Intel Celeron 300 vs 300A

7. května roku 1997 u firmy Intel začíná éra slotových procesorů a jako první do této patice vzniklo CPU Pentium 2. To dostalo kódové označení Klamath a je samozřejmě úplně jiné než předchůdce do soketu 7. Jeho první frekvence byly 233, 266 a 300MHz. Důležité je, že každý model obsahoval L2 cache 512KB, která byla součástí pouzdra, kde se nacházel procesor a byla připojena přímo u jádra procesoru. Nebyla už tedy součástí základní desky, jak tomu bylo u předchozích generací a výjimku tvoří Pentium PRO. Počítače s tímto matematickým počtářem byly šíleně drahé a cena 70.000,-kč byla normálka.

V dubnu roku 1998 Intel vydává svůj první Celeron, který je stejný jako Pentium 2, jenom mu schází ona L2 cache. Jejich kmitočet je 266MHz a druhý má 300MHz, což si myslím, že je v počítačovém světě docela zajímavé. Proč? Vycházely jen po dobu pěti měsíců, jelikož je uživatelé moc dobře nepřijali a to i když byly právě levné. Taky jsou to jen dva modely. Jako první nesou název Celeron a mají i své vlastní kódové označení Covington. 

Že to bylo drsné rozhodnutí, Intel pocítil velice brzy, už v srpnu stejného roku uvádí Celeron-A na 300MHz. Písmenko A značí, že Celeron dostal L2 cache o velikosti 128KB. Takže ty první se označovaly 266/66 + 300/66 a ten resetovací 300A/66. Tím je tedy jako jediný označen tak zvláštně a i název jádra se změnil na Mendocino.

Protože mojí baštou jsou hry, tak se podíváme na herní rozdíl mezi Celeronem 300 a 300A. Jako základní desku jsem použil Asus P2B-F a paměť RAM 64MB na 133MHz. K této sestavě jsem vybral grafické karty, které měly minimálně 16MB paměti a z let 1998-2000.

Největší problém představovala karta 3DFX Benshee od Creative a ta mě stála hodně času. Chovala se divným způsobem a často se kousla. Co jsem u ní musel dělat, tak po každém testu, který doběhl do konce, celý počítač vyresetovat a mohl jsem začít další. Pokud jsem to neudělal, došlo k 100% zatuhnutí PC a to i s jinými kartami Benshee. Zkusil jsem pro jistotu i jinou základní desku s VIA čipsetem a tam se zmiňovaná grafika chovala úplně normálně. Dělalo to jen na chipsetech Intel LX, ZX a BX. Takže to dávám za vinu jim.

 

 

Intel Celeron 300MHz Intel Celeron-A 300MHz
3D Mark 99 2760 2972 3D marks
Quake 1 – 320×240 60.3 66.1 FPS
Quake 1 – 640×480 26.4 28.9 FPS
Quake 2 – 640×480 15.3 17.6 FPS
CPU Mark 2.1
Test registrů 137 136.3 Bodů
Test plovoucí čárky 78.3 79 Bodů
Test s celými čísly 586.3 586.3 Bodů
Total Score 586.5 586.8 Bodů
AIDA32 – Rychlost paměti RAM
Čtení 454 412 MB/s
Zápis 121 126 MB/s

Všechny testy jsou provedeny v rozlišení 1024×768 a 16-bit barev. S ohledem na 3DFX, které 32-bit barev nikde neumí. U 3DMarků vše na default.

300 Nvidia RIVA TNT 16MB – 1998 300A
3D Mark 1999 2063 2515 3D marks
3D Mark 2000 888 1054 3D marks
Kingpin 18.1 24.6 FPS
Quake 2 32.9 27.9 FPS
Unreal 21.27 20 FPS
300 Nvidia RIVA TNT2 Ultra 32MB – 1999 300A
3D Mark 1999 2086 2519 3D marks
3D Mark 2000 901 1070 3D marks
Kingpin 18.9 23.5 FPS
Quake 2 30.5 55.5 FPS
Unreal 24.80 30.52 FPS
300 Nvidia GeForce 256 32MB – 1999 300A
3D Mark 1999 1767 2278 3D marks
3D Mark 2000 1266 2078 3D marks
Kingpin 25.6 46.9 FPS
Quake 2 38.7 53.4 FPS
Unreal 22.21 30.28 FPS
300 Nvidia GeForce2 MX200 32MB – 2000 300A
3D Mark 1999 1609 2278 3D marks
3D Mark 2000 1258 2078 3D marks
Kingpin 32.6 46.9 FPS
Quake 2 60.4 53.4 FPS
Unreal 24.14 30.28 FPS
300 ATI Rage 128 Xpert PRO 32MB – 1999 300A
3D Mark 1999 1993 2319 3D marks
3D Mark 2000 842 968 3D marks
Kingpin 14.8 20.1 FPS
Quake 2 27.7 36.1 FPS
Unreal 24.30 20.98 FPS
300 ATI Radeon 7000 32MB – 2000 300A
3D Mark 1999 1164 1233 3D marks
3D Mark 2000 842 1136 3D marks
Kingpin 13.4 18.1 FPS
Quake 2 28.7 33.2 FPS
Unreal 15.88 16.18 FPS
300 ATI Radeon 7200 32MB – 2000 300A
3D Mark 1999 1185 1751 3D marks
3D Mark 2000 1136 1830 3D marks
Kingpin 17.3 25 FPS
Quake 2 33.1 50.7 FPS
Unreal 16.40 27.24 FPS
300 3DFX Banshee 16MB – 1998 300A
3D Mark 1999 1916 2380 3D marks
3D Mark 2000 690 819 3D marks
Kingpin 20.9 21.4 FPS
Quake 2 24.3 24.6 FPS
Unreal —- —- FPS
300 3DFX Voodoo3 16MB – 1999 300A
3D Mark 1999 1773 2330 3D marks
3D Mark 2000 888 1052 3D marks
Kingpin 27.5 35.6 FPS
Quake 2 41.7 70.9 FPS
Unreal 27.41 35.06 FPS

Jak vidíte z testů, tak Celeron 300A je opravdu lepší a někde o hodně. Špatně jsou na tom hlavně grafiky ATI a 3DFX Benshee. Zato na 3DFX Voodoo3 a GeForce 256 jste si zahráli už na pohodu. Samozřejmě i na Nvidia GeForce2 MX 200, ale tady si nejsem jistý, zda karta není až z roku 2001, protože první měly v názvu jen MX. Ovšem podle parametrů je MX200 slabší díky 64-bitové paměťové sběrnici a MX ji má 128-bitovou.

Každopádně GeForce2 MX byl totální lidový hit a v rozlišení 1024×768 se na ní dalo dobře hrát. Tím se nakonec stal i testovaný Celeron s L2 cache, jak díky ceně, tak byla dobrá i možnost jej přetaktovat. Což jsem zkusil, ale dostal jsem se jen na stabilních 83 MHz FSB a na 100MHz se vůbec nerozjely.


SOUBOJ GENERACÍ

Kdo byl lepší na stejné (podobné) frekvenci – Intel Pentium MMX anebo Celeron 300? To asi nejde přesně říci, jelikož pro socket 7 existovala spousta různých desek s různými chipsety. Výkon na nich byl hodně různorodý a kompatibilita všelijaká. Podle mých testů ale Celeron s přehledem vyhrál a to i s nižší frekvencí. Mám za to, že prostě celek Intel chipset + Intel procesor je lépe vyladěn. Navíc já si musel vybrat mezi deskami socket 7 takovou, na které fungují procesory + grafiky, které chci otestovat, přičemž ne každá to zvládne.

Zcela určitě vím, že o něco lepších výsledků jsem dosáhl na jiné desce, ale ta bohužel nefunguje s ATI grafikami a zase většina ostatních desek má problémy s procesory Cyrix. Nebyla to tak jednoduchá doba jako dnes. K tomu i ti výrobci chipsetů dodávali aktualizované ovladače do operačních systémů a ne vždy se vše povedlo. Každopádně laborování je zdlouhavé, leč se starým hardware příjemné a vůbec žádný problém jsem neměl s grafikami Nvidia.

 

 

Intel Celeron 300MHz

 

 

Intel Celeron 300MHz Intel Pentium MMX 266MHz OC 350MHz
3D Mark 99 2760 2077 3D marks
Quake 1 – 320×240 60.3 63.1 FPS
Quake 1 – 640×480 26.4 20.3 FPS
Quake 2 – 640×480 15.3 9.5 FPS
CPU Mark 2.1
Test registrů 137 192.4 Bodů
Test plovoucí čárky 78.3 80.3 Bodů
Test s celými čísly 586.3 514.5 Bodů
Total Score 586.5 552.8 Bodů
AIDA32 – Rychlost paměti RAM
Čtení 454 254 MB/s
Zápis 121 122 MB/s

Všechny testy jsou provedeny v rozlišení 640×480 a 16-bit barev. U 3DMarků vše na default.

