Seznam her podle abecedy:

0   A   B   C   D   E   F   G   H   I   J   K   L   M
  N   O   P   Q   R   S   T   U   V   W   X   Y   Z

AKTUALIZOVÁNO 5.6.2017: Počítač Didaktik M střídá Didaktik Gama 128KB a Schneider CPC464 je vystřídám Amstrad CPC6128.  Tím také resetuji skóre, staré výsledky najdete na druhé straně.

Tak tady se budou odehrávat souboje skutečných reálných nijak neupravených 8-bitových počítačů. Nehledejte tu recenze, ale jen porovnání z uvedených platforem. Pokud u toho bude recenze, tak jen dobová z různých časopisů. Pokud se budete chtít blíže podívat na jednotlivé počítače, klikněte na obrázky. Nahoře je abecední seznam, kam budu zařazovat otestované hry, ty budou co nejvíce multiplatformní z let 1982-1993 zhruba. Ze začátku budu vybírat, pokud možno z různých českých časopisu Excalibur, BiT a podobně.

SPECIÁLNÍ BONUS: Aktualizováno 22.12.2016. Bude bonus k tomu, aby trochu ty počítače k sobě přiblížit, vím že technicky to nejde. Proto přidám k hodnocení i svůj subjektivní pocit z toho krátkého hraní. Pokud bude hraní na jednom z pěti počítačů, nějak víc extra pocitově pohodové, udělím mu speciální bonus 200 bodů, který bude za mě říkat, pokud si hru chcete zahrát, je tenhle počítač na danou hru číslo jedna. Vím, že nikdo nebude mít dnes takové počítače, aby se tím řídil, ale o to tu přeci nejde. Dále má speciální bonus hlavně kompenzovat hudbu, která při samotném hraní hry na 8-bitech, není tak důležitá. Vetšinou je hudba na začátku hry, jako menu, nebo u úvodního obrázku. Samozřejmě ve své době to bylo něco, tohle slyšet, to je bez debat. Takže pokud se hudba oddělí, začínají mít k sobě počítače mnohem blíž. Rozhoduje potom už jen to, co prožíváte u samotného hraní hry. To je tedy grafika, zvukové efekty, plynulost a s tím někdy spojenou hratelnost. Pokud budu mít nutkání speciální bonus udělit, bude tam i z jakého důvodu byl udělen a někdy i proč jsem ho neudělil.

Tabulka s počtem vítězství ve Válce 8-bitů

DIDAKTIK GAMA 128KBCOMMODORE C64SCHNEIDER EURO-PCAMSTRAD CPC6128ATARI 800XE           
1 vítězství3 vítězství0 vítězství0 vítězství0 vítězství

 

 Trochu si tady počítače popíšeme.

DIDAKTIK GAMA 128KB: Je to Československý počítač a tento kus je vyrobený v 1989. V roce 1994 došlo k dobovému rozšíření paměti v Kompakt Servisu z 48KB na 128KB. Je to klon plně kompatibilní se ZX Spectrum z roku 1982, obsahuje CPU Zilog Z80A 4MHz, má 48KB nebo 128KB volné paměti. Grafika zobrazí 8 barev, 2 odstíny a data jsou nahrávána z DivIDE, který nahrazuje magnetofon. O hudbu se stará Simple AY, který hraje úplně stejně jako Didaktik Melodik, kterého bohužel nemám.

COMMODORE C64: Je velice povedený 8-bit, nejlepší ze své doby, ale podmínkou je k tomu disketová mechanika. Je z roku 1983, obsahuje CPU MOS Technology 6510 taktovaný na 1 MHz a má k dispozici 64KB paměti. Grafika umí 16 barev. O zvuk se stará čip SID, který umí 3 hlasy a rozsah 8 oktáv. Skvěle to hraje a má konkurenci hlavně v Atari 800XE. Nahrávání her probíhá pomocí disket a disketové mechaniky 5.25.

SCHNEIDER EURO PC: Nejzajímavější je určitě Schneider EURO-PC, který je kompatibilní s PC-XT IBM .  Jeho vzhled připomíná počítače Didaktik Kompakt, Amstrad CPC6128 nebo ZX Spectrum +3. Počítač obsahuje CPU Siemens 8088, jeho vnitřní architektura je sice 16-bitová, ale je připojen na 8-bitovou sběrnici a má možností si navolit 3 rychlosti. První je 4.77MHz, druhá je 7.15MHz a třetí je 9.54MHz tu budu používat. Paměti má 512KB, což je nejvíc z použitých ve Válce 8-bitů. Po nabootování zůstává volné paměti okolo 450KB-400KB. Data se do počítače nahrávání z disketové mechaniky 3.5 / 720KB. Původní integrovaná grafika je CGA se 16KB se 4 barvama (CGA grafika vypadá fakt hrozně), ale počítač má 8-bit slot, kam jsem vložil grafiku VGA Trident, co má 256 barev,  512KB paměti a je z roku 1991. Systém je MS-DOS 3.30 z roku 1987. Samotný počítač je z roku 1988. O zvuk se stará PC speaker.

AMSTRAD CPC6128: U nás méně známí 8-bit, ale základnu her má velikou. Je postavený na CPU Zilog Z80A 4MHz a má 128KB volné paměti. Grafika umí 16 barev. O zvuk se stará obvod AY-3-8912, který umí 3 hlasy, výstup jack 3.5 odkud nahrávám je stereo a jeho zvuk mně připomíná FM syntézu. Tenhle počítač má trochu upravenou ROMku a díky tomu, budu hry nahrávat z HxC floppy emulatoru.

ATARI 800XE: Obávám se, že tenhle počítač si moc nezahraje. Počítač je kompatibilní s předchůdci Atari 1200XL, 800XL, 65XL a vychází z počítače Atari 400/800 z roku 1979. Her má dost, ale jiných. Je to škoda, protože parametry má podobný jak Commodore C64. Je z roku 1985, obsahuje CPU MOS Technology 6502 taktovaný na 1.77 MHz a má k dispozici 64KB paměti. Grafika umí 16 barev a 16 odstínů. O zvuk se stará čip zvaný POKEY, který umí 4 hlasy a rozsah 8 oktáv. Nahrávání her probíhá pomocí Sio2sd.

AKTUALIZOVÁNO 15.10.2016: Narazil jsem na skutečnost, že PC bylo vyvíjeno. Vezmeme si CPU Intel 8088, ten byl vyroben v roce 1979 a jedná se 16-bit s možností ho připojit jen na 8-bit sběrnici. V roce 1982 byl vyroben CPU Intel 80286, taky 16-bit s možností připojit ho na 16-bit sběrnici a v 1986 první 80386 32-bit s připojením na 16-bit sběrnici. Při vývoji těch CPU rostl i výkon, že procesor Intel 8088 byl asi 3x pomalejší na stejné frekvenci jak Intel 80286. Samozřejmě je to jednoduše řečeno.  Podstatné je, že jak se vyvíjel CPU, tak i celek PC,  sběrnice rostla z 8-bit na 16-bit a vnitřní architektura CPU z 8-bit až na 32-bit. Tomu všemu se přizpůsobovali i výrobci her. Když někdo vyvíjel hru na CPU 80286, která byla od roku 1985 dostupná, ale pořád drahá, nemusel procesor 8088 už stíhat. V roce 1988 se podle mě už používala jen 286ka na vývoj her a minimem paměti bylo 640Kb.

Tak si to projdem 8-bit: Commodore C64 prodáván od 1982-1993. Didaktik M alias ZX Spectrum prodáván od 1981-1994. Schneider CPC464 prodáván od 1984-1990. Musím zdůraznit, že tyto počítače jsou pořád stejný, vývojáři her prostě udělali hru, měli jistotu, že jak ji udělali, tak stejně pojede i majitelům daných počítačů, ale jak už víme, platforma PC byla vyvíjena a sní i hry. Schneider EURO PC je z roku 1988, byl to počítač pro chudé, kdo to myslel s hrami vážně, měl minimum 286 na 12MHz s 1MB a nebo lepší. Samozřejmě u nás v republice, měli PC 286 jen podniky, sám jsem v roce 1992 na jednom hrál hry a to už byl 1 rok starý. Proč ale o tom vlastně píši, asi potřebuji důvod, abych na hry z roku 1988 až 1994 používal počítač z řady Válka 16-bitů. Důvodů je hned několik, hlavně je to paměť RAM, kdy i když je to konverze z 8-bit počítačů, jejich velikost je někdy i 10x větší jak velikost 8-bitů. Příklad, hra na 8-bitů má 150Kb a dohrává se. Na PC má hra třeba 800Kb a už je tu problém. Na co hru uložit, když disketa má jen 720Kb, i když vynechám některý soubory, hru nakonec na disketu dostanu, napíše že má málo paměti. Další důvod je ten, že hry z 8-bitů co jsou předělány na PC, Amigu A500 (1987), Atari  ST+ (1985) vypadají prostě líp, mají toho víc, jak do obsahu, grafiky a hudby. Problém je ten, že PC verze je vždycky jen jedna a kdo by v 90 letech dělal hry pro CPU Intel 8088 když jeho výroba už skončila. Tak snad to každý pochopil. 🙂 Co z toho plyne, no přeci že pokud hru nespustím na Schneider EURO PC , přijde na řadu PC, co bude soutěžit ve Válka 16-bitů. Pokud by hra byla moc rozdílná se 16-bity, radši hru u 8-bitů vynechám. Nebudu zbytečně tu hru duplikovat.

 

Stůl s 8-bitama

Obraz Didaktik Gama 128KB

Obraz Commodore C64

 
 

 

Obraz Schneider EURO PC

 

Obraz Amstrad CPC6128

 

Obraz Atari 800XE