Grafické karty – historie

Grafická karta je potřeba k tomu, aby se na monitoru něco zobrazilo. První standardy vznikly v roce 1981 od firmy IBM, pod názvem MDA a CGA. MDA to v PC nechcete, to je černobílé a značí to velké písmenko „M“ jako monochrome. CGA už je lepší, to už je barevný díky tomu velkému „C“ jako color. I když už je CGA barevný, není až tak barevný, má jen dvě palety po čtyřech barvách. Pokud jste někdy CGA zobrazení viděli, určitě se nedá zapomenout na růžovou barvu, ta je prostě nezapomenutelná a je to jedna z palet s touto barvou. Jak vidíte na obrázku, první grafiky byly pořádný kus hardwaru a přesto mají málo paměti. Celé toto monstrum bylo zasunuto v universálním 8-bitovém ISA slotu, přes který grafika dostávala instrukce. Obraz je potom posílán do D-sub 9-pin koncovky, do které se zapojuje CRT monitor. 

CGA grafika 16kB RAM
Obrázky z her v CGA + v pohybu na PC-XT
   

V roce 1984 bylo představeno EGA jako vylepšení CGA. Paleta barev stoupla na 64 barev, ale použít se aktivně mohlo jen 16 barev, přesto to PC jako takové posunulo o pěkný kus dál. Z pracovního stroje se tak pomalu začal stávat i herní, aspoň po grafické stránce. Jak výrobní proces pokročil, velikost karet se značně scvrkla, dál se instalovala převážně do universálního 8-bitového slotu a výsledný obraz putoval do D-sub 9-pin koncovky.

EGA grafika 256kB RAM
Obrázky z her v EGA + v pohybu na PC-XT

Další obrovské zlepšení se koná v roce 1987, kdy na svět přichází standard VGA. Tam už je paleta 262 144 barev a zobrazit se může až 256. Díky tomu se zvedla potřeba posílat data do grafické karty rychleji a o větším objemu. K tomu, aby to bylo možné, vznikl universální 16-bitový slot, zpětně kompatibilní s 8-bitovým slotem. V roce 1990 už hry začínají vypadají graficky skvěle. Připojení mezi grafickou kartou a monitorem, už je prováděno pomocí 15-pin se třemi řadami, co se používá sem tam do dnes.

 VGA grafika 256kB RAM
Obrázky z her v VGA + v pohybu na PC 386SX25MHz

Jak se zvětšuje velikost paměti na grafických kartách, roste s tím počet zobrazených barev a rozlišení. Aby výsledná grafika na monitoru nebyla moc trhaná, je potřeba 16-bitovou sběrnici rozšířit na 32-bit. Tím vznikla v roce 1992 koncovka zvaná VL bus, která byla přidána ke klasickému universálnímu 16-bit slotu. Zároveň s tímto podivným VLB slotem, začal existovat do dnes používaný a universální PCI slot.

VGA grafika ISA s VL bus
VGA grafika PCI 

Jak ale rostly grafické nároky ve 3D, bylo jasné, že grafika bude potřebovat speciální slot, kterého se dočkala v roce 1997 pod názvem AGP.

  VGA grafika AGP
 

V roce 1994 byla založena společnost 3DFX, která v roce 1996 uvedla svůj první PCI 3D grafický akcelerátor pod názvem 3DFX Voodoo, ze kterého byl každý paf. Jenže i přes veliký úspěch těchto 3D karet, byla roce 2000 firma 3DFX pohlcena konkurenční společnost Nvidia a časem zde budu mít i produkty této firmy.

Zpět

1 komentář

Vložit komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *