Creative Labs – Sound Blaster

Zvuk na počítačích má široké využití a mým základem jsou pouze hry. Byla doba, kdy jsem z Didaktika M slyšel takové to myší skřehotání, někdy i líbivé. Potom se opět z počítače PC-AT začal ozývat tón myši nebo krysy, které někdo šlape po ocásku a někdy to mé uši opravdu neunesly. Všechno ale má svůj konec, po kterém přijde nový začátek, nepočítáme-li smrt a do té vás zasvětím v jiném článku. Tím startem se u mě stal rok 1994, já vím, že je to pozdě, když nějaký osmibitový Creative CMS zvaný Game Blaster tu už byl v roce 1987. To sice nebylo to pravé ořechové, ale byl to první zvukový produkt ve formě karty od této firmy do PC. No dobře, do roku 1990 to tu snad v Československu nikdo neměl a natož vědět, co je pojem zvuková karta v PC.

Co ale určitě stálo za nákup, byl první Sound Blaster 1.0, který se začal prodávat 11/1989 a už jsme blíž k tomu mému roku 1994. Mezi léty 1990-1991 vzniká SB PRO a SB 1.5 + 2.0. Právě v roce 1992 vzniká moje první zvukovka Sound Blaster 16, kterou ale kupuji až v onom roce 1994, aby se později v roce 1995 v mém 16-bitovém slotu zabydlel její sourozenec Sound Blaster AWE32.

Byli tu ovšem majitelé počítače jako je Commodore Amiga 500 z roku 1987, která měla hodně věrohodnou hudbu i dobré zvukové efekty a vše stereo. Podle mých dotazníků, co se komu líbí, se v podstatě dá říct, že za dobu aktivního života tohoto stroje, což je zhruba 1987-1993, nebyl v hudbě v hrách překonán. Zvuková karta, to ale není jen hudba, jsou to i zvukové efekty a ty už se s tímto počítačem vyrovnají od vzniku prvního Sound Blasteru 1.0.


SOUND BLASTER – 1987

První zvukovkou kartou od Creative Labs byl právě 8-bitový CMS – neboli Creative Music System, nebo také Game Blaster a já mám jen upravený Sound Blaster 2.0 a výsledný zvuk by se měl hodně podobat původnímu CMS. Při používání této zvukovky v počítači PC-XT došlo k výbuchu  kondenzátoru, který je vlevo nahoře, tím pádem se znehodnotila a tak už jsem myslel, že bude spíš jen na díly. Nakonec si své uplatnění našla, ujal se ji jeden šikovný kutil, svůj nick má na jednom z čipů, který ji opravil a přidal tam rozšíření právě v podobě CMS. Pod obrázkem je porovnání hudby, kde ve hře Test Drive 3 hrají – CMS, FM Sytnéza a Roland MT32.

CMS SOUND
      Test-Drive-CMS
FM SOUND
      Test-Drive-FM-Synteza
ROLAND MT32 SOUND
      Test-Drive-Roland-MT32

SOUND BLASTER 2.0 (CT1350B) – 1991

8-bitová karta která je sice celá mono, taky má hodně ruchů ve výstupu, ale je přítomná FM syntéza OPL 2 a to je báječné. Protože jsem na začátku zmínil Amigu 500, dal jsem sem srovnání, to jen tak pro představu. Oboje má svoje kouzlo.

OPL2 FM
      Space-Crusade-FM-Synteza-OPL2-PC
Amiga 1200
      Space-Crusade-ve-hre-Amiga-A1200

SOUND BLASTER PRO (CT1600) – 1991

Ta dokázala přehrávat zvukové efekty při 22,05 kHz stereo nebo 44,1 kHz mono.


SOUND BLASTER 16 (CT1740) – 1992

Moje první zvuková karta, tenhle kus to samozřejmě není, ale vypadala úplně stejně a kupoval jsem ji v 04/1994. Byl jsem s ní velice spokojen, ale nevydržela dlouho, protože ji brzo vystřídal SB AWE32, co je o kousek níž. Dobré je, že má čip s FM syntézou od Yamaha OPL YMF262, který byl později nahrazen. Na ní jsem se něco na poslouchal hudebních souborů MOD a ona je dokázala přehrávat stereo a v 16-bitové kvalitě 44kHz. Na staré hry určitě výborná, má dokonce konektor pro připojení WaveBlaster či nějakou podobnou MIDI kartu s tím konektorem, která má na sobě paměť ROM s uloženými vzorky skutečných nástrojů. 

DOOM – Skladba E1M1
      Sound-Blaster-16-DOOM-E1M1

SOUND BLASTER 16 MCD (CT1750) – 1993

CD-ROM mechaniky se stávají realitou v domácích počítačích, počet výrobců narůstá, tak je také potřeba navýšit konektivitu a dát názvem najevo, že mechaniky té doby se tam také dají připojit. Zároveň rok 1993 byl posledním vydáním modelů, co májí na sobě ovládání hlasitosti pomocí potenciometru a potom (1994) se to provádělo jen za pomocí softwaru.


SOUND BLASTER Vibra 16 (CT2260) – 1994

Je to v podstatě pořád Sound Blaster 16, taky obsahuje čip s FM syntézou od Yamaha OPL YMF262. Všimněte si, že i hlavní čip je stejně velký, je to jediný takový, potom už následovaly menší. Tady je problém, že na kartě nelze ovládat softwarově hlasitost.


SOUND BLASTER 16 (CT2290) – 1994

Má vyšší číslo, ale vypadá spíše jako ty starší a také už ji schází FM syntéza od Yamaha OPL YMF262.


SOUND BLASTER 16 VALUE (CT2770) – 1994

Čip se znatelně zmenšil, zmizela FM syntéza od Yamaha OPL YMF262.


SOUND BLASTER AWE32 (CT3910) – 1994

Máme tu jeden z prvních modelů asi nejznámějších SB AWE32, který nemá možnost rozšíření paměti pro na samplované hudební nástroje. Má jen svých pevně naletovaných 512KB a ta se ovšem v systému MS-DOS i tak používat nedá. Nicméně, tyhle karty měly na sobě čip, který obsahoval 1MB ROM s uloženými skutečnými nástroji. Hudbu už tedy netvořila FM syntéza, ale jakoby skutečné hudební nástroje a to i v MS-DOSu. Protože 1MB není moc, kvalita tomu taky odpovídá a na konci článku je odkaz, kde si můžete poslechnout, jak zní a kterak hraje konkurence. Pokud se použila přídavná paměť v podobě SIMM modulu, třeba 2x 4MB, tedy 8MB a pod Windows 3.11 nebo Windows 95, mohla se tam nahrát banka s hudebními nástroji (SoundFonts), například jako soubor banka8MB.sbk. Potom hru pro MS-DOS pustit pod jedním ze  systému Windows a hudba ve hrách vám hrála o hodně kvalitněji.


SOUND BLASTER AWE32 (CT3990) – 1995

V tomhle roce si kupuji takovouto kartu, ale její paměť jsem nikdy nerozšířil. Používal jsem ji hodně dlouho a to až do příchodu SB Live, která je také níž v tomto článku.

ROM čipu EMU8011-01
      DOOM-E1M1-AWE32-Sound-Blaster-AWE32-CT3620
8MB banka v paměti RAM
      DOOM-E1M1-AWE32-8MB-Sound-Blaster-AWE32-CT3620-8MB

SOUND BLASTER 32 (CT3600) – 1995

Pořád je to stejná karta jako AWE32, ale nemá paměť RAM, je tam jen prázdné místo a bylo to hlavně kvůli ceně. Ta druhá, co je níž, už nemá ani to místo. Dají se ovšem rozšířit o paměti SIMM, pokud se tak učiní, tak tím vzniká plnohodnotná karta jako AWE32.


Sound Blaster 16 Pro PnP (CT2950) – 1995

Nová generace 🙂


Sound Blaster 16 Sonate (CT2970) – 1996

Ještě novější generace 😀


Sound Blaster AWE64 Gold (CT4390) – 1996

Je to v podstatě AWE32, má nějaké menší vylepšení a nepoužívá už SIMM paměťové rozšíření. Creative si vymyslela svůj způsob, jak oškubat zákazníky a má samostatným S/PDIF výstup. Paměti RAM obsahuje 4MB a to je docela dost.


Sound Blaster AWE64 (CT4500) – 1997

Změnil se proporčně čip EMU8011-01 a hlavně má jen 512KB paměti RAM.


Sound Blaster AWE64 (CT4520) – 1997

Změnil se proporčně čip EMU8011-01, taky je rozhodně jednodušší a kratší. Paměti RAM obsahuje 512KB.


Sound Blaster 128 a Ensoniq 128 (CT4750) – 1999

Tohle už nejsou moc zajímavé karty, hlavně protože jsou pro sběrnici PCI, ale v hrách se přestaly používat MIDI a i FM syntéza. V roce 1998 Creative koupila společnost Ensoniq Corporation a ty karty asi budou toho výsledek. Já jednu starou zvukovku Ensoniq Soundscape Opus z roku 1995 mám.

 


Sound Blaster Live (CT4830) – 1999

Tato karta nahradila moji stařičkou AWE32 a hned při koupi jsem si koupil 2x stejné balení malých reproduktorů. Dohromady tedy 4 bedničky, dvě před sebe a dvě za sebe. Začal jsem si tak užívat zvukové efekty kolem sebe. To taky byla poslední zvukovka v mém životě, pokud tedy nepočítám nákup těch starých, jako Gravis, Yamaha a další.


Sound Blaster Live 5.1 a Audigy SB1394 – 2002

Vylepšený Live a jeho následovník Audity.

 


 

Pokud kliknete na tento odkaz: DOOM 1 / E1M1, tak je tam tato skladba na porovnání s jinými zvukovkami, ovšem jen se starými.

 

Clous

www.clous.cz

Stačí kliknout O mně

Čtěte dál

PředchozíDalší

Komentáře

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *