Tohle je takový druhotný souboj dvou nejvýkonnějších grafických karet, které zároveň jako poslední oficiálně podporují ovladače pro Windows 98 a Windows Millennium. Prvním, kdo se postavil obávané kartě nVidia GeForce 6800 Ultra, uvedené v dubnu 2004, byl ATi Radeon X800 XT-PE, který spatřil světlo světa v květnu téhož roku.
Jako fyzická karta byl ATi Radeon X850 XT-PE ve verzi pro AGP rozhraní vydán až v únoru 2005, ačkoliv stejné GPU se na PCIe kartách objevilo už v prosinci 2004. Srdcem původního ATi Radeonu X800 XT-PE bylo jádro R420, zatímco Radeon X850 XT-PE využívá vylepšený R481. Ten nepřinesl žádné revoluční změny oproti R420, ale spíše jen drobná vylepšení, z nichž nejvýznamnější bylo mírné zvýšení taktovacích frekvencí jádra i pamětí.
Co se týče technologií, byla nVidia GeForce 6800 Ultra o něco napřed – nabízela plnou podporu DirectX 9.0c, zatímco ATi Radeon X850 XT-PE podporoval pouze DirectX 9.0b. Na druhou stranu, ATi měla výrazně vyšší taktovací frekvence GPU, takže na papíře působila její karta impozantněji a nabízela atraktivnější technické specifikace.
Z dnešního pohledu je až zázrak, že tyto karty stále fungují. Byly totiž poměrně drahé, takže se jich neprodalo mnoho, a vše u nich bylo naladěno na maximální výkon. Obě karty navíc disponují dvouslotovým chladičem, který odvádí značné množství horkého vzduchu – u ATi naštěstí ven z počítačové skříně. Pokud jste je tehdy měli v dobových skříních, které nebyly zrovna proslulé dobrým prouděním vzduchu, chladič se poměrně rychle zanesl prachem, což často vedlo k přehřívání a následnému poškození karty.
ATi Radeon X850 XT-PE má podle mého měření před nVidia GeForce 6800 Ultra zřetelný výkonnostní náskok, zejména v novějších a náročnějších testech. I když nVidia GeForce 6800 Ultra dominovala v některých starších testech nebo specifických API (např. OpenGL ve hře Serious Sam), tak Radeon X850 XT-PE konzistentně dosahoval vyšších skóre v celkových 3DMark testech (3DMark 2003, 3DMark 2005) a výrazně vyšších FPS ve hrách jako Half-Life 2 (rozdíl až 33 FPS) a Crysis. Tento rozdíl poukazuje na efektivnější architekturu Radeonu pro modernější herní tituly. Potom je tu ještě engine id Tech 4, který využívají hry jako DOOM 3 a Quake 4 – a právě v nich je o něco rychlejší nVidia GeForce 6800 Ultra.
Testovací sestava
Parametry a porovnání | ||
Grafické karty | ATi Radeon X850 XTPE | nVidia GeForce 6800 Ultra |
Kódové označení jádra:: | R481 | NV40 |
Připojení přes: |
AGP 8x | AGP 8x |
Jádro vyrobeno technologii: | 130 nm | 130 nm |
Frekvence jádra: |
540 MHz | 425 MHz |
Pixel Pipeline: | 16 | 16 |
TMU Per Pipeline: |
16 | 16 |
Vertex Shaders: |
6 – ver. 2.0 | 6 – ver. 3.0 |
Pixel Shaders: | 16 – ver. 2.0+ | 16 – ver. 3.0 |
Pixel Fillrate: | 8600 MPixel/s | 6800 MPixel/s |
Texel Fillrate: |
8600 MPixel/s | 6800 MPixel/s |
Velikost pamětí: | 256 MB | 256 MB |
Efektivní taktování pamětí: |
1180 MHz | 1100 MHz |
Typ paměti: |
DDR3 | DDR3 |
Šířka sběrnice: | 256 bit | 256 bit |
Šířka pásma pamětí: | 36800 MB/s | 34400 MB/s |
Podpora DirectX: | Verze 9b | Verze 9c |
GPU uvedeno na trh: | 12/2004 | 04/2004 |
Použité ovladače
- nVidia 93.71 – date: 2.11.2006
- ATi Catalyst 6.12 – date: 13.12.2006
|
||||
ATi Radeon X850 XT-PE |
vs | nVidia GeForce 6800 Ultra |
||
3D Mark 2001 – 1024×768/32 – Default | ||||
Game 1 – Car Chase – High Detail | 211.2 | – | 203.0 | FPS |
Game 2 – Dragothic – High Detail | 341.5 | – | 301.0 | FPS |
Game 3 – Lobby – High Detail | 226.9 | – | 227.6 | FPS |
Game 4 – Nature | 188.1 | – | 188.8 | FPS |
Final Score | 36506 | – | 34913 | 3D Marks |
3D Mark 2003 – 1024×768/32 – Default | ||||
Game Test 1 – Wings of Fury | 465.0 | – | 483.8 | FPS |
Game Test 2 – Battle of Proxycon | 110.7 | – | 105.8 | FPS |
Game Test 3 – Troll´s Lair | 92.2 | – | 92.4 | FPS |
Game Test 4 – Mother Nature | 99.3 | – | 82.4 | FPS |
Final Score | 15673 | – | 14983 | 3D Marks |
3D Mark 2005 – 1024×768/32 – Default | ||||
Game Test 1 – Return of Proxycon | 34.0 | – | 29.6 | FPS |
Game Test 2 – Firefly Forest | 21.9 | – | 17.0 | FPS |
Game Test 3 – Canyon Flight | 36.9 | – | 29.0 | FPS |
Final Score | 7543 | – | 6110 | 3D Marks |
HRY | ||||
ATi Radeon X850 XT-PE | vs | nVidia GeForce 6800 Ultra | ||
Serious Sam: The Second Encountern – 2002 | ||||
1024×1024/32 – DirectX 8 | 141.3 | – | 186.7 | FPS |
1024×1024/32 – OpenGL | 176.2 | – | 212.0 | |
Half-Life 2 – 2004 | ||||
1024×1024/32 – 2xAA, 4xAF | 108.4 | – | 75.8 | FPS |
DOOM 3 – 2005 | ||||
1024×1024/32 – 4xAA | 51.1 | – | 54.0 | FPS |
Crysis – 2007 | ||||
1024×768/32 – Low | 79.3 | – | 56.8 | FPS |
1024×768/32 – Medium | 37.3 | – | 17.2 | FPS |
1024×768/32 – High | 21.1 | – | 7.2 | FPS |
1024×1024/32 – Medium | 26.0 | – | 12.2 | FPS |
X3 – Reunion – 2005 – 1280×1024/32 | ||||
Trade Scene | 73.7 | – | 53.1 | FPS |
Fight Scene | 66.3 | – | 48.9 | FPS |
Build Scene | 81.5 | – | 58.2 | FPS |
Thing Scene | 94.8 | – | 81.8 | FPS |
Final average | 79.1 | 60.5 | FPS | |
X3 – Reunion – 2005 – 1280×1024/32 4xAA, 16xAF | ||||
Trade Scene | 54.0 | – | 37.2 | FPS |
Fight Scene | 58.6 | – | 41.4 | FPS |
Build Scene | 64.0 | – | 42.5 | FPS |
Thing Scene | 70.6 | – | 57.1 | FPS |
Final average | 61.8 | 44.6 | FPS | |
X3 – Terran Conflict – 2007 – 1024×768/32 | ||||
Trade Scene | 45.5 | – | 34.7 | FPS |
Fight Scene | 73.6 | – | 55.0 | FPS |
Build Scene | 41.8 | – | 31.2 | FPS |
Thing Scene | 18.5 | – | 11.0 | FPS |
Final average | 44.8 | 33.0 | FPS | |
X3 – Terran Conflict – 2007 – 1024×768/32 4xAA, 16xAF | ||||
Trade Scene | 42.8 | – | 31.1 | FPS |
Fight Scene | 63.9 | – | 45.1 | FPS |
Build Scene | 28.9 | – | 26.2 | FPS |
Thing Scene | 13.0 | – | 8.2 | FPS |
Final average | 37.1 | 27.6 | FPS |
Komentáře