Intel Pentium 4 2GHz

Intel Pentium 4 2 GHz s jádrem Willamette, uvedený koncem roku 2001, představoval tehdejší vrchol první generace nové NetBurst architektury. Šlo o procesor, který se symbolicky vyšplhal na hranici 2 GHz, což se stalo významným marketingovým bodem pro Intel, přestože skutečný výkonnostní přínos nebyl tak přesvědčivý, jak číslo napovídalo. Pro tento procesor už existovalo více základních desek, takže se mohl provozovat i na klasických pamětech, jako SDRAM 133 MHz a DDRAM 266 MHz. Nebylo tedy nutné kupovat drahé RIMM RAM, které mimochodem byly už v roce 2000 velice rychlé – 800 MHz – a navíc používaly duální přístup. V podstatě předběhly dobu o 2 až 3 roky, kdy jejich výkon překonaly až DDR na frekvencích 333 nebo 400 MHz.

Cena tohoto procesoru v ceníku z října 2001 byla 30 488 Kč, a to včetně chladiče.

 

PARAMETRY
Frekvence: 2.0 GHz
Rychlost sběrnice: 400MHz
Násobič: 20x
Napětí: 1.75 Voltů
L1 Cache: 20KB
L2 Cache: 256KB
Socket (Patice): 423
Multimediální Instrukce: MMX/SSE/SSE2
Název jádra:
Willamette
Identifikační kód: SL5SZ
Uveden na trh: 2001
Výrobní technologie:
180nm

 

V průběhu času jsem získal tři základní desky, na kterých lze vyzkoušet jednotlivé druhy pamětí a porovnat jejich výkon. Bylo předem jasné, jak se seřadí, ale teď znám i konkrétní výkonnostní rozdíl. V tabulkách je jasně vidět přínos pamětí RIMM, zejména v 3D Mark 2001, kde je rozdíl až 1000 bodů a i na hry je to nejrychlejší řešení. Výrazný rozdíl je také v testu „CPU PhotoWorxx“ v AIDA64, který je zaměřen na komunikaci procesor – paměť a dosahuje s RIMM výrazně vyššího skóre.

 

PARAMETRY DESEK
Základní desky Intel Desktop Board D850GB Gigabyte GA-8IDX3 Elitegroup P4VXADS
Čipset: Intel i850 Intel i845 VIA P4X266
Čipset uveden na trh: 11/2000 10/2001 08/2001
Typ paměti RAM: Dual RIMM / 800 MHz SDR / 133 MHz DDR / 266 MHz
Instalovaná RAM: 512 MB 512 MB 512 MB
Testy výkonu CPU a RAM 
RAM RIMM – RAM 800 MHz SDRAM 133 MHz DDRAM 266 MHz  
AIDA64 Extreme Edition ver.2.60
 
RAM čtení 2730 1036 1939 MB/s
RAM zápis 2101 944 2013 MB/s
RAM kopírování 2157 838 934 MB/s
RAM latence 165.9 151.3 172.5 ns
CPU Queen 2045 2058 2055 Score
CPU PhotoWorxx 1658 1145 1243 Score
CPU Zlib 13.4 12.8 12.7 Score
CPU AES 1829 1823 1826 Score
CPU Hash 185 185 185 MB/s
FPU VP8 262 257 259 Score
FPU Julia 691 687 689 Score
FPU Mandel 354 354 355 Score
FPU SinJulia 213 214 214 Score
RAM RIMM – RAM 800 MHz SDRAM 133 MHz DDRAM 266 MHz  
PC Mark 2002 – CPU test
 
Jpeg Decoding 14.2 14.2 14.2 MP/s
Zlib Compression 5.7 5.4 5.7 MB/s
Zlib Decompression 76.2 69.8 73.3 MB/s
Text Search 260.0 258.4 258.6 KR/s
Audio Conversion 77.6 73.9 76.1 KB/s
3D Vector Calculation 48.0 47.7 47.8 KB*/s
RAM RIMM – RAM 800 MHz SDRAM 133 MHz DDRAM 266 MHz  
PC Mark 2002 Total Score
 
CPU 4709 4596 4660 Score
Memory 4612 2666 3696 Score
HDD 225 1049 2074 Score
RAM RIMM – RAM 800 MHz SDRAM 133 MHz DDRAM 266 MHz  
AIDA32 ver.3.80 RAM
 
RAM čtení 2402 1016 1833 MB/s
RAM zápis 759 369 620 MB/s
RAM RIMM – RAM 800 MHz SDRAM 133 MHz DDRAM 266 MHz  
CPU-Z Ver. 1.78.1.x32
 
Single Thread 81 99 104 Score
Multi Thread 37 38 40 Score

 

PC Mark 2002 – CPU test

  • JPEG Decoding: Tento test měří rychlost, s jakou počítač dokáže dekódovat (rozbalit) obrázky ve formátu JPEG. To je důležité pro prohlížení fotografií a práci s grafickými aplikacemi.
  • Zlib Compression: Tento test hodnotí schopnost počítače komprimovat data pomocí algoritmu Zlib. Komprese je důležitá pro ukládání souborů, archivaci a přenos dat přes síť.
  • Zlib Decompression: Opačný proces ke kompresi. Testuje rychlost rozbalování dat komprimovaných pomocí Zlib.
  • Text Search: Měří rychlost vyhledávání textu v rozsáhlých souborech. Tento test je relevantní pro kancelářské aplikace, databáze a fulltextové vyhledávání.
  • Audio Conversion: Hodnotí schopnost počítače převádět zvukové soubory mezi různými formáty. To je důležité pro editaci zvuku a přehrávání různých audio formátů.
  • 3D Vector Calculation: Tento test se zaměřuje na výkon počítače při provádění 3D výpočtů, což je důležité pro 3D grafiku, hry a vědecké výpočty.

 

3D testy na nejvýkonnější grafické kartě z roku 2001 od nVidia
nVidia GeForce3 Ti 500
nVidia GeForce3 Ti 500
RAM RIMM – RAM 800 MHz SDRAM 133 MHz DDRAM 266 MHz  
Soldier of Fortune – 2000  
1024×768/32 129.2 103.4 109.5 FPS
Return to Castle Wolfenstein – 2001  
1024×768/32 108.3 78.0 83.9 FPS
Serious Sam: The Second Encountern – 2002 – OpenGL  
1024×768/32 49.3 43.1 45.1 FPS
Serious Sam: The Second Encountern – 2002 – DirectX  
1024×768/32 37.0 31.1 33.6 FPS
RAM RIMM – RAM 800 MHz SDRAM 133 MHz DDRAM 266 MHz  
3D Mark 2000 – 1024×768/16 – Default  
Game 1 – Helicopter – High Detail 89.6 69.2 74.5 FPS
Game 2 – Adventure – High Detail 61.8 47.5 49.9 FPS
CPU 3D Speed
584 456 480 FPS
Final Score 9042 7091 7463  
RAM RIMM – RAM 800 MHz SDRAM 133 MHz DDRAM 266 MHz  
3D Mark 2001 – 1024×768/32 – Default  
Game 1 – Car Chase – High Detail 37.8  28.5 31.0 FPS
Game 2 – Dragothic – High Detail 60.6 54.2 55.3 FPS
Game 3 – Lobby – High Detail
53.4 40.0 42.6 FPS
Game 3 – Nature 39.4 36.1 36.9 FPS
Final Score 7030 5865 6122  

 

3D testy se základní deskou s pamětmi RIMM
Intel Desktop Board D850GB
Intel Desktop Board D850GB
 
3D Mark 2000 – 1024×768/16 – Default
Game 1 – Helicopter – High Detail 89.6 89.0 FPS
Game 2 – Adventure – High Detail 61.8 60.4 FPS
CPU 3D Speed 584 562  
Final Score 9042 9173 3D Marks
3D Mark 2001 – 1024×768/32 – Default
Game 1 – Car Chase – High Detail 37.8 40.9 FPS
Game 2 – Dragothic – High Detail 60.6 77.9 FPS
Game 3 – Lobby – High Detail 53.4 52.5 FPS
Game 4 – Nature 39.4 41.9 FPS
Final Score 7030 8042 3D Marks
HRY
nVidia GeForce3 Ti 500 vs ATi Radeon 8500 
Soldier of Fortune – 2000
1024×768/32: High 129.2 103.2 FPS
Return to Castle Wolfenstein – 2001
1024×768/32: High 108.3 111.3 FPS
Serious Sam: The Second Encountern – 2002 OpenGL
1024×768/32: Quality 49.3 49.0 FPS
Serious Sam: The Second Encountern – 2002DirectX
1024×768/32: Quality  37.0 41.6 FPS

 

3D Mark 2000 – 1024×768/16 – Default
Game 1 – Helicopter – High Detail 105.4 90.5 FPS
Game 2 – Adventure – High Detail 64.5 59.0 FPS
CPU 3D Speed 604 554  
Final Score 9811 8996 3D Marks
3D Mark 2001 – 1024×768/32 – Default
Game 1 – Car Chase – High Detail 38.4 38.1 FPS
Game 2 – Dragothic – High Detail 97.5 96.2 FPS
Game 3 – Lobby – High Detail 54.5 51.7 FPS
Game 4 – Nature 56.5 84.9 FPS
Final Score 9005 9466 3D Marks
HRY
nVidia GeForce4 Ti 4600 vs ATi Radeon 9700 
Soldier of Fortune – 2000
1024×768/32: High 147.7 112.2 FPS
Return to Castle Wolfenstein – 2001
1024×768/32: High 114.2 97.1 FPS
Serious Sam: The Second Encountern – 2002 – OpenGL
1024×768/32: Quality 60.3 53.1 FPS
Serious Sam: The Second Encountern – 2002DirectX
1024×768/32: Quality 44.3 25.1 FPS

Clous

www.clous.cz

Stačí kliknout O mně

Čtěte dál

Předchozí

Komentáře

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *