Intel Pentium 4 2 GHz s jádrem Willamette, uvedený koncem roku 2001, představoval tehdejší vrchol první generace nové NetBurst architektury. Šlo o procesor, který se symbolicky vyšplhal na hranici 2 GHz, což se stalo významným marketingovým bodem pro Intel, přestože skutečný výkonnostní přínos nebyl tak přesvědčivý, jak číslo napovídalo. Pro tento procesor už existovalo více základních desek, takže se mohl provozovat i na klasických pamětech, jako SDRAM 133 MHz a DDRAM 266 MHz. Nebylo tedy nutné kupovat drahé RIMM RAM, které mimochodem byly už v roce 2000 velice rychlé – 800 MHz – a navíc používaly duální přístup. V podstatě předběhly dobu o 2 až 3 roky, kdy jejich výkon překonaly až DDR na frekvencích 333 nebo 400 MHz.
Cena tohoto procesoru v ceníku z října 2001 byla 30 488 Kč, a to včetně chladiče.
PARAMETRY | |
Frekvence: | 2.0 GHz |
Rychlost sběrnice: | 400MHz |
Násobič: | 20x |
Napětí: | 1.75 Voltů |
L1 Cache: | 20KB |
L2 Cache: | 256KB |
Socket (Patice): | 423 |
Multimediální Instrukce: | MMX/SSE/SSE2 |
Název jádra: |
Willamette |
Identifikační kód: | SL5SZ |
Uveden na trh: | 2001 |
Výrobní technologie: |
180nm |
V průběhu času jsem získal tři základní desky, na kterých lze vyzkoušet jednotlivé druhy pamětí a porovnat jejich výkon. Bylo předem jasné, jak se seřadí, ale teď znám i konkrétní výkonnostní rozdíl. V tabulkách je jasně vidět přínos pamětí RIMM, zejména v 3D Mark 2001, kde je rozdíl až 1000 bodů a i na hry je to nejrychlejší řešení. Výrazný rozdíl je také v testu „CPU PhotoWorxx“ v AIDA64, který je zaměřen na komunikaci procesor – paměť a dosahuje s RIMM výrazně vyššího skóre.
PARAMETRY DESEK | |||
Základní desky | Intel Desktop Board D850GB | Gigabyte GA-8IDX3 | Elitegroup P4VXADS |
Čipset: | Intel i850 | Intel i845 | VIA P4X266 |
Čipset uveden na trh: | 11/2000 | 10/2001 | 08/2001 |
Typ paměti RAM: | Dual RIMM / 800 MHz | SDR / 133 MHz | DDR / 266 MHz |
Instalovaná RAM: | 512 MB | 512 MB | 512 MB |
Testy výkonu CPU a RAM | ||||
|
||||
RAM | RIMM – RAM 800 MHz | SDRAM 133 MHz | DDRAM 266 MHz | |
AIDA64 Extreme Edition ver.2.60 |
||||
RAM čtení | 2730 | 1036 | 1939 | MB/s |
RAM zápis | 2101 | 944 | 2013 | MB/s |
RAM kopírování | 2157 | 838 | 934 | MB/s |
RAM latence | 165.9 | 151.3 | 172.5 | ns |
CPU Queen | 2045 | 2058 | 2055 | Score |
CPU PhotoWorxx | 1658 | 1145 | 1243 | Score |
CPU Zlib | 13.4 | 12.8 | 12.7 | Score |
CPU AES | 1829 | 1823 | 1826 | Score |
CPU Hash | 185 | 185 | 185 | MB/s |
FPU VP8 | 262 | 257 | 259 | Score |
FPU Julia | 691 | 687 | 689 | Score |
FPU Mandel | 354 | 354 | 355 | Score |
FPU SinJulia | 213 | 214 | 214 | Score |
RAM | RIMM – RAM 800 MHz | SDRAM 133 MHz | DDRAM 266 MHz | |
PC Mark 2002 – CPU test |
||||
Jpeg Decoding | 14.2 | 14.2 | 14.2 | MP/s |
Zlib Compression | 5.7 | 5.4 | 5.7 | MB/s |
Zlib Decompression | 76.2 | 69.8 | 73.3 | MB/s |
Text Search | 260.0 | 258.4 | 258.6 | KR/s |
Audio Conversion | 77.6 | 73.9 | 76.1 | KB/s |
3D Vector Calculation | 48.0 | 47.7 | 47.8 | KB*/s |
RAM | RIMM – RAM 800 MHz | SDRAM 133 MHz | DDRAM 266 MHz | |
PC Mark 2002 – Total Score |
||||
CPU | 4709 | 4596 | 4660 | Score |
Memory | 4612 | 2666 | 3696 | Score |
HDD | 225 | 1049 | 2074 | Score |
RAM | RIMM – RAM 800 MHz | SDRAM 133 MHz | DDRAM 266 MHz | |
AIDA32 ver.3.80 – RAM |
||||
RAM čtení | 2402 | 1016 | 1833 | MB/s |
RAM zápis | 759 | 369 | 620 | MB/s |
RAM | RIMM – RAM 800 MHz | SDRAM 133 MHz | DDRAM 266 MHz | |
CPU-Z – Ver. 1.78.1.x32 |
||||
Single Thread | 81 | 99 | 104 | Score |
Multi Thread | 37 | 38 | 40 | Score |
PC Mark 2002 – CPU test
- JPEG Decoding: Tento test měří rychlost, s jakou počítač dokáže dekódovat (rozbalit) obrázky ve formátu JPEG. To je důležité pro prohlížení fotografií a práci s grafickými aplikacemi.
- Zlib Compression: Tento test hodnotí schopnost počítače komprimovat data pomocí algoritmu Zlib. Komprese je důležitá pro ukládání souborů, archivaci a přenos dat přes síť.
- Zlib Decompression: Opačný proces ke kompresi. Testuje rychlost rozbalování dat komprimovaných pomocí Zlib.
- Text Search: Měří rychlost vyhledávání textu v rozsáhlých souborech. Tento test je relevantní pro kancelářské aplikace, databáze a fulltextové vyhledávání.
- Audio Conversion: Hodnotí schopnost počítače převádět zvukové soubory mezi různými formáty. To je důležité pro editaci zvuku a přehrávání různých audio formátů.
- 3D Vector Calculation: Tento test se zaměřuje na výkon počítače při provádění 3D výpočtů, což je důležité pro 3D grafiku, hry a vědecké výpočty.
|
||||
3D Mark 2000 – 1024×768/16 – Default | ||||
Game 1 – Helicopter – High Detail | 105.4 | – | 90.5 | FPS |
Game 2 – Adventure – High Detail | 64.5 | – | 59.0 | FPS |
CPU 3D Speed | 604 | – | 554 | |
Final Score | 9811 | – | 8996 | 3D Marks |
3D Mark 2001 – 1024×768/32 – Default | ||||
Game 1 – Car Chase – High Detail | 38.4 | – | 38.1 | FPS |
Game 2 – Dragothic – High Detail | 97.5 | – | 96.2 | FPS |
Game 3 – Lobby – High Detail | 54.5 | – | 51.7 | FPS |
Game 4 – Nature | 56.5 | – | 84.9 | FPS |
Final Score | 9005 | – | 9466 | 3D Marks |
HRY | ||||
nVidia GeForce4 Ti 4600 | vs | ATi Radeon 9700 | ||
Soldier of Fortune – 2000 | ||||
1024×768/32: High | 147.7 | – | 112.2 | FPS |
Return to Castle Wolfenstein – 2001 | ||||
1024×768/32: High | 114.2 | – | 97.1 | FPS |
Serious Sam: The Second Encountern – 2002 – OpenGL | ||||
1024×768/32: Quality | 60.3 | – | 53.1 | FPS |
Serious Sam: The Second Encountern – 2002 – DirectX | ||||
1024×768/32: Quality | 44.3 | – | 25.1 | FPS |
Komentáře