300 Nvidia RIVA TNT 16MB – 1998 266MHz OC 350MHz
3D Mark 1999 2063 1424 3D marks
3D Mark 2000 888 607 3D marks
Kingpin 18.1 15.6 FPS
Quake 2 32.9 24 FPS
Unreal 21.27 14.54 FPS
300 Nvidia RIVA TNT2 Ultra 32MB – 1999 266MHz OC 350MHz
3D Mark 1999 2086 1419 3D marks
3D Mark 2000 901 611 3D marks
Kingpin 18.9 15.4 FPS
Quake 2 30.5 23.7 FPS
Unreal 24.80 19.37 FPS
300 Nvidia GeForce 256 32MB – 1999 266MHz OC 350MHz
3D Mark 1999 1767 1269 3D marks
3D Mark 2000 1266 830 3D marks
Kingpin 25.6 18.9 FPS
Quake 2 38.7 26.7 FPS
Unreal 22.21 19.91 FPS
300 Nvidia GeForce2 MX200 32MB – 2000 266MHz OC 350MHz
3D Mark 1999 1609 1244 3D marks
3D Mark 2000 1258 838 3D marks
Kingpin 32.6 23.4 FPS
Quake 2 60.4 36.1 FPS
Unreal 24.14 16.36 FPS
300 ATI Rage 128 Xpert PRO 32MB – 1999 266MHz OC 350MHz
3D Mark 1999 1993 1444 3D marks
3D Mark 2000 842 620 3D marks
Kingpin 14.8 12.9 FPS
Quake 2 27.7 20.1 FPS
Unreal 24.30 20.09 FPS
300 ATI Radeon 7000 32MB – 2000 266MHz OC 350MHz
3D Mark 1999 1164 941  
    500 3D marks
Kingpin 13.4 11.1 FPS
Quake 2 28.7 20 FPS
Unreal 15.88 14.43 FPS
300 ATI Radeon 7200 32MB – 2000 266MHz OC 350MHz
3D Mark 1999 1185 959 3D marks
3D Mark 2000 1136 879 3D marks
Kingpin 17.3 13.3 FPS
Quake 2 33.1 20.1 FPS
Unreal 16.40 13.54 FPS
300 3DFX Banshee 16MB – 1998 266MHz OC 350MHz
3D Mark 1999 1916 1197 3D marks
3D Mark 2000 690 464 3D marks
Kingpin 20.9 19.3 FPS
Quake 2 24.3 29.5 FPS
Unreal —- FPS
300 3DFX Voodoo3 16MB – 1999 266MHz OC 350MHz
3D Mark 1999 1773 1092 3D marks
3D Mark 2000 888 573 3D marks
Kingpin 27.5 17.8 FPS
Quake 2 41.7 23.9 FPS
Unreal 27.41 19.26 FPS

Výsledky jsou docela překvapivé, ale jak jsem psal nahoře, podle mě Intel Pentium MMX 266MHz s OC 350 v mé desce neběží úplně naplno. Ovšem deska není žádný Noname produkt, je to model GA-5AX od firmy Gigabyte a zvládne až FSB 140MHz. Je to sice chipset ALi, ale na výběr v minulosti byly potom už jen VIA anebo SiS. Na druhou stranu, má docela dobrou kompatibilitu se vším, co jsem do ní instaloval, jen první procesory Cyrix bez MX tam nejedou korektně s mnoha AGP grafikami.

  • QUAKE 1 (1996)
  • QUAKE 2 (1997)
  • Unreal Gold (1999)
  • Kingpin (1999)
  • 3D Mark MAX 1999 (1999)
  • 3D Mark 2000 (1999)

Clous

www.clous.cz

Stačí kliknout O mně

Čtěte dál

PředchozíDalší

3 komentáře “Intel Celeron 300 vs 300A

  1. Tak s Pentiem/Pentiem MMX bych Celerona nebo PII vůbec nesrovnával. S původnim Pentiem nemá nic společnýho, s MMXka má právě jenom to rozšíření MMX. Jinak je PII a její Celeron zdokonalené Pentium Pro s tim MMXkem navíc..

    1. Copak ty jsi přecházel z Pentium na Pentium PRO a potom na Pentium 2 či Celeron? Navíc, dělá se to i dnes, že se srovnává nová se starou. Jak jinak chceš poznat posun…

      1. Já jsem přecházel z Motoroly 68040 na Durona
        Když to bereš podle toho, co kdo měl doma a co pak kupoval tak máš pravdu. Já to beru ale z hledisky vývoje CPU. Dodnes jsou v architektůře Core prvky z Pentia Pro na něž tyhle CPU navazovaly. Prostě boční větev. Pentium Pro bylo tehdá asi jako dneska Xeon. Je to asi jako u woken, když lidi sice přecházeli z W98 na XPčka ale přímý nástupce to nebyl, protože XP vycházely z NT. Snad rozumíš, jak to myslim.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *