nVidia GeForce 6800 Ultra
Kódové označení jádra:: R481 NV40
Připojení přes:
AGP 8x AGP 8x
Jádro vyrobeno technologii: 130 nm 130 nm
Frekvence jádra:
540 MHz 425 MHz
Pixel Pipeline: 16 16
TMU Per Pipeline:
16 16
Vertex Shaders:
6 – ver. 2.0 6 – ver. 3.0
Pixel Shaders: 16 – ver. 2.0+ 16 – ver. 3.0
Pixel Fillrate: 8600 MPixel/s 6800 MPixel/s
Texel Fillrate:
8600 MPixel/s 6800 MPixel/s
Velikost pamětí: 256 MB 256 MB
Efektivní taktování pamětí:
1180 MHz 1100 MHz
Typ paměti:
DDR3 DDR3
Šířka sběrnice: 256 bit 256 bit
Šířka pásma pamětí: 36800 MB/s 34400 MB/s
Podpora DirectX: Verze 9b Verze 9c
GPU uvedeno na trh: 12/2004 04/2004

 

 

Použité ovladače

  • nVidia 93.71 – date: 2.11.2006
  • ATi Catalyst 6.12 – date: 13.12.2006
ATi Radeon X850 XT-PE
vs nVidia GeForce 6800 Ultra
3D Mark 2001 1024×768/32 – Default
Game 1 – Car Chase – High Detail 211.2 203.0 FPS
Game 2 – Dragothic – High Detail 341.5 301.0 FPS
Game 3 – Lobby – High Detail 226.9 227.6 FPS
Game 4 – Nature 188.1 188.8 FPS
Final Score 36506 34913 3D Marks
3D Mark 2003 1024×768/32 – Default
Game Test 1 – Wings of Fury 465.0 483.8 FPS
Game Test 2 – Battle of Proxycon 110.7 105.8 FPS
Game Test 3 – Troll´s Lair 92.2 92.4 FPS
Game Test 4 – Mother Nature 99.3 82.4 FPS
Final Score 15673 14983 3D Marks
3D Mark 2005 1024×768/32 – Default
Game Test 1 – Return of Proxycon 34.0 29.6 FPS
Game Test 2 – Firefly Forest 21.9 17.0 FPS
Game Test 3 – Canyon Flight 36.9 29.0 FPS
Final Score 7543 6110 3D Marks
HRY
ATi Radeon X850 XT-PE vs nVidia GeForce 6800 Ultra
Serious Sam: The Second Encountern – 2002
1024×1024/32 – DirectX 8 141.3 186.7 FPS
1024×1024/32 – OpenGL 176.2 212.0  
Half-Life 2 – 2004
1024×1024/32 – 2xAA, 4xAF 108.4 75.8 FPS
DOOM 3 – 2005
1024×1024/32 – 4xAA 51.1 54.0 FPS
Crysis – 2007
1024×768/32 – Low 79.3 56.8 FPS
1024×768/32 – Medium 37.3 17.2 FPS
1024×768/32 – High 21.1 7.2 FPS
1024×1024/32 – Medium 26.0 12.2 FPS
X3 – Reunion – 2005 1280×1024/32
Trade Scene 73.7 53.1 FPS
Fight Scene 66.3 48.9 FPS
Build Scene 81.5 58.2 FPS
Thing Scene 94.8 81.8 FPS
Final average 79.1   60.5 FPS
X3 – Reunion – 2005 1280×1024/32 4xAA, 16xAF
Trade Scene 54.0 37.2 FPS
Fight Scene 58.6 41.4 FPS
Build Scene 64.0 42.5 FPS
Thing Scene 70.6 57.1 FPS
Final average 61.8   44.6 FPS
X3 – Terran Conflict – 2007 1024×768/32
Trade Scene 45.5 34.7 FPS
Fight Scene 73.6 55.0 FPS
Build Scene 41.8 31.2 FPS
Thing Scene 18.5 11.0 FPS
Final average 44.8   33.0 FPS
X3 – Terran Conflict – 2007 1024×768/32 4xAA, 16xAF
Trade Scene 42.8 31.1 FPS
Fight Scene 63.9 45.1 FPS
Build Scene 28.9 26.2 FPS
Thing Scene 13.0 8.2 FPS
Final average 37.1   27.6 FPS

Clous

www.clous.cz

Stačí kliknout O mně

Čtěte dál

Předchozí

Komentáře

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *