ATI 3D Rage Pro AGP 2x

3D ATI Rage Pro AGP 2x používá grafický čip od bývalé společnosti ATI, kterou v roce 2006 koupila firma AMD. Ta spadá do rozsáhlé řady 3D RAGE s názvem Xpert@Play 98. Karta se skoro nehřeje a proto nemá žádný chladič. Cena, za kterou se prodávaly tyto modely na začátku roku 1997, byla okolo 7400 Kč, ovšem záleželo na verzi, kterých bylo více. I když sběrnice AGP pochází z roku 1997, tak v tomto roce se mezi uživatele moc nepodívala, neboť světu vládly procesory Intel, AMD, Cyrix spolčený s IBM a všechny do socketu 7 s frekvencí 200MHz. To až rok 1998 byl tím pravým průlomem a výrobci na ni samozřejmě přešli i se starými jádry. Aby v tom nebyl zmatek, je to napsáno přímo na čipech. To mě vedlo k zamyšlení, že PCI budou samozřejmě starší a AGP novější. Neliší se jen nápisy, ale i proporčně, takže možná byly vyrobeny i nižším výrobním procesem anebo to je jen jiné zapouzdření.

Jde tedy o grafiku, která se prodávala v roce 1998 a prolínala se s novinkou Rage 128. Karta má pouze 4MB, ale má notebookový paměťový slot, kterým se dá jednoduše rozšířit až na 8MB. Rozšířil jsem ji tedy na maximum, čímž se zpřístupnily vyšší rozlišení a v těch nižších možnost použít i vícebarevnou hloubku. Svým způsobem to ale bylo zbytečné, jelikož její výkon není ideální ani v rozlišení 640×480 při 16-bit barev a se slabším CPU by to bylo ještě horší. Podle testů jádro neumí některé funkce Bump Mapping Emboss + také (Environment), což se mi projevilo viditelně jen v jedné hře – Turok 2. Při vzniku efektu, kdy světlo dělá takové kruhy v prostoru, tam byly jen bílé koule.

Podle mého průzkumu je nejrealističtější na testy grafických karet z let 1996 až 1999 použít složený počítač z roku 1998, který obsahuje základní desku ZIDA CreateBXe (1998) s čipsetem Intel BX a v ní procesor Intel Celeron 333MHz (1998) přetaktovaný na 500MHz. Prodejci totiž běžně do tohoto levného stroje instalovali jak levné (slabé), tak i dražší (středně silné) grafické karty. A díky lehce provedenému přetaktování by měl relativně nakrmit i grafiky drahé (silnější) a vykreslit tu dobovost. Pro hladký chod je přítomno 128MB RAM a zvuky s hudbou produkovala integrovaná zvukovka Creative PCI 128. Vše běželo na operačním systému Windows 98.

PARAMETRY
Uvedeno na trh: 1997
Obecný název jádra:
3D Rage Pro
Kódové označení jádra: Ragell
Připojení přes: AGP 2x
Jádro vyrobeno technologii: 350nm
Frekvence jádra: 75MHz
Pixel Pipeline: 1
TMU Per Pipeline: 1
Pixel Fillrate: 75 MPixel/s
Texel Fillrate: 75 MPixel/s
Podpora DirectX: Verze 6
Velikost pamětí: 4MB
Frekvence pamětí: 75MHz
Efektivní taktování pamětí: 75MHz
Typ paměti: SG-RAM
Šířka sběrnice: 64-bit
Šířka pásma pamětí: 600 MB/s

 

Intel Celeron 333MHz @ 500MHz
Final Reality
Overal score: 4.32   RM
Robots: 49.6   FPS
City scene: 67.5   FPS
3D Mark 1999
Overal score 640×480/16: 1771   3D marks
Overal score 640×480/32: 1449   3D marks
Overal score 800×600/16: 1336   3D marks
Overal score 800×600/32: 1040   3D marks
Overal score 1024×768/16: 936   3D marks
Overal score 1024×768/32: 634   3D marks
Game 1-Race 640×480/16: 17.7   FPS
Game 1-Race 640×480/32: 15.3   FPS
Game 2-First Person 640×480/16: 17.7   FPS
Game 2-First Person 640×480/32: 13.8   FPS
Game 1-Race 800×600/16: 13.7   FPS
Game 1-Race 800×600/32: 11.1   FPS
Game 2-First Person 800×600/16: 13.1   FPS
Game 2-First Person 800×600/32: 9.8   FPS
Game 1-Race 1024×768/16: 9.8   FPS
Game 1-Race 1024×768/32: 6.9   FPS
Game 2-First Person 1024×768/16: 8.9   FPS
Game 2-First Person 1024×768/32: 5.9   FPS
3D Mark 2000 – High Detail
Overal score 640×480/16: 1042   3D marks
Overal score 640×480/32: 900   3D marks
Overal score 800×600/16: 816   3D marks
Overal score 800×600/32: 656   3D marks
Overal score 1024×768/16: 575   3D marks
Overal score 1024×768/32: 428   3D marks
Game 1-Helicopter 640×480/16: 5.7   FPS
Game 1-Helicopter 640×480/32: 5.0   FPS
Game 2-Adventure 640×480/16: 9.2   FPS
Game 2-Adventure 640×480/32: 8.8   FPS
Game 1-Helicopter 800×600/16: 4.7   FPS
Game 1-Helicopter 800×600/32: 3.7   FPS
Game 2-Adventure 800×600/16: 8.4   FPS
Game 2-Adventure 800×600/32: 7.4   FPS
Game 1-Helicopter 1024×768/16: 3.2   FPS
Game 1-Helicopter 1024×768/32: 2.3   FPS
Game 2-Adventure 1024×768/16: 6.8   FPS
Game 2-Adventure 1024×768/32: 5.6   FPS
Alien vs Predator – 1999
640×480/16: 25.6   FPS
640×480/32: 22.7   FPS
800×600/16:  21.3   FPS
800×600/32:  17.3   FPS
1024×768/16:  15.7   FPS
1024×768/32:  11.1   FPS
Blood 2 – 1998
640×480/16: 26.8   FPS
640×480/32: 20.0   FPS
800×600/16:  13.9   FPS
Carmagenon 2 – 1998
640×480/16: 17.9   FPS
Descent 3 – 1998
640×480/16: 20.0    FPS
800×600/16: 16.9    FPS
Dethkarz – 1999
640×480/16: 21.6   FPS
640×480/32: 18.1   FPS
800×600/16:  16.8   FPS
800×600/32:  12.8   FPS
1024×768/16:  11.9   FPS
1024×768/32:  7.8   FPS
Dungeon Keeper 2 – 1999
640×480/16: 16.3    FPS
800×600/16: 11.0    FPS
Forsaken – 1998
640×480/16: 38.4    FPS
800×600/16: 27.1    FPS
1024×768/16: 20.7    FPS
Half Life – 1998
640×480/16: 13.6   FPS
800×600/16:  10.1   FPS
1024×768/16:  8.5   FPS
Hexen 2 – 1997
640×480/16: 13.6   FPS
800×600/16:  10.1   FPS
1024×768/16:  8.5   FPS
Jedi Knight – MOTS – 1998
640×480/16: 50.0   FPS
800×600/16:  43.8   FPS
1024×768/16:  27.0   FPS
Kingpin: Life of Crime – 1999
640×480/16: 16.1    FPS
800×600/16: 12.7    FPS
1024×768/16: 8.6    FPS
Midtown Madness – 1999
640×480/16: 14.9   FPS
800×600/16:  12.5   FPS
1024×768/16:  8.4   FPS
Need For Speed 3: Hot Pursuit – 1998
640×480/16: 18.1   FPS
800×600/16:  13.0   FPS
Need For Speed 4 – High Stakes – 1999
640×480/16: 22.4   FPS
640×480/32: 19.6   FPS
800×600/16:  16.2   FPS
800×600/32: 14.1   FPS
1024×768/16:  11.8   FPS
1024×768/32: 10.0   FPS
GLQuake – 1996
640×480/16: 23.1   FPS
800×600/16:  15.1   FPS
1024×768/16:  9.9   FPS
Quake 2 – 1997
640×480/16: 21.5   FPS
800×600/16:  15.5   FPS
1024×768/16:  10.1   FPS
Quake 3: Arena – 1999
640×480/16: 15.2   FPS
800×600/16:  10.6   FPS
1024×768/16:  6.9   FPS
Requiem Avenging Angel – 1999
640×480/16: 23.2   FPS
800×600/16:  16.9   FPS
1024×768/16:  12.6   FPS
SiN – 1998
640×480/16: 17.7   FPS
800×600/16:  14.8   FPS
1024×768/16:  9.5   FPS
The Infernal Machines – Indiana Jones – 1999
640×480/16: 65.9   FPS
640×480/32:
56.4   FPS
800×600/16:  53.4   FPS
800×600/32:  46.0   FPS
1024×768/16: 33.6   FPS
Thief the Dark Project – 1998
640×480/16: 28.3   FPS
800×600/16:  24.3   FPS
1024×768/16:  17.6   FPS
Tomb Raider 3 – 1998
640×480/16: 29.9   FPS
640×480/32: 28.2   FPS
800×600/16:  28.3   FPS
800×600/32: 21.5   FPS
1024×768/16:  21.6   FPS
1024×768/32: 12.8   FPS
1280×1024/16: 12.8   FPS
Tomb Raider 4 – 1999
640×480/16: 26.0   FPS
640×480/32: 23.6   FPS
800×600/16:  21.6   FPS
800×600/32: 17.2   FPS
1024×768/16:  14.2   FPS
1024×768/32: 10.4   FPS
1280×1024/16: 8.1   FPS
Trespasser – 1998
640×480/16: 20.5   FPS
800×600/16: 14.7   FPS
Turok – 1997
640×480/16: 27.0   FPS
800×600/16:  17.9   FPS
Turok 2: Seeds of Evil – 1998
640×480/16: 27.7   FPS
800×600/16:  23.8   FPS
1024×768/16:  15.5   FPS
Unreal Gold – 1999
640×480/16: 17.1   FPS
640×480/32: 10.0   FPS
800×600/16:  11.5   FPS
800×600/32: 5.7   FPS
1024×768/16:  7.4   FPS
Viper Racing – 1998
640×480/16: 49.0   FPS
800×600/16:  36.6   FPS
1024×768/16:  24.7   FPS
Wipeout 2097 – 1997
640×480/16: 31.2   FPS
800×600/16:  27.2   FPS
1024×768/16:  18.1   FPS

Tady můžete vidět, jak moc se nová generace 3D Rage Pro AGP v rozlišení 640×480/16 vzdálila ve hrách jádru označovaném 3D Rage II.

Srovnání s minulou generací ATI 3D Rage Pro AGP 2x ATI 3D Rage II +DVD PCI
Hexen 2: 13.6 0.9 FPS
Turok: 27.0 11.1 FPS
Wipeout 2097: 31.2 8.9 FPS
Blood2: 26.8 4.5 FPS
Descent 3: 20.0 4.9 FPS
Dethkarz: 21.6 5.2 FPS
Forsaken: 38.4 11.5 FPS
Indiana Jones – The Infernal Machines: 65.9 18.8 FPS
Jedi Knight – MOTS: 50.0 26.7 FPS
Need For Speed 3 – Hot Pursuit: 18.1 6.8 FPS
Thief the Dark Project: 28.3 6.2 FPS
Tomb Raider 3: 29.9 10.2 FPS
Viper Racing: 49.0 9.6 FPS
Alien vs Predator: 25.6 6.7 FPS
Dungeon Keeper 2: 16.3 6.2 FPS
Midtown Madness: 14.9 2.0 FPS
Need For Speed 4 – High Stakes: 22.4 5.7 FPS
Requiem Avenging Angel: 23.2 6.8 FPS
Tomb Raider 4: 26.0 8.0 FPS

Clous

www.clous.cz

Stačí kliknout O mně

Čtěte dál

PředchozíDalší

Komentáře

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